Det är lätt hänt att man går upp i vikt eller får en dålig kroppsform på grund av att man inte har tiden över för att träna regelbundet. Har man ett stillasittande jobb som många idag har är det ännu värre eftersom man inte bara riskerar att gå upp i vikt utan man hamnar även i riskzonen för olika typer av skador och slitningar i kroppen för att den kommer ur form. Men det är faktiskt väldigt enkelt att hålla sig aktiv på jobbet även om man är stillasittande och sitter i sitt kontor hela dagarna. Vissa av knepen kanske inte lämpar sig för just ens egen arbetssituation men dem är ändå värda att ha i åtanke för framtiden. Så ha det i åtanke ifall du är orolig för att kroppen ska börja komma ur form på grund av jobbet, det behöver nämligen inte vara så.

Använd enklare utrustning på jobbet

Bara för att man sitter på jobbet betyder inte det att man inte kan röra på sig. Man har dels raster men sen har man kanske arbetsuppgifter där man har lediga händer, till exempel telefonsamtal och liknande där man bara sitter vid datorn med ett headset och inte gör något speciellt alls. Det är faktiskt ett utmärkt tillfälle att röra på sig!

Du kan till exempel använda hantlar. Det är inte ovanligt alls att folk som arbetar på kontor har en liten hantel i skrivbordslådan eller på golvet som dem använder då och då för att hålla kroppen igång. Andra populära små prylar är till exempel stressbollar, foam rollers som du använder för att massera kroppen och liknande saker. Dessa är otroligt enkla att använda med en eller båda händer och du kan använda dem medan du arbetar utan att det förstör din koncentration under ett samtal.

Rör på dig när du har chansen

Det viktigaste är att man blir uppmärksam på när man har tillfälle att röra på sig. Ett problem med stillasittande jobb är att man enkelt sitter hela dagarna på ett kontor vid sitt skrivbord. Men har du chansen så bör du ställa dig upp då och då för din ryggs skull. Du kan också ta en kort promenad genom kontoret om du får chansen eftersom det är bra för din blodcirkulation. Du kan också passa på att stretcha när du står upp eftersom det är otroligt bra för att sträcka på dina olika leder så att inget blir stelt när du suttit ned en längre period.

Det finns med andra ord en hel del enkla sätt att bli mer aktiv på jobbet. Du behöver inte anstränga dig så mycket som du kanske först trott heller. Utan börja röra på dig mera redan idag, du kommer knappast att ångra dig!

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

När våren kommer så blir det också dags att köpa nya saker till hemmet. Det kan ofta bli en dyr affär ifall man har stora planer för sitt hem, till exempel om man ska byta sängar eller vill köpa nya möbler. Har man familj kan det bli ännu dyrare. Men tack vare internet så behöver man inte lägga ut allt för mycket pengar om man köper smart. Här kommer du kunna läsa om en del rekommendationer som du definitivt bör ha i åtanke när du ska köpa nya hemprodukter nu när våren kommer.

Bekko.se kan hjälpa dig med dina designbehov

Ifall du har stora planer för hemmet så bör du såklart handla av hög kvalité så att sakerna passar ditt hem och din plånbok. Det är där Bekko kommer in som kan hjälpa dig med alla dina designbehov. På deras hemsida kan du handla allt inom nordisk design för ditt hem. Det är en perfekt möjlighet ifall du ska flytta in i ett nytt hem som ska möbleras eller om du vill designa om ditt hem en aning. Det behöver inte heller bli så dyrt som man kan tro.

Ifall man har familj och vill lägga ut lite pengar på sina barn så har dem bland annat bollhav som man absolut måste kolla in. Istället för onödigt stora bollhav som tar upp en massa utrymme så har dem små badkar fyllda med bollar, perfekta för de små barnen där hemma så att dem kan leka och ha kul utan att man tar upp ett helt rum.

Dem finns i hela Norden så att man enkelt kan handla direkt på deras hemsida. På så vis slipper du gå till en butik och sedan släpa hem sakerna själv eftersom du istället kan få allting hemkört direkt hem till dig. På så vis slipper du en hel del problem och du kan samtidigt spara in pengar dels på produkterna du köper men också på bensinkostnader från att släpa hem allt själv.

