Idag har jag pluggat & varit i stallet. Båda hästarna skulle ridas idag. Planen var att jag skulle rida ut Pärlan med mamma & Gul, men då Gul tappat en sko kunde inte mamma rida honom, så mamma bytte från en stor gul häst till en liten gul häst, mamma red Casper med andra ord. Egentligen skulle mamma & Gul träna för Susanne imorgon, men det är svårt när man bara har 3 skor, så den träningstiden får jag & Pärlan, tjohooo!

Nu på kvällen har jag pluggat. Imorgon kommer en tjej från Spanien som ska bo hos oss i en vecka. Jag är med i ett projekt i skolan, då elever från andra länder kommer hit, bor hos oss & vi visar dem hur det är här. Detta betyder att jag inte kommer att vara med på några vanliga lektioner kommande veckan, utan på aktiviteter i detta projektet. Viktiga saker i skolan som jag missar då måste jag ta ikapp på egen hand, så jag har gjort lite av det idag.

Efter skolan tog jag bussen hem & åt mellis, därefter cykla jag till stallet. Idag fick jag vara snabb i stallet då jag lovat Sofia att hjälpa henne förbereda inför hennes kalas. Casper vilar idag & Pärlan som tränade igår fick sträcka på benen på en promenix.

Happy Friday!

Igår var det äntligen dags för träning för Susanne igen. Började passet med att skritta fram & jogga lite, brukar göra det stunden innan Susanne kommer. Pärlan hörde något läskigt utanför & flög i luften. I språnget svängde hon höger & jag fortsatte till vänster... Första gången jag ramla av Pärlan, brukar hänga med på luftturerna så tror hon blev lite paff när hon insåg att hon tappat mig... Väl uppe i sadeln igen skötte hon sig exemplariskt nämligen. Lugn, avslappnad & gick riktigt fin! Slutsatsen på detta: bättre att ha ryttaren i sadeln än i grusen. Vi tränade skänkelvikningar, bakdelsvändningar & klarade dessutom att gå förbi den läskigt blå pallen i ena hörnan!

Igår skulle båda hästarna ridas. Började med Casper, men vilka klampar han fick. Jag fick hoppa av, banka ur dem och leda honom hem. Fy vad trött jag är på vinter & snö nu. Eftersom Pärlan vilade i tisdags och ska tränas för Susanne ikväll, ville jag verkligen rida igår. Vi lastade henne och körde till ridhus. Ett ridhus hon aldrig varit i innan, spännande enligt Pärlan. Dessutom massor med maskiner utanför som lät väldigt märkligt. Först var hon lite spänd, vi höll oss på en volt där vi sysselsatte oss med att flytta ut bakdelen och gå i skänkelvikning. När vi joggat en stund gick hon lugnt och fint. Imorgon är vi tillbaka i samma ridhus och tränar för Susanne, första träningen detta året!

Över ett år sedan jag klippte mitt hår senast. Har sedan i höstas tänkt att jag borde gå till frisören men inte fått tummarna loss, men idag, då åkte jag & en kompis in till Lund & klippte oss.

Så slitet innan & så mycket fräschare nu!

Innan & efter, visst blev det fint?

Idag är båda hästarna ridna. Först ut var Pärlan, red henne en runda hon inte brukar gå. Mycket annorlunda & lite läskiga saker att titta på, men såklart gick hon förbi allt. "Har matte sagt att det är ok så följer jag med", lilla gulliga häst. Casper red jag ut med en kompis.

Nu på eftermiddagen har jag pluggat, gjort undan lite läxor för kommande vecka. Jag har alltså haft en ganska så lugn söndag. Sofia har gjort semlor så nu ska jag ner till familjen & fika med dem.

Imorse var jag i stallet & red Pärlan, så fin hon är. Så positiv inställning & ger en så härlig känsla, blir alldeles glad. Casper vilar idag. Efter stallet åkte jag & mamma till Flyinge för att vara funktionärer på tävlingen. Jag satt i sekretariatet, väldigt roligt!

