Au Pair USA

Tänkte tips om några bra kanaler att följa för både tips och inspiration till blivande eller för er som redan är au pairer. Tror ca alla som ska bli au pairer och går igenom detta vill ha både tips och inspiration. Jag själv har letat sönder efter bra bloggar, videos osv både för att få hjälp och vägledning med tex matchningsprocessen men mest för att få inspiration och bli ännu mer taggad på att åka. Till och börja med, om ni inte är med i gruppen "Svenska au pairer" på Facebook GÅ MED! Nej men den är verkligen så bra och man får massor av tips, hjälp, stöttning, ja allt vad man behöver finns där!

Deras youtube kanal gillar jag så mycket. De har även varsin blogg som jag också följer slaviskt nouw.com/nicoleudd och nouw.com/andromeda Rekommenderar stark!

En podcast "Resan för mig", bara hunnit lyssna på ett avsnitt men tyckte det var bra så tipstips!

Au Pair USA

Nu har jag äntligen fått flyg bokat till New York. Måndag den 19/2 flyger jag först till Frankfurt och sen vidare till New York. Flyget går däremot tidigt på måndag så jag flyger ner redan på söndag till Stockholm och bor en natt på hotell. Tjatar sönder men nu är det nära. 36 dagar. Imorgon åker jag hemåt norr igen och då gäller det att börja förberedda allt så som presenter till familjen och packning.

Tisdag kl 19.25 gick flyget ner till Stockholm. En natt på hotell innan klockan ringde tidigt på onsdag morgon, vid kl 07.15 väntade en taxi på mig utanför hotellet och ca femton minuter senare befann jag mig utanför Amerikanska Ambassaden i en glaslänga för att köa. Jag hade tid 8.30 men läst att det var bra att vara där i tid vilket stämde. Jag hade fem stycken före mig och ett tag efter jag anlänt var det lång kö efter mig. Fick köa ca en timme innan det var min tur att gå fram till det första huset (man köar utomhus så klä er varmt ni som ska dit). Där fick jag visa passet genom rutan och de som hade väska fick visa upp den, jag skippa dock att ha med mig väska så för mig gick det extremt smidigt genom kontrollen. Sen fick jag ta av mig jackan, vända mig om och visa skosulorna och sen äntligen in i värmen. Där inne var det som på en flygplats, fick lägga jacka och mobil på bandet sen tog de mobilen man får alltså inte ha med sig något elektriskt in, ta inte med er dator då de inte har plats för det. Fick följa den gula markeringarna in till ett annat hus, där inne fick jag gå till en lucka och lämna alla papper sedan fick jag sätta mig och vänta till att de ropa upp mitt namn efter ca tjugo minuter. I luckan satt det en kille med alla mina papper och ställde tre frågor, ”Vilken stat ska du bo i?”, ”Har du pratat med familjen?” och ”Hur många barn är det?”. Fick med ett häfte om mina rättigheter samt några av alla mina papper sen tacka han och önska mig en bra dag och så var allt klart. Hämtade ut mobilen och beställde efter en taxi.

Jag var ute och klar kl 9 så en halv timme efter min tid och 1,5h efter att jag var där. Jag har läst och hört många som varit nervösa inför besöket på ambassaden men det behöver ni absolut inte vara. Ha alla papper i ordning och det kommer gå jättebra. Har ni morgontid var där innan de öppnar, när jag kom ut kl 9 så var kön verkligen lång. Nu är passet påväg och när jag sedan gjort PPD testet till veckan så är allt klart. Nu vill jag ha 19 februari, jag är så redo.

Kom tillbaka till hotellet och mamma, checka ut och gick till Centralstation och lämnade av väskorna sen fick vi äntligen frukost. Efter det hade vi några timmar i Stockholm innan tåget gick till Örebro.

Igår var jag ledig då jag var tvungen till Luleå för att göra hälsoundersökning inför mitt au pair år. Trots ledig så ringde väckarklockan kl 06 då jag behövde iväg på gymmet. Efter skulle jag en sväng på Cederkliniken för att ta en spruta. Vidare till stan för några ärenden men hann ett av fem ärenden. Begav mig sen till Luleå för hälsoundersökningen och trodde äntligen att jag skulle kunna checka av det på listan men då visade det sig att de inte gjorde själv PPD test som hälsoundersökningen krävde så idag har jag ringt runt och mejlat till varenda vårdcentral och läkare i stan, fick tag i två olika ställen som gjorde det så nu gäller det att få en tid snarast. Blivande au pairer, dra inte ut på detta och se till att de som ska göra din hälsoundersökningen verkligen gör alla tester som krävs. En timme senare var det klart och då svängde vi förbi Henke och Anna för en kaffe. På väg hem köpte vi med sushi hem till middag. Måste även få visa upp min nya älskling som jag fick hem förra veckan. Ska användas väl i NY.

Au Pair USA

Som jag tidigare nämnt flyttar jag den 19 februari till USA närmare bestämt New York, flyttar till ett område som heter Manhasset som ligger ca 25-30 min utanför NYC. Jag hade turen att hitta en familj i NY dels var det absolut helst dit jag ville men jag hade även sen tidigare alltså ett bra tag innan jag hittade familjen som jag ska flytta till en resa inbokad till NY så när vi var där i december fick jag träffa hela familjen. Familjen består av mamma, pappa och två flickor den ena snart 7år och den andra 8 år.