Bättre Nätter, för alla dina sömnbehov

Det är inte ovanligt att man till våren vill köpa en ny säng. Sängar ska också bytas ut efter ett par år och en ny säng ger en otroligt skön känsla samtidigt som det är hälsosamt. En bekväm säng är också otroligt viktig eftersom man får bättre sömn och det är bättre för kroppen om man sover bekvämt. Genom Bättre Nätter kan du köpa allt du behöver för sömnen. Du kan köpa nya sängar, bäddsoffor och alla de tillbehör man kan tänka sig behöva för ens sömn.

Dem är aktiva i Skandinavien och har ingen butik vilket gör att deras priser minskar eftersom dem har mindre utgifter. Det gör att du får sakerna billigare än om du går till en sängbutik och handlar. Det innebär att du inte behöver snåla när du ska köpa en ny säng eftersom det blir mycket billigare än du först tänkt dig.

Så glöm inte bort webben när du ska köpa nya hemprodukter till våren. Det behöver inte bli dyrt och man kan då antingen spara pengar eller handla mer för samma belopp som man annars behövt spendera när man handlar direkt i en butik. Så ha det i åtanke när du ska handla eftersom du kan spara in en hel del pengar som du istället kan lägga på något roligare.

Likes

Comments

Man behöver inte sprina på gym eller ägna sig åt jobbiga löppass i skogen för att förbättra hälsan. Forskningen visar att promenader gör stor skillnad och du får i princip lika goda hälsoeffekter som vid exempelvis gymträning eller löpning. Dessutom är det helt gratis och du kan göra det när som helst under dagen. Tycker man det är tråkigt att gå så kan man sätta lurar i öronen och lyssna på sin favoritmusik eller kanske en ljudbok.

10 000 steg om dagen

Man brukar generellt säga att vi behöver röra på oss motsvarande 10 000 steg per dag. Det motsvarar ungefär 8 km vilket kan låta väldigt långt. Men vi rör oss på många sätt under dagen så promenaden behöver inte alls vara så lång. Det kan räcka med en kortare daglig runda och att man sedan kompletterar med ett par långpromenader under veckan. Många passar på under helgerna då man har lite mer tid än på stressiga vardagar.

Många hälsovinster

Redan vid kortare promenader och regelbundet så kommer hälsovinsterna snabbt. Det stärker vårt immunförsvar, sänker blodtrycket och det blir lättare att hålla vikten. Dessutom så brukar sömnen bli bättre om man regelbundet motionerar. Och till skillnad från tyngre träning så är det i princip inga skaderisker med promenad som motionsform. Det enda man kan tänka på är att man skaffar sig ett par ordentliga skor som är bra för fötterna.

Så det finns egentligen inga ursäkter till att inte promenera. Och det finns inget dåligt väder – bara dåliga kläder.

Likes

Comments

När man går igenom livet så finns det både positiva och negativa upplevelser. Vissa av dessa kan man kontrollera och andra inte, men oavsett så är livet enklare när man känner sig självsäker menar många. Man får bättre självförtroende som leder till att man klarar sig bättre i många situationer. Men det är väldigt enkelt att säga att man vill vara självsäker, det är svårare att faktiskt vara en självsäker kvinna.

Glöm inte bort dig själv

Det är otroligt enkelt att man går igenom livet och tänker främst på andra. Det kan handla om ens man, ens familjemedlemmar eller ens vänner. Men man får aldrig glömma bort att man själv är en person med sina egna behov och drömmar. Även om man ska bry sig om andra betyder inte det att du ska strunta i dig själv. Om det är något du vill göra så bör du alltid försöka göra det. Det kan handla om enklare saker som att gå ut med sina vänner, uppleva något man alltid velat göra eller helt enkelt att man vill börja träna. Så glöm inte att sätta dig själv först emellanåt.

