Haha, hur impad var inte denna mamma när min gulliga mini ställde sig å körde en klockren yoga - pose. Bara sådär liksom, har inte sett henne göra det innan. Själv får man ju öva... :P Bjuder på en osminkad, skönast så på helgen, tycker ni inte? Så skönt å komma ut å åka lite i backen å leka loss lite i snön.

Men nu ska jag fortsätta knapra penicillin å kurera mig från sjukan medan L leker av sig med kompis.

Hoppas ni får en fin lördag!

Snow Angels. Är ju ett måste ute i snön, tycker ni inte?

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

DIY på bara 5 min!! På vintern i norden behöver man lite extra mysbelysning tycker ni inte? Jag tycker denna påminner om små eldflugor när man släcker ned :) Spara era överblivna vinflaskor å skapa din egen Decoration a la Fireflies in a Bottle. 

DIY MATERIAL
Vinflaska

Ljusslinga

DIY RECIPE
Ta en vinflaska, lägg den i blöt och skrubba bort etiketterna. Stoppa ned ljusslingan. Tejpa fast batteridosan i flaskan så blir den lätt att flytta mellan olika platser i hemmet. Klart, för helgmys! (Inspo från pinterest)

Likes

Comments

Åh, idag beställde jag just det ljuvligaste sammetstyg till ett spännande DIY projekt. Ska tillverka en egen sänggavel, har länge haft en vision om att göra en själv i sammet. Ska visa er nästa vecka med DIY Material och Recipe, som vanligt. Fint med projektdrömmeri från sjukstugan. Har streptokocker igen, tusan också. Kunde dock inte låta bli att gå ut en minisväng å fota lite.

Vid vår port växer det sådana här fjäderliknande växter, så fina. Någon som vet vad just den nedan heter? Just pampagräs och andra torkade knippen med gräs verkar vara en stark vårtrend. Spelar ju egentligen ingen roll om något trendar eller inte, viktigaste man själv trivs med sin inredning. Men perfekt växttrend när man har lite sviktande minne hehe. Å sammet kan ju vara det mysigaste materialet. Fjäderliknande gräs och sammet passar fint tillsammans.

Hur oslagbar är inte kombon strålande sol och snö? Kanske är det mina norska gener som talar men jag tycker det blir så magiskt vackert med gnistrande snö och snötyngda grenar. Fjäll-Längt!!!

Hoppas ni har en fin dag alla!


.

Likes

Comments

I akutfasen av UMS:

1) Vila, sov! Detta vill man inte höra som utmattad på grund av allting man tänker att man bara måste göra här i livet. Men finns tyvärr inga genvägar här. Kroppen går på lågvarv och man behöver få avlastning och sedan låta kroppen vila/sova.

2) Distraktion, om din hjärna orkar se lugna serier eller lyssna på lugna ljudböcker så gör det. Vänta, det kommer bli bättre.

3) Se till att läkarna tar alla prover på differentialdiagnoser, denna är jätteviktig eftersom UMS är en symptombaserad diagnos och man ställer den helt enkelt genom uteslutning, samt anamnes såklart. På stressmottagningens hemsida finns det information om alla sjukdomar som man bör utesluta innan man ställer en UMS-diagnos. Bland annat sköldkörtel-prover ska man begära från sin husläkare.

4) Sök socialt stöd, det är väldigt tufft att gå in i väggen. Om du inte har någon närstående du kan prata med, se till att få tid hos kurator/psykolog. Dock rekommenderas inte KBT-behandling i akutfasen, hjärnan behöver vila.

5) Ät kosttillskott. Vitaminer/mineraler och järn vid behov (se till att mäta järnvärde, då brist på järn också kan leda till snarlika symptom som minnessvårigheter, trötthet och yrsel). Magnesium, Zink och B-vitamin verkar särskilt viktiga. När man är stressad bränner kroppen mer näringsämnen än när man inte stressar. Hjärnan behöver vitaminer och mineraler för att kunna skapa olika signalsubstanser i hjärnan, som serotonin. Kroppen behöver också näringsämnen för att kunna skapa kortisol, kortisol är ett hormon som gör oss pigga kan man säga. Obs, just denna punkt är jag osäker på om det finns stöd för i forskning men det skadar inte och det kan vara hjälpsamt i återhämtningen. Ska se om jag hittar några studier på detta längre fram, blir ett separat inlägg.