& kolla vad jag har gjort?

2018-01-13 20:50:59 anmälde jag mig & Pärlan till omgång 2 av seriedressyren. Tror inte ni förstår hur mycket jag längtat efter att få trycka på knappen "Anmäl". Gissa vem som är Sveriges gladaste 14-åring?

Igår red jag Pärlan på ridbanan, hennes ägare var med & hjälpte oss. Mycket fokus på min sits & att få henne avslappnad. Först något spänt, när vi jobbat en stund blev hon mer avslappnad, sänkte sig & gick riktigt fint!

Bild tagen av Tina i höstas

När skolan var slut gick jag & en kompis ner till centrum, tog en fika & snackade. Nu på kvällen har vi varit på ett extra-möte i skolan. Vi är med i ett internationellt projekt i skolan där vi om någon vecka kommer få besök av elever från Spanien, Polen & Bulgarien. Jag kommer ha en tjej från Spanien boende hos mig i en vecka, så mötet idag var mest information angående det. Idag fick hästarna vila & mamma har fixat stallet.

Idag började skolan igen, kändes bra. Många jag inte träffat sedan vi sa god jul i december som det var roligt att träffa igen.

Nu på eftermiddagen har jag varit i stallet & ridit båda hästarna. Först Casper & därefter Pärlan. Jag var lite rädd för att det skulle vara halt så valde att brodda. Svenskt januariväder är ju inte det charmigaste, det är just nu som "Ridhus" står högt på önskelistan. Tycker ändå att jag & mina små kompisar tappert trotsar detta väder med både regnkläder, pannlampor & broddar, eller vad säger ni?

Imorse försov jag mig, jag har aldrig i hela mitt liv försovit mig tidigare. Efter resan har jag haft andra sovrutiner än vanligt, sovit länge på morgonen & kollade därför en extra gång att jag satt ett alarm innan jag somnade igår. Men nej, jag vaknade alltså 1 timme & en kvart senare än vad klockan var satt. Märkligt...

Morgonen hade jag gjort ett minuten-schema för, men morgonens plan fick ändras.

Prio idag blev istället:
• Fixa stallet
• Rida Casper
• Fixa tårtan till mormor

Allt i stallet blev jag helt klar med, däremot tårtan... Jag dekorerar den när jag kommer fram till mormor. Resten av de jag egentligen skulle göra idag la jag åt sidan. Jag & Sofia hann med bussen vi skulle åka med, under bussresan konstaterade Sofia att hon hade en gaaanska pinsam syster som tvingade henne jogga till bussen med en bunke chokladmousse i famnen.

Mamma hämtade upp oss i Lund. Nu sitter vi i bilen påväg mot mormor & jag har hunnit äta. 3 mackor satt fint nu, äta ströks nämligen direkt från dagens 2-do-list när jag vaknade imorse & insåg att jag försovit mig. När vi kommer fram ska vi & mina kusiner fira mormor som imorgon fyller år.

Idag fyller pappsen år, så vi började dagen med att fira honom. Sång, presenter & mini-tårta på sängen & därefter en god scones-frukost.

Nu på eftermiddagen åkte jag till stallet & red Pärlan. Casper får vila idag. När jag & mamma kom hem från stallet åt vi en födelsedagstårta som Sofia bakat.

Nu på kvällen har vi ätit trerättersmiddag & kollat på långfilm.

Skål för dig min fina pappa!

Stallet är fixat & båda hästarna är ridna. Lugnt idag då båda vilat när jag varit iväg.

Vid lunch åkte jag & mamma till Lund där vi mötte upp Sofia. Vi har handlat lite till pappa som fyller år imorgon & lite till mormor som fyller år på tisdag.

Nu på kvällen har vi lagat vegetarisk mat tillsammans.

