Resor

Dag 4:
Efter vår dag på muren bestämde vi oss för att passa på att gå till förbjudna staden. Även här gick vi ca 7 km och vi valde att ta frukost någonstans på vägen dit. Detta visade sig att vara väldigt krångligt då de matställena vi såg och gick in till var hotell som bara gäster fick äta på. Vi hittade iallafall en liten affär där vi beställde en jiānbîng vilket är en ägg pannkaka. Dock försökte vi säga till dem att vi inte ville ha någon chili men detta förstod de såklart inte och vi blev tvungna att slänga pannkakan då den var så himla stark. Sedan lurade chefen oss och sa att den kostade 10 yuan fast den egentligen kostade 5 yuan men eftersom vi inte kan mandarin och de inte engelska så struntade vi i att göra något. Skiljer inte så mycket ca fem kronor men det är fortfarande något jag tycker är irriterande att de försöker lura oss då vi är turister.

Väll framme vid förbjudna staden hyrde vi en elektronisk guide, alltså en dosa där man fick lyssna på information om alla byggnader med mera. Detta kosta ca 40 yuan och såklart funkade inte min och när vi försökte gå tillbaka blev vi stoppade. Vi försökte förklara att vi ville byta min elektroniska guide men det fattade inte vakten så det var bara att fortsätta gå vidare. Lyckligtvis fråga vi ett par andra turister som tillslut fick den att fungera någorlunda okej.

Det var jättefint där men jag hade gärna velat få veta mer om historien bakom allt så jag hade fått om min elektroniska guide hade funkat. Efter förbjudna staden gick vi hem, tror vi kom hem ca 16 och tog sedan en tupplur för att äta middag. Vi åt nudlar med någon slags griskött över viljat var gott och kostade ca 8kr!! Efter middagen delade vi också på en speciell våffla vid namn egg waffle som har puffar på sig, den var jätte god!!

Dag 5:
Idag valde vi att shoppa lite mer 😋 Vi valde att gå till The Silk Market som är lite större än Pearl Market. Jag hittade bara en tröja här men min mor köpte lite mer. Det var mycket kinesiska märkes kläder här så vi tröttnade ganska fort. På vägen hem passade vi på att gå till Wangfujing Street där det finns mer västerländska klädesaffären. Här passade jag på att köpa en skjorta till min far som födelsedagspresent senare i december. Samt köpte mamma och jag varsina skor. Jag provade också en egg tart och det kan jag rekommenderar att prova! På kvällen åt vi Hot Pot, vilket är en ”gryta” med kokande smaksatt vatten där man får koka vad man vill för att sedan doppa i såsen man har valt och äta. Vi tog till exempel lammkött, nudlar, sötpotatis och lotus rot :)

Dag 2:
Denna dag tog vi sovmorgon och tog det bara lugnt på morgonen. Vi testade även någon yoghurt liknade frukost med mango på vilket var skit gott! Därefter hade vi bestämt oss för att gå till ett varuhus vid namn Pearl Market där de går att pruta till jätte bra och låga pris. Dock är det mesta fake saker där men det tycker jag inte gör någonting så länge kvalitén är okej. Vi gick iallafall 7 km dit med hjälp av appen maps.me som funkade utan internet! En rolig sak som hände var att två olika främlingar på vägen dit frågade om de fick ta kort med mig, snacka om att man kände sig som en kändis😂 Som sagt pratar knappt någon engelska i kina och inte ens på vårat hotell prata de engelska. Om man ville något fick man använda en översättar-app för att de skulle fatta. På Pearl Market köpte jag ett välbehövlig mobilskal, sidenslips till min farfar och en scarf till mig och farmor. Vi åt på en Food court där man köper ett kort och fyller på pengar med det och så finns det massor med olika matbås där man kan välja vad man vill köpa med kortet. Där efter gick vi hem och åt middag vid vårat hotell, eftersom på måndagen skulle vi åka på en guidad tur till muren!!

