Har precis dragit igång en Facebook-grupp som rör LCHF. Alla är välkomna att bli medlemmar som är intresserade eller nyfikna på LCHF.

Bli medlem, bjud in vänner som är intresserade också växer vi oss större :D

https://m.facebook.com/groups/299343203803853

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

Hej på er. Skönt med Lördag? Det tycker i alla fall jag.

Tänkte idag dela med mig av lite filmer och föreläsningar som jag starkt rekommenderar ifall ni vill veta om hur LCHF funkar och även lite mer ingående på varför det funkar och hur vi blivit lurade genom alla år.
Vill du få en bra grund och kunskap - se dessa, eller i alla fall några av dessa filmer!


FAT HEAD - Denna dokumentär förklarar hur vi blivit lurade till att äta spannmål i så många år och vilka följder det har fått för samhället.

CARB LOADED - Liknande film som Fat Head. Förklarar på ett tydligt och pedagogiskt sätt hur samhället har blivit hjärntvättade med att spannmålsprodukter med högt kolhydratsinnehåll är nyttigt och att fett skulle vara livsfarligt.

MATREVOLUTIONEN - En mycket bra föreläsning av Dr. Andreas Eenfeldt (Kostdoktorn) som börjar med historien bakom LCHF, vart kostråden började gå snett samt hur vi med LCHF kan förändra diabetes, övervikt och massvis med olika folksjukdomar.

Likes

Comments

Igår stod biffar med gräddsås på menyn.
Väldigt enkelt, men ack så gott!

Allt man behöver göra är att blanda i lök och valfria kryddor i köttfärsen tillsammans med en skvätt grädde. Forma dom sedan till biffar och stek dom. Lägg sedan allt i en större gryta och blanda i några dl grädde och en köttbuljongtärning - låt det koka en stund och vips så har man biffar kokade i gräddsås.

Till detta valde jag wookgrönsaker och tomater!

Likes

Comments

Vad kan vara bättre för oss LCHF:are än en stor butik med enbart ostar och delikatesser?
Finns så otroligt mycket gott på detta ställe och ostar i precis alla former och smaker.

Kan också starkt rekommendera deras ost-buffé fyllt av olika typer av ostar, delikatesser och annat gott. Var i princip som uppgjort för LCHF.

Gott, mättande och nyttigt!

Likes

Comments

Idag står ugnstekt falukorv med krossade tomater toppade med gräddost och sockerfri senap, wookgrönsaker och cocktailtomater på menyn!

Är så sjukt glad över att ICA’s extra fina falukorv innehåller väldigt lite kolhydrater då just falukorv är en favorit hos mig.

Falukorv innehåller inte så himla mycket fett, därför ser jag till att lägga på extra ost och steka wookgrönsakerna i extra mycket smör!

Likes

Comments

Vem har sagt att LCHF måste vara komplicerat?
Fläskkotletter, sallad och pepparsås - mums!

Riktigt höstväder idag med tjocka moln och blåst. Inte för att jag har något emot det i och för sig, jag tycker det är väldigt gött!

Nu ska jag kolla på Stargate och käka!

Likes

Comments

Hej på er alla. Hoppas ni har haft en bra helg!
Tänkte börja denna vecka med lite argument för LCHF.
Jag har argumenterat för LCHF många gånger och dom som är emot konceptet kommer oftast med samma argument, som egentligen inte håller, enligt mig. Här kommer några av de vanligaste motargumenten och hur ni kan vinna debatten:

Man ska äta vanlig mat, inte överdriva åt varken det ena eller det andra hållet:
Vad innebär egentlig vanlig mat? Den vanliga maten som oftast syftas på innebär massvis av bröd, pasta, müsli och andra produkter som är proppade med kolhydrater. För en som äter "normalt" består ungefär 60-70% av intaget av kolhydrater, det vill säga socker. Vem är det som är extrem egentligen? Kött, fisk, fågel och grönsaker, på vilket sätt skulle det inte vara normal och hälsosam mat?

Man blir trött och slö utan kolhydrater - hjärnan behöver kolhydrater.
Kolhydrater är snabb energi som snabbt tar slut. Får kroppen brist på socker så kommer den tillverka så kallade ketonkroppar. Dessa ketonkroppar omvandlar fett till energi istället. Detta innebär att energin inte tar slut på samma sätt som då man tömmer sina glykogenlager. Hjärnan funkar bättre på fettdrift. Däremot kan man bli slö och få huvudvärk i början då man börjar på LCHF då det blir som abstinens för kroppen då de flestas kroppar har ett beroende till just socker.


