Resor

En av de sista dagarna tog vi alla ca 60 barn till stranden. De fick bada i timmar och så bjöd vi på glass. Hundra procent lyckliga och glad. Reaktionen när vi gick in i matsalen där alla satt och meddelade att vi skulle ta de till stranden, den kommer jag aldrig glömma. En av de bättre dagarna där.

Sista helgen spenderade vi här. Verkligen hur mysigt som helst. Var kulturkväll där på kvällen så massor av dans och sång. Dagarna spenderade vi stranden och bara njöt.

Och här är det massor av blandade bilder från hela min tid där. Åh vad jag längtar tillbaka. Får ni chansen att någon gång åk som volontär, TA DEN!!! Ni kommer inte ångra en sekund.

Au Pair USA

Äntligen är det bestämt och jag kommer att flytta till New York för att bo och jobba som au pair där i ett år. Känns helt galet och samtidigt helt jäkla underbart. I februari börjar detta äventyr och jag längtar.

Au Pair USA

Har hänt lite sen sist. Kommit hem och all framtidsångest är större än någonsin. Men jag har hittat min drömfamilj i självaste NEW YORK(!!!!!). Jag gillar dom, dom gillar mig, perfekt??!! Fortfarande lite kvar innan processen är klar men tänka sig att jag eventuellt FLYTTAR TILL NEW YORK i februari. Lite sjukt ändå.

En lång och varm resa till Cape Coast började på fredag efter att vi badat killarna samt ätit frukost så vid kl 8 tog vi våra väskor och gick in mot byn för att hitta en minibuss som var ledig.

Vi lämnade av väskorna på Baobab där vi skulle bo och tog sedan taxi till Kakum National Park. Efter ca en timma var vi framme och fick äntligen i oss lunch sedan var det en guidad tur där vi gick genom regnskogen och på hängbroar (oj vad benen var skakiga och pulsen hög) vi hoppades på att få se elefanter men endast fjärilar men en cool upplevelse var det. Så check på det. Även en galet mysig butik där ute i skogen.

Fredag avslutade vi med middag och lite yatzy på Oasis, en mysig resturang just vid havet.

Lördag började vi med att besöka Cape Coast Castel där vi fick en guidad rundtur om slaveriet som ägde rum där. Fyfan för slaveri kan jag bara säga, blev gråtfärdig där inne.

Sedan åkte vi till Hans Cottage för lunch samt för att se på alla krokodiler som lever där.

Direkt vidare till fotbollsarenan för att se Ghana mot Gambia. Biljett till matchen kostade alltså 10kr??!! Sjukt. Bra stämning som slutade i helt galen stämning, Ghana fick straff när det stod 0-0 och var ca trettio sekunder kvar, ni kan tänka er vilket liv. Ghana sätter den och vinner med 1-0. Blir slagsmål på plan och domarna får eskort ut med ca trettio välutrustade poliser runt sig. En upplevelse och check på det.

Dagen avslutas med middag på samma ställ som fredag och en grym pizza, bland det godaste jag ätit i pizza väg. Sen en galen show som spårade ur med eld i byxor och ja vet allt.

Söndag åt vi en lång frukost för att sedan köpa lite afrikansk konst. Var tillbaka på barnhemmet vid 15 och tog en pn innan det äntligen var middag och sedan lek med barnen. En helt fantastisk helg helt enkelt.

Igår och idag har vi målat för fullt, helt slut i kroppen. Men värt när man ser resultat och hur mycket barnen gillar det. Igår målade vi båda pojkarnas rum och idag utsidan där pojkarna sover samt där matsalen och köket är. Vi har även dessa dagar hjälpt till med tvätten, två baljor med vatten så lite skillnad från hemma där hemmen är utrustade med tvättmaskin. Imorgon efter vi har badat pojkarna och ätit frukost så åker vi iväg över helgen till Cape Coast och kommer tillbaka söndag igen. (Skulle ha publicerats igår torsdag)

Reste hela dagen igår och gick otroligt bra och smidigt, flygningen till Accra var bland den absolut lugnaste flygningen på länge så jag trivdes. Landade just innan åtta på kvällen sen väntade mycket tid på passkontroll, hitta bagage osv. Väl ute från flygplatsen möttes jag av en välkomnade kram från Felicia (ägaren av barnhemmet) och sedan en lång bilresa till själva barnhemmet. Tillslut fick jag lägga huvudet på kudden för några timmars sömn.