Dag 3:
Denna dag skulle vi som sagt till muren och gick därför upp 6.30 för att bli hämtade 7.00 vid en gata nära vårt hotell. Dock blev det såklart strul och vi fick vänta till 8.00 innan vi blev upphämtade. Våran guide var jätte snäll och hette Murfi (vet inte riktigt hur han stavar sitt namn), vi var 13 personer från våran grupp. Vi var de enda européerna men det gjorde såklart inget.

Det första stoppet vi skulle göra var på en stor sidenaffär där de visade oss hur man gör siden. Det var väldigt coolt att få se och sidentäckena man kunde köpa var väldigt fina men dyra. Därefter åkte vi till en stad vid namn Ming Tombs där man fick se gravarna för de som härskade under Ming dynastin. Det var fint men det fanns inte så jätte mycket att se där vi gick. Efter det åkte vi till en juvelaffär där de visa oss lite hur man gjorde samt försökte de sälja olika dyra juveler. På samma byggnad åt vi även lunch som ingick i priset. Det var en traditionell lunch med ett snurrbord med många olika rätter man kunde ta ifrån, kändes nästan som en buffé 😋.

Efter lunchen var det dags för muren, vi åkte linbana upp och fick två timmar på oss att ta oss runt och ta bilder. Det var jätte fint och mäktigt, jag hade gärna velat stanna längre men det räckte till att ta fina och många bilder iallafall. Vädret var jätte bra, ca 19 grader vilket var riktigt skönt i jämförelse med de 2 graderna det var i Sverige. En annan sak som hände på muren var medan jag och mamma tog bilder så kom en kille fram och fråga ifall han fick ta en bild på mig med honom, det var skönt att han fråga för tidigare på dagen när vi var i Ming Tombs var det massa kinesiska pensionär som bara ställde sig bredvid mig och tog kort utan att fråga! Vi åkte iallafall hem efter muren till hotellet. Hela turen tog en dag och kosta 400kr var för oss om ni undrar. När vi kom hem åt vi lite typisk thailändsk gjord mangoglass och la oss 😊

Hello 👋
Jag har har varit i Kina nu under höstlovet! Snacka om att det är en resa att komma ihåg. Det var jag och mamma som åkte. Min fina mamma fick bara för sig helt spontant en månad innan höstlovet att vi skulle åka bort, så jag kolla runt på ticket och hittade en billig packet-resa till Beijing, Kina. Det blev lite strul med att få hem visumet men det gick bra i slutändan. Vi sökte nämligen ett E-visum vilket är ett ganska nytt visum man kan söka via nätet om man är två eller fler som söker visumet samt ska vara i Kina en kortare period.

Eftersom det är ganska nytt så blev det lite strul på Arlanda då de aldrig hade sett ett sådant visum förut men det gick också bra. Vi åkte med Swiss och mellanlandade i Zürich. Resan tog totalt ca 13 h med en timmes mellanlandning. Vårat hotell var dock ganska skabbigt men läget var jätte bra och centralt så det räddade upp det lite. Om det är en sak jag lärt mig om Kina så är det att, seriöst INGEN kan prata engelska samt att om du är blond så kommer nästan ALLA stirra ut dig och då menar jag verkligen stirra. Men jag ska skriva lite mer om våra dagar och vad som hände.

Dag 1:
Vi åkte på fredagen 27 oktober med flygbussen kl 5.15 för att sedan ta flyget som lyfte 9.50. Vi kom till Arlanda ca 6.50 vilket gav oss tre timmar innan vi lyfte. Vi åkte först två timmar till Zürich men en timmes mellanlandning. Det blev lite stressigt dock då vi behövde ta tåget till en annan terminal men vi hann precis när de började med boardingen. Väl på det andra planet var det nästan bara kineser så jag började redan där bli ganska utstirrad. Det var iallafall en jättesnäll kinesisk man som hjälpte oss att lägga våra handbagage på hyllan där uppe då vi knappt nådde, vilket aldrig hade hänt i Sverige om man inte hade frågat någon.

