Mimmi Nordin

Postad i: Backpacking i Australien

Efter Whitsundays åkte vi vidare till Rainbow Beach. Där hade vi endast en natt eftersom vår resa till Fraser Island avgick därifrån.

Vi var 12 grupper som hade varsin bil. Jag fick inte köra eftersom man måste vara 21 för att få köra på ön. När vi kom ut på ön och började köra i sanden var jag ganska glad för det haha.

Första stoppet: Lake Mckenzie. Jag vet inte om jag någonsin varit på en så fin strand. Vattnet var helt magiskt.

Bilderna ovan är också därifrån. Vilket ställe alltså.

Nästa dag körde vi ut till en annan strand och därifrån gick vi upp till en lookout point. Så många fina vyer överallt! Vi besökte också ett skeppsvrak på stranden och fick historien om hur det hamnade där berättad för oss. Last but not least besökte vi en flod med sötvatten som vi både kunde tvätta oss i och dricka för att vattnet var så rent. Vi fick varsin badring och fick flyta längs hela floden. Det tyckte jag var så härligt. Har tyvärr bara videos från det på min Gopro, så det får ni se i videon istället.

Den sista dagen var vi som sov i samma tält lite trötta och bakfulla efter en rolig festkväll på campingen. Vi tog återigen bilen till en strand. Vi förväntade oss en lugn dag på den stranden. Men från den stranden skulle vi gå i 45 minuter för att komma till stället ovan - Lake Wabbi. När vi gick dit kändes det som att vi gick och gick utan att faktiskt komma någonstans. Fraser Island är världens största sandö så det var 45 minuters vandring i sand. Men stället var jättefint och såhär i efterhand var det helt klart värt den långa vandringen.

Det som var bäst med Fraser var helt klart att få åka bil på stranden och se så många fina vyer. Vi sov i tält som jag nämnde vilket också var en upplevelse. Det var hårt och obekvämt på nätterna men det var vi beredda på så därför var det mest kul. Vi fick laga vår egna mat i grupperna och det kändes verkligen som att vi fick leva vildmarksliv i 3 dagar. Så kul! Samtidigt är det väldigt skönt att nu vara tillbaka på fastlandet igen och slippa all sand. Vi befinner oss i Noosa. Vi kom idag och jag älskar det redan. Hoppas allt är bra med er. Kram!

Postad i: Backpacking i Australien

Såhär såg det ut när vi besökte Whithaven Beach på Whitsundays. Vädret var verkligen inte med oss den här dagen vilket var lite synd. Vi såg inte sanddynerna så tydligt eftersom det dessutom var högvatten. Hade höga förväntningar på just Whithaven Beach så jag blev något besviken. Men resan till Whitsundays överlag var riktigt bra. Snorklingen samma dag var HELT MAGISK trots att vädret var halvdant. Har aldrig varit med om något liknande. Vi såg hur mycket fisk som helst, både stora och små. Har filmat det med min Gopro så det kommer finnas med på filmen jag tänker att jag ska klippa ihop när jag kommer hem igen. Så häftigt!

Vi bokade vår resa till Whitsundays med en båt som hette Ride To Paradise. ​

På de flesta resorna till Whitsundays sover man på båten man åker runt med, men med Ride To Paradise sover man på ett resort på en av öarna. Ön heter Paradise Cove och när vi kom fram förstod vi varför. Har aldrig någonsin varit på ett finare och mysigare resort. Kolla bilderna nedan!

Det fanns både pool och en jacuzzi på bakgården. Så lyxigt!

Och så fanns det en fin (och instagramvänlig) utedusch.

Det fanns hammockar och hängmattor som man kunde sitta och njuta i. Det fanns också paddle boards, kanoter och en tennisbana för den som kände för att vara aktiv.

All mat var inkluderad i priset och dessutom behövde vi varken laga den eller plocka undan den efter oss. Vilken skillnad mot att bo på hostel och göra allt det där själv. Det kändes så lyxigt att få allt serverat.

Vi avslutade en av kvällarna med en öppen brasa. Så himla mysigt. Vilket ställe! Vi är så glada att vi bokade resan med Ride To Paradise.

Postad i: Backpacking i Australien

Bilder från en utekväll med Sara och Mart. Festerna på hostelen är ganska härliga. Ingen orkar sminka sig, vissa kommer direkt från havet och andra har inte duschat på två dagar. Haha. Tycker backpacking-livet är så härligt på det viset. Men när jag kommer hem lär jag verkligen uppskatta att ha min egen dusch och att känna mig fräsch igen.

Postad i: Backpacking i Australien

För ett par dagar sedan befann vi oss på Magnetic Island där vi spenderade två nätter.