När d börjar må lite bättre:

6) Gör allt som du mår bra av och orkar utifrån din nivå. Detta för att minska risken för sekundär depression. Detta behöver inte vara stora saker i början, gör en kopp te, ta ett bad, läs en bok. Gör aktiviteter så länge du orkar, lek med barnen 15 minuter om det är det du orkar. Fortsätt träffa vänner så fort du orkar men i små doser och utifrån dina förutsättningar. Var med och var social en liten stund för att sedan vila. I takt med att du mår bättre, gör med och mer saker som just du tycker om att göra (obs: ej jobb/kravfyllda saker här). Om du inte tycker att något känns roligt, gör så mycket du orkar av det du förut brukade uppskatta. Man kan inte enbart ligga i sängen och vila sig från utmattning! Eftersom allt är upp och ned i din vardag så behöver du försöka göra saker som just du uppskattar. Vad som helst där du kan känna positiva emotioner! Å sen i små, små doser och utifrån dina kognitiva/fysiska förutsättningar. Varva med vila.

7) Gå "promenader", i början räcker det kanske med att bara ta sig utanför dörren, sedan, gå mini-promenad längs gatan, sedan gå lite i kvarteret för att så småting om gå riktiga promenader.

8) Upptäck mindfulness eller Yoga. Att lära sig djupandning är ett bra medel för att hantera ångest och ett bra verktyg för att minska stress. Tips är Yoga with Adriene som gör fina yoga-videor som hon kopplar fint till magandning.

9) Sök rehab-program, om det finns där du bor. Annars, sök hjälp från läkare, psykolog och sjukgymnast. Ju längre tid och ju fler gånger du drabbas av utmattning, desto sämre prognos. Ge dig själv tid att läka, vila och upptäcka hur du kan leva ditt liv på ett balanserat sätt som känns meningsfullt för just dig. Att följa din värderade riktning.


Obs, detta är mina personliga tips på vad som var hjälpsamt utifrån mina erfarenheter. Sammanställning utifrån forskning mest hjälpsamma återhämtningsstrategier kommer i senare inlägg!

Likes

Comments

Här kommer andra delen av min berättelse om hur det var för mig att "gå in i väggen". Återigen med betoning på att det kan se olika ut med både symtom och hur snabbt man börjar återhämta sig. Vet att jag läste ett inlägg av Isabel Boltenstern, om hur träning och fysisk förmåga gick framåt månad för månad. Det gav stor tröst, att tänka på att även om kroppen mådde väldigt dåligt, så skulle det gå framåt. Vi kör på samma upplägg här, symptombild från början och framåt:

Utmattad? Se även: 9 tips vis återhämtningen

https://nouw.com/mindofmarion/-9-tips-vid-utmattningssyndrom---aterhamt-32641814

MÅNAD 1:

v. 1

FYSISKT: Sjöågångsyrsel, balanssvårigheter, stora svårigheter att stå/gå ens i lägenheten. (Se DEL 1 för mer ingående beskrivning). Synstörningar: Dimsyn, tunnelseende,

Extrem utmattning: Sover 13-16 h/dygn första veckan men lika fysiskt utmattad när jag vaknar, 4 kg viktnedgång
Svårt att ta mig ur sängen, hämta mat i köket.

KOGNITIVT:: Grava problem med minne: arbetsminne, episodiskt minne, nedsatt koncentrationsförmåga, processhastighet, hypersensitiv för intryck (ljud, ljus, doft), nedsatt exekutiv förmåga (att planera, och utföra uppgifter), svårt att föra en konversation/tänka p.g.a mindes inte vad jag sagt innan och vad jag skulle säga.

PSYKISKT:
Dödsångest

FUNKTION: Helt sängliggande

Dag 3 trotsar jag utmattningen (envis som jag är) och försöker gå till förskolan, slutar med yrsel/kräkattack att jag blir sittandes på trottoaren och inte kan ta mig hem på egen hand, måste be förbipasserande om lån av telefon för att bli hämtad.

v.2

FYSISKA SYMPTOM: Sängliggande. Yrsel,

KOGNITIVT: Hypersensitiv för ljus/ljud/doft intryck, upplever att alla intryck kommer med brus, hjärnan sortera inte längre bort oviktigt info utan jag ser varenda detalj hela tiden och blir överväldigad och får huvudvärk av intryck, t.om enbart av att vistas utomhus.

