Så va det äntligen dax att köra omgång 1 i Smackserien. Kände mig taggad, kul att få cykla tempo igen, har kört rätt många mil ute på tempocykeln o formen har känts hygglig. Så det va med goda förhoppningar jag åkte till Arlanda för att panga ur benen. Kom ju dessutom ihåg banan sen förra året. Jag anmälde mig som 5:e startande. Perfekt tänkte jag. Skulle ha en bra killes rygg att gå på. Sånt gillar jag. Men väl vid start va det jag som skulle starta först då de andra killarna före inte kom. Kände mig rätt jagad måste jag erkänna. Alltid van att se folk framför o få jaga. Försökte titta ner i asfalten så mycket som möjligt för att inte ta vind, särskilt i motvind o utför då luftmotståndet ökar. Det va svag motvind ut. Kanske ca 3 m/s. Snittfarten ut va ca 41, men va motsvarande ändå vinnarens fart. Fast jag kom tyvärr inte längre än till ca 300 meter före vändningen. Där började cykeln dra ut i det blöta gruset i ca 50 km/h till följd av att jag skulle titta upp för sällan o va aerodynamisk. Det va rejäl sluttning utanför bilvägen så det skar ut direkt, hann bara instinktivt tänka. Skydda huvudet! Sen va man i backen o kände direkt att något va fel. Nyckelbenet kändes tydligt o smärtade. Fick skjuts till Närakut Löwet. Men de skickade mig att köra till Danderyd. Så körde dit för egen maskin. Efter många timmar väntan så kom svaret AC-leds fluxation vänster sida Rockwood grad V. Dvs nyckelbenet är helt, men flera ligament mellan axel o nyckelben är av så det glipar på flera cm, istället för att ligga samman. Så axeln är ur led just nu. Operation väntas och ca 6-8 veckor läktid sa läkaren. Trodde inte det gick att crasha i tempo. Men tydligen går det..

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

Vaknade kl 04 så började med att kolla lite youtube Ironman Hawai på tv:n och ladda kolhydrater.

Det vart sen lite GCN om hur man gör sjukt fina bars dom måste testas.

Stack sen ut och cyklade strax under 2 timmar
på min CX Boardman och klarade mig undan den värsta snön.

Nu på kvällen lagt in veckans schema på de helt nya motordrivna o tidsstyrda plissegardinerna. Riktigt lyxigt att köra med fjärr/iPhone och tidsstyrt. Tänker att sömnen och uppvaknandet är en stor del av livet, återhämtning och livskvalité.

Likes

Comments

Gårdagens träning vart ett skönt givande träningspass på gymmet. Kände att det fanns mycket energi i kroppen. Djupa långa utfallssteg med hantlar. Körde 12 kg:s hantlarna 20 meter med några få sekunder vila mellan alla seten..14, 16, 18, 20, 22, 24 osv tills racket slutade på 38:orna. Vart där failure efter 4 steg på 76 kg. Körde mage hängande benlyft till failure och situps bänk till failure. Vader med kroppsvikt och smithstång. Så många set som möjligt med ett ben och varje set till failure. När det inte gick längre fortsatte jag köra flera set till failure med två ben. Stretchar 3 ggr om dagen sen en tid vilket jag känner en fantastisk respons av i kroppen. Tidigare väldigt rörlig med inslag av stelhet. Nu jämnas det ut i kroppen så man känner sig mer funktionell och mer plats för musklerna att jobba. Kommer fortsätta med detta upplägg livet ut. Träningen blir så mycket mer givande och därmed roligare. 🙂

Likes

Comments

Dax att få rutin på att börja göra egen juice igen efter att den förra gått sönder.. Visst lite meck, men så gott och nyttigt med oändliga variationsmöjligheter. Nu ska jag strax till Kiropraktorn för att få bort en rejäl låsning. Va även på massage igår. Är ledig från jobbet i skiftgången den här veckan o har lätt träningsvecka, så passar på att försöka fixa till mig lite. Går sådär att vara "ramsne" o försöka prestera. 😎 Så hoppas på att ha en "ny" kropp om en timme.. 😇

Likes

Comments

Underbara försäsong innebär att jag är glad och entusiastisk över att ha några månader av förberedelser, tävlingsfritt och att få förbereda sig precis på det sätt som jag tror att just min kropp behöver för att prestera mer till våren -17. Mitt huvudmål är att bli en starkare tempocyklist.