Under resan åt vi Bounty-glass typ varje dag, så gott! Vi bestämde oss för att prova göra egna bountysar när vi kom hem, så det har vi gjort nu under kvällen. När jag började googla visade de sig att det fanns massor med recept på bountysar, men som vanligt slutade det med att jag inte följde något recept utan improviserade, typiskt mig... Goda blev de iallafall!

...men hemma bäst!

Igår eftermiddag åkte vi buss till flygplatsen, flög till Paris där vi mellanlandade & bytte flygplats. Från Paris flög vi till Köpenhamn & därifrån åkte vi tåg till Sverige.

Resan som jag sammanfattade i två meningar tog mer än ett dygn. Många sega timmar, särkilt när man som jag har svårt att sova på flyget. Jag sov under bussresan mellan flygplatserna i Paris, de 50 minuterna. Jag sov dock inte under de 11 timmarna som jag totalt ägnade i luften. Det var riktigt segt.

Nu på kvällen har vi varit & hämtat Skurtten. Han har bott på ett katthotell där min kompis jobbar nu när vi varit iväg.

​​​​​Såklart svängde vi även inom stallet, hästarna fick både pussar & godis. Som jag saknat mina fyrbenta kompisar!

Julafton idag! Började dagen med frukost såklart. Därefter var vi på stranden, badade & åt glass!

När vi var på stranden började jag att må dåligt. Jag gick upp mot vårt rum för att vila en stund, men då funkade inte vårt hotellkort. 3 personen från hotellet kom & provade sina kort, men inget funkade. Medans de fixade korten gick jag till mammas & pappas rum för att vila där. Åt lite alvedon, vilade en timme, åt lite mat, vilade en timme till, efter det mådde jag bra igen.

Vid 16 kom tomten med jetski till stranden för att dela ut julklappar.

Efter det gick vi upp mot hotellrummen & firade jul. Tredje julfirandet för mig denna julen. När vi var klara med det var vi en stund på hotellet & spelade kort. Vi åt julmiddag & efter de fortsatte vi att spela kort.

Nog för jag igår tyckte mycket om Guadeloupe, men idag, i dagsljus... Wow, så härligt det är här!

Dagen börjades med hotellfrukost, därefter badade vi i havet, 29 grader & hur skönt som helst! Vi prov-badade poolen, den var bra den med. Även volleyboll var vi såklart tvungna att prova, det var vi inte speciellt vassa på, men kul var det. Efter en mysig lunch på stranden lånade vi paddelbrädor, första gången jag provade hamnade jag långt utanför området man skulle hålla sig inom, där ute var vågorna höga vilket resulterade i att jag ägnade mer tid under brädan än på den. Pappa simmade ut & hjälpte mig, väl tillbaka i det området man skulle åka inom berättade de för mig hur jag skulle göra, då var det mycket lättare & mycket roligare. Nu på kvällen har vi ätit & spelat kort, ett perfekt avslut på en perfekt dag!

Vi var uppe vid 3 imorse, åkte till Malmö & tog tåget från Malmö till Köpenhamn. Därifrån flög vi till Paris, mellanlandade där & bytte flygplats. Från Paris flög vi till Guadeloupe & därifrån åkte vi buss till hotellet.

I ungefär 24 timmar har vi rest, varav 11 timmar i luften. Tyvärr har de timmarna jag sovit under resan, inte varit lika många. Jag lyssnade på ljudbok nästan all tid på flyget, något som jag inte gjort tidigare, men som jag nu när jag provat det, tycker funkar riktigt bra.

När vi kom fram var det mörkt här, men små lampor lyste upp överallt. Det var varmt, en värme jag längtat i månader efter.

Äntliiigen är vi här!

Lugn dag i skolan idag, nu på eftermiddagen har jag fixat stallet & ridit Pärlan. Pappa kom hem med en julgran, nu har vi precis fixat klart med den. Eller pappa & Sofia fixade & jag hejade på...

Innan & efter, visst blev det fint?

