Jag är ju inne i min nya kostmedvetenhet och äter bara rena råvaror. Dvs ingen processad mat, så lite tillsatser som möjligt, väldigt lite kolhydrater (äter grönsaker, havregrynsgröt på morgonen, lite frukt), inget socker och definitivt inga fettfria produkter då det innehåller en himla massa dolt socker.

Socker är ju som känt boven till många människors hälsoproblem som diabetes, metabolt syndrom, fettma, inflammationer av alla slags varianter m.m

Jag har hittat en bra kort dokumentär (18 min) som alla borde ta en titt på. Den förklarar det här med varför socker är så farligt. De tar även upp att socker kan vara rent av giftigt och påverkar oss och vårat belöningssystem på samma sätt som nikotin, alkohol och narkotika. Läskigt!

http://www.youtube.com/watch?v=9wZwdPkjeMM

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Jag har blivit beroