Begreppet ”mindfulness” innebär att du lever i vardagen och är medveten om ditt psyke och kropp. Tanken är att du därmed lyssnar till kroppens och själens egna varningssignaler och kan bemöta exempelvis stress och ångest på rätt sätt och i tid.

Mindfulness genom meditation

Ett vanligt sätt att utöva mindfulness är genom meditation. När du mediterar stänger du ute alla kroppsliga sensationer och fokuserar enbart på ditt inre. Många utövare väljer att meditera i ett tyst och mörkt rum för att underlätta detta, men du kan i princip meditera var som helst.

Meditation består av flera steg: kroppslig och själslig avslappning liksom fördjupning av denna.

Det första steget innebär att du sätter eller lägger dig bekvämt. Sedan ska du få kroppen att slappna av genom att medvetet få dina muskler att mjukna – under det här steget kan det underlätta med guidad meditation på CD.

Efter att kroppen slappnat av är det dags att göra samma sak med själen. Det gör du genom att stänga av hjärnan och inte tänka på någonting alls, utan bara fokusera på din inre tomhet eller ett enkelt mantra. Även om det känns konstigt de första gångerna kommer du märka att den själsliga meditationen leder till en enorm avslappning och ett ökat inre medvetande.

Tillåter du dig att slappna av mer och mer kommer du till sist hamna i en sorts trans, vilket är ett mycket skönt tillstånd där du inte längre är medveten om tid och rum. När du sedan väljer att bryta transen och kommer ut meditationen är du mycket avslappnad, klarsynt och självmedveten.

Yoga, qigong och pilates

Många utövare använder sig också av fysiska övningar. Långsamma och väldigt specifika övningar leder till en ökad medvetenhet och därmed mindfulness och avslappning. Det är någonting yoga, pilates och qigong har gemensamt och de olika övningarna passar alla utmärkt för mindfulness. Som en bonus bidrar övningarna också till kroppslig styrka, balans och vighet vilket är positivt för alla åldrar och kroppsliga förutsättningar.

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

Rawfood, eller råkost som det kallas i Sverige, innebär att du endast äter otillagad mat. Dit räknas födoämnen som upphettats till max 45 grader och som inte har processats på något sätt.

Många råkostare är veganer eller vegetarianer, och det är ofta med just frukt och grönsaker vi förknippar ordet ”råkost”. Det är dock fullt möjligt att äta otillagade varianter av till exempel mjölk, kött och ägg och på så vis kan råkosten omfamnas av alla, oavsett diet eller allergier.

Är råkost nyttigare än vanlig mat?

Det råder tvivel om hur mycket nyttigare råkost egentligen är. Vad som är säkert är att en del vitaminer försvinner ur råvarorna vid tillagning, framförallt vid kokning av grönsaker. Råkost garanterar i de fallen en högre vitaminhalt vilket bör göra kosten nyttigare än tillagad mat.

Tyvärr gäller den ökade vitaminhalten främst grönsaker och inte de andra födoämnena som äts råa. När det kommer till kött och fisk kan råkost öka risken för att drabbas av parasiter eller sjukdomar, eftersom dessa vanligtvis bara dör vid upphettning.

En positiv aspekt av råkost är att stora delar av kosten består av mycket nyttiga födoämnen. Till exempel äter råkostare mer nötter, frukt och grönsaker än genomsnittsmänniskan vilket leder till bättre näringstäthet och ökat intag av kostfiber. Detta ökar mättnadskänslan och kan hjälpa överviktiga att gå ner i vikt samt förbättra blodsockernivåerna hos diabetiker.

Bra för naturen

Råkost är ofta ekologisk vilket bidrar till bättre arbetsvillkor för bönderna. Dessa slipper då använda farliga kemikalier vid sina odlingar vilket inte bara förbättrar deras hälsa utan också hälsan hos de som äter maten. Att råkostare ofta äter mindre kött bidrar till att minska den globala uppvärmningen eftersom behovet av långväga djurtransporter minskar kraftigt. Du kan alltså med gott samvete äta råkost, oavsett om det gäller hela din diet eller bara vissa dagar i veckan.

Likes

Comments

I Sverige sker bara 0,1% av förlossningarna i hemmet, vilket kan jämföras med knappt var tredje förlossning i Nederländerna. Jämfört med 90-talet har hemförlossningarna dock ökat i popularitet och det är många som tycker att kvinnan själv ska få välja var hon föder sitt barn. Vad är det då som lockar allt fler till hemförlossning?

