Thailand

Behöver jag ens förklara vilket paradis det här är? Ni kan bara kolla på bilderna! Så galet vackert!

Det är absolut det finaste jag sett i mitt liv! Är så tacksam att moder jord har skapat en sån underbar plats.

Det är tre små öar som är ihopkopplade av vita sandbankar, det är kristallklart vatten och super fina stora stenar runt om öarna!

Här spenderade vi hela våran sista dag på dag innan vi dagen efter lämnade Koh Tao för att åka till Krabi för några dagar.

Koh Nangyuan ligger bara 10 min med longtailbåt från Koh Tao, så om någon har tänkt att besöka Koh Tao så är det här stället ett måste att besöka!

• Thailand

Thailand

Dagen efter att dykutbildningen var klar så bokade jag och Ellinor in oss på en snorkeltur runt Koh Tao.

Och oj vad snorkelturen skulle få mig att bli på bättre humör. Jag hade inga förväntningar alls på själva snorklandet utan var mer taggad på att få åka båt och se mer av ön.

Men på första stället som båten lägger till på som heter Shark Bay, vet ni vad vi får se då när vi snorklar? Jo både en jättefin stor sköldpadda och en haj! Så jävla coolt!

Jag har aldrig tidigare sett en sköldpadda och nu fick jag simma med den i ungefär en halvtimme, var bara en meter ifrån den och det var riktigt häftigt att se den komma upp till ytan för att hämta luft.

Haha och ja nu undrar ni säkert om jag inte var livrädd när jag såg hajen, men nej den vara ”bara” en meter ungefär. Först såg jag den på långt håll bara och då såg det ut som en större fisk bara. Men sen fick jag se den bara någon meter ifrån mig och då såg man verkligen att det var en haj! Hur häftigt är inte det?

Hela snorkelturen var en sån rolig upplevelse, vi stannade tre gånger och snorklade, samt besökte en super fin ö som vi också valde att besöka dagen efter. Vi fick lunch på båten och den här 6 timmars båtturen inklusive lunch och taxi från och till hotellet kostade 125kr/pers. Så billigt!

Förresten så segt att jag inte tog med mig min undervattenskamera på första snorkelturen när vi såg sköldpaddan och hajen.

• Thailand

Varning för långt inlägg som handlar om dykcertifikat!!

Tanken var alltså att jag skulle försöka ta dykcertifikat på Koh Tao, men jag hoppade av utbildningen efter tredje dagen. Tänkte skriva lite mer om det nu.

Vi kom till ön i tisdags förra veckan och på torsdagen skulle vi börja våran fyra dagars utbildning. Av alla dykcenter som finns på ön så valde vi Ban’s Diving som är ett av världens största dykcenter.

Ni som känner mig vet att jag är sämst på engelska så jag såg till att vi fick en svensk dykinstruktör. Vi fick underbara Hampus som instruktör, han har vart dykinstruktör i 12år och bott lika länge på Koh Tao, så han är en väldigt rutinerad dykare. Han är så lugn i vattnet så man känner sig väldigt säker med honom. Dessutom är han så rolig, han hade många berättelser om Kineser som försöker att dyka. Favorituttrycket var ”kineser är väldigt speciella”. Tex. att dem försöker ta dykcertifikat när dem inte ens kan simma haha. Så första testet vi gjorde i poolen var att simma fem längder haha.

Om det är någon som funderar på att ta dykcertifikat på Koh Tao så kan varmt rekommendera Ban’s Diving och fråga då efter Hampus som instruktör, han är bäst!

I våran grupp var det även tre svenska killar som gjorde dykkursen tillsammans med oss. Vi var alltså fem elever och sen Hampus.

Första dagen av utbildningen var bara ren teori i några timmar på kvällen, det var dock väldigt mycket information att ta in. Det är så mycket mer än att bara hoppa i vattnet och andas genom en regulator. Bara hur all utrustning fungerar är en vetskap.

Andra dagen vaknade jag upp lite nervös över att vi skulle börja dyka i poolen men det skulle även bli väldigt spännande. Vi började med att prova ut våtdräkter, fenor och cyklop. Sedan gick vi till poolen och fick en genomgång hur vi skulle montera och sen testa all utrustning.
Första andetagen under vattnet var riktigt häftigt men också lite små läskigt då det är lite tyngre att andas genom regulatorn. Vi gjorde sen flera tester i poolen, det jobbigaste testet som också gjorde att jag ville avbryta utbildningen var att vi under vattnet skulle ta av oss cyklopet, fortsätta andas med regulatorn, sätta på oss cyklopet igen och sen få ut vattnet ur cyklopet genom att andas ut genom näsan. Det var så sjukt läskigt!

