Nu är sportlovet äntligen här och man slipper skolan i en vecka. Dock ska gymnasiearbetet in och lite andra uppgifter så än lägger sig in stressen.

Under detta sportlov så kommer jag att vara hemma vilket är skönt men kanske också lite tråkigt då jag förra lovet spenderade mitt sportlov i fjällen. Att åka skidor är väldigt kul och man njuter verkligen till max i skidbacken. Jag tillbringade veckan i ett fjäll som heter Ramundberget som ligger i Härjedalen. Ett tips till de som gillar åka skidor! Testa att åka till Ramundberget för det är väldigt fint där, och man kan åka långfärdsskidor också.

Detta lov ska som jag sa tillbringas här i fina Stockholm. Det jag kommer hitta på är nog att ta de lugnt, plugga och träna. Har tid att träna så mycket som möjligt vilket känns bra, för då kan jag ta igen all träning jag missat pga stress eller dålig motivation. Sedan kommer jag förmodligen umgås med ett par vänner och bara njuta lovet fullt ut.

En bild från mig och min kusin förra året!

Likes

Comments

Det var den 29 Mars då Adele skulle komma till Sverige för hennes konsert. Minns att jag på morgonen försökte köpa biljetter som släpptes men valde att inte göra de då jag inte ville gå ensam. Var verkligen ledsen för ville så gärna gå och se henne live, för hon är en artist som verkligen betyder så mycket. Hennes låtar är fantastiska och hon är underbar. Samma dag så fick jag en mail adress av mitt <3 så tog den mail adressen och skrev till ett konsertföretag att jag var tillgänglig att jobba på Adeles konsert om det behövdes folk. Var inte alls säker på om jag skulle få jobba där så hade inga förväntningar alls. Men cirka 1 timme senare har de ringt någon och dem lämnade ett samtal om att jag fick jobbet. Har aldrig varit så glad och att få jobba där var en av de bösta upplevelserna någonsin. Själva jobbet var inte kul men att få höra och se Adele för första gången var magiskt.

En låt som verkligen fastnat i mitt huvud är denna låt och det är en av mina favorit låtar av Adele. Minns den klart och tydligt från konserten och har inte kunnat sluta lyssna på den sen dess. Relaterar inte till låten på de sättet som hon skriver men haha lite svårt att förklara, men älskar hennes sätt att skriva texter och hur hon verkligen får till de. Självklart relaterar jag till andra låtar helt av Adele för hon har så mycket känsla i det hon skriver.

Enjoy! Cause its amazing

Likes

Comments

Vilket sport går du på?

- Jag tränar friidrott och har gjort de i cirka 7-8 år

Det jobbigaste träningspasset du någonsin kört?

- Oj tuff fråga för det finns så många. Men ett pass jag minns klart och tydligt var när jag var ute på en 6 km runda och sprang väldigt intensivt. Det var sommar och väldigt varmt så kände hur energin slukades, men körde på ändå. Det var fruktansvärt jobbigt och ville stanna hela tiden för värmen var helt otrolig, men körde på ändå. Sedan var det bara sista km kvar och jag ville verkligen gråta, när jag hade cirka 100 meter kvar så ökade jag farten och när jag sedan var klar la jag mig ner och mitt hjärta pumpade så hårt och det var väldigt svårt att då luft.

Vilken träningsmetod föredrar du mest

- Något jag älskar att köra är intervaller, då de går snabbt och man kör intensivt. Man blir snabbt klar och det är en hörlig känsla när man springer på. De intervaller jag föredrar är 200 meter och 300 meter, men sedan är de helt ok att köra längre eller kortare.

Vad brukar du ha för träningskläder?

- De vanligaste kläderna jag har på träning är ett par gråaktiga tight med ett svart linne. Har ett par knälånga tights som jag också brukar köra i. Sedan har jag ett par rosa nike skor som är helt slitna som jag kör i eller mina lila asics.

Det dyraste träningsplagget du någonsin fått eller köpt?

- För ett par år sedan fick jag ett par kompress spring tights som kostade 1000 kr. De är special designade tights som hjälper att hålla benen stabila plus musklerna om jag inte har fel. Använde dem ett tag tills jag ramla och skrapade upp lite på benet, inte för att de har något med saken att göra. Men dem sitter extremt tight så valde att vila lite från dem ett tag, så har inte använt dem på länge.

Något mer än löpning som du kör?

- Jag har ett gymkort, så tränar en del gym. Älskar att köra ben då jag blir som mest trött av de.

Tips till andra personer som vill börja träna?