Idag har det varit mycket att ta in. Jag kan i alla fall säga att jag är tacksam över Rasmus och Maria som också är här som volontärer. Börja dagen med frukost (en brödbit med lite smör) sedan åkte vi och köpte färg till huset. En bussfärd som man helst inte utsätter sig för allt för många gånger till. Cirkus två timmar enkelväg, en buss som lät att den skulle gå sönder när som helst, trångt, dåliga vägar, varmt ute och ingen AC, men en upplevelse var det. Sen skulle vi även bär färgen en bit från det att bussen släppte av oss till där barnhemmet ligger. Har hängt med barnen resterande tid och trodde ärligt aldrig man kunde få så mycket kärlek från någon man träffat så kort tid. Ögonen bara tindrar på alla och de bråkar om vem som ska få sitta i knät. En kille hann även somna i min famn idag, lilla hjärtat.

Haha sista bilden är min dusch också en upplevelse.

Au Pair USA

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så har jag matchat med tre stycken familjer. Nummer ett var en familj utanför Boston, två tvillingar på 9år, egentligen perfekt då jag söker äldre barn denna gång. Men fick inget bra intryck av deras ansökan och de var även dåliga på att svara på mejl, så blev ett nej på dem för att kunna gå vidare till andra familjer eftersom undertiden du är i matchning med en familj så syns du inte för de andra familjerna så du vill inte vara i en match som inte känns rätt för länge. Nummer två bodde i Minnesota och var också tvillingar dock bara 2,5år och som tidigare nämnt vill jag denna gång gärna ha äldre barn sen behövde de en au pair från slutet av november eller början av december vilket tyvärr inte passa mig. Denna familj verkade dock helt underbara. Familj nummer tre bodde utanför New York (drömmen!!!) men fick inget bra intryck av deras ansökan heller tyvärr, hade regler som jag inte riktigt känner mig bekväm med och vill inte behöva känna mig begränsad under mitt år där. Dock två tjejer på 12år och 7år, men magkänslan säger nej även här. Både match nummer två och tre kom direkt efter jag tackat nej till den förgående familjen så kul att det händer saker hela tiden under matchningsprocessen. Förhoppningsvis kommer den rätta familjen snart. Jag lovar att hålla er uppdaterade.

Hej igen, nu börjar livet ta fart och bli lite roligare. På måndag åker jag till Afrika, rättare sagt Ghana för att volontärarbete där i en månad. Igår bokade jag även en resa till NEW YORK!!!! så i december åker vi dit. Mitt i allt detta har jag och mamma flyttat ut ur huset och är just nu hemlösa. Nej då min faster har ställt upp med boende till det att jag åker på måndag sedan kommer jag mest troligt hem till mammas klara lägenhet i stan. Jag är också klar med min ansökan till Au pair i USA så är just nu inne i matchningsprocessen, kanske ska göra en egen kategori enbart med allt som rör Au pair? Ganska kul att kunna kolla tillbaka på tänker jag, har ju tänkt bli duktig på detta med bloggandet. Har i alla fall matchat med tre stycken familjer nu, tyvärr inga som känns rätt, men det kommer. Igår anmälde jag mig också till högskoleprovet i oktober och idag köpte jag en bok för 399kr!!!! enbart för att gör ett försök till att få lite bättre resultat (tveksam men värt ett försök antar jag). Glasögon har jag också blivit med. Ja det är lite vad som hänt sen sist.

Allmänt

Här var det helt dött. Sist jag skrev befann jag mig i Asien som för övrigt var en resa jag kommer leva länge på. Fantastisk på alla sätt men framförallt på grund av ressällskapet Andrea och Frida. Från två människor jag aldrig träffat till några jag just nu saknar alldeles för mycket. Annars kom jag hem till ett snöigt Sverige i slutet av mars och började jobba ganska direkt. Mest så livet såg ut då, jobb och jobb. En resa till Mallorca i juni som verkligen behövdes trots 10 veckor i Asien. Jag, Emma och Mickan hade en riktigt pensionärsvecka, men vad mycket jag njöt. Sen har en sommar passerat som nog inte alls blev som jag tänkt, mer jobb och mindre härligt sommarhäng, sen att vädret inte visat sig från sin bästa sida gjorde inte saken bättre. Har helt ärligt längtat efter hösten. Kanske mycket nu också på grund av att jag åker till Afrika i början av september, en resa jag länge velat göra och som snart är verklighet. Spontant som vanligt men så jag vill ha det. Sitter i skrivande stund också och jobbar på min ansökan som Au Pair i USA så någon gång mellan november och januari flyttar jag förhoppningsvis till USA för ett år där borta. Livet är ändå ganska fint. Ska fortsätta skriva på min ansökan nu och så hörs vi förhoppningsvis om inte så länge.

Backpacking Asien, Thailand

Efter cirkus 2h på moppe på grund av sämst kartläsare och felkörning så hittade vi till stranden där vi bokstavligt talat låg och pilade navel och käkade glass hela dagen. Efter det matmarknad och jag åt den godaste kebaben någonsin för cirkus 20kr. Klockan 5.30 ringer klockan imorgon för då ska vi till Koh Lipe. Livet är fint här borta.