Upplägget har i hela Januari varit hårda intervaller allt från 30 s upp till 5 minuter (mest 4*4) och extremt mycket gymmande av rumpa, ben, bål och vader. Det har blivit ca 1-2 vilodagar men också ofta två pass om dagen. Några få sköljpass. Har märkt att mina problemområden är ländrygg, höftböjare o rumpa då de aldrig lämnas ifred. Därför har jag börjat köra ännu mera rörlighet och foamroller i princip varje dag för att få den genomblödning som krävs. Känner att det gör nytta då det gör rätt ont men släpper efter man jobbar upp det. Kommer även ha lätta veckor där jag tillåter mig att få känna mig helt utvilad. Minns knappt hur det känns 🙄 Men det kommer behövas för att kroppen ska orka återhämta sig och ta emot alla andra hårda veckor. Kommer även bli veckor med hårda 8-20 min intervaller och ca 1 gång på den veckan iaf nästan all in 30-60 min.
Laktattröskeltest kommer köras efter en lätt vecka var 5:e vecka med Dan Karlsson på DrivKraft, Västerås för att se hur kroppen svarar på detta. Kosttillskotten kommer som vanligt från http://www.fairing.se och intas i huvudsak under och direkt efter passet. Idag körde jag bland annat 11 set benspark på fullt mag, 100 kg. Raka marklyft och några 4:or spinning, den tyngsta på 370-380 watt. Lägger in vilodag i morgon och lite yoga 😂 Knäböjen körs än så länge på endast 100 kg, men många set och vänder ca 15 cm från golvet. Prioriterar att behärska övningen och hur det tar. Kör även höftböjarmuskeln explosivt med fotmanchetter. Blir spännande att se om detta lönar sig, får leva på hoppet så länge. 😇🚴

Likes

Comments

Det va ett tag sen jag skrev något, men jag tränar på för fullt och är fortsatt motiverad. Anmält mig till Vätternrundan med en snabbgrupp igen, Sthlm SUB 7. Vi är 33 st som har tänkt cykla runt sjön på under 7 timmar. Ledda av kapten Erik Vrang och med tillskott från CK Valhall så blir det en spännande satsning.

Har kört VO2MAX tester och ligger på 5,9 liter vid 88 kg, gav ett värde på 66,6. Ska med tiden försöka skrämma upp värdet.
Värdet ökar vid träning, men även vid intag av nitrater. Och om man blir lättare 😉

Har även kört laktattest (mjölksyratest) med en kompis som är påläst, Dan Karlsson på Driv Kraft, Västerås. Han är bra att bolla idéer med också. Tanken är att träna smartare. Träna mycket utan att bli för sliten och va fräsch när jag väl kör hårt. Puls, mjölksyra, kadens, watt och tid är det primära för att sedan kunna optimera utifrån det. Ska bli spännande att följa upp och försöka bli en starkare version till 2017.