Resan gick bra och maten var förvånansvärt god. Dock var det någon framför oss som var dålig i magen och valde att inte gå på toa, utan fes ganska mycket vilket jag och mamma inte var så glada över då vi försökte sova. Väl framme klockan ca 5.00 på morgonen så blev vi tvungna att visa våra pass och visum flera gånger samt fick vi stå i kö på immigration check i en och en halv timme vilket var extremt drygt. Pågrund av detta fick vi också problem med att hitta bagaget då det hade gått så lång tid men det gick bra tillslut. Efter våra väskor tog vi taxin till vårat hotell som tog ca 45 minuter. Det kosta 120 kr.

Efter taxin skulle vi försöka få vårat rum vilket gick okej men såklart kunde ingen i receptionen engelska. Dock hade de en manager (tror jag) som kunde engelska som de kunde ringa efter. Vi fick iallafall vårat rum och väl inne i rummet tog vi en tupplur. Därefter runt klockan tio gick vi runt i området nära vårt hotell och tog frukost. Vi bodde mitt i en historisk/traditionell gata med massa typiska kinesiska affärer och restauranger så vi fick verkligen känna på livet i ”Kina”.

Under dagen gick vi mest runt och åt lite mer mat för att sedan lägga oss tidigt. Vi åt bland annat Peking Anka inrullat i tunt bröd med purjolök, gurka och hoisinsås samt ett spjut med jordgubbar som var glaserade vilket var smarrigt. Samt så gick vi till en matmarknad där de hade massa gillade scorpioner med mera men det våga vi inte smaka på!

Sverige

Dag 4 på väg ner:

Efter toppen var det dag att ta sig ner! Vi gick en stund neråt för att sedan ta våran andra lunch. Många hade sagt att ta sig ner var värre än att ta sig upp men jag håller inte alls med! Det som jag iså fall tycke jag att det var jobbigare att klättra ner men annars gick det bra. Vi fick nämligen efter klättringen sätta på oss replängderna igen där vi var ihopkopplade med varandra i två grupper med varsin guide längst fram. Därefter skulle vi springa ner för den branta backen jag pratade om i förra inlägget. Jepp ni läste rätt, vi skulle springa ner för en jätte brant backe i hal snö ihopkopplade med varandra i rep. Måste sett riktigt kul ut ifall man hade sett på. För när man ramlade fortsatte alla att springa eftersom man inte kunde stanna på grund av att det var så halt, så man fick försöka halvt glida och ta sig upp för glatta livet om man inte ville bli på sprungen.

Efter den rushen var det riktigt skönt att få vandra lite nerför igen. Dock vandrade vi inte långt förens vi skulle åka ruschkana ner för glaciären. Snacka om att alla blev som inre barn igen! Det var därför man bland annat skulle ta med sig regn byxor, så att man kunde glida i spåren guiderna gjorde i snön. Det var riktigt kul och sparade oss mycket tid. Efter ruschkanan vandrade vi bara samma väg ner och gick hem till fjällstationen. Där väntade en trerätters middag som pappa hade förbokat vilket var riktigt uppskattat. Vi åt anka med rödvinssås och någon slags potatisgratäng till huvudrätt vilket var gott. Efter middagen gick vi och la oss vilket var ganska försåtligt.

Dag 5:

Blev en vilodag då vi hade planerat denna dag som en extra dag ifall vi inte hade kunnat gå uppför Kebnekaise dagen innan. Vi läste och spelade ganska mycket kort samt packade ihop våra ryggsäckar inför hemfärden dagen därpå.

Dag 6: Tog vi en tidigt frukost för att sedan gå till helikopterplattan. Man kund nämligen för 800kr åka tillbaka till Nikkaluokta istället för att gå tillbaka de två milen. Detta visste däremot inte jag då min pappa hade fixat detta som en överraskning åt mig. Det var skit häftigt och jag blev så glad över att slippa gå. Tror det tog ca 8 minuter men är inte riktigt säker. Efter helikopterturen åkte vi i alla fall tillbaka med bussen till Kiruna för att sova över en till natt och ta det tidiga flyget hem =)

Sverige

Blir ett långt inlägg idag!

