Header

Hvis jeg skal kunne fungere og få en god dag, afhænger det næsten af, hvor meget søvn jeg har fået. Men hvis jeg virkelig vil mærke en forskel, hjælper det altså ikke meget, bare at gå lidt tidligere i seng én dag. Søvn er en super vigtig faktor, der tit bliver undervurderet eller glemt i forhold til sundhed og velvære. Når vi sover, udvikler vi os (især os teenagere). Der sker rigtig mange biologiske processer, og det er her kroppen nærmest reparerer og genopbygger sig selv.

Den naturlige søvncyklus ser ca. sådan ud:
REM (let søvn, hvor du drømmer) -> ca. 1,5 timer
DYB (dyb søvn, drømmeløs) -> ca. 5-6 timer
REM (let søvn, hvor du drømmer) -> ca. 1,5 timer

(Meditationstilstanden ligger mellem vågen og REM - kroppen sover, men hjernen er vågen)

Det kan være ret svært at få nok søvn i hverdagen, og især nu hvor jeg går på efterskole, hvor der er mange mennesker at forholde sig til. Der er lidt en tidsplan som er svær at bryde. Inden jeg startede på efterskolen, var jeg meget opmærksom på min søvn, og var rigtig god til at gå tidligt i seng (og gøre det rart for mig selv inden). Jeg må indrømme, at på efterskolen er søvn ikke altid min førsteprioritet - og det kan jeg godt mærke!

Som sagt, genopbygger kroppen næsten sig selv når vi sover, så når vi ikke får søvn nok, til at kroppen kan følge med, kan det få konsekvenser for vores helbred. F.eks. kan det gå ud over vores immunforsvar (så vi bliver oftere og nemmere syge), vores humør og udviklingen i hjernen og vores koncentration.

Hvis du har svært ved at sove/falde i søvn, vil jeg komme med nogle gode råd der måske kan hjælpe:

  • Brug meditation (bodyscan eller vejrtrækning er godt her)
  • Tag et varmt bad (måske efterfulgt af en ansigtsmaske?)
  • Undgå elektronik 30 - 60 minutter før du skal sove
  • Læs i en bog
  • Lav stille og afslappende yoga
  • Hør afslappende musik
  • Skru ned for lyset i god tid
  • Tegn eller gør andet kreativt
  • Drik en kop god aftente
Hvis du ligger og ikke kan falde i søvn:
  • Træk vejret dybt ti gange (eller mere) mens du tæller inde i dig selv

Design din blog - vælg mellem masser af færdige skabeloner på Nouw, eller lav din egen: "peg og klik" - klik hér!

Likes

Comments

Er jeg den eneste, der tit oplever situationer, hvor jeg føler mig lidt fraværende, har mange tanker og bekymringer, eller bare har brug for en pause for at få ny energi i? Når jeg har det sådan, kan jeg rigtig godt lide at sætte mig 10 minutter og meditere. Der er allerede mange der bruger meditation i deres hverdag, men for dem der gerne vil vide mere om det vil jeg gerne fortælle lidt om, hvad det kan, og hvilke typer af meditation der findes.

Tak, til Gitte Ingeborg Hansen (Meditations- og mindfulnessinstruktør) for et fedt forløb og inspirationen til dette indlæg!

Hvordan gør man?
Meditation er i virkeligheden super simpelt. Meningen er ikke, at du skal være et bestemt "sted", sidde på en bestemt måde, eller slet ikke tænke på noget. Det handler om at være bevidst på det der allerede er der, og lægge mærke til det der sker inde i kroppen, eller dine tanker. Det er ikke nødvendigt, at vide en masse om det, for at kunne meditere og det er ikke sikkert, at får succes lige fra starten, men øvelse gør mester!

Hvad sker der?
Meditation er en tilstand hvor din krop bliver afslappet, mens din hjerne stadig er vågen. Det er meget forskelligt, hvornår på dagen man bedst kan lide at meditere. Nogen kan bedst lide at gøre det om morgenen for at få mere energi til dagen, mens andre foretrækker at meditere som afslapning inden sengetid. Jeg gør det lidt når jeg kan mærke, jeg har brug for det, hvilket faktisk tit midt på dagen eller lige efter skole f.eks.

