Underbara försäsong innebär att jag är glad och entusiastisk över att ha några månader av förberedelser, tävlingsfritt och att få förbereda sig precis på det sätt som jag tror att just min kropp behöver för att prestera mer till våren -17. Mitt huvudmål är att bli en starkare tempocyklist.

Upplägget har i hela Januari varit hårda intervaller allt från 30 s upp till 5 minuter (mest 4*4) och extremt mycket gymmande av rumpa, ben, bål och vader. Det har blivit ca 1-2 vilodagar men också ofta två pass om dagen. Några få sköljpass. Har märkt att mina problemområden är ländrygg, höftböjare o rumpa då de aldrig lämnas ifred. Därför har jag börjat köra ännu mera rörlighet och foamroller i princip varje dag för att få den genomblödning som krävs. Känner att det gör nytta då det gör rätt ont men släpper efter man jobbar upp det. Kommer även ha lätta veckor där jag tillåter mig att få känna mig helt utvilad. Minns knappt hur det känns 🙄 Men det kommer behövas för att kroppen ska orka återhämta sig och ta emot alla andra hårda veckor. Kommer även bli veckor med hårda 8-20 min intervaller och ca 1 gång på den veckan iaf nästan all in 30-60 min.
Laktattröskeltest kommer köras efter en lätt vecka var 5:e vecka med Dan Karlsson på DrivKraft, Västerås för att se hur kroppen svarar på detta. Kosttillskotten kommer som vanligt från http://www.fairing.se och intas i huvudsak under och direkt efter passet. Idag körde jag bland annat 11 set benspark på fullt mag, 100 kg. Raka marklyft och några 4:or spinning, den tyngsta på 370-380 watt. Lägger in vilodag i morgon och lite yoga 😂 Knäböjen körs än så länge på endast 100 kg, men många set och vänder ca 15 cm från golvet. Prioriterar att behärska övningen och hur det tar. Kör även höftböjarmuskeln explosivt med fotmanchetter. Blir spännande att se om detta lönar sig, får leva på hoppet så länge. 😇🚴

Det va ett tag sen jag skrev något, men jag tränar på för fullt och är fortsatt motiverad. Anmält mig till Vätternrundan med en snabbgrupp igen, Sthlm SUB 7. Vi är 33 st som har tänkt cykla runt sjön på under 7 timmar. Ledda av kapten Erik Vrang och med tillskott från CK Valhall så blir det en spännande satsning.

Har kört VO2MAX tester och ligger på 5,9 liter vid 88 kg, gav ett värde på 66,6. Ska med tiden försöka skrämma upp värdet.
Värdet ökar vid träning, men även vid intag av nitrater. Och om man blir lättare 😉

Har även kört laktattest (mjölksyratest) med en kompis som är påläst, Dan Karlsson på Driv Kraft, Västerås. Han är bra att bolla idéer med också. Tanken är att träna smartare. Träna mycket utan att bli för sliten och va fräsch när jag väl kör hårt. Puls, mjölksyra, kadens, watt och tid är det primära för att sedan kunna optimera utifrån det. Ska bli spännande att följa upp och försöka bli en starkare version till 2017.

(Började bra idag. Satte foten snett på jobbet idag med full kraft och det knakade 3-4 ggr som om något skulle ha gått sönder. Foten svullnade inte upp och jag kunde gå på den. Haltade rätt skapligt. Funderade på om det skulle gå att cykla hem. Kändes i princip ingenting på cykeln. Körde lätt skölj från Enköping ut mot Hummelsta och till Teda. Vände där in mot Enköping och körde sträckan  55  sekunder snabbare än någonsin.🏁🏁🏁🏁🏁🚵💨💨💨 53,7 km/h över nästan 8 km. 405 watt på bakhjulet (ca 425 vevpartiet) och i ett inbakat uppförssegment på 1,1 km 57,4 km/h och 472 watt (ca 496 vevpartiet) 💪👊Jättehäftigt då jag försökt bli snabbast på sträckan i över 2 år och aldrig lyckats. Har ofta cyklat sträckan 14 ggr ToR på 7 dagars arbete. Tycker även om att cykla sträckan på lediga dagar, så har nog cyklat där i runda slängar 1000 ggr, 500 ggr enkel väg i över 2 år året runt. Viktigt prestige-KOM med andra ord. 😀👍 (iaf för mig) Givetvis bra vind, men den kom lite snett bakifrån, oavsett väldigt nöjd med watten på bakhjulet, godkänt tryck i pedalerna. 👌☺ Inte kört Strava Livesegments sen i Maj så cyklade även på lite längre för att gardera mig.

Helvettes rundan-Aldrig mer!! 61,3 mil ensam och nästan 5000 höjdmeter, 29,2 km/h i rullfart och 26,9 km/h efter alla stop och flera punkteringar. (Vädret vart som YR visade, dvs elak motvind och sidvind första halvan innan det mojnade vid solnedgången.) Startade 9,01 och kom fram ca 7:46 ett dygn senare.