Du bör inte heller glömma bort dina drömmar. Fundera över exakt vad du vill göra och vad för liv du faktiskt vill ha. Det blir då väldigt mycket enklare att faktiskt göra det man alltid drömt om. Om du konstant avfärdar dina drömmar och det du är passionerad om kommer din självsäkerhet också att försvinna eller bli sämre. Det är svårt att känna sig självsäker när man lever ett liv man inte är entusiastisk över.

Samtidigt bör du inte sätta krokben för dig själv. Om det är något du vill göra så måste du också ta eget ansvar över det. Det kan handla om ett jobb du är intresserad av, att flytta utomlands eller att börja vidarestudera. Oavsett vad det handlar om så kommer inget att hända om du själv inte tar det första steget.

Glöm inte utseendet

Även om man ofta hör att utseende inte spelar någon roll så är det inte helt sant. Det finns många situationer där ens utseende är det som märks av först. Man behöver inte heller vara vacker för andra, utan att vara vacker för sin egen skull är otroligt positivt för din självsäkerhet och kan ge dig en välbehövd boost.

Det behöver inte heller vara något avancerat. Det kan handla om några nya klädesplagg, till exempel nya strumpbyxor eller en ny blus. Men det kan också innebära ett besök till frisörsalongen. Man behöver inte överdriva, utan det viktigaste är att du själv tycker om hur du ser ut. Älskar man sig själv och ens utseende är det också enklare att känna sig självsäker i livet.

Likes

Comments

De flesta av oss vet att vi borde äta betydligt mer grönsaker. De allmänna råden lyder att vi borde minst äta 500 gram av frukt och grönsaker varje dag vilket först kan låta mycket. Men genom att några grönsaker vid varje måltid så är det snart gjort. Och eftersom det finns så ändligt många grönsaker att välja på så är det lätt att variera och att även hitta sina egna favoriter. Vill man vara extra effektiv så kan man så klart rikta in sig på, de av forskningen, mest nyttigt ansedda grönsakerna. Och det behöver inte heller bli särskilt dyrt om man lär sig att köpa efter säsong och hålla utkik efter erbjudanden.

De bästa grönsakerna

Eftersom alla grönsaker innehåller olika typer av vitaminer och antioxidanter så bör vi så klart i första variera vad vi äter. Men en av supergrönsakerna som ofta nämns är spenat som är full av dessa nyttigheter och då särskilt vitamin K. Andra bra grönsaker är exempelvis broccoli, bönor, morot och vitkål. Extra nyttigt blir det om du river grönsakerna och äter utan tillagning – råkost alltså.

Ett smart knep

Men det finns ett smart knep du kan ta till om du vill få i dig det allra bästa från grönsakvärlden. Om du väljer dina grönsaker utifrån färg så har du redan där gjort en stor vinst. Ju mörkare och intensiv färg en grönsak har desto mer näringsämnen som är bra för oss innehåller den.

Likes

Comments

Begreppet ”mindfulness” innebär att du lever i vardagen och är medveten om ditt psyke och kropp. Tanken är att du därmed lyssnar till kroppens och själens egna varningssignaler och kan bemöta exempelvis stress och ångest på rätt sätt och i tid.

Mindfulness genom meditation

Ett vanligt sätt att utöva mindfulness är genom meditation. När du mediterar stänger du ute alla kroppsliga sensationer och fokuserar enbart på ditt inre. Många utövare väljer att meditera i ett tyst och mörkt rum för att underlätta detta, men du kan i princip meditera var som helst.

Meditation består av flera steg: kroppslig och själslig avslappning liksom fördjupning av denna.

Det första steget innebär att du sätter eller lägger dig bekvämt. Sedan ska du få kroppen att slappna av genom att medvetet få dina muskler att mjukna – under det här steget kan det underlätta med guidad meditation på CD.

Efter att kroppen slappnat av är det dags att göra samma sak med själen. Det gör du genom att stänga av hjärnan och inte tänka på någonting alls, utan bara fokusera på din inre tomhet eller ett enkelt mantra. Även om det känns konstigt de första gångerna kommer du märka att den själsliga meditationen leder till en enorm avslappning och ett ökat inre medvetande.