Mycket hjärntrött bara av att föra ett samtal. Först här kommer insikt om de kognitiva svårigheterna. Minns ej: min ålder, vilket år det är, kan inte tänka ut vilken månad det är när jag ska skriva datum på läkarbesök.. Nedsatt arbetsminne, närminne. Minns ej var jag lagt saker som jag använt bara en liten stund innan.

PSYKISKT: Svår ångest. (Frontal-loberna som reglerar ångest har minskad aktivitet vid utmattning. Har ännu ej fått diagnos vilket är en påfrestning.)

FUNKTION:
Orkar vara upp och pyssla 40 minuter med dotter, Sedan sängliggande i timmar efteråt av utmattning.

v.3

Symptombild, som ovan.

FUNKTION: Sängliggande. Infektion, Sjuk vilket kräver kortisol, tillbaka till kraftigare yrsel och nya episoder av ”svimningar” med kraftiga symptom, särskilt vid energikrävande aktivitet som att smälta mat.

v.4

Symptombild, som ovan men orkar vara uppe i lägenheten litegrann denna v.

PSYKISKT: Stark rädsla, p.g.a läkare som är expert på utmattning anser att man bör göra en hjärtutredning utifrån somatisk symptombild.

FUNKTION: Sängliggande mestadels av dagen, Kan ej sjunga en hel sång på pianot p.g.a kraftigt yr/svimnfärdig av ansträngningen. I slutet av veckan, får jag första besöket av vänner (orkar en timme men känner svår stress av intryck, försök att koncentrera mig på samtal,, kraftig huvudvärk, får gå in på sovrummet och vila, ligger sedan på soffan och blundar resten av tiden)


MÅNAD 2

v. 5
FYSISKT: Sängliggande p.g.a Infektion och förvärrad yrsel. Halsfluss med extrem smärta p.g.a extra smärtkänslig. Hostar och är vaken nätterna igenom och har sådan smärta i revbenen att jag kämpar med andningen.

PSYKISKT: Får träffa endokrinolog och får diagnos, kortisolsvikt. Rädsla och oro minskar. Äntligen förstådd av vårdpersonal.

FUNKTION: Fortfarande svårt att gå en km, svårt att föra samtal, kan ej köra bil pga yrsel, nedsatt koordinationsförmåga, kognitiv processhastighet. Klarar inte miljöer som t.ex. kollektivtrafik, arbetsplats, affärer p.g.a. hjärnan är hyperkänslig för ljud, ljus precis som vid annan än stressorsakad hjärnskada. Sökt rehab för UMS men fått bedömning att jag inte somatiskt kommer att klara av rehabprogrammet förrän om ett par månader.

v. 6

FYSISKT: Klarar 50 m i början. Kan gå utan stöd kortare sträckor, börjar med att öva på att gå ut, sedan 50 m, sedan nedför gatan och tillbaka med vilopaus p.g.a yrsel. Men ändå framgång! Går min första riktiga promenad: till ankdammen. Yrsel har minskat något.

KOGNITIVT: Hjärntrött av att föra konversationer, klarar av intryck ute.

FUNKTION: Orkar vara social med mamma ett par h.

v.7

FYSISKT: Övre luftvägsinfektion. Halsont, hosta, snuvig

PSYKISKT: Ångesten har avtagit rejält. Börjar känna mig mer glad och som mig själv igen. Tacksam över att leva, att gå ut och att kunna gå. Dock problem med extrem PMS.

FUNKTION: Lust och ork att vara uppe med mitt älskade barn, skapa saker, Kan sjunga igen, åtminstone 10 minuter.Får diagnos som förvärrat somatiska symptom: Kortisolsvikt p.g.a. medicinering efter att ha träffat endokrinolog. Muntligt besked utifrån symptombild. Den värsta yrseln lägger sig i takt med att vi sett stigande kortisolvärde.

v.8

FYSISKT: Infektionsvecka: Halskatarr, extrem smärta, Läkarna kan se att min sköldskörten är svullen, känsla av ”något som fastnat i halsen” nede vid sköldkörteln.

PSYKISKT: Uppgiven och ledsen p.g.a av de återkommande infektionerna.

FUNKTION: Mycket sängliggande denna v.

MÅNAD 3:

v.1-2:

FYSISKT: Fortsatt utmattning, yrsel, svim-färdig, nedsatt immunförsvar. MEN, det går mer och mer framåt och snabbt under denna månad.

KOGNITIVT: Vanliga samtal går bättre och bättre. Orkar vara social men behöver vila efter. Hjärntrött efter mataffär p.g.a intryck.