Åkte med pyspunka fram i bra många mil, däcktrycket va nere i 1-1,5 bar utan att jag märkte det för att jag va så inne i cyklingen. Provade pumpa upp och gick några mil, testade en gång till och det höll länge konstigt nog. Körde senare punkaspray men den gången gick det inte så bytte hjul och den gången gick det bra. Även bakhjulet tappade en del luft vid några tillfällen för att i slutet hålla 20 Mil in i mål. Detta i kombination med mycket motvind och uppförsbackar gjorde ändå att jag snittade 189 watt på bakhjulet, dvs ganska exakt 200 watt i vevpartit under 22:46,55 timmar.
Jag va rejält sliten av motvinden och uppförsbackarna efter 15-25 mil, och det skrek inombords BRYT!! Efter uppförsbackarna mellan Sunne och Munkfors led jag outhärdligt och i utförskörningen hade jag problem med kramper i benen vilket kändes obehagligt i över 60 blås när man sitter fast på cykeln. Kände mig som en tickande bomb. Fick stanna tätt för massage av benen. Vid 38 mil trodde jag, att med de här benen och min hälsa så kommer jag bli tvingad att bryta alternativt köra några km i taget och va ute typ 30 timmar. Vart bättre med just benen. Hade svårt att äta under loppet, va rapig och sista 8 milen va det så illa att jag inte kunde ta en endaste klunk av dryck, och detta trots att jag hade massa gott att välja på. Bestämde mig för att ta mig i mål. Och hålla undan. Har nu vunnit Sveriges första ultra lopp på cykel. Så skönt att jag inte bröt och fullföljde. Men jag tänker inte göra om detta, för det va till och med mycket värre än vad jag kunde föreställa mig.

http://www.cykelkraft.se En trevlig tjej från Cykelkraft hörde av sig några dagar före Vätternrundan och tyckte att jag skulle få välja ut lite cykelprylar. Mitt val föll på cykelshorts från Pearl Izumi, rejäl och mjuk padding, sitter bra och åker inte ner i ryggen. Ramväska från Tec, perfekt för långturen, fick i 6 stora bar och en gel. Vart nöjd med grejerna tack för dem! Även Fairing.se ska ha tack för hjälp med kosttillskott.

Så vart det en löprunda på dryga milen igår. Kändes helt okej trots att det va 2 år sen ja sprang, så bestämde mig att göra löpning till en vana. Riktigt bra träning. Kommer även lägga in knäböj och benpass var 5:e dag. Sen blir det köra periodiserad cykelträning på detta. 2017 är i mina tankar trots att tävlingssäsongen inte är över ännu.

Varm, torr och laddad ut från start tillsammans med Conti och Bianchi. Ingen aning om hur hemsk rundan skulle bli. Kändes kanon första 12 milen trots spöregn och nedkyld. Ungefär vid 14 mil va det riktigt tufft. Vi körde på hårt ett par mil innan vårt depåstopp, hade kramp till och från i väster ben i 10 mil innan det släppte, fick kompensera och trycka hårdare med höger ben, hitta vinklar och tekniska lösningar för ren överlevnad. Bianchi susade förbi oss och vi hade inte dem inom synhåll efter att vi samlat ihop oss efter stoppet. Efter ett euforiskt jagande med gåshud, pepp och hejarop i teamet under ca 4 mil så kom vi tillslut i kapp, vi gick på rött. Lugnade oss bakom dem en stund. Efter 2 mil hade de depåstopp igen. Vi blåste vidare och trodde nog att de skulle komma ikapp. Men i Medevi hade det de inte kommit ikapp. Vi stod och bände på pedalerna uppför den branta backen. När vi kom upp och körde på platten sista milen hade vi några killar som räddade oss från att hålla undan Bianchi. Hela laget gjorde ett fantastiskt jobb, men Erik Froms monsterförningar sista milen va nått i hästväg. Nu vet jag iaf hur styrlinda smakar.
Även Erik Vrang som fixat allt med teamet har gjort ett fantastiskt jobb, och väldigt väldigt stark. Erik Froms pappa ska ha tack för fix med depåstopp. En fantastisk stämning i Motala när allt va över efter en så pass kraftig urladdning. Vi klarade det!! Inte under 7, men vi tog oss i mål utan crash i riskabla förhållanden och som grädde på moset först av alla. Kan inte i ord beskriva känslan..

Mycket känslor här. Team Conti i mål.

Mats o jag pustar ut innan vi kramar om varandra och laget.