Det är nu som jag får sota för att jag alltid har hållit iför näsan när jag har vart under vattnet.
För problemet var att när jag tog av mig cyklopet under vattnet så kom det vatten i näsan och då fick jag panik och gick upp till ytan. Jag gjorde testet flera gånger men misslyckades och ja det är väldigt frustrerande att inte klara det. Kände att jag bara ville avbryta men Hampus fick mig att fortsätta. Jag fick göra testet igen lite senare och då klarade jag det men med nöd och näppe.

Men att jag knappt klara av det gjorde att jag sen kände mig orolig under hela tiden vi dök, var ständigt rädd för att få in vatten i cyklopet.
Jag klarade inte heller av att tryckutjämna i poolen som man måste göra när man dyker, troligen för att jag har vart förkyld. Men Hampus sa att jag skulle få ett piller sen imorgon när vi skulle dyka i havet som skulle hjälpa mig att tryckutjämna.

Jag lämnade poolen med en sån ångest, ångest över mitt liv faktiskt. Dagen efter skulle jag alltså dyka på 12 meter i havet, skulle jag få in vatten i cyklopet så skulle jag inte bara kunna gå upp till ytan på direkten. Det är svårt att inte tänka på allt som kan hända. Och sen försöka komma ihåg vad man ska göra om något blir fel. Jag hade väldigt svårt att sova den natten haha.

Tredje dagen åkte vi ut på en båt med ungefär 30-40st andra personer som också skulle dyka. Jag åt mina två tabletter, satte på mig all utrustning och hoppade i vattnet, hittills gick allt ändå bra, men ska tillägga att jag var minst sagt nervös.
Men sen när vi skulle ta tag i repet som ledde från båten ner till botten så tog det stopp. Jag tog mina första andetag under vattenytan och såg hur mörkt och dålig sikt det var, samtidigt som jag kände hur tungt det var att andas i regulatorn. På en gång så kände jag att jag inte vill göra det, kommer inte klara det.
Hampus kom upp igen och jag sa att jag inte kommer klara det, han var okej med det så jag fick komma upp på båten igen.

Där satt jag medans alla andra 30-40 personer vara nere och dök. Det var väldigt tufft att känna att man var den enda som inte klara av det. Speciellt när man vet att alla andra kommer komma upp sen och säga hur fantastiskt det var under ytan.

Jag avbröt alltså själva dykandet där, fast jag fortsatte att göra klart teorin. Så om jag nån gång under resans gång känner att jag vill göra klart min dykcertifikat så behöver jag bara göra dykandet, teorin och poolen har jag klarat.

Ellinor och dem andra killarna fortsatte sen fjärde och sista dagen med att göra ytterligare två dyk, den här gången på 18 meter. Jag låg vid poolen på hotellet tills dem kom tillbaka och vi hade genomgång av provet. Ellinor klarade alltså av utbildningen och tog dykcertifikatet, så sjukt bra gjort! Stolt över henne!

På kvällen sen så åt hela våran grupp och Hampus middag tillsammans och tog några öl. Det var väldigt trevligt, vi fick höra ytterligare några roliga historier om Kineser. Sen ville killarna i gruppen på Pubcrawl, Ellinor kände sig dock lite för trött efter all dykning vilket är full förståligt så jag hängde på killarna själv.

Pubcrawl är att man betalar en viss summa och då ingår det ett linne som alla har där det står ”Pubcrawl, Koh Tao”, det ingår en buckets, shot och sen går alla tillsammans till flera olika barer. Jag hade en riktigt rolig kväll tillsammans med killarna, vi spelade biljard, beerpong och dansade till fyra på morgonen.

Jag ska erkänna att det ändå tog rätt hårt att inte klara utbildningen, var lite små deppig i några dagar efter det. För att ta dykcertifikat var ändå något som jag hade sett fram emot! När man sedan fick höra av dem andra i gruppen att dem hade sett sköldpadda och andra coola fiskar så var det rätt segt, men ändå samtidigt som man var glad för deras skull.

Kan sammanfatta att det inte var mina bästa fyra dagar på resan.

Thailand

Vi befinner oss just nu på Koh Tao, vi överlevde alltså båtturen från Koh Phangan till Koh Tao och ingen av oss spydde. Det var dock höga vågar och en tjej bredvid oss fick användning av spypåsarna som delades ut på båten.

En hel vecka har vi nu spenderat på Koh Tao och det har vart en väldigt händelserik vecka till skillnad mot lugna Koh Kood.

En av anledningarna till att vi åkte till just Koh Tao beror på att dem är världskända för alla dykcenter som finns på ön, dem har även näst billigast dykcertifikat i världen.