Dag 4: Upp till toppen

Idag var det dags att vandra uppför toppen! Vi vaknade klockan 6.00 för att sätta på oss våra kläder och gå ner till frukostbuffén vi hade beställt som öppnade 6.00. Där fick man även plocka ihop en egen lunchlåda som ingick i priset för guidningen. Kvällen innan hade vi packat ryggsäckarna med allt man skulle ha med sig. Innan vi åkte så hade vi kollat på nätet där det fanns en lista med saker man skulle ha med sig så det var därför våra ryggsäckar bland annat vägde så mycket. Man skulle t.ex. ha med sig ett par vanliga överdragsbyxor och ett par regn byxor, två tröjor som skulle funka som de understa lagerna till jackan, 2 lite vatten o.s.v.

7.00 startade i alla fall våran grupp som var väldigt blandad med både yngre och äldre personer och då menar jag pensionärer, dock var jag yngst viket jag redan hade anat sen innan. Måste tillägga att vi hade sådan tur med vädret, denna dag, var nämligen klart den finaste dagen av alla dagar vi var där då detta var den enda dagen det inte regna. Snacka om att min pappa är grym som pricka rätt dag av alla fem dagar som vi var där fast han bokade detta ett halv år innan! Blev väldigt glad att vi inte behöva vandra dyngsura.

De första kilometrarna gick väldigt bra, det var bara en raksträcka med samma stenar som jag la ut bild på i andra inlägget. Efter raksträckan började det dock bli brantare men innan den branta biten skulle böja tog vi en 5 minuters paus. Upplägget för dagen var nämligen att ta sig upp och ner på ca 10 timmar med 5 minuters paus efter ca 30 minuters vandring samt två stycken lunchraster på 20 minuter.

Efter pausen började den branta delen vilket var det VÄRSTA på hela vandringen! Jag och pappa gick såklart längstbak i ledet vilket var det dummaste misstaget vi kunde ha gjort nu när man tänker efter. Det var så himla konditionskrävande eftersom det gick så fort längstbak. Man blev tvungen att stanna för att vänta på att de andra skulle ta sig över hinder, gå skit fort, stanna, gå skit fort för att inte hamna i eftersläp vilket jag absolut inte ville eftersom guiderna kunde skicka tillbaka dig om de ansåg att man inte skulle orka hela biten och då fick man inte tillbaka pengarna samt så var det därför pappa och jag var där, för att bestiga toppen! När vi tillslut fick våran 5 minuters paus så bröt jag nästan ihop, det hade nästan börjat svartna sig för ögonen på mig och jag trodde att jag skulle svimma närsomhelst. Jag var så himla trött och orkade inte gå en meter till så jag förstod ganska snabbt att jag inte kulle hålla hela vägen fast ag så gärna ville nå toppen. Så med tårarna väldigt nära sa jag som det var till pappa att jag inte orkade längre och att jag vägra gå en meter till.

Dock visste min pappa hur mycket jag ville detta så han var smart nog att gå till guiden först och fråga dem om man kunde göra någonting för att det skulle bli mindre fysiskt krävande. En av guiderna frågad då vart i ledet vi stod och såklart när pappa svarade längst bak svarade han med att desto längre bak i ledet man står desto jobbigare blir det. Efter den diskussionen stod pappa och jag längst fram varje gång på hela vandringen och jag kan säga att jag inte ångrar en enda minut som jag stod längst fram!

Så efter vi bytte plats gick vandringen bra, Vi gick uppför glaciären där guiderna fick förbereda två replängder med öglor som vi fick koppla på oss i och gå fastbundna med varandra i två grupper. Extra jobbigt var sista biten efter ett stort fällt med stora stenbumlingar för då bestod den sista biten innan klättringen av en jätte brant backe (vill uppmärksamma att man går i snö) som man trodde att benmusklerna hade hoppat hur sina ben och flytt på grund av att det var så jobbigt plus att vi som sagt var fastbundna med varandra, så man behövde ha ett speciellt avstånd mellan varandra där guiden som vanligt gick först och bestämde ett raskt tempo. Sedan kom som sagt klättringen med selen i en vajer uppför bergsväggen vilket var det roligaste. Tillslut efter klättringen var det ca 50 minuter kvar av vandring uppför. När vi väl hade tagit oss upp till toppen behövde man gå ytterligare en liten bit med selen där det var jätte mycket dimma. Men det gjorde mig inte så mycket då jag bara var glad över att ha tagit mig upp till toppen. Vi såg även hundar med sina ägare där uppe vilket jag fortfarande har svårt att fatta!