Vi var båda så nöjda med vårt hostel! Det var så fräscht och kändes så lyxigt för att vara ett hostel. Det fanns pool och en fin restaurang/bar.

Första kvällen spenderade vi på hostelet. Låg i sackosäckar och delade på en flaska vin med den här vyn.

Inte så pjåkigt.

Dagen därpå var vi uppe med tuppen för att gå den berömda ”forts walk”. Vilken utsikt!

Där fick vi se vilda koalor!!! Vilken dröm

Efter det hyrde vi en bil för att utforska ön ytterligare. Vi körde till två olika stränder. På en av dem testade vi snorklingen...

...och på den andra beställde jag in den här fantastiskt goda pastan!

På kvällen kollade vi på solnedgången tillsammans med vår vän Mart. Morgonen därpå beställde vi in varsin avokadomacka innan vi skulle ta färgen över till fastlandet igen. Jag kände att jag helt klart hade kunnat stanna två nätter till, men eftersom vi har ett visst schema som vi reser efter åkte vi vidare till nästa ställe. Magnetic Island är ett av mina favoritställen so far. En underbart mysig och fin liten ö!

FREDAG 12/1

Just nu sitter vi på bussen mot Townsville där vi ska ta färja över till Magnetic Island. Vi har runt 2 timmars bussåkande kvar innan vi är framme. Sitter med musik i öronen och njuter av alla fina platser vi åker förbi. Man får se så mycket när man åker buss! Häromdagen när vi åkte buss hem från regnskogen stannade vi på ett ställe för toa-besök och då tog jag bilderna ovan. Lägger oftast på ett filter på mina bilder eller ändrar saker som ljus och färg. Tänkte att jag skulle göra det även på dessa men insåg när jag började redigera att bilderna hade blivit förstörda av redigering. Är faktiskt helt mållös över vilka vackra platser vi redan har fått uppleva. Jag är så glad över att vi gör det här!

Igår träffade vi några trevliga svenskar på vårt hostel. Bestämde oss för att prova drinkarna i baren ihop och prata lite skit. Det här är faktiskt dem första svenskarna vi har träffat på vägen. Vi har ju inte varit iväg superlänge men jag förväntade mig att träffa fler svenskar under första veckan. Tycker i och för sig att det är så kul att träffa folk från andra länder när man är iväg så här, så det har verkligen inte gjort något. Men igår var det supertrevligt och lite skönt att få förmedla sig på svenska. Det är ju snäppet lättare att prata svenska istället för engelska, åtminstone efter ett par drinkar haha. Vi har lagt oss väldigt tidigt varje kväll, så vi tyckte båda att det var kul att komma ut och träffa lite folk igår.

Nu ska jag försöka få lite sömn innan vi stiger av bussen. Kraaaam

Postad i: Backpacking i Australien

Dag 3 i Cairns - The Great Barrier Reef!

Wow säger jag bara. Wow wow wow. Vilken upplevelse! Vi åkte ut till revet med en stor båt och på vägen ut hade vi genomgång på både dykning och snorkling. Både Sara och jag hade köpt till scuba diving. Jag var så exalterad när de började berätta om vad man kunde få se för fiskar och liknande vid revet. Sara var MER än jättenervös. Hon är så rädd för hajar och havet är hennes värsta mardröm. Jag försökte såklart få med henne, men det kändes som att det var kört. Vi fick lite tid för snorkling innan det var vår tur att dyka, jag tog tillfället i akt och hoppade i. Sara kände sig tryggare på båten.

När jag kom upp från snorklingen var det direkt dags för dykningen. Jag började ta på min utrustning och då kommer Sara ner för trappan i bikini för att hänga på. Gissa om jag blev glad? Och STOLT? Så mycket roligare att få dyka tillsammans. Vi hade en instruktör tillsammans som hjälpte bara oss två vilket kändes tryggt. Vet att man på vissa andra båtar får dela instruktör med flera andra.

När vi skulle ner i vattnet fick vi öva på att andas i masken och ett par andra saker. Jag hade lite problem med mitt cyklop men det spände vi åt och sen var det dags att simma ner. Vi båda blev helt häpna över hur vacker det var nere vid revet. Det är som att dyka ner i en helt annan värld. Det var så fridfullt och stillsamt. Helt otroligt häftigt! Vi såg så många coola saker, bland annat Nemo-fiskar och sjögurkor. Korallrevet i sig var ju också helt underbart vackert. Vi fick så många häftiga filmer med min Gopro och jag kan inte vänta tills jag kommer tillbaka till Sydney för att börja klippa filmen.