Familjen var bättre än vad jag förväntat mig (och då hade jag verkligen fått världens bästa känsla av familjen) och jag blev verkligen positivt överraskad över huset och området de bor i också. Det var verkligen avslappnat att komma dit och de fick en att känna sig så välkommen direkt. De bjöd på vin och hade beställt hem mat. Vi pratade mest och jag fick såklart även se huset. Flickorna var jag bland det gulligaste och jag tror vi kommer ha mycket roligt tillsammans, verkligen. Var verkligen sån lyx att få träffa familjen innan jag ska flytta till dem i ett år, var även extremt skönt att få se till vilka man kommer till och även var hur jag ska bo. Kommer bli lättare när man står om 1,5 månad och ska säga hejdå till alla. Detta besök gjorde även att jag bara börja längta ännu mer och räknar dagarna ännu mer. 47 dagar.

Nu gäller det påbörja all planering av packning och få ordning på det sista gällande papper osv. Jag har verkligen ångest över packningen, hur ska jag kunna packa för ett helt år? I en resväska? Kommer vara så mycket tårar innan det är klart, haha dramatisk men med tanke på hur svårt jag har att packa och få plats med allt när jag åker iväg en vecka så. Nåja snart åker jag!!

Allmänt, Resor

New York, älskade verkligen denna stad från första sekund och älskade den bara mer och mer hela tiden.

Första dagen började vi med en guidad tur runt Manhattan som ingick i vår resa. Lite väl mycket om kyrkor och museum men annars intressant och framförallt kul att få se hela Manhattan. Efter den guidade turen gick vi till Times Square och åt en magisk lunch på Bubba Gump, rekommenderas starkt. På kvällen besökte vi min blivande värdfamilj, ska berätta mer om det och familjen i allmänhet senare men fick verkligen bekräftat vilken underbar familj det är precis som det verkat när vi pratat över mejl och Skype. Jag tror jag kommer trivas hur bra som helst.

Dag två åkte vi ut till Woodburry Outlet, jag hade föreställt mig ett köpcentrum med reakaos men nej inte alls. Var som att gå runt i ett villakvarter ungefär, verkligen mysigt. Rekommenderar att åka dit, vi fynda massor. På kvällen fick jag gå på NHL match och se New York Rangers, nyp mig. Satt med världens leende hela matchen och vilken häftig upplevelse. Icke hockeyintresserad människor hade nog också älskat det.

Dag tre gick vi mest bara runt, hade kommit lite snö och var superfint härligt väder. Vi köpte kaffe och gick och kolla där de åkte skridskor och spelades även massor av julmusik. Vi gick till Central Park och även lite shopping hann vi med. Sen fick jag även uppleva en basketmatch också en galet häftig upplevelse och jag bara älskade det.

Sen detta guldställe speciellt för mig som älskar italienskt och charkisar. Eataly heter stället och verkligen så mysigt, ni måste dit om ni besöker NY!!

Dag fyra var det shopping och vi åkte även upp i Empire State Building, det var häftigt. På kvällen fick jag se ännu en hockeymatch. Dag fem hann vi med att gå omkring och bara njuta av NY innan vi tog oss till flygplatsen för att åka hem. Verkligen en fantastisk resa. Och att jag ska få åka tillbaka till denna stad och bosätta mig här i ett helt år. Galet och måste nästan nypa mig i armen varje gång jag tänker på det. Och får ni någon gång chansen att åka till NY, ta den, ni kommer inte ångra en sekund.

Allmänt, Resor

Året 2017 är slut och det känns skönt att få lämna sig det bakom och få ett nytt år. Varit ett bra år då jag fått göra mycket av det jag verkligen älskar att göra nämligen resa och se nya ställen men har även varit ett tufft år på några plan men jag har lärt mig mycket under detta år. Nu är jag så redo och taggad för 2018. Här kommer en liten summering av höjdpunkterna år 2017.

Inledde 2017 med att den 15 januari möta upp två tjejer på Arlanda som jag tidigare aldrig träffat. 10 veckor fick vi spendera i Asien och vi fick besöka Thailand, Malaysia, Bali, Singapore och Filippinerna. Fick även checka av dykarcertifikat under denna resa. En helt underbara resa som jag skulle kunna betala dyrt för att få uppleva igen. Tack Frida och Andrea för denna resa och för att 2017 fick bästa start.

Hann inte vara hemma allt för länge innan jag stod med en biljett till Mallorca med tjejerna ovan. En skön och behövlig uppladdning inför sommaren. Vi drack öl, sola och spela yatzy, en pensionärsresa som vi kallade. Härligt!

I september fick jag äntligen åka iväg på en resa jag länge drömt om nämligen åka iväg på volontärresa i Afrika. 1 månad fick jag spendera i Ghana för att hjälpa till på ett barnhem där. Fick inse att man har det väldigt bra. Fick otroligt mycket kärlek och fick med mig massor av erfarenhet för resten av livet. Fick även åka buss i 15h enkel väg för att få åka på safari. Glad över att jag fått chansen och rekommenderar alla att åka iväg på detta. Tack Jenni och Love Life för att jag fick åka och göra en resa för livet.

1 november kom denna till världen. Stor höjdpunkt i livet. 1 november var även dagen jag tackade jag till familjen i New York och det blev klart att jag ska få spendera mitt år där.

Fick avsluta året med en resa till New York i december. Fantastisk stad som jag älskade från första stund. Nu kan det få bli 19 februari.