Tillåter du dig att slappna av mer och mer kommer du till sist hamna i en sorts trans, vilket är ett mycket skönt tillstånd där du inte längre är medveten om tid och rum. När du sedan väljer att bryta transen och kommer ut meditationen är du mycket avslappnad, klarsynt och självmedveten.

Yoga, qigong och pilates

Många utövare använder sig också av fysiska övningar. Långsamma och väldigt specifika övningar leder till en ökad medvetenhet och därmed mindfulness och avslappning. Det är någonting yoga, pilates och qigong har gemensamt och de olika övningarna passar alla utmärkt för mindfulness. Som en bonus bidrar övningarna också till kroppslig styrka, balans och vighet vilket är positivt för alla åldrar och kroppsliga förutsättningar.

Likes

Comments

Rawfood, eller råkost som det kallas i Sverige, innebär att du endast äter otillagad mat. Dit räknas födoämnen som upphettats till max 45 grader och som inte har processats på något sätt.

Många råkostare är veganer eller vegetarianer, och det är ofta med just frukt och grönsaker vi förknippar ordet ”råkost”. Det är dock fullt möjligt att äta otillagade varianter av till exempel mjölk, kött och ägg och på så vis kan råkosten omfamnas av alla, oavsett diet eller allergier.

Är råkost nyttigare än vanlig mat?

Det råder tvivel om hur mycket nyttigare råkost egentligen är. Vad som är säkert är att en del vitaminer försvinner ur råvarorna vid tillagning, framförallt vid kokning av grönsaker. Råkost garanterar i de fallen en högre vitaminhalt vilket bör göra kosten nyttigare än tillagad mat.

Tyvärr gäller den ökade vitaminhalten främst grönsaker och inte de andra födoämnena som äts råa. När det kommer till kött och fisk kan råkost öka risken för att drabbas av parasiter eller sjukdomar, eftersom dessa vanligtvis bara dör vid upphettning.

En positiv aspekt av råkost är att stora delar av kosten består av mycket nyttiga födoämnen. Till exempel äter råkostare mer nötter, frukt och grönsaker än genomsnittsmänniskan vilket leder till bättre näringstäthet och ökat intag av kostfiber. Detta ökar mättnadskänslan och kan hjälpa överviktiga att gå ner i vikt samt förbättra blodsockernivåerna hos diabetiker.

Bra för naturen

Råkost är ofta ekologisk vilket bidrar till bättre arbetsvillkor för bönderna. Dessa slipper då använda farliga kemikalier vid sina odlingar vilket inte bara förbättrar deras hälsa utan också hälsan hos de som äter maten. Att råkostare ofta äter mindre kött bidrar till att minska den globala uppvärmningen eftersom behovet av långväga djurtransporter minskar kraftigt. Du kan alltså med gott samvete äta råkost, oavsett om det gäller hela din diet eller bara vissa dagar i veckan.

Likes

Comments

I Sverige sker bara 0,1% av förlossningarna i hemmet, vilket kan jämföras med knappt var tredje förlossning i Nederländerna. Jämfört med 90-talet har hemförlossningarna dock ökat i popularitet och det är många som tycker att kvinnan själv ska få välja var hon föder sitt barn. Vad är det då som lockar allt fler till hemförlossning?

Hemmamiljön ger lugn och trygghet

En av de främsta fördelarna är att en förlossning i hemmet oftast känns extra trygg. På sjukhus befinner den blivande mamman sig i en stressad situation där barnmorskor och förlossningsläkare kommer och går, det är spring i korridorerna och omgivningen är mycket steril och tråkig. I hemmets lugna vrå anländer barnmorskan bara när det väl är dags att föda, och den välkända hemmamiljön bidrar till ett lugn hos föderskan. Att det finns möjlighet till att spela ett spel, se på film eller läsa en bok medan man inväntar förlossningen hjälper också till med förlossningsnerverna.