PSYKISKT: Känner mig glad, pigg och som mig själv igen. Orkar göra aktiviteter i liten skala som jag mår bra av: leka, busa, träffa vänner, familj. Vara social i liten skala, Små promenader.

FUNKTION: Klarar att gå och hömat på förskola igen och vara mamma igen til fullo. Mitt absolut viktigaste mål! I slutet av månaden, klarar jag både hänt/lämn. Åker kollektivt för första gången. (Sitter dock och blundar på café och behöver sova när jag kommer hem av alla intryck).

v.3-4:

FYSISKT: Samma. Men sjuk i Streptokocker, fortsatt infektionskänslighet. Sedan starkare, orkar gå längre och längre. Ca 6000 steg om dagen.

KOGNITIVT: Orkar att vara social, föra konversationer. Hjärntrött i stökiga miljöer med mycket folk, t.ex. störrå mataffär.

PSYKISKT: Utan anmärkningar. Mår ganska bra igen. Tacksam över livet.. Eventuellt lite mer emotionellt känslig än vad jag brukar vara. Upplever dock en del klaustrofobi.

FUNKTION: Klarar promenader/intryck, vistas på stan. Men behöver vila etterråt. Kisar tydligen automatiskt vid för mycket intryck. (Symptom där sambon direkt kan observera hjärntröttheten.) I början ville jag hålla för ögonen och blunda hela tiden pga hjärntröttheten, så är det inte längre.

MÅNAD 4:

v.1-4

FYSISKT: Gör Yoga nästan varje dag. Orkar nu gå 10.000 steg. Enormt framsteg! Men blir väldigt fysiskt trött dagen efter. Hälsoappen säger i princip: 10.000 steg, för att nästa dag säga 2000 steg. Ett mål är att klara 10.000 steg varje dag utan backlash dagen efter. När jag anstränger mig mycket kognitivt och fysiskt blir jag ofta helt utslagen och sover 10-11 h etterråt. (Lugna dagar är sömnen som vanligt, 7-8 h). Bakslag med yrsel, utmattning dagen efter att jag försökt för mycket. Orkar då inget och det går fysiskt inte att pressa eller gå snabbt. Gäller att hitta det berömda lagom.

KOGNITIVT: Blir hjärntrött efter aktivitet, men aktivitet är nu inte enbart att gå till förskolan, ha en konversation och gå hem. Blir yr och enormt slut av att åka till rehab, möte och åka hem igen. Men klarar sociala aktivitet med vänner. Dock extrem trötthet efter helg. Socialt/Intrycksbakis. Tar någon dag att återhämta sig från helg med vänner men det är det så värt. Kan göra musik igen, men med pauser. Blir snabbt hjärntrött av att koncentrera mig. Återigen kraftig steptokocker infektion. Vården menar att man bör göra utredning men jag vet att det är utmattningen som spökar. Har inte haft halsfluss på flera år innan denna period. Det kommer gå över när kroppen/hjärnan fått läka ordentligt.

PSYKISKT: Mår bra, Ser fram emot vad framtiden ska bjuda på. Tacksam för funktion igen i mammaroll.. Njuter av livet. En del stress dock, livet blev inte som tänkt. Yrkes och karriärsmässigt är det ett totalt haveri att vara långtidssjukskriven. Lite svårsmält för denna prestationsprinsessa som seglat genom universitetsprogram med högsta betyg i alla ämnen och ofta maxpoäng på tentorna. Ibland känslor av skam, men inte lika starka som de var i början.

FUNKTION: Börjar tänka på jobb igen, men ska först orka åka iväg till rehab och tillbaka i tillägg till förskolerundan utan att bli för hjärntrött, yrsel och behöva sova 11 h efter. Så ivrig att komma tillbaka till yrkesroll, att få åka iväg och träffa människor. Arbeta mot ett gemensamt mål. Ha ett sammanhang att vistas och trivas i. Rehab rekommenderar heltidssjukskrivning i ytterligare en månad. Att skynda långsamt....

Hoppas någon därute kan ha nytta av denna text. Det är lite utelämnande och läskigt att dela, men jag älskade att ta del av andras berättelser. Det fick mig att känna hopp på något sätt. För mig har det gått relativt snabbt med återhämtningen, det kan ta olika lång tid. All kärlek till er därute som kämpar mot utmattningssyndrom och för att få tillbaka livet! KRAM på er!


