Fester/firanden

Godmorgon! Idag var jag uppe med tuppen för att fixa frukost till mamma innan hon vaknade. Men eftersom min mamma vaknar av att ett dammkorn faller till marken så gick det ungefär lika bra som varje år. Jag trodde faktiskt att jag hade lyckats den här gången, tills jag skulle ta fram paketen ur garderoben och mamma plötsligt börjar gapskratta åt mina misslyckade försök att inte väcka henne.

Mamma blev otroligt glad och överraskad - speciellt av kortet. Och jag måste säga att jag är väldigt nöjd själv. Det absolut svåraste var att rita sälen, jag är nämligen ingen konstnär. Däremot har jag alltid tyckt det är väldigt roligt att pyssla, så jag köpte ett papper och lite dekorationer från Panduro och skapade mitt egna kort.

Fester/firanden

Igår hade vi liten reunion/födelsedagsmiddag med vår Slytherinklass. Restaurangen låg på söder och hette Prime Burger. Stället i sig var trevligt, men maten lämnade (enligt mig) lite att önska. Dock gjorde mitt glada humör att de fick dricks ändå. Jag tror att Herr Fadder blev glad för sina presenter, det verkade så i alla fall!

Tips

Koden "MIMMI" ger 25% rabatt hos Desenio mellan 12-14 september (gäller ej handpicked posters eller ramar).

I samarbete med Desenio har jag och min syster inrett våra rum med superfina tavlor.

Dessa fem tavlor är alla från Desenio.

De två texttavlorna är från Desenio, resten är mina egna bilder.

Tankar, Fester/firanden

Nu har jag gått på högskolan i tre veckor, varav två veckor med faktiska föreläsningar och seminarium. Allt började med en fantastisk inspark som höll på i två veckor. Temat var Harry Potter och tävlingar mellan de olika klasserna och elevhemmen pågick som sagt nästan varje dag där Amazing Race, beerpongturnering och vattendag var några av tävlingsmomenten. Slytherin klass 2 (läs: mitt lag) låg i ledning under hela insparken men snubblade på mållinjen när någon Ravenclawklass hämtade in 500 poäng sista kvällen. I beerpongturneringen kom jag och min lagmedlem Pontus trea av 64 lag, vilket jag så här i efterhand är väldigt nöjd över, även om det alltid är surt att förlora. Veckorna avslutades med en finsittning på Café Opera där det serverades trerätters och priser delades ut.

Värt att nämna är att min kamera har varit trasig ett tag och det var inte förrän nu i veckan som jag gick och fixade den. De flesta bilderna är alltså mobilbilder.

Sedan tog världens roligaste veckor slut, så som roliga grejer alltid gör. Trots att jag inte kan påstå att jag älskar att läsa 500 om ekonomisk historia så gillar jag ändå skolan. Det var så länge sedan jag bloggade sist så jag minns inte om jag skrivit vad och var jag pluggar, men jag pluggar i alla fall på internationella ekonomprogrammet på Södertörns högskola. Högskolan är allt som gymnasiet ville vara. På gymnasiets inspark smugglar folk in alkohol i underkläderna, på högskolan går man bara till skolans pub och köper en öl om man känner för det.

Spolar vi tillbaka till - vad jag fortfarande kallar - sommarlovet så avslutades det med ett klassiskt poolparty. Jag tycker det är så kul att ordna fester så jag gör det så ofta det finns möjlighet eller anledning. Nästa anledning jag lyckats hitta är halloween, vilket dock är ett tag kvar.

Så här såg poolpartyt ut!

Foton

Nic hade sin seglingsdebut i helgen. Lördagen var mulen och blåsig och söndagen relativt vindstilla och solig.

När vi kom hem spelade vi kubb och volleyboll innan vi öppnade en flaska bubbel.

Många tycker det är tråkigt att sitta på flygplatsen och vänta på boardingen. Och visst kan det vara det, speciellt om flygplatsen är så liten som här på Zakynthos.

Nu har vi precis gått på planet och vi kommer väl att landa i Sverige om tre och en halv timme ungefär. Idag valde jag att fördriva tiden på flygplatsen med att fläta olika frisyrer. Jag påstår inte att jag är speciellt duktig på sådant här, men det kan ändå vara ganska roligt.

Resor

Igår kväll var vi ute på en ridtur här på Zakynthos. Tyvärr var det två andra personer med som inte var vana vid hästar vilket gjorde att vi knappt kunde galoppera någonting alls. Det var väl lite mysigt att skritta omkring längs stranden men det var inte riktigt värt pengarna, tycker jag.

Resor

Idag åkte vi på båttur nummer två där vi bland annat såg den här kompisen. Fun facts om havssköldpaddor:

De lägger sina ägg på samma strand de själva föddes på.

Vilket kön de föds till beror på temperaturen där äggen ligger. Det här gäller inte bara för sköldpaddor utan för de flesta reptiler. Vid svalar temperaturer blir sköldpaddorna hanar och vid varmare temperaturer föds de till honor. (Den informationen räcker för att räkna ut vad växthuseffekten tillslut kommer att göra med dessa sköldpaddor...)

Bara en av tusen sköldpaddsungar överlever och blir vuxna sköldpaddor. När de kläcks och ska ta sig från stranden ner till vattnet är de lätta byten för fåglar (inte så "fun" kanske).

Trots detta ska man aldrig lyfta en unge till vattnet eftersom det är viktigt att den får gå den där sträckan själv, både för att sträcka ut musklerna och för att memorera vilken strand den föddes på. Vill man ändå hjälpa till kan man ge ungen skugga och fösa bort den varma sanden framför den.

Resor

Idag har vi varit på utflykt. Vi tog båt till Zakynthos mest kända strand; Shipwreck Bay. Allt med båtturen var rolig utom just den stranden som var alldeles för full med båtar och folk. Vid ett badstopp simmade vi in i trånga svarta grottor vilket var en ny upplevelse för mig och som faktiskt var lite obehaglig.

Imorgon ska vi kolla på sköldpaddor och på måndag ska vi rida.