Vem har sagt att LCHF måste vara komplicerat?
Fläskkotletter, sallad och pepparsås - mums!

Riktigt höstväder idag med tjocka moln och blåst. Inte för att jag har något emot det i och för sig, jag tycker det är väldigt gött!

Nu ska jag kolla på Stargate och käka!

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

Hej på er alla. Hoppas ni har haft en bra helg!
Tänkte börja denna vecka med lite argument för LCHF.
Jag har argumenterat för LCHF många gånger och dom som är emot konceptet kommer oftast med samma argument, som egentligen inte håller, enligt mig. Här kommer några av de vanligaste motargumenten och hur ni kan vinna debatten:

Man ska äta vanlig mat, inte överdriva åt varken det ena eller det andra hållet:
Vad innebär egentlig vanlig mat? Den vanliga maten som oftast syftas på innebär massvis av bröd, pasta, müsli och andra produkter som är proppade med kolhydrater. För en som äter "normalt" består ungefär 60-70% av intaget av kolhydrater, det vill säga socker. Vem är det som är extrem egentligen? Kött, fisk, fågel och grönsaker, på vilket sätt skulle det inte vara normal och hälsosam mat?

Man blir trött och slö utan kolhydrater - hjärnan behöver kolhydrater.
Kolhydrater är snabb energi som snabbt tar slut. Får kroppen brist på socker så kommer den tillverka så kallade ketonkroppar. Dessa ketonkroppar omvandlar fett till energi istället. Detta innebär att energin inte tar slut på samma sätt som då man tömmer sina glykogenlager. Hjärnan funkar bättre på fettdrift. Däremot kan man bli slö och få huvudvärk i början då man börjar på LCHF då det blir som abstinens för kroppen då de flestas kroppar har ett beroende till just socker.


Det spelar ingen roll vilken diet man kör, allt handlar om kalorier in, kalorier ut.
Kalorier har en ganska ointressant roll vid viktnedgång. Rent generellt kan man äta mindre kalorier på LCHF eftersom man bli mättare, men man får också en väldigt hög ämnesomsättning och fettförbränning. Istället för att kroppen är upptagen med att bränna socker så bränner den fett istället.

LCHF ger dig hjärt- kärlsjukdomar.
Den senaste forskningen visar att ökat fettintag faktiskt minskar risken för hjärt -kärlsjukdomar (se tidigare inlägg för källhänvisning till dessa studier) - det finns heller ingen vetenskaplig, seriös grund som visar ett samband mellan fettintag och hjärt- kärlsjukdomar.






Likes

Comments

Många tror att LCHF innebär att man dricker baconflott till frukost, eller att allting man steker flyter runt, praktiskt taget kokar i smör. Man denna fördom kunde inte vara mer fel.

LCHF innebär att man äter mindre Kolhydrater och får majoriteten av sin energi ifrån fett. Fett är en mycket bättre och hälsosammare energikälla än kolhydrater. LCHF innebär att man äter naturlig, nyttig och bra mat som inte innehåller socker, stärkelse eller spannmål. Kött, fisk, grönsaker tillhör vardagen för de som äter LCHF.
Feta såser är jättebra om man vill det och det finns ingen begränsning i hur mycket fett man får äta. Man ska äta tillräckligt mycket fett så man blir mätt och belåten och håller sig mätt till nästa måltid.

Sedan kan maten flyta i smör och täckas av feta såser - om man vill - det är inte farligt.

Ofta kommer fördomarna att LCHF är dåligt, man ska äta "riktig och vanlig" mat - men vad innebär det?
Kött, fisk och grönsaker anser jag vara väldigt riktig och normal mat. Argumentet är alltså att om man inte äter bröd, pasta och godis, så är man extrem? Nej, skippa alla fördomar och lär er om vad LCHF är egentligen innan ni börjar yttra er om hur extremt det är. LCHF bygger på naturlig mat på fina råvaror - precis som det ska vara!

Likes

Comments

Det finns dom som hävdar att det finns för lite forskning kring LCHF (lågkolhydratkost).
Faktum är det finns massor och här kommer några av dom.

Notera att studierna testar olika saker; viktnedgång, risk för hjärt- kärlsjukdom, diabetes och epilepsi.

https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/205916

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12761365/

https://www.scribd.com/document/4895150/Review-of-low-carb-vs-high-carb-diets

http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa0804748

http://www.cochrane.org/CD005105/ENDOC_low-glycaemic-index-or-low-glycaemic-load-diets-for-overweight-and-obesity

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16652223/

http://www.sbu.se/sv/publikationer/SBU-utvarderar/fetma---problem-och-atgarder/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12077732/

https://nutritionj.biomedcentral.com/articles/10.1186/1475-2891-7-30

https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/415074

http://m.ajcn.nutrition.org/content/80/5/1175.full

https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/202339

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=8291

https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/1108492
https://content.karger.com/Article/Abstract/229002

http://m.ajcn.nutrition.org/content/early/2010/01/13/ajcn.2009.27725.abstract

https://link.springer.com/article/10.1007/s00394-012-0418-1

http://www.drf.nu/diabetes/Stampa%20Linee%20Guida%20%C2%A920041.pdf

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18663162/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16075898/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17980451/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16409560/

http://m.ajcn.nutrition.org/content/87/2/339.abstract

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18326601/

Likes

Comments

På bilden till vänster väger jag 96kg. Senare efter ett halvår med LCHF är jag nere på 73kg.