Meditationstyper
Der er mange forskellige måder at meditere på. Jeg vil fortælle om de mest almindelige:

  • Guided meditation: er min favorit da den er god til både nybegyndere og øvede. Du bliver fuldt ud guided igennem hvad du skal gøre eller lægge mærke til, så du skal kun koncentrere sig om at lytte.
  • Visualisering: her fokuserer man på en "rejse" i tankerne, du kan f.eks. finde sit kraftdyr på vejen. Det er en god måde at flytte tankerne, hvis du har svært ved det.
  • Mantra: betyder at du sætter en række bogstaver, sætninger eller ord efter hinanden. En af de mest almindelige er A-U-M. A=krop, U=bryst, M=hoved. Du sidder med lukkede øjne og siger bogstavernes lyde efter hinanden i en remse (når jeg gør det ender jeg med at gøre det uden rigtig at tænke over det. Igen har du noget specifikt at fokusere på.
  • Kropsscanning: er god til at mærke efter hvordan kroppen har det. Du kan finde en guided kropsscanning, som fortæller dig hvilket sted i kroppen du skal fokusere på. Jeg er rigtig glad for denne type meditation, fordi jeg virkelig får slappet af i alle dele af min krop.

Anbefalede gratis app
Her er en lille liste med nogle af de meditaionsapps jeg personligt godt kan lide:

  • IMeditation
  • Calm (engelsk)
  • Mindfulness - bevidst nærvær

Tak, til Gitte Ingeborg Hansen (Meditations- og mindfulnessinstruktør) for et fedt forløb og inspirationen til dette indlæg!

Likes

Comments

Ja, hvem er jeg egentlig? Spørgsmålet slog mig lige, men hvordan svarer man lige på det?... Altså jeg er en 16-årig pige der brænder for at inspirere andre unge. Jeg bor på landet sammen med min mor og far og to mindre søskende (Jeg er stor fan af at bo på landet, da der er masser af plads og ro til at nyde naturen!). Lige nu går jeg på efterskole, hvor jeg har et linjefag med fokus på personlig udvikling. Det har fået mig til at indse, at sundhed også indebærer indre sundhed og balance og om hvordan jeg tænker om mig selv.

Jeg er opvokset i et hjem, hvor sundhed har været en vigtig del af vores hverdag. Men mine forældre har samtidig lært mig, at finde en balance så man stadig kan nyde det og det ikke bliver "overgjort". For mig er det vigtigt, at sundhed er noget jeg gør for min egen skyld, og fordi jeg får det godt af det. Derfor er jeg også bevidst om, at der skal være plads til, at det (eller jeg) ikke skal være perfekt, og at jeg ikke skal stresse over at "huske at være sund".

Min vision er, at vise, at sundhed har mange sider, og at det ikke bare handler om, at spise flere grønsager og træne en masse. Sundhed er for mig nemlig, alt hvad jeg giver min krop, og mit sind. og glæden i at forkæle mig selv, ved at gøre gode ting for mig og min krop.
Jeg håber, at mine kompetencer og viden kan hjælpe andre unge og derfor skriver jeg denne blog, i håb om at kunne inspirere andre med min passion og udvikle mig selv.

Likes

Comments

MAD

Da jeg startede på efterskole midt i august, havde jeg en ide om, at jeg ville fortsætte med spise sundt, og være den der var fuld af idéer til at undgå "fælden". Det er faktisk sværere end jeg lige havde troet, ikke at falde i fælden med chips, slik og sandwichkiks. Det gjorde jeg i hverfald... Når jeg lige havde fået fri for skole, og jeg var gået helt sukkerkold, men aftensmaden var først om 2 timer. Så er det svært at lade vær'.

Men efter en måneds tid eller 2 hvor jeg spiste hvad jeg lige havde lyst til, fandt jeg ud af, at jeg ikke fik det godt af det. Jeg kunne mærke, at jeg fik oftere hovedpine, blev mere sløv, fik det generelt dårligt af det. Derfor gik jeg hjem og fandt sundere alternativer som jeg blev mere mæt af, så energien holdt i længere tid.
Jeg føler, at jeg har fundet en god midte nu, hvor jeg sørger for at have snacks på værelset der mætter lidt mere, så jeg samtidig kan købe noget slik eller lign. hvis jeg får lyst.

Jeg har samlet nogle idéer til lækre snacks:

  • Knækbrød med mørk chokolade, peanutbutter eller pesto
  • Miniknackers (små knækbrød)
  • Gulerødder eller æbler med peanutbutter
  • Kopsupper
  • Bananer, vindruer eller andet frugt
  • Sukkerærter
  • Hummus
  • Havrefras el. cherrios (spis dem rå - de minder lidt om chips!)
  • Lakridsmandler (mandler drysset med lakridspulver)
  • Rodfrugtchips
  • Kokostern
  • Tørret frugt
  • Sunde dadelkugler
  • Müslibarer


Likes

Comments