- Börja inte för hårt när man sätter igång sin träning, för gör man de så händer de lätt att man ger upp för man tycker de blev för jobbigt. Om man tex vill börja springa så ska man inte direkt ut och springa en mil, utan börja stegvis. Börja med 2 km kanske, då man blandar in gå och jogga. Sedan när de känns bra så kan man testa att endast springa och så fortsätter man så. Träning ska vara roligt, så det gäller att också ha kul samtidigt som man tränar.

Likes

Comments

Jag har kollat på en serie som heter Shamelss och ligger just nu på säsong 2. Tycker verkligen den serien är jätte bra och har verkligen fastnat för den. Den handlar om en dysfunktionell familj där pappan är ett fyllo som kommer hem helt berusad och sedan försvinner på morgonen för att göra samma sak igen. Han har 6 barn, där största dottern Fiona har ansvar för sina syskon. Hon jobbar väldigt mycket, och alla försöker på sina sätt försörja familjen och hjälpa till. Deras mamma lämnade dem för ett par år sedan. Den har en del komedi med samt att det också finns drama. Man får följa denna familj i deras vardag samt deras vänner och andra personer. Tänkte att jag kunde skriva en beskrivning på varje karaktär nedan.

Fiona är den äldsta dottern i Gallagher familjen. Hon är som mamma för hennes syskon och gör allt i sin makt för att försörja och ta hand sina syskon samt henne själv. Hon är en tuff person som verkligen inte låter sig skitsnackas eller behandlas illa, hon bryr sig om sin familj och skulle aldrig låta något hända dem.

Frank är pappan i familjen och spenderar mesta tiden av sitt dygn genom att dricka alkohol. Han vägrar att jobba och gör allt för att få snabba pengar. Han hittar alltid på nya sätt att få tag på pengar och det är väldigt kul att följa honom. Frank är en rolig typ, en sån som hamnar i trubbel och försöker skoja bort de, tills han inser att han blir jagad av en bil eller pistol hotad.

Lip är den äldsta sonen i familjen som är väldigt intelligent men utnyttjar inte sina kunskap så väl. Han är en cool kille som inte heller låter sig ta stryk, men hamnar lite då och då i slagsmål. Hans bästa vän är Karen, som han dessutom har sex med. Lip försvarar också sin familj genom allt och han vet vad han ska säga när han väl behöver de.

Ian är den näst äldsta sonen i familjen och hans största intresse är att delta och börja jobba för armen. Han har en väldigt bra fysik men är inte lika smart som sin något äldre bror. Ian döljer också att han är homosexuell för sin familj då han inte riktigt vågar se vad deras svar kommer bli om han kommer ut. Ian följer sin egen väg och gör de som känns rätt för honom.

Debbie är den yngsta flickan i familjen och hon tar också mycket ansvar i familjen. Debbie är i den ålder där hon är påväg in till puberteten vilket man senare kommer märka. Hon är väldigt ansvarig för att vara så pass ung, och är en väldigt speciell och rolig tjej. Hon har inget emot att säga vad hon tycker och tänker.

Liam är minstingen i familjen och gör inte så mycket ljud för sig. Han får dock följa med på mycket konstigheter som familjen har för sig.

Karen är Lips bästa vän och är en stark karaktär. Hon har ett vilt sex liv och har inget emot de. Hon är en tjej som inte låter någon styra över henne och säga vad hon gör rätt eller fel i. Vissa saker kan dock orsaka dåliga konsekvenser.

Likes

Comments

Att satsa på en sport man brinner för är verkligen roligt men också en extremt stor utmaning. Det handlar inte bara om att träna så mycket som möjligt utan att också prioritera och börja tänka om. Att satsa på en idrott är en stor påfrestning för kroppen, då man tränar väldigt mycket och kroppen tar väldigt mycket stryk. I en elitsatsande karriär gäller inte måtta utan man måste ge mer än lagom, dubbelt så mycket mer. Det är både fysiskt jobbigt men också psykiskt jobbigt. Man tar inte bara ut kroppen hårt utan man slits också mentalt av allt detta. Man måste ha en mental starkhet för att klara av alla jobbiga träningar som kommer ske, att inte kunna socialisera sig lika mycket plus att man inte kan unna sig lika mycket som man kunde göra tidigare. Jag själv satsar på min träning, men inte just nu på elitnivå då jag inte har det mentala där just nu. Älskar att träna och att ta ut mig så det fysiska finns där, men min psyke vill ibland inte hänga med vilket påverkar. Jag vet hur det känns att lägga ner all tid på sin träning då jag var i min toppform för ett par år sedan och träning var det enda som existerade i mitt huvud. Vänner kunde fråga om jag ville umgås efter skolan men tyvärr kunde jag inte för jag skulle iväg på träning. Det kanske låter sorligt men ärligt så älskade jag de. Att vara upptagen med träning var min glädje och jag känner lycka när jag tänker tillbaka på de. Självklart umgicks jag med vänner, men träningen för mig var en stor prio som behövdes göras. Idag är de inte riktigt samma sak, då jag behöver bygga upp mitt huvud lite. Träna mycket men försöker mest ha kul för att sedan kunna ta nästa steg igen. Tänkte skriva genom fysiskt och psykiskt perspektiv vad som händer när man väljer att satsa på det man brinner för.