Min kompis sov över & imorse åt vi pannkaksfrukost. Strax innan 9 var vi i Flyinge. Idag har jag hjälpt till på julklappshoppningen som vi i FUS ordnat.

Nu på eftermiddagen har jag varit i stallet, båda hästarna är ridna & stallet klart!

Imorse hade jag sovmorgon, åt frukost & åkte till stallet på förmiddagen. Först fixade jag i stallet, därefter red jag Casper. Vi gick en mysig tur i soluppgången, magiskt!

Mamma skulle till Gryteskog för att rida i ridhuset, jag åkte med dit, men gick till Cooper istället för med till ridhuset.

Jag red ut Cooper en sväng, så mysigt! Mitt i terminen hinner jag inte riktigt, så nu när det snart är jullov har jag tänkt att åka dit mer.

Efter de åkte jag med mamma & Gul tillbaka till stallet & red Pärlan. Först red vi ut en sväng & efter det gick vi lite på banan. Först jobbade vi med skritten, vi gjorde lite halter & skänkelvikningar. Jag tycker egentligen inte om att rida på vår ridbana. Ena långsidan har en rad äppleträd innanför staketet, när Pärlan är laddad & styrförmåga halvdan, har vi haft en tendens att studsa ut bland äppleträden.

Idag gick vi på ridbanan. Jag har känt att jag har haft lite svårt att få henne att sänka sig, det har funnits små spänningar som gjort att hon helst går i ganska hög form. Idag gick vi på en stor volt, på den öppnad delen gick vi i öppna, Pärlans ägare hjälpte oss & vi fick så bra hjälp. Vi for inte ut bland äppleträden, vi gick lugnt & avslappnat, riktigt bra!

Stallet är fixat & 3 hästar ridna, jag kom hem för en stund sedan & har nu hunnit ätit lite lunch. Ikväll kommer min kompis, vi ska äta pizza & kolla film!

Prov, inlämningar & sånt är jag klar med sedan någon vecka tillbaka i skolan, men jag har haft lite smågrejer kvar. Idag var det sista, ett förhör i SO. Det betyder att jag nu är klar, inga läxor som jag borde göra, inlämningar att fundera över, prov att vara stressad över, jag är typ klar med denna terminen. Så skönt!

Jag tog stallet direkt efter skolan idag, fixade & mockade alla boxarna. Pärlan red jag ut, det gick helt okej. Casper & jag tog en promenad.

Morgonen spenderades i stallet, Casper vilar idag, Pärlan reds. Efter stallet åkte jag hem & åt lunch. I eftermiddags kollade jag på Sofias gympauppvisning, lilla Sofia som tidigare gått balansgång, hoppat i rockringar & gjort kullerbytta, hon gör nu svårare övningar...

Direkt efter Sofias uppvisning var färdig åkte vi till mina kusiner för att min kusin som på fredag fyller år & för att fira jul med de då vi inte kommer att vara hemma i jul.

I förmiddags shoppade vi, jag köpte en stickad tröja på H&M. Efter att ha strosat runt någon timme köpte vi "frozen yoghurt" med topping, så gott!

Efter det fortsatte vi gå i butiker & kikade även in på NK. Planen var egentligen att vi skulle vara inne i Stockholm hela dagen idag. Vid lunch kände jag mig helt klar med shoppingen, Sofia ville däremot gärna shoppa mer, så där reviderade vi planen. Jag & mamma bokade biljetter till Friends, så kunde pappa & Sofia fortsätta sin shopping.

Det var många roliga shownummer. Först såg vi två hoppklasser, efter det var det som jag tyckte var absolut roligast idag. 4 lag, varje lag bestod av en dressyrryttare och en hoppryttare. Dressyrryttaren skulle hoppa & hoppryttarna skulle rida dressyr, det var riktigt roligt att se.