Pictures from Pexels.com

Likes

Comments

Äntligen kom snön å L fick ut å pröva sin snowracer som hon fick i julklapp. Så kul med premiär! L styrde, körde slalom å susade nedför backarna med denna mamma bakpå som tjöt lika mycket haha.

Apropå julklappar, har jag nu hängt upp min bästa. En karta där man kan skrapa (precis som man gör med en trisslott) fram de länder i världen man besökt. Så finurligt, tycker ni inte?

Likes

Comments

Nu taggar vi till för badhus! Så skönt å simma några längder å sen hänga i den varma barndelen å se badlyckan hos lilla L. Är en äventyrsdel som är supermysig.

Hoppas ni får en skön fredagskväll!

Likes

Comments

Låter denna maffiga vägg från Kista illustrera "väggen" denna gång. Huruvida man ska kalla det att gå in i väggen är omtvistat. Viktigt att komma ihåg att man ofta gått med eskalerande symptom en längre tid, som man ofta skäms för å vill dölja in i det längsta. Detta kan bli en stressor i sig då symptomen kan göra det allt svårare och svårare att utföra sina arbetsuppgifter. Men för vissa sker insjuknandet på ett akut och dramatislt förlopp, därav liknelsen väggen.

Symptom på Utmattningssyndrom (Sammanställning från stressmottagningen)

Kognitiva symtom

  • Minnesstörningar
  • Svåra koncentrationsproblem
  • Oförmåga att tänka klart
  • Låg stresstolerans
  • Överkänslighet för ljud, ljus, lukter
  • ”Tunnelseende”

Somatiska symtom

  • Trötthet /uttmatning
  • Sömnsvårigheter
  • Ökad infektionskänslighet
  • Ökad smärtkänslighet
  • Muskelproblem
  • Mag-tarm problem

Psyke

  • Känslolabilitet
  • Nedstämndhet

Här kan du göra ett test på ett antal tillstånd som kan betyda att du är påväg in utmattning:

https://www.stressmottagningen.se/pa-vag-till-utmattning/

Här kan du göra Karolinskas Utmattningsformulär om du misstänker att du redan blivit utmattad:

https://www.stressmottagningen.se/utmattad/




Likes

Comments

Fler som längtar efter vårens pasteller? Här kommer tips på superroligt barnpyssel som vi ägnade kvällen åt.

Pyssel Material

Papper

Färgpennor

Å något att pimpa glassen med, t.ex. något gammalt nyårspynt, Stjärna, Bomullsboll, Glitter


Pyssel Recipe

Skriv ut vikmall på glassen.
Finns t.ex. gratis här:
https://mrprintables.com/paper-ice-creams.html

Klipp ut och färglägg som ni vill. Vik ihop längs de streckade linjerna och limma flikarna efterhand. Mallen är enkel att följa.
Rulla ihop ett vanligt A4, Tejpa ihop. Klipp av så glassstruten får plats sådär lagom. Vinningen var lite avancerad för 4-åringen men ett äldre barn kan säkert vika själv. Lilla L tyckte det var kul att måla, tejpa massa å limma på glitter och hon bestämde att ena glassen skulle ha rainbow smak och ha en boll på toppen. Blir så fint när man hakar på barnens idéer!


Ha ett mysigt pyssel!




Likes

Comments

Idag gjorde jag ett Synachten-test på Endokrin avdelningen på sjukhus för att stresstesta mina binjurar. Detta eftersom jag haft så låga kortisolvärden och haft kortison medicinering p.g.a astma och allergier ca i 15 år. Tror värdena ska se bra ut nu så det är skönt. Men HU vad jag gruvat mig för just detta test eftersom man kan reagera allergiskt mot det syntetiska hormon de sprutar in. Gillar inte att ha port i armen å var tvungen att ha denna i en halvtimme. På förlossningen minns jag att de satte i handen istället vilket var nice. Sjuksköterskan var iallafall så underbart lugn å stöttande och beskrev biverkningarna innan. Det brände i bröstet och magen när de injicerade hormonet, konstigt känsla för man är inte van vid att det "kommer in" andra ämnen i kroppen på det viset. Men tack vare att hon beskrivit det innan gick det bra och det var skönt att veta att det hyffsat snabbt skulle gå över.

Firade efteråt (haha att det var över) med lite mat på en grekisk restaurant. Nu när man blivit för gammal för å få ett litet klistermärke etterråt var det väl en rimlig belöning ;). Åt supersmarrigt lax och grönsaksspett.

Hoppas ni haft en bra dag alla där ute!

Likes

Comments