Psykiskt: Många kan tänka att, "vadå det är väl bara att gå ut och springa eller träna" nja så funkar de inte varje gång. För mig var det mycket förberedelser i huvudet som man hade innan träningspasset sattes igång. Jag tänkte på hur snabbt jag skulle springa, vart jag skulle springa, när jag skulle öka farten, sänka osv. Man planerar i huvudet hur träningspasset ska gå till för att förbereda sig ordentligt. Eftersom man vet att det kommer bli extremt jobbigt så var man tvungen att förbereda sig för de. Det var flera gånger jag tog ut mig så hårt att jag knappt kunde stå utan bara la mig ner på asfalten. Sedan kanske man börjar gråta lite för att man undrar hur fan man tänker när man satsar på denna sport.. Men efter ett tag är all den smärtan värt allt, för känslan efter träning är oslagbar. Det är inte bara träning man förbereder mentalt för utan framförallt tävlingarna. Det blir en annan stämning, och man känner press då det har med att man ska slå sina mål, konkurrenter, tider. Tävlingarna gör att nerverna sätter igång, vilket kanske inte vissa klarar av. Det är väldigt nervöst på tävlingar och man kan nästan må dåligt av tanken då det är så mycket press på en själv. Man vill inte bli besviken, och man vet hur jobbigt det kommer bli. Det cirkulerar massa tankar i huvudet, vilket kanske ibland kan skapa lite ångest, men behöver inte göra de. När det kommer till sitt social liv så kan de drabbas då man inte har lika mycket tid för att träffas. Träningen är en stor del av ens vardag och tar tid, vilket gör att man noga måste välja vilket man kan prioritera. självklart så får man träffa sina vänner, men det kanske inte händer lika ofta som man vill. Detta kan göra att man blir lite ledsen då vänner umgås utan en. Behöver man en paus från satsningen så får man självklart ta den och träffa sina vänner. Satsningen ska vara kul samtidigt också, inte kännas jobbig bara för man inte får vara med vänner.

Fysiskt: När det kommer till eliter så vet vi alla att de tränar väldigt många timmar per vecka. Det är väldigt krävande att satsa och kroppen kommer ta emot många smällar av dessa träningspass man utför. Det man måste tänka på att elitsatsa är inte riktigt hälsosamt på de sättet. Självklart är de inte onyttigt då de som gör de äter bra och tränar. Men det jag försöker säga är att för mycket träning kommer bränna slut på kroppen och våra kroppar har lätt för att slitas. Dessutom har en studie visat en väldigt stormängd träning är lite dåligt för vårat immunförsvar. Jag vet inte om denna studie är 100 procent säker men kan alltid vara kul att söka upp och kolla, läsa på lite mer. När det kommer till så mycket träning så vet man att det tar väldigt mycket energi från kroppen, därför behövs en redig kost. Äta allt från kolhydrater, protein till en massa vitaminer och mineraler. Man kommer kunna prestera så mycket bättre av att äta det som kroppen kommer kunna utnyttja väldigt väl. När det kommer till mig och kost så är jag bra när det kommer till själva maten, men ör en riktig godisråtta så har lite svårt avstå från de onyttiga haha. Tycker vardagen behöver lite onyttigt då och då :) för min egen skull så man inte begränsar sig alldeles för mycket. Jag är inte person som äter skräpmat som hamburgare, pizza, kebab mm, för det känner jag aldrig sug för eller på något sätt någon craving. När det kommer till mat så vill jag äta nyttigt dvs grönsaker, fisk, ris, potatis, bönor osv. Det är bara det söta som jag har lite svårt att motstå, vilket man kan behöva om man kör på hårt med sin träning. Inte hela tiden, utan man får självklart äta lite onyttigt.