Om det inte varit så att jag imorse fått ett väldigt tråkigt besked, hade jag nu skrivit att det var en perfekt dag. Imorse fick jag veta att en av mina lärare, som efter lång tid kämpat mot en envis cancer, nu somnat in. Så ofattbart att det är svårt att ta in. Sorgligt, hemskt & orättvist.

Nattåget klev vi av 06.50, därefter åt vi en riktigt god frukost! Vi har precis kommit fram till hotellet, nu ska vi göra upp en plan för dagen.

Jag var i stallet tidigt imorse, morgonfodrade & släppte ut de andra hästarna. Började med att rida Casper, en mysig tur i morgonfrostet, efter det var det Pärlans tur.

Efter stallet fixade jag & mamma brunch till pappa & Sofia. En stor god brunch!

Stallet är fixat & jag har hunnit rida, nu väntar sleepover med tre kompisar!

Träning för mig & Pärlan idag igen, vi kör några träningar ganska tätt efter varandra nu för att få lite koll. För att vara helt ärlig, just nu är det lite svårare. Vi har kommit till ett sådant stadie.

Hon var 6 år när jag började rida henne, då hade hon inte haft så mycket krav på sig. När jag började ta hand om henne som min egen, blev hon snabbt min stjärna. Livet som ridhäst & få vara någons stjärna, det passade Pärlan bra.

Hon är klok, bra huvud. Tillgiven. Hon kan tveka, tveka tex när hon ska gå in i transporten, tveka när hon ska gå förbi något läskigt. Tveka enda tills jag säger att det är ok. För säger jag det, visar jag henne, så följer hon med, hon litar på mig.

Drömhäst, ja, vi har sedan i somras utvecklats mycket, det har varit rosa moln.

Men Pärlan är ett sto, en häst som tidigare inte haft så mycket krav på sig. Det är först nu, när hon är 6 år, när vi börjat träna för Susanne, som hon har riktiga krav på sig. Nu när jag ska utbilda henne. Klart att hon tycker det är lite jobbigt. Klappen på halsen som hon tidigare fick utan ansträngning, måste hon nu jobba för, anstränga sig. Har man aldrig känt krav, behövt anstränga sig för klappen, då är det ovant när hon på ryggen plötsligt ber om det.

Pärlan är just nu lite skeptiskt, lite svårare att samarbeta med, våra viljor pekar åt olika håll.

Tidigare har jag ridit med martingal, men idag hade jag även en halsförlängare för att undvika att hennes huvud skulle träffa mitt i hennes små "frustations-skutt". Vi jobbar vidare, får riktigt bra hjälp av Susanne, men det är svårt & det kommer vi inte från.

Mamma filmade lite från dagens träning, som ni ser går det inte riktigt så enkelt som vanligt, men det blir bättre ju mer vi tränar & det känns bra.

Idag var Pärlan piggelin, som vi studsade. Jag tycker det är svårt att veta hur jag ska göra när hon är så pigg, men det lär jag mig snart. Efter jag ridit Pärlan red jag Casper, lilla älskade Casper. Han går lugnt & stadigt.

När jag kom hem från skolan var det väldigt stressigt. Cyklade snabbt till stallet, mockade alla boxarna, därefter red jag ut Pärlan med mamma & Gul. Det var mörkt. Det ösregnade. Men denna tappra häst, går utan problem, med spetsade öron, helt otrolig! Ur och skur häst från topp till tå. Dessutom gick hon riktigt bra, applåder för dig Pärlan!

Började redan i skolan känna mig lite krasslig, efter att ha cyklat till stallet i vrålfart, mockat 6 boxar, ridit, kände jag mig inte längre lite krassligt, utan ganska så mycket. Nu på kvällen har jag varit hemma, druckit te & försökt ta det lite lugnt. Nu är det helg & jag börjar den med att bli sjuk...