På sjukhus är personalen ofta stressad och barnmorskorna hjälper till vid flera förlossningar samtidigt. Stressen kan lätt smitta av sig på föderskan, vilket ökar risken för stressorsakade förlossningsskador och kan bidra till att göra förlossningen till en ångestfylld upplevelse. Vid hemförlossningar är barnmorskan helt fokuserad på den blivande mamman och hennes behov – det finns ingenting annat som kan stjäla dennes uppmärksamhet.

Tar längre tid att få vård vid komplikationer

Hemförlossning är generellt mycket säkert för både mamma och barn. Studier visar till och med att risken för förlossningsskador minskar drastiskt vid hemförlossningar, vilket anses bero på lägre stressnivåer och en förlossning på föderskans villkor. Trots att de flesta som föder hemma finner upplevelsen avstressande kan friheten hemförlossningen innebär leda till oro och en känsla av otrygghet. Sjukhuset kan kännas sterilt och stressigt, men samtidigt har man tillgång till vårdkunnig personal dygnet runt vilket känns säkert. Man har också möjlighet att direkt få hjälp vid eventuella komplikationer.

Likes

Comments

Informationen nedan är allt du behöver veta för att köpa de perfekta persienner och du kan snabbt lära dig allt som finns att veta i denna artikel som är gjord för att täcka de mest väsentliga kring persienner.

Det finns många faktorer som bör påverka typen av persienner som du väljer. Du måste ta hänsyn till hur väl mörkarna kommer att komplettera din inredning och hur de kommer att komplettera de byggmaterial som används i ditt hus, kontor eller annan egendom. Att ha en enhetlig designstil är viktigt men det finns vissa undantag från denna regel inklusive barnens sovrum och lekplatser. Du kanske också vill överväga att hålla en stil konsekvent från vyn utanför din fastighet.

Är du ute efter att hyra cykel i Göteborg? Kolla in ​​​​​​​​​​​​​​bike rental Gothenburg.

Men viktigast av allt - design och stil har och göra med individen och personlig smak.
Välja persienner som bäst passar din egen smak.

Aluminium persienner

Aluminium persienner används ofta i kök och badrum och kontor. Nästan alltid Aluminium persienner och säljs med 25mm lister. Detta är på grund av den Aluminium slaten flexibel. Aluminium persienner kallas ibland Mini Persienner.

Aluminium persienner är ett mycket billigt sätt att täcka ett fönster och även om de vanliga färgerna är vitt och silver de kan hittas i en mängd olika färger som matchar interiören i ditt hem eller kontor. Om vi tittar på helheten, i Sverige de har utvecklats nyligen en mulltitudine av webbutiker som Made4men där du kan hitta produkter med utgångspunkt från skäggolja

Trä persienner eller Lamellgardiner

Trä persienner är ett mycket elegant sätt att täcka ditt fönster med, och klä insidan av ditt hem. De säljs oftast med 50mm lister men finns även i 25mm lameller. Andra sorters storleksalternativ kan hittas men vanligtvis används inte de på samma sätt. Persienner 

 faller inom samma kategori.

Mest träpersienner är tillverkade av ett mycket lätt trä kallas bassträ men de kan också hittas i en mängd olika orientaliska lövträd och bambu. Basswträ är det ideala materialet tack vare dess robusthet - det trålvarpet mindre än andra träslag med tiden. Trä persienner är ett perfekt val för stora fönster och är lämplig för de flesta fönster i hemmet. Det enda området att undvika är platser där det finns fukt i luften som badrum. De vanligaste träslag färgerna är lightwoods för exempel ceder, mitten av färgade träslag som körsbär och mörkare träslag som mahogny. Trä persienner säljs också ofta i vitt.

Ecoträ persienner

Ecowood persienner har blivit ett mycket populärt val och är tillverkade av kompositmaterial oftast PVC eller plast men kan inkludera vissa träslag. De är mycket populära eftersom de är tåliga och lätta att rengöra och de förvränger eller missfärgar sig inte över tid som trä gör. De är speciellt bra för områden som kan utsättas för fukt och där det vanligtvis inte är lätt att komma åt. Den vanligaste färgen för Ecoträ persienner är vit färg.

Likes

Comments