Allt detta var mer ur mitt perspektiv kring hur jag gjorde för att bli så bra som möjligt, samt saker jag hört från andra. Hoppas något vettigt kom ut ur de jag skrev! :) Kram!

Likes

Comments

Tänkte skriva ner lite vad min träning vad jag tränat förra veckan. Kan tycka det är kul att summera in vad man gjort för träning under veckan, hur mycket man kört och vad man har kört. Sedan ha lite koll på sin träning för att veta att man inte ligger efter eller kör för lite. Jag satsar väldigt mycket på min träning och behöver därför ha koll på vad jag gör för att kunna veta när man närmar min form. Ibland faller jag bort från träningsbanan när de är en dålig vecka, men det är bara att sätta ingång igen sen. Alla har dåliga veckor så man ska inte tänka för mycket på de och bli stressad när det inte tränas lika mycket som man vill just denna vecka.

                                                                                    Måndag

- Intervaller: 100 meter, 200 meter, 300 meter *4. Styrkeövningar mage och rygg: 150 reps magövningar och 100 reps ryggövningar.

Tisdag

- Utomhus: backintervaller 200 meter * 6, jogga tillbaka till idrottsalen.

-Inomhus: Cirkelträning, styrkeövningar: höftlyft, situps, dips, hopp över bänk osv.

Onsdag

- 4 km löpning utomhus och stretchning inomhus

Torsdag

- 4 km löpning utomhus.

Fredag

- Ett benpass på gymmet: benböj, leg curl, benpress osv.

Lördag

- VILA

Söndag

                                                                 -4 km löpning, lite styrka inomhus.

Likes

Comments

Tog lite bilder från we heart it, inte jättebra bilder. Men valde inte så noga, men väljer bättre bilder nästa gång! 👌

Likes

Comments

Vad är du rädd för?
-
jag är rädd för att kräkas, rädsla att förlora personer i min närhet och lite för vad framtiden har att erbjuda.

Vilket år kommer du aldrig glömma?
- 2016 var ett tufft år då mycket skedde som idag har påverkat mig. 2016 har varit ett år av mycket erfarenheter som jag hoppas kommer stärka en och lära en.

Är du vågad som person?
-
Det beror på vad frågan menas, men är inte vågad när de kommer till konflikter för gillar inte att tjafsa. Tycker det är jobbigt att hamna i jobbiga situationer så väljer helst att vara tyst än att säga saker för är rädd för att säga något dumt eller göra saker värre. Vill vara mer vågad inom de stadiet för tror det kan behövas ibland. Men något jag verkligen är mer vågad inom är att fråga personliga frågor, tex fråga vänner om sex. Tycker det är intressant att veta och få reda på de haha


Vad anser du om världen idag?
- Våran värld är väldigt kaotisk och hemsk på så många sätt. Konflikter, krig, sorg, oskyldiga människor som dör. Det är så mycket hat på denna planet att det gör ont att tänka på de. Vi människor förstör planeten och just i denna stund känns det meningslöst om något kommer ändras, då människor är rätt så elaka. Hoppas att vi en dag kan enas och på något sätt göra denna plats till något bättre, men det är en väldigt svår önskan.


Hur ser du på sex?
-hmm asså sex går att diskutera på så många sätt för jag gillar tanken av sex som man ser på film. Det romantiska, mysiga, röda rosor osv, för det ser så fint ut. Men sex behöver inte bara vara så, utan det kan vara på andra sätt också vilket jag tror ni fattar vad jag menar. Men ja, haha det finns mer att säga om de men håller mig till detta just nu. Lite kort och inte alls detaljerat men Yeah


Likes

Comments

Hello

Befinner mig i Sollentuna just nu på en tävling som heter vinthundsvintern. Hade planerat att tävla just i denna tävling, men som jag känner nu så är jag inte riktigt redo. Vill inte tävla om jag inte känner mig säker på min form, för då vet jag att min besvikelse kommer vara tung ifall de går dåligt. Och då kanske jag inte riktigt vågar tävla igen på ett tag. Siktar in på att försöka komma i tävlingsform till sent i sommar eller hösten, men skulle vara kul om de kom tidigare.
Mamma ska dessutom hjälpa till på tävlingen som är idag, dvs vara funktionär. Vi ska vara här till cirka klockan 18:00 för de är då alla tävlingar är slut.
Well de var de, ha en bra lördag!

Likes

Comments

Hörde denna låt från en serie jag kollar på nu, och tycker verkligen den är bra. Låten är väldigt avslappnande vilket kan vara väldigt skönt när man åker hem från skola eller jobbet. Njut!


Likes

Comments