Hemmamiljön ger lugn och trygghet

En av de främsta fördelarna är att en förlossning i hemmet oftast känns extra trygg. På sjukhus befinner den blivande mamman sig i en stressad situation där barnmorskor och förlossningsläkare kommer och går, det är spring i korridorerna och omgivningen är mycket steril och tråkig. I hemmets lugna vrå anländer barnmorskan bara när det väl är dags att föda, och den välkända hemmamiljön bidrar till ett lugn hos föderskan. Att det finns möjlighet till att spela ett spel, se på film eller läsa en bok medan man inväntar förlossningen hjälper också till med förlossningsnerverna.

På sjukhus är personalen ofta stressad och barnmorskorna hjälper till vid flera förlossningar samtidigt. Stressen kan lätt smitta av sig på föderskan, vilket ökar risken för stressorsakade förlossningsskador och kan bidra till att göra förlossningen till en ångestfylld upplevelse. Vid hemförlossningar är barnmorskan helt fokuserad på den blivande mamman och hennes behov – det finns ingenting annat som kan stjäla dennes uppmärksamhet.

Tar längre tid att få vård vid komplikationer

Hemförlossning är generellt mycket säkert för både mamma och barn. Studier visar till och med att risken för förlossningsskador minskar drastiskt vid hemförlossningar, vilket anses bero på lägre stressnivåer och en förlossning på föderskans villkor. Trots att de flesta som föder hemma finner upplevelsen avstressande kan friheten hemförlossningen innebär leda till oro och en känsla av otrygghet. Sjukhuset kan kännas sterilt och stressigt, men samtidigt har man tillgång till vårdkunnig personal dygnet runt vilket känns säkert. Man har också möjlighet att direkt få hjälp vid eventuella komplikationer.

Likes

Comments

Informationen nedan är allt du behöver veta för att köpa de perfekta persienner och du kan snabbt lära dig allt som finns att veta i denna artikel som är gjord för att täcka de mest väsentliga kring persienner.

Det finns många faktorer som bör påverka typen av persienner som du väljer. Du måste ta hänsyn till hur väl mörkarna kommer att komplettera din inredning och hur de kommer att komplettera de byggmaterial som används i ditt hus, kontor eller annan egendom. Att ha en enhetlig designstil är viktigt men det finns vissa undantag från denna regel inklusive barnens sovrum och lekplatser. Du kanske också vill överväga att hålla en stil konsekvent från vyn utanför din fastighet.

Är du ute efter att hyra cykel i Göteborg? Kolla in ​​​​​​​​​​​​​​bike rental Gothenburg.

Men viktigast av allt - design och stil har och göra med individen och personlig smak.
Välja persienner som bäst passar din egen smak.

Aluminium persienner

Aluminium persienner används ofta i kök och badrum och kontor. Nästan alltid Aluminium persienner och säljs med 25mm lister. Detta är på grund av den Aluminium slaten flexibel. Aluminium persienner kallas ibland Mini Persienner.

Aluminium persienner är ett mycket billigt sätt att täcka ett fönster och även om de vanliga färgerna är vitt och silver de kan hittas i en mängd olika färger som matchar interiören i ditt hem eller kontor. Om vi tittar på helheten, i Sverige de har utvecklats nyligen en mulltitudine av webbutiker som Made4men där du kan hitta produkter med utgångspunkt från skäggolja

Trä persienner eller Lamellgardiner

Trä persienner är ett mycket elegant sätt att täcka ditt fönster med, och klä insidan av ditt hem. De säljs oftast med 50mm lister men finns även i 25mm lameller. Andra sorters storleksalternativ kan hittas men vanligtvis används inte de på samma sätt. Persienner 

 faller inom samma kategori.

Mest träpersienner är tillverkade av ett mycket lätt trä kallas bassträ men de kan också hittas i en mängd olika orientaliska lövträd och bambu. Basswträ är det ideala materialet tack vare dess robusthet - det trålvarpet mindre än andra träslag med tiden. Trä persienner är ett perfekt val för stora fönster och är lämplig för de flesta fönster i hemmet. Det enda området att undvika är platser där det finns fukt i luften som badrum. De vanligaste träslag färgerna är lightwoods för exempel ceder, mitten av färgade träslag som körsbär och mörkare träslag som mahogny. Trä persienner säljs också ofta i vitt.

Ecoträ persienner

Ecowood persienner har blivit ett mycket populärt val och är tillverkade av kompositmaterial oftast PVC eller plast men kan inkludera vissa träslag. De är mycket populära eftersom de är tåliga och lätta att rengöra och de förvränger eller missfärgar sig inte över tid som trä gör. De är speciellt bra för områden som kan utsättas för fukt och där det vanligtvis inte är lätt att komma åt. Den vanligaste färgen för Ecoträ persienner är vit färg.

Likes

Comments