Jag tänkte att jag iallafall skulle försöka att ta dykcertifikat men dock slutade det med att jag avbröt utbildningen under tredje dagen. Det var så sjukt läskigt! Men jag tänkte berätta mer om just det i ett senare inlägg.

Vi har sett så fina solnedgångar här på Koh Tao, på tidigare ställen så har det vart alldeles för molnigt.
Vi har suttit på stranden varje kväll och ätit god mat samtidigt som vi kollat på eldshower som dem har här varje kväll. Så mysigt!

Imorgon åker vi vidare till Krabi och Ao Nang där vi kommer vara i ungefär fyra dagar. Vi åker halv nio på morgonen och beräknas komma dit kl17, en heldag resande alltså.

Vi har alltså lämnat fina Koh Kood och befinner oss just nu på Koh Phangan för Full Moon Partyt som var igår.

Kan börja med att säga att det verkligen är skit väder här! Det har spöregnat alla tre dagar vi har vart här, men det beror på att det fortfarande är regnperiod här på östra sidan av Thailand. Tänk er det värsta regn som ni har sett i Sverige, plus att det är värre än det också, så sjukt!

Men vi är här på Koh Phangan för just Full Moon Partyt som är här en gång i månaden när det är fullmåne. Och det var så värt dem här regniga dagarna, för det var sån sjuk upplevelse!

Vi började dagen med att vara i bungalowen större delen av dagen för det verkligen spö regna nästan hela dagen. Vi lämnade i princip bara bungalowen för att äta och köpa linne och neonfärg till partyt. En rolig del av Full Moon Partyt är att man målar sig med neonfärg. Jag och Ellinor tänkte att det skulle gå rätt snabbt att måla sig, men för er som känner mig så är jag inte den snabbaste på att fixa mig, och ja vi målade nog oss i 2h ungefär haha, dumma som vi var så köpte vi bara en pensel. Men det var riktigt roligt att få måla lite.
När vi hade fixat klart oss så gick vi ner till stranden där festen var i full gång, som tur var så hade det slutat regna också. Det var så sjukt mycket folk på den ändå relativt stora stranden. Vi hade sån rolig kväll, det var bra musik, massa härligt folk och det är bara sån härlig stämning!
OMG förresten, så sjukt att dem hade brinnande hopprep som folk hoppade över, sen bytte dem också till en brinnande cirkel som fulla människor hoppade igenom. Det lär ha vart många som vakna idag och har lite mindre hår på kroppen haha.
Det regnade inte en enda droppe på hela kvällen/morgonen, sån tur vi hade, sen trillade vi in i bungalowen sex på morgonen. Bästa kvällen på länge!

Imorgon ska vi åka båt över till Koh Tao som är en lite mindre ö som ligger bredvid den vi är på nu. Dock är vi väldigt oroliga för båtturen pga att det är så dåligt väder här.
Vi har hört många skräckhistorier där nästan alla på båten spyr för att det är så vågigt. Dem delar ut spypåsar till alla som kliver på båten när det är dåligt väder ute.
Men vi har letat för att bokat biljett på den största båten som finns, så förhoppningsvis så slipper vi spy imorgon haha.

Thailand

Idag är sista dagen på Koh Kood, men tänkte börja med att berätta om gårdagen. Igår var det molnigt exakt hela dagen men vi låg på stranden ändå, gungade på den fina gungan som finns på stranden och passade på att ta vår första massage när det ändå var dåligt väder. Det var såå skönt med massage! Det blir inte sista gången på den här resan! Jag åt även min första rätt som inte var thaimat tog en clubsandwich. Tycker jag har varit duktig som ätit thaimat iallafall dem tre första dagarna här haha. Förra gången jag var i Thailand så åt jag varannan rätt thaimat och sen typ pommes eller pizza. Men ska försöka vara bättre på den här resan med att äta den inhemska maten. Men har ätit några riktigt goda Padthai rätter hittills, min favorit såhär långt!

Idag vaknade vi till sol däremot, och som vi har längtat, nu i början när man är vitare än sanden så vill man gärna att det ska vara lite sol ute.

Vi passade på att hyra en moped den här dagen då det ska vara relativt lugnt med trafik här. Vi hyrde en tillsammans där jag skjutsade Ellinor på. Vi åkte till en strand lite längre bort bara, kändes som att det var rätt lagom första bit att köra då trafiken här är rätt läskig. Men det gick bra och det var faktiskt riktigt roligt!

Hela dagen låg vi på stranden, eller vi låg faktiskt mest i havet och guppa, både jag och Ellinor älskar att bada! Det fanns även några super fina palmer som vi passade på att ta några bilder på.

