Äntligen är hemsidan klar!
Nu kommer jag att hålla mindfulness-kurser för gravida med fokus på amning (•)(•)
All info finns på hemsidan www.mindfulmilk.se

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Smärta
Amning kan verkligen göra ont speciellt i början. Det kan vara bra att känna till att hjärnan helst fokuserar på det onda och det leder ofta till negativa tankar som sedan förstärker smärtan. Att trycka undan smärtan är inte heller bra! Så hur ska vi tänka🙄?
Vi ska försöka att inte tänka så mycket utan istället bara uppmärksamma det vi känner och inte låta det bli en negativ spiral med negativa tankebanor. Se istället på smärtan med acceptans och undersök om det finns någon del i kroppen som inte gör ont just nu? Känner du underlaget mot dina fötter, hur känns det? Hur är din andning just nu? Hur luktar din bebis? Utforska nuet! Tillslut får vi distans till smärtan och kan lättare hantera den🙏 det är inte lätt men det går🌸

Likes

Comments

Ett av de vanligaste amningsbesvären är mjölkstockning. Mjölkstockning innebär att en eller flera mjölkgångar inte töms på mjölk. Detta orsakar ofta feber och knölar i brösten. Stress, smärta och oro kan göra att det blir svårt att släppa ifrån sig all mjölk som produceras, och bidrar därför till mjölkstockning🙁
Detta är ytterligare en orsak till att börja utöva mindfulness när du är gravid🌸🙏

Åtgärder:
🤒Amma, amma, amma så ofta du orkat i olika positioner så att hela bröstet töms. Börja amma på det onda bröstet!
🤒Alvedon/Ipren för att slippa sjukkänslan i kroppen.
🤒Minska knölen genom att klappa/massera i riktning mot bröstvårtan så att mjölken kommer ut.
🤒Klä dig varmt och undvik drag.
🤒Ha rätt bh-storlek. För liten bh eller för tighta kläder som trycker på bröstet kan orsaka mjölkstockning.
🤒Prova att äta SPC-flakes som är antiinflammatoriskt.
🤒Vitkålsblad är också antiinflammatoriskt och kan därför lindra besvären.

Glöm inte att kolla så att greppet är tillräckligt stort🙏


Likes

Comments

Många mammor kämpar med amningen och upplever aldrig att det blir en fin och mysig stund.
Att tillslut bestämma sig för att sluta amma kan vara det bästa beslutet för både mamma och bebis💕
Att amma ska vara något positivt och inte innebära en kamp varje gång. Glöm inte det💕🙏

Såklart är det tufft i början och jag menar inte att du ska sluta kämpa med amningen, men kamperna måste också leda till att det blir positiva stunder för dig och din bebis. Lita på din magkänsla och fatta det beslutet som känns rätt för dig♥

Likes

Comments

5 tips inför amning!
🦄Var beredd på att din bebis kommer vilja äta ofta, varje timma är inte ovanligt i början. Det positiva är att produktionen ökar när du ammar ofta. Tänk inte "är hen hungrig igen" och räkna timmarna från förra amning, utan erbjud bröstet på bebisens minsta signal.
🦄Det kommer antagligen göra ont i början. Såriga bröstvårtor är jättevanligt. Men det viktiga är att såren försvinner och smärtan minskar.
🦄Var beredd på att du vid något tillfälle kommer att tvivla på om du har tillräckligt med mjölk. Det har du säkert så försök se det som en tanke och bara just en tanke, som faktiskt inte är sanning!
🦄 Prata med vänner och lyssna på deras amningsberättelser eller läs en bok om amning.
🦄Gör mindfulnessövningar / meditationer dagligen under graviditeten. Sitt där du kommer att amma. Detta kommer hjälpa dig hitta lugnet i stressiga situationer. Öva öva öva det krävs träning för att sedan kunna tillämpa det vid amning. Ladda ner en app och börja redan idag🙏

Likes

Comments

🌸Ett bra grepp är en förutsättning för en fungerande amning! Bebisen ska ta ett stort tag om bröstet och ha bröstvårtan långt in i gommen och inte suga som på en napp. Läpparna får inte vara insnörpta.
🌸Positionen på bebisen är jätteviktig och speciellt i början när amningen känns ovan. Det ska gå en rak linje från örat,axel,höft som på bilden👆tänk mage mot mage.
🌸Andas djupa andetag och fokusera på din andning för att slappna av och minska stressen.

Den fina bilden är från @watermeloneggrolls

Likes

Comments

Det är vanligt att känna sig otillräcklig som mamma när amningen krånglar. När känslor av oro, obehag och stress kommer är det svårt att försöka "tänka positivt". Att försöka trycka undan känslorna förvärrar tyvärr bara situationen. När negativa känslor dyker upp är det därför viktigt att se på känslorna med acceptans. "Jaha nu känns det såhär i denna stunden" Acceptera istället nuet och undvik att förstärka känslorna med mer negativa känslor. Genom att acceptera de negativa känslorna som de är, kommer de tillslut att klinga av och stressen och obehaget kommer tillslut att försvinna.
Prova att hantera de negativa känslorna som en värk som kommer och sedan avtar.

Foto sharonannphotography.com

Likes

Comments

I vår vardag uppkommer sällan naturlig återhämtning. Vi har vår telefon som hela tiden matar oss med intryck, detta i en redan stressfylld vardag. Innan mobilen blev vi tvingade till att vara lite mer mindfulla och idag måste vi planera in det istället. Prova att sätta av 10min varje dag till att meditera. Ladda ner en mindfulness app och börja redan idag!

Om du inte har barn som kanske väcker dig på morgonen så skulle jag rekommendera att du gör det när du stiger upp, men om det blir svårt så gör det innan du ska somna. Det viktiga är att det blir av! Döm inte dig själv om du har svårt att släppa tankar som kommer. Sänk kraven och bara gör det🙏

Bilden är från @meditation_inspiration

Likes

Comments

När du ammar är det viktigt att se till att stressen inte får fäste.

Negativa tankar leder ofta till fler negativa tankar och skapar stress. Vår hjärna är programmerad så att de negativa tankarna fäster lättare än de positiva, tyvärr! Detta beror på att vår reptilhjärna är inställd på att överleva. Hjärnan ser de negativa tankarna som ett hot och måste då agera (fight or flight) för att överleva.

När vi utövar Mindfulness lär vi oss att se en tanke som bara en tanke och inget annat. Att bli medveten om detta är ett steg i rätt riktning för att stressen inte ska få fäste.

Bild från Pinterest

Likes

Comments

Tanke, känsla, kropp hänger ihop och påverkar varandra.

Tanke
Vi tänker ca 60000 tankar om dagen! Det är ganska många tankar och ganska många tankar som inte är sanningar. Det är viktigt att komma ihåg att en tanke är en tanke och inte sanningen. Om din bebis skriker och inte greppar om ditt bröst så är det lätt att börja tänka negativa tankar till exempel jag kan kanske inte amma, hen vill inte ta bröstet, det här går inte.
Känsla
Känslan i denna situation blir ofta stress och oro. Det leder till att vår kropp reagerar negativt.
Kropp
Kroppen producerar då stresshormon och gör så att amningshormonerna blockeras. Detta leder till att utdrivningsreflexen blir påverkad och det kommer ingen mjölk.
Din bebis blir mer ledsen och det blir en negativ spiral. Du blir mer spänd, stressad och tänker mer negativa tankar och mjölken rinner inte till osv osv

Mindfulness hjälper oss bli medvetna om detta och vi kan därför bryta den negativa spiralen!
Fortsättning följer...

Likes

Comments