Det här är så bra så jag kopierar rakt av och sprider bara vidare!!!

 

Så påverkar alkohol din träning

Igår 18:48

2 min 6 sek

Idrottshögskolan presenterar nu en rapport om hur alkohol påverkar träning och idrott. Hormonerna som styr muskeltillväxten påverkas rejält. Men att dagen-efter-jogga går bra.

Vissa slutsatser i den nya rapporten kan nog överraska en och annan som hänger på gymmet. Alkoholen ger bland annat en väsentligt sämre muskeluppbyggnad i flera dagar efter att du druckit.

– Det är en väldigt kraftig effekt av alkohol. Nivåerna av testosteron och även andra tillväxthormoner som IGF-1 minskar med 25 procent dagen efter att du druckit en normalstor mängd alkohol. Och ju mer du druckit, desto mer minskar tillväxthormonerna. Om du dessutom druckit flera dagar i rad så ligger minskningen av tillväxthormoner i blodet på hela 70-75 procent, säger Mikael Mattsson, som forskar om hur vi får ut mest av träning.

I ett av experimenten utsattes försökspersonerna för en mycket hård styrketräning, som gav träningsvärk i flera dagar efteråt. Försökspersonerna som inte druckit alkohol var ändå i stort sett återhämtade 60 timmar efter träningspasset.

– De som däremot hade fått alkohol dagen före träningspasset var väldigt långt från återhämtning även 60 timmar efter, säger Mikael Mattsson.

Dagen-efter-jogg bättre idé

En joggingrunda dagen efter alkoholintag är däremot mindre påverkad av alkoholen. Uthållighetssporter drabbas generellt mindre av alkohol, eftersom den så kallade ”aeroba maxeffekten” – kroppens förmåga att ge kroppens muskler syre – inte påverkas av alkoholen. Däremot kan uthålligheten under långa träningspass, eller till exempel ett Vasalopp, påverkas en del.

– Det vi ser är att på konditionsidrotter så påverkas prestationen med bara 2-3 procent. Det är ofta försumbart för en motionär, även om det förstås kan vara skillnaden mellan guld och en femteplats för en elitlöpare.

Att konditionsidrott inte påverkas är för att både hjärtat och kroppens syreupptag fungerar i stort sett helt som vanligt även efter alkoholintaget. Ämnesomsättningen också.

Red Bull svårare nöt för hjärtat

När det gäller störningar på hjärtrytmen så har faktiskt alkoholfria energidrycker som Red Bull en mer skadlig inverkan än alkohol, visar forskningen. Sömnbrist är en annan faktor som är sämre än alkohol där.

Men alkoholens kanske största inverkan på hur vi drabbas när vi sportar är faktiskt en indirekt effekt, om man får tro Mikael Mattson.

– Det som kanske har störst inverkan är att skaderisken ökar dagarna efter alkoholintag. Om du är fotbollsspelare, och så har du druckit på fredagen, då sitter effekten av det kvar på lördagen och söndagen. Du får sämre reaktionsförmåga och koordination. Och om du sedan till exempel har match på söndagen så missbedömer du plötsligt betydligt mer, till exempel i närkamper. Så skaderisken ökar också flera dagar efter alkohol, säger Mikael Mattsson.

Neuromotoriken försvagas

Det här påverkar förstås också hur man lyckas på fotbollsplanen.

– Nervsystemet kommer att vara påverkat i flera dagar efter, och vill vi då göra något där den neuromotoriska kontrollen är avgörande så kommer effekten att vara betydande.

Den nya studien tittar på hur en liten eller normal mängd drickande påverkar träning och idrott. En större mängd alkohol är skadlig på betydligt fler sätt.

– Att dricka väldigt mycket vet vi är ohälsosamt, men det vi studerat är hur ett mer måttligt eller normalt alkoholbruk påverkar idrottandet.

Effekter av ett mer omåttligt alkoholintag på träning är också svåra att testa på grund av etiska krav som ställs på experiment, förklarar Mikael Mattson:

– Det är svårt att få igenom en ansökan där man vill ge försökspersonerna åtta drinkar om dagen i fyra månader helt enkelt.

Publicerad:29 januari 2014 – 21:00

Uppdaterad:30 januari 2014 – 18:48

Hitta orginalartikeln och videon här http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sa-paverkar-alkohol-din-traning

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Wow, det var inte igår inte jag var aktiv här :)

Men nu kör vi igen.

Jag har nu anlitat en grym coach som skall coacha mig hela vägen fram till min debut på Decembercupen inom BodyFitness.

Jag är inne på min 3e vecka med mitt nya upplägg, och det är minst sagt hårt. Jag tränar mer än någonsin och äter mindre än någonsin. Men jag har en bra rutin på allt och planerar min mat, min träning extremt noga för att inte kunna slarva samt att få tid med allt som jag vill. Jag jobbar heltid som säljare, har en 12 årig son, en 1 årig dotter och en man som vill ha min uppmärksamhet och kärlek varje dag. Klart att jag har ett enormt stort behov av att vara med dem också.

Idag kör jag 12 st träningspass i veckan. Jag prioriterar bort TVn helt. Ljuger inte om jag säger att jag ser på TV max 30 min i veckan. Men det är typ det jag missar, allt annat får jag tid med, konstigt nog. Men som sagt mina veckor är superplanerade. Det finns ingen tid för spontanitet där inte.

Kosten är upplagd för att ge maximalt med energi för att bygga muskler och samtidigt tappa fett. Jag tänker att det är det här jag har tränat upp kroppen för under… ja vd blir det typ 3 år va inkl graviditetsåret? Om jag inte var vältränad så hade min kropp aldrig pallat att träna och prestera på denna nivå. Så jag är nöjd och taggad på att se min kropp shapea till sig nu. Jag är inte nöjd med hur min kropp ser ut, men jag accepterar den och jobbar på att nå dit jag vill.

Men kort och gott ni kommer nu att få följa min resa mot BodyFitness scenen.

Hepp NU KÖR VI!

Likes

Comments