Efter dyket fick vi fantastiskt god buffé. Under resten av dagen blev vi också serverade frukt, ostbricka och massor av kakor. Om ni befinner er längs Australiens östkust så MÅSTE ni prova scuba diving på det stora barriärrevet! Tips: åk med Ocean Freedom.

Postad i: Backpacking i Australien

Igår hade vi en tripp till Cape Tribulation, en stor regnskog, inplanerad. Vi blev upphämtade utanför vårt hostel av en stor buss.

Första stoppet var Mossman George där man fick genomgå en typ av ceremoni för att få komma in i själva regnskogen. Det var en aborigin som utförde ceremonin på oss (aboriginerna är Australiens ursprungbefolkning). Vi blev tillsagda att gå runt någon typ av rökelse som hon hade tänt och det var väldigt viktigt att var och en fick röken på sig. Röken skulle skydda oss från allt farligt i regnskogen.

När ceremonin var klar fick lite tid för att bada i Mossman George...

...men också för att gå runt och titta och ta bilder i skogen.

Efter det åkte vi ut med en liten båt för att kolla på krokodiler. Oturligt nog så fick vi bara syn på en, som dessutom var ganska liten, men det gjorde inte så mycket eftersom vi skulle på så mycket annat häftigt.

På stranden på bilden åt vi lite senare vår lunch. Både Sara och jag valde en sallad som bland annat innehöll sötpotatis och fetaost. Det var så gott! Och snacka om att man har haft sämre lunchvyer. Det var fantastiskt fint nere på stranden.

På eftermiddagen fick vi en guidad tur genom regnskogen vilket var så häftigt. Vår guide var verkligen kunnig.. Vi kollade oss om efter spindlar varannan sekund men det tror jag inte vi kommer ifrån någonstans här i Australien... Myror kryllade det gott om på tal om insekter. Vi hittade gröna myror som guiden visade upp och berättade att man kunde äta. Det skulle t.ex. kunna hjälpa mot en förkylning eller liknande. Jag som varit förkyld i flera veckor tvekade inte en sekund innan jag stoppade in den första i munnen. In fact så åt jag flera stycken när vi gick genom regnskogen, haha.

Last but NOT least, på den här platsen avslutade vi dagen med varsin glass. Vilken fantastisk vy! När vi stod här fick jag gåshud över hur fint det var. Vilken vacker värld vi lever i. Wow!

Postad i: Backpacking i Australien

Första natten i Cairns avklarad. Vi kom hit vid sex-tiden igårkväll. Lämnade väskorna på vårt hostel och gick raka vägen till mataffären för att bunkra upp med vad vi behövde. Vi försöker leva så sparsamt som möjligt så vi fick i stora drag med oss tonfisk, bönor och havregryn hem haha. Vi åt tonfisk och bönor till både till kvällsmat igår och till lunch idag. Imorse blev det havregrynsgröt. Ikväll ska vi unna oss billig kinamat på något hak i närheten. Vi är vrålhungrig eftersom vi åt en väldigt tidig lunch idag.

Dagen har sett ut såhär: Vi gick upp tidigt, lagade frukost och gjorde oss redo för dagen. Begav oss ut på en 1,5 timmes powerwalk längs stranden. Där möttes vi av skylten på bilden här ovanför! Man får nästan inte bada fritt någonstans här i Cairns för att det finns så mycket krokodiler. Finns pooler och laguner man kan bada i men man får minst sagt vara försiktigt så att man inte råkar hoppa i fel vatten. Anyways, efter att vi hade varit ute och gått lade vi oss och vilade en stund. Lite senare blev det sååå fint väder och då skyndade vi på med badkläder och gick ner till poolen. Har också hunnit med att handla solkräm och handdukar på Kmart. Dagarna blir minsann långa när man går upp tidigt! Skönt att vi hunnit med så mycket. Nu måste jag sluta här för vi är så hungriga och ska ut och äta. Kramar

Från gårdagens båtutflykt i hamnen. Vi var runt 30 personer som åkte ut för att spendera dagen på havet och ha det bra. Det var inte ett enda moln på himlen igår så vi njöt verkligen till fullo. Stannade till med båten en bit ifrån en liten strand. Vi hoppade och badade ifrån båten och simmade också in till stranden en runda. På båten spelades det partymusik och stämningen var verkligen på topp! Tror att det var en av de bästa dagarna sen jag kom hit, sååå härligt.

Just nu sitter jag på flygplatsen med Sara. Vi ska snart hoppa på flygplanet som tar oss till Cairns där vi börjar vår resa på östkusten. Nu ska vi bara njuta och ha det bra en hel månad. Längtar så tills vi kommer fram! Hoppas allt är bra med er där hemma.

Kommer sakna den här donnan! Men vi ses som tur väl är igen innan jag flyger hem till Sverige. Love!