Får väldigt många komplimanger om hur ”starkt jobbat” det är. Självklart uppskattas sådana kommentarer. Fast på något sätt anser jag inte att jobbat hårt, eller kämpat hårt.

Självklart har det inte alltid varit en spikrak väg. Sockersuget har kommit emellanåt. För vissa är det riktigt svårt till och med, det får man inte glömma bort. Vi är alla olika.

Men för mig personligen så har jag kunnat äta god mat, aldrig varit hungrig och mått bättre!

Likes

Comments

Detta tycker jag mycket om att ha som godis och ersätta annat skräp mer (chips, godis osv).

Sötmandel och kokoschips - finns att köpa i butik.

Sötmandel innehåller 13g kolhydrater per 100 gram. Det är alltså per definition inte direkt LCHF. Det man får ha med i beräkningen dock är att det är en otroligt bra fettkälla (52% fett) och man orkar faktiskt inte äta speciellt många gram. Därför blir mängden kolhydrater inte så stor.

Kalorier är ju ganska ointressant i LCHF-världen, men det är ganska intressant dock att sötmandel innehåller mer kalorier än ostbågar och chips!

Kokoschipsen innehåller endast 7 gram kolhydrater per 100 gram - och tycker man om kokos är detta ett bra substitut mot vanliga chips.

Ha en trevlig lördag allesammans!

Likes

Comments

Nu tycker jag det är på god tid att vi slutar demonisera fettet. Fett är bra för oss, fett är nyttigt - såväl mättat som omättat fett.

Ancel Keys var mannen på 70-talet som gjorde studier helt vinklat efter sin egen teori. Sedan dess har folk bara bliget sjukare, överviktigare, och diabetes och andra folksjukdomar har stigit dramatiskt.

Kolhydrater omvandlas till socker i kroppen, som sedan orsakar inflammationer i kärlen. Det är dessa inflammationer som leder till hjärt- kärlsjukdomar.

Kolhydraterna gör också att blodsockret stiger, vilket leder till insulinpåslag. Insulinet säger åt kroppen att lagra gett och bränna socker.

Genom att mer fett och mindre kolhydrater gör även att aptiten regleras och man slipper onödigt sötsug och blodsockerfall. Många som äter LCHF håller dig till 1-2 måltider per dag - utan att känna hunger, sug eller andra symptom på dåligt reglerat blodsocker.

Så var inte rädda för smör, grädde, och feta såser. Var mer rädda för bröd, flingor, pasta och andra spannmålsprodukter!

Likes

Comments

Fredag är här.
En dag som de allra flesta ser fram emot.

Tyvärr så innebär detta också att majoriteten av alla svenskar plockar fram chipsskålen, äter skräpmat och dricker massvis med sockrad läsk.

Problemet med det är att det har blivit en sådan social konstruktion så det sker regelbundet, inte ens ens bara på helgerna - där har vi ett problem.

Mys är alltså lika med socker för de allra flesta.

Sockret har blivit en sådan central del i våra liv att vi inte längre tänker på hur mycket socker (kolhydrater) vi får i oss. Socker som skadar våra kroppar avsevärt.

Jag ser mig själv inte som en extremist.
Jag äter socker vid få väl utvalda tillfällen.
Mitt mål är inte heller att göra folk till extremister.
Mitt mål är att skapa medvetenhet. Vad folk gör med detta är helt upp till varje enskild individ. Det jag vill göra är att sprid budskapet som vad som är bra respektive dålig mat!

Så vad ska jag äta ikväll? Som är LCHF-mys?
Ostbricka (utan kex), ett glas vin och en mysig stund med min flickvän framför brasan!
Kommer även köpa färdigskivad gräddost och lägga in i ugnen och göra chips av som ska doppas i en dip gjort på crème fraiche och vitlök!

Ha en trevlig fredag allesammans!

Likes

Comments

Jag testade mitt blodsocker under två dygn för ett tag sedan - här är resultatet.

Kan börja med att meddela att jag INTE har diabetes, utan detta var bara ett test där blodsockret automatiskt mäts varannan minut.

I den övre raden blev det ”vanlig” kost - dvs macka, pasta, och en hel del kolhydrater.

På undre bilden är dagen efter, då jag körde LCHF-kost.

Skillnaden talar ju för sig själv kan jag tycka. Oftast rekommenderas det för diabetiker att majoriteten av kosten ska bestå av kolhydrater. Är det sådan kurva man vill ha på en diabetiker verkligen?
Jag är inte förvånad varför diabetiker blir sjukare och sjukare när de får rekommendationer som förvärrar sjukdomen.

Kolhydrater höjer blodsockret, det finns ingen som förnekar det - det är det vi vet.
Men trots detta fortsätter vården rekommendera kolhydratrik kost.

Det är skamligt!

Likes

Comments

Hej på er alla!

Ytterligare en lång dag på jobbet!

Idag har jag lagat något jag improviserat ihop och det var förvånansvärt gott tillsammans med en rejäl klick vitlökssås!

Stekte köttfärs och sedan toppade jag det ned ost och körde in i ugnen. Enkelt, men gott! Blandade i en del kryddor och smaken blev bra - riktigt nöjd!

Likes

Comments