Idag tränade jag & Pärlan för Susanne. Nu har det gått ett tag sedan jag & Pärlan tränade för Susanne sist. Jag var ju i Spanien & då hade Pärlan höstlov. När jag kom hem tog vi det lite lugnare en vecka, men idag var det dags för träning igen.

Första stunden av ridpasset var det lite ostadigt, men när vi jobbat en stund blev det bättre. Vi jobbar med att få henne rak, i trav går det bra, i galoppen är det svårare, bara att jobba vidare.

Vi kan enas om att efter de 45 minuterna var vi ett helt nytt ekipage, vi får så bra hjälp & det går verkligen framåt!

Idag var jag konfirmationsmöte, sista mötet för min del, för idag bestämde jag mig för att sluta på konfirmationen.

Där jag gick var det väldigt oorganiserat, planen var att vi skulle ha möte varannan onsdag fram till Maj nästa år, men sedan ändrades tiden för träffarna, veckorna & de la till massor med extra träffar. Det är alltså ganska mycket tid som ska läggas på det. Jag har inga problem med att lägga mycket tid på saker man tycker är roligt att göra.

Men jag som inte tyckte träffarna var roliga, ser inte anledningen till varför jag ska prioritera de före stallet som jag tycker är väldigt roligt.

Med andra ord så har jag frigjort en herrans massa tid nu, tid som jag ska lägga på saker som jag tycker är roligt att göra. Det känns så bra.

Casper red jag ut med en kompis, mysigt!

Pärlan red jag på ridbanan. Hon hade masssssor med energi, troligtvis för att hon vilade när jag var i Spanien & efter det har vi bara gått i skogen. Roligt med så mycket energi & framåtbjudning, jag jobbar med att hitta ett bra sätt att ta vara på all hennes energi, men än så länge tycker jag allt det är lite klurigt...

Dagens bästa galoppfattning:

Båda hästarna är ridna idag, båda med energi så jag undrade om jag skulle flyga av, men jag satt kvar. Märker att höstlovet gav dem myror i brallan...

Nu på kvällen åkte vi & grillade i Skrylle.

När vi kom hem åt vi cheesecake, den hade Sofia gjort.

Hallon & vitchokladcheesecake, det var väldigt god! För att vara 10 år & bakat den själv, imponerande Sofia, du bakar betydligt godare bakverk än vad jag gör...

Vardagen mitt i terminen, mycket med skolan. Hästarna & stallet som jag har valt att prioritera högt. Fina kompisarna som jag är väldigt glad att jag har, som jag är väldigt mån om att ha kvar. Dygnet som bara har 24 timmar & veckan som bara har 7 dagar.

För att få livet att gå ihop får man prioritera. Tyvärr, är det sömnen som ibland får lida. Jag är egentligen väldigt noga med att sova ordentligt, vilket gör att det är helt okej att plocka någon timmes sömn här & där.

Även när jag är hemma & ledig har jag svårt att ha sovmorgon. Det finns så mycket roligt som får mig att sätta klockan eller helt enkelt vakna av mig själv, trots att jag de gångerna jag kan sova ut borde göra det.

Men i Spanien tänkte jag, där ska jag sova ordentligt. Yeah right, bra idé Minna. Spanjorerna äter vid midnatt & återigen finns det massor med saker som är roligare än att sova på morgonen.

Igårkväll kom jag hem sent. Torsdagsmorgon bestämde jag, då ska jag sova länge, ha sovmorgon. Klockan hade inte ens slagit 7 innan jag hade vaknat & var klarvaken. Att det ska vara så svårt att göra något så enkelt som att sova...

Nu till något helt annat, inför Guadelouperesan i jul hade jag & Sofia tänkt att vi skulle göra fotband. Så i förmiddags plockade vi fram pärlor & blev som små barn igen, som vi pärlande.

Detta gjorde jag i färger som skulle matcha sandalerna jag köpte i Spanien. Vad tycker ni?

Nu ska vi snart åka till hästarna, idag ska Sofia få rida Casper & jag ska rida Pärlan.