Likes

Comments

(Började bra idag. Satte foten snett på jobbet idag med full kraft och det knakade 3-4 ggr som om något skulle ha gått sönder. Foten svullnade inte upp och jag kunde gå på den. Haltade rätt skapligt. Funderade på om det skulle gå att cykla hem. Kändes i princip ingenting på cykeln. Körde lätt skölj från Enköping ut mot Hummelsta och till Teda. Vände där in mot Enköping och körde sträckan  55  sekunder snabbare än någonsin.🏁🏁🏁🏁🏁🚵💨💨💨 53,7 km/h över nästan 8 km. 405 watt på bakhjulet (ca 425 vevpartiet) och i ett inbakat uppförssegment på 1,1 km 57,4 km/h och 472 watt (ca 496 vevpartiet) 💪👊Jättehäftigt då jag försökt bli snabbast på sträckan i över 2 år och aldrig lyckats. Har ofta cyklat sträckan 14 ggr ToR på 7 dagars arbete. Tycker även om att cykla sträckan på lediga dagar, så har nog cyklat där i runda slängar 1000 ggr, 500 ggr enkel väg i över 2 år året runt. Viktigt prestige-KOM med andra ord. 😀👍 (iaf för mig) Givetvis bra vind, men den kom lite snett bakifrån, oavsett väldigt nöjd med watten på bakhjulet, godkänt tryck i pedalerna. 👌☺ Inte kört Strava Livesegments sen i Maj så cyklade även på lite längre för att gardera mig.

Likes

Comments

Helvettes rundan-Aldrig mer!! 61,3 mil ensam och nästan 5000 höjdmeter, 29,2 km/h i rullfart och 26,9 km/h efter alla stop och flera punkteringar. (Vädret vart som YR visade, dvs elak motvind och sidvind första halvan innan det mojnade vid solnedgången.) Startade 9,01 och kom fram ca 7:46 ett dygn senare.

Åkte med pyspunka fram i bra många mil, däcktrycket va nere i 1-1,5 bar utan att jag märkte det för att jag va så inne i cyklingen. Provade pumpa upp och gick några mil, testade en gång till och det höll länge konstigt nog. Körde senare punkaspray men den gången gick det inte så bytte hjul och den gången gick det bra. Även bakhjulet tappade en del luft vid några tillfällen för att i slutet hålla 20 Mil in i mål. Detta i kombination med mycket motvind och uppförsbackar gjorde ändå att jag snittade 189 watt på bakhjulet, dvs ganska exakt 200 watt i vevpartit under 22:46,55 timmar.
Jag va rejält sliten av motvinden och uppförsbackarna efter 15-25 mil, och det skrek inombords BRYT!! Efter uppförsbackarna mellan Sunne och Munkfors led jag outhärdligt och i utförskörningen hade jag problem med kramper i benen vilket kändes obehagligt i över 60 blås när man sitter fast på cykeln. Kände mig som en tickande bomb. Fick stanna tätt för massage av benen. Vid 38 mil trodde jag, att med de här benen och min hälsa så kommer jag bli tvingad att bryta alternativt köra några km i taget och va ute typ 30 timmar. Vart bättre med just benen. Hade svårt att äta under loppet, va rapig och sista 8 milen va det så illa att jag inte kunde ta en endaste klunk av dryck, och detta trots att jag hade massa gott att välja på. Bestämde mig för att ta mig i mål. Och hålla undan. Har nu vunnit Sveriges första ultra lopp på cykel. Så skönt att jag inte bröt och fullföljde. Men jag tänker inte göra om detta, för det va till och med mycket värre än vad jag kunde föreställa mig.

Likes

Comments

http://www.cykelkraft.se En trevlig tjej från Cykelkraft hörde av sig några dagar före Vätternrundan och tyckte att jag skulle få välja ut lite cykelprylar. Mitt val föll på cykelshorts från Pearl Izumi, rejäl och mjuk padding, sitter bra och åker inte ner i ryggen. Ramväska från Tec, perfekt för långturen, fick i 6 stora bar och en gel. Vart nöjd med grejerna tack för dem! Även Fairing.se ska ha tack för hjälp med kosttillskott. 

Så vart det en löprunda på dryga milen igår. Kändes helt okej trots att det va 2 år sen ja sprang, så bestämde mig att göra löpning till en vana. Riktigt bra träning. Kommer även lägga in knäböj och benpass var 5:e dag. Sen blir det köra periodiserad cykelträning på detta. 2017 är i mina tankar trots att tävlingssäsongen inte är över ännu.

Likes

Comments