Det spelar ingen roll vilken diet man kör, allt handlar om kalorier in, kalorier ut.
Kalorier har en ganska ointressant roll vid viktnedgång. Rent generellt kan man äta mindre kalorier på LCHF eftersom man bli mättare, men man får också en väldigt hög ämnesomsättning och fettförbränning. Istället för att kroppen är upptagen med att bränna socker så bränner den fett istället.

LCHF ger dig hjärt- kärlsjukdomar.
Den senaste forskningen visar att ökat fettintag faktiskt minskar risken för hjärt -kärlsjukdomar (se tidigare inlägg för källhänvisning till dessa studier) - det finns heller ingen vetenskaplig, seriös grund som visar ett samband mellan fettintag och hjärt- kärlsjukdomar.






Likes

Comments

Många tror att LCHF innebär att man dricker baconflott till frukost, eller att allting man steker flyter runt, praktiskt taget kokar i smör. Man denna fördom kunde inte vara mer fel.

LCHF innebär att man äter mindre Kolhydrater och får majoriteten av sin energi ifrån fett. Fett är en mycket bättre och hälsosammare energikälla än kolhydrater. LCHF innebär att man äter naturlig, nyttig och bra mat som inte innehåller socker, stärkelse eller spannmål. Kött, fisk, grönsaker tillhör vardagen för de som äter LCHF.
Feta såser är jättebra om man vill det och det finns ingen begränsning i hur mycket fett man får äta. Man ska äta tillräckligt mycket fett så man blir mätt och belåten och håller sig mätt till nästa måltid.

Sedan kan maten flyta i smör och täckas av feta såser - om man vill - det är inte farligt.

Ofta kommer fördomarna att LCHF är dåligt, man ska äta "riktig och vanlig" mat - men vad innebär det?
Kött, fisk och grönsaker anser jag vara väldigt riktig och normal mat. Argumentet är alltså att om man inte äter bröd, pasta och godis, så är man extrem? Nej, skippa alla fördomar och lär er om vad LCHF är egentligen innan ni börjar yttra er om hur extremt det är. LCHF bygger på naturlig mat på fina råvaror - precis som det ska vara!

Likes

Comments

Det finns dom som hävdar att det finns för lite forskning kring LCHF (lågkolhydratkost).
Faktum är det finns massor och här kommer några av dom.

Notera att studierna testar olika saker; viktnedgång, risk för hjärt- kärlsjukdom, diabetes och epilepsi.

https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/205916

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12761365/

https://www.scribd.com/document/4895150/Review-of-low-carb-vs-high-carb-diets

http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa0804748

http://www.cochrane.org/CD005105/ENDOC_low-glycaemic-index-or-low-glycaemic-load-diets-for-overweight-and-obesity

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16652223/

http://www.sbu.se/sv/publikationer/SBU-utvarderar/fetma---problem-och-atgarder/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12077732/

https://nutritionj.biomedcentral.com/articles/10.1186/1475-2891-7-30

https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/415074

http://m.ajcn.nutrition.org/content/80/5/1175.full

https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/202339

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=8291

https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/1108492
https://content.karger.com/Article/Abstract/229002

http://m.ajcn.nutrition.org/content/early/2010/01/13/ajcn.2009.27725.abstract

https://link.springer.com/article/10.1007/s00394-012-0418-1

http://www.drf.nu/diabetes/Stampa%20Linee%20Guida%20%C2%A920041.pdf

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18663162/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16075898/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17980451/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16409560/

http://m.ajcn.nutrition.org/content/87/2/339.abstract

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18326601/

Likes

Comments

På bilden till vänster väger jag 96kg. Senare efter ett halvår med LCHF är jag nere på 73kg.

Får väldigt många komplimanger om hur ”starkt jobbat” det är. Självklart uppskattas sådana kommentarer. Fast på något sätt anser jag inte att jobbat hårt, eller kämpat hårt.

Självklart har det inte alltid varit en spikrak väg. Sockersuget har kommit emellanåt. För vissa är det riktigt svårt till och med, det får man inte glömma bort. Vi är alla olika.

Men för mig personligen så har jag kunnat äta god mat, aldrig varit hungrig och mått bättre!

Likes

Comments