ATTR kändes betydligt bättre än förra året trots att det va elitklass i år, att åka i kurvorna kändes helt naturligt, vilket jag aldrig tidigare känt. Benen va sega på uppvärmningen, men väl i loppet kände jag att "Det här är min dag" De gångerna det vart nån meter till framförvarande så stred jag mig tillbaka och tillät (i de flesta fall) inte någon bakom kliva in i den slipstreamingen. Tankebubbla om tips jag fått av klubbens spetskompetens, Thomas Eriksson dök upp i skallen, gav mig extra energi "att nu jäklar ska jag va tuff" och trampade/axlade mig tillbaka. Det fungerade, vann oftast mina strider, åkte energisnålt sittande med rundtramp hela loppet (där de flesta stod och bände) och kände trygghet i att jag kommer vara kvar till spurten med pigga ben. Visst va det lite jobbigt första 6 km, men kollade inte på trippmätaren förrän strax innan jag kraschade efter 18,5 km (med ca 9 km kvar) eftersom jag bara va i nuet, va otroligt fräsch i huvudet, benen och i andningen, så försökte hoppa upp på cykeln för att försöka åka ikapp, men båda handtagen på styret va totalt innåtböjda och höften/jumsken smärta o kedjan låg innanför lilla klingan. Va nog tur att cykeln va okörbar eftersom jag hoppa upp för att köra vidare, hade säkert bara gått max ett varv iaf. Efter långa upploppsrakan innan vänstersvängen stannade det alltid av, men den här gången stannade det av mer i svängen än jag va beredd på, bromsade och bromsade det som gick, i kurvan vågade ja inte bromsa för hårt för att inte störa dem till höger. Märker att jag är väldigt nära att åka in i framförvarande hjul, trycker lite hårdare på bromsen..ligger innersida och måste hålla innerlinjen intill vägkanten, hinner inte tänka mer innan jag flyger i backen. Glad att ingen mer ramlade (mitt fel) gick på en klubbkompis bakhjul. I nästa  kurva 60-70 meter längre fram kraschade 3 till, ingen aning om det hänger samman. Nu ska jag träna lätt tills min höft och jumske blir smidiga igen. Lite orolig inför Vätternrundan och SM, hoppas på det bästa.

Igår kördes Vallbytempot, Upplandscuppen i Enköping, 18 km tempolopp på vallbyvägen. 50 st glada cyklister hade samlats vid Gånstagården för att få plåga sig och testa gränserna. Utöver alla deltagare så va det mer publik än vad det brukar vara och många vänner på plats. Det finns ett stort cykelintresse i Enköping och Vallby har en historik av urstarka cyklister som nu istället va på plats som åskådare. Dagen bjöd på strålande väder med sida mot ut och sida med hem. Va på plats först av alla och började värma redan 3 timmar före start, det gjorde att jag kunde ligga på en puls jag aldrig någonsin kunnat nå. Helt underbar känsla. Lite småkrämpor i underbenen va min enda begränsning, men att vara fullt utvilad inför detta lopp ingick inte i min planering. Kändes ändå ok. Vart en 4:e plats några sekunder efter 3:an, men det är jag ändå nöjd med. En träningskompis va helt grym, Fredrik Wikström Cykloteket Racing Team in som 2:a, snittade 363 watt. Vid vändningen låg vi lika, men jag kroknade lite ett par hundra meter innan vändningen och vart ifrånåkt med 21 sekunder på andra halvan. Nästa tävling är på Fredag, ett GP lopp, Arlanda Test Track Race. Blir riktigt kul det med.

Härlig dag, härligt väder. Jobbar eftermiddag den här veckan, så vad vore väl inte bättre än lite Solodistans på min bekväma och snabba Tempocykel som man knappt behöver trampa på för att vara snabb!! 😀 Tog bilen från Västerås till Enköping för att hinna komma lite längre och ut på nya vägar. Körde lite lagom lätt/hårt och varierat. Dagen till ära vart jag snabbaste cyklist på på alla de 3 st segmenten/sträckorna som jag valde att ta i på. (Strava Livesegments i GPS:en) På en av dem dök namnet "Rille" upp i displayen. Gav mig motivationen att ta i lite extra. Alltid kul att mäta sig med starka åkare, visserligen ger min cykel mig fördel, men ändå kul oavsett. Bålsta spurt på 1,3 km med 54,3 km/h i snitt räckte till att bli snabbast av 654 st cyklister. Totalt daxverk 3 timmar och 18 min. Enköping-Jakobsberg ToR. 261 watt i Normalized power för den som är intresserad av effekt. Tyckte inte att jag pressade mig så hårt idag. Men Strava säger något annat, Sufferscore Extreme!!(Baserat på min puls.)

Träningsveckan började väl sådär den här veckan. Kände av pollen i luftrören Tisdag, Onsdag. Kroppen svarade inte alls, ansträngda luftrör och hosta. Helt sjukt vad det kan dra ner allmäntillståndet. Gäller att aldrig slarva med medicineringen dessa tider. I Torsdags körde vi spurtundan med Västerås CK och det började faktiskt kännas bättre efter några spurter. Tänkte sen lägga in en vilodag under Fredagen, men efter massage och friska luftrör så kändes det rätt att träna lite planlöst och spontant. Ångrar inte det, kändes kanon. Vart en härlig tur till Sala, Monsols med flera bakelser och läskedrycker. Kom fram en härlig fascinerad gubbe som ville titta på min cykel, han hade själv hållit på och pendlat fram och tillbaka till jobbet i sin ungdom. (och jagat rekordtider) Språkade lite med honom.. När jag skulle gå så började det spöregna, perfekt bort med all pollen. Satte mig en stund till och avnjöt 3 koppar kaffe. Klarade mig sen hem hela vägen med endast duggregn. Var överlag en lugn cykling, 242 watt normalized power, mätt på bakhjulet. 125 i medelpuls.