Sverige

Hej, hej! Detta blir mitt första inlägg och för att fira detta hade jag tänkt skriva om min häftiga upplevelse i somras när jag var upp och vandrade på Kebnekaise!

Dag 1:

Den 31 Juli åkte jag och min pappa från Arlanda till Kiruna. Vi hade med oss två tunga ryggsäckar och ett handbagage med kängor, jackor m.m. Flygresan gick relativt snabbt och det tog ca 1 timme och 30 minuter. Vi kom fram runt 12.00 och väl framme tog vi flygbussen in till centrum för 110kr. Jag och pappa hade bestämt oss redan innan att vi skulle sova över på ett vandrarhem en natt i Kiruna. Detta eftersom man måste ta en buss till Nikkaluokta som bara går två gånger om dan, 10.30 och 14.50. Samt så måste man vandra de 2 sista milen till fjällstationen då vägen tar slut. Jag är tacksam över vårt beslut då det regna när vi kom fram och var 8 grader.. Senare på kvällen gick vi runt i stan och käka för att sedan förbereda oss inför morgondagen.

Dag 2:

På morgonen gjorde vi ordning oss med underställ, kängor och jackor och gick iväg till 10.30 bussen. Vi var framme i Nikkaluokta 11.30 och innan vi började gå så vägde vi våra ryggsäckar, gissa vad de vägde, jo nämligen 16 kg för min pappa och 10 kg för mig! Detta skulle vi alltså gå med i 2 mil uppför. Jag är glad för alla energibars och vattnet vi hade, de behövdes. Vägen var nämligen jätte lerig och stening så man fick lyfta extra mycket på fötterna. Svårt att se på bilderna men ni förstår att det var jobbigt. En sak jag blev förvånad över var allt folk som man gick om eller stötte på. Jag trodde att vi nästan skulle vara ensamma men det var förvånansvärt mycket folk man såg. Det tog ca 5 timmar för mig och pappa att komma fram vilket var ganska snabbt, nästan för snabbt för oss nybörjare om jag ska vara ärlig men dt var lite mitt fel då jag knappt ville stanna på grund av all mygg... När vi var framme till fjällstationen fick vi våran sovsal vilket var en ny upplevelse för mig. Det var helt okej, så skulle absolut kunna sova i sovsal någon annan gång. Det var 11 dubbelsängar i våran sovsal samt fans det restaurang, kiosk, kök och duschar/toaletter i en annan stuga bredvid. Man kunde också tälta men eftersom pappa och jag är nybörjare när det gäller att vandra tyckte vi att det räckte med sovsal.

Dag 3:

Denna dag tog vi det bara lugnt efter 2 mils vandringen och samlade krafter inför vandringen uppför Kebnekaise vi skulle gör näsa dag. Vi spelade lite kort och läste samt gick på ett informationsmöte senare på kvällen då vi valde att boka en guide som man går med på Östrasidan. Om man går Östrasiden får man nämligen prova på att klättra lite samt prova på glaciärvandring. På mötet tog de bland annat upp tider, guider och viktiga saker att tänka på iför vandringen. Vi fick också våra ryggsäckar samt hjälm och sele inför klättringen. Vi hamnade i första och största gruppen med två riktiga guider och en tjej som var på upplärning vilket var kul att se. Vi var totalt med guiderna 15 stycken men en tjej hoppa tyvärr av så 14 stycken blev vi i våran grupp. Tips som jag kan ge redan nu som jag och pappa inte gjorde var att ta med sig två handskar samt en 2 liters vattenflaska var för de behövdes verkligen!