Imorgon åker vi tidigt på morgonen till Bangkok.

Thailand

Vi har äntligen tagit oss ända fram till paradiset! Underbara Koh Kood säger jag bara!

Koh Kood är en liten ö som ligger bredvid Koh Chang i Thailand, ön ligger väldigt nära Kambodjas gräns och det känns som att det är en pärla som inte jätte många turister vet om.

Kolla bara alla bilder, super fin mjuk strand som kantas av palmträd och turkost vatten som är lagomt varmt!

Vårt boende heter Siam Beach Resort där vi bor i en bungalow precis vid stranden! Så sjukt fint! Dessutom betalar vi bara strax över 100kr natten per person och med frukost!

Åh förresten kolla den lilla valpen som hänger på vårt hotellet, så himla söt!

Thailand

Igår stod hela min älskade familj och vinka av mig på flygplatsen. Kommer sakna alla så mycket, även alla mina fina vänner, men det är så svårt att förstå att jag ska vara borta i över fem månader. Hur säger man ens hejdå på ett bra sätt när man ska vara borta så länge?
Fast jag kommer träffa både mamma, pappa och syster om några veckor så det är skönt.

Nu ett dygn senare så sitter jag och Ellinor och har precis ätit upp vår första Pad Thai på Koh Chang i Thailand. Men det har varit en tuff resa för att oss hit, i 24h har vi alltså vart på resande fot och ändå har vi inte tagit oss till vårt hotell på Koh Kood som vi hade bokat. Flyget gick väldigt smidigt med inga förseningar, dock väntade en längre bussresa än vad vi hade tänkt oss som resulterade i att vi inte hann med sista färjan till Koh Kood. Vi har istället tagit in på ett hotellrum här på Koh Chang för 100kr/natten per person och tar färjan över imorgon bitti till Koh Kood.

Juste, ni ska bara veta hur svårt det var att packa ryggsäcken! Jag vet redan nu att jag egentligen har för mycket saker med mig, men jag tänker att jag kanske kan lämna något klädesplagg till mina föräldrar som dem sen kan ta med sig.
Slutade med att den stora ryggsäcken väger 12 kg, och sen väger mitt handbagage några kilo.

Inför resan

Tänkte dela med mig av min nuvarande packlista. Det är ändå så mycket mer än man tror som ska packas, och då är det inte kläder som är det mesta.

Viktiga papper:

- Pass
- Visum
- Bankkort, två olika och ha dem på olika ställen
- Körkort, internationellt körkort
- Säkerhetsdosa
- Försäkringskort

Bra att ha:

- Packpåsar, jag har hittat några som verkar bra från Rusta.
- Mindre ryggsäck
- Liten väska att ha på kvällen
- Reseapotek, värktabletter, resorb, myggmedel, plåster mm.
- Eventuell medicin

Teknik:

​- Mobil

- Kamera

- Laddare till mobil och kamera

- Adapter

Övrigt:

- Solglasögon
- Dagbok och pennor
- Vattentät fodral till mobil mm.
- Våtservetter
- Handsprit
- Solkräm
- Keps
- Sarong
- Handduk

Galet att allt det här ska få plats i min ryggsäck, jag ska dessutom ha plats kvar för att kunna handla saker på vägen. Önska mig lycka till sen när jag ska packa haha.

Inför resan

Vi har redan nu planerat en ungefärlig resrutt tillsammans. Många föredrar att köra väldigt spontant och vill inte planera någon resrutt innan. Vi har känt att vi gärna vill ha en resrutt som vi kan gå efter men som vi självklart kan avböja ifrån om vi skulle vilja det.

Det har inte vart det enklaste att välja en resrutt, det är många olika faktorer att ha i åtanke. Såsom de olika årstider i länderna, smidigaste resrutt för att få kortast resa, att man inte behöver korsa sin egna resväg. Dessutom måste man välja hur många länder man vill åka till, detta har vi valt beroende på hur länge vi blir borta. Vi vill inte att det ska bli för stressigt och att det bara blir att man är på resande fot. Vi valde också bort både Malaysia och Singapore för att hinna vara i Australien i en månad. Man får alltså sätta sig ned och prioritera länderna och fundera hur länge i varje land som är lämpligt.

Våran resrutt ser just nu ut såhär:

Thailand - 3,5 vecka
Cambodja - 2 veckor
Laos - 2 veckor
Vietnam - 2 veckor
Australien - Ca. 4 veckor
Filippinerna - Ca. 4 veckor
Bali - Ca. 4 veckor

Denna resrutt landar strax över 5 månader. Om det är en bra resrutt återstår att se. Men på förhand så känns det som en lagom resrutt.