Resor

Idag åkte vi på båttur nummer två där vi bland annat såg den här kompisen. Fun facts om havssköldpaddor:

De lägger sina ägg på samma strand de själva föddes på.

Vilket kön de föds till beror på temperaturen där äggen ligger. Det här gäller inte bara för sköldpaddor utan för de flesta reptiler. Vid svalar temperaturer blir sköldpaddorna hanar och vid varmare temperaturer föds de till honor. (Den informationen räcker för att räkna ut vad växthuseffekten tillslut kommer att göra med dessa sköldpaddor...)

Bara en av tusen sköldpaddsungar överlever och blir vuxna sköldpaddor. När de kläcks och ska ta sig från stranden ner till vattnet är de lätta byten för fåglar (inte så "fun" kanske).

Trots detta ska man aldrig lyfta en unge till vattnet eftersom det är viktigt att den får gå den där sträckan själv, både för att sträcka ut musklerna och för att memorera vilken strand den föddes på. Vill man ändå hjälpa till kan man ge ungen skugga och fösa bort den varma sanden framför den.

Resor

Idag har vi varit på utflykt. Vi tog båt till Zakynthos mest kända strand; Shipwreck Bay. Allt med båtturen var rolig utom just den stranden som var alldeles för full med båtar och folk. Vid ett badstopp simmade vi in i trånga svarta grottor vilket var en ny upplevelse för mig och som faktiskt var lite obehaglig.

Imorgon ska vi kolla på sköldpaddor och på måndag ska vi rida.

Resor

Idag har vi (först och främst) införskaffat oss en sköldpadda. Han heter Sköldis. Trots sin storlek tål Sköldis bara en vikt på 40 kg, vilket betyder att mina och mammas 110 kg har fått honom rejält urpyst under dagen.

Vidare hittade vi västra jordklotets The Beach (filmen). På baksidan av en av öns alla öar, som hela tiden legat så nära, fanns en gömd strand. Det var som att komma till en hemlig, alternativ värld. Vi besökte faktiskt riktiga The Beach i Thailand, som (precis tvärtemot bilderna) bestod av hundra turistbåtar och femhundra kineser med kameror. Mellan spektaklet skymtade lite vatten och sand. Den här stranden däremot... Här fick vi uppleva The Beach.

Resor

Klänningen är mammas och är från H&M. Mörka trosor syns igenom - noterat. Örhängena är från Lilly and Rose.

Resor

Klockan 6 imorse gick mitt och mammas plan till Zakynthos. Det var längesedan jag flög en sådan obekväm tid. När jag var liten och blev väckt klockan 3 på natten pirrade det i hela kroppen eftersom det bara kunde betyda en sak - att man var på väg utomlands. Nu för tiden är pirret dessvärre ersatt av känslor som trötthet och illamående. Sedan har jag så svårt för Arlanda- och flygplansmat också...

Hotellet vi bor på är en underbar motsats till det jag bodde på på Rhodos för någon månad sedan. Den dunkande basen från nattklubben precis under har bytts ut mot sjungande syrsor utanför balkongdörren. Idag har vi bara ätit, badat, ätit och gått en promenad längs stranden. Snart är det dags för att gå ut och äta igen. Det finns en hel del vi vill hinna göra under vår vecka här på Zakynthos, så kommande dagar blir nog (förhoppningsvis) mer händelserika.

Tankar

Igår skulle jag på fest hos en kille i Nics lag. Temat var 90-tal, vilket jag efter lite googlande förstod innebar våfflat hår, konstiga tofsar, bruna läppar och magtröja. Nailed it! Men efter en nio timmars jobbdag ute på Gärdet var energin inte på topp.

Jag fixade mig hur som helst. Springer till bussen, missar den. Går till tåget, kommer om 25 min. Slut på reskassan på SL-kortet. Fyller på det för 20:e gången den här månaden. Går igenom spärren, ner för rulltrappan och ut på perrongen. Väntar i 15 minuter. Ringer mamma. "När kommer du hem från din dejt?" Om en timme. Jag kommer vara framme på festen om en och en halv timme. "Väck mig när du kommer hem, du måste ta lite bilder på mig". Annars har jag ju fixat mig helt i onödan. Går hem. Tar fram glass. Sätter på TV:n och något program om LSD. Somnar.

Blir väckt av mamma. Försöker hålla ögonen öppna medan hon tar bilder. Går sådär. Somnar igen.

Idag när jag tittade på bilderna märkte jag att jag har lite glass runt munnen och en inte så diskret fläck på tröjan. Herregud... Det var nog bra att jag inte gick på festen.

Foton, Outfits

Det här är från i måndags när vi hade fantastiskt väder här i Stockholm. Jag och Joanna åkte till Smedsuddsbadet för att ta vara på den perfekta dagen.

Baddräkt - Panos Emporio // Solglasögon - Pilgrim // Handduk - Victoria's Secret PINK // Flipflops - Michael Kors

Resor

Igår tog jag sista båten hem från Nåttarö, men innan jag åkte fick jag tillfälle att hjälpa en båt med att ta ner en grej från masten. Det var någon typ av krok som jag inte vet vad den var till för eller varför den behövde komma ner, men upplevelsen var trevlig. Publiken verkade ha desto trevligare där de stod med filmkameror och mobiler och bevittnade den ur deras ögon heroiska insatsen. Jag är ju lite av en person som kan gosa mig i uppmärksamhet, men i det här fallet kändes det lite konstigt då jag inte kunde förstå orsaken till all uppståndelse. Men självklart är det kul att kunna hjälpa till, inte minst när den hjälpande aktiviteten skulle kunna utföras endast för nöjes skull (nästan).

Resor

Idag gick vi till en annan strand på ön tillsammans med farmor och farfar (som ligger bredvid oss med sin båt här på Nåttarö). Vattnet var klart, himlen molnfri och botten långgrund. Jag tycker att det finns något så speciellt med sommar i Sverige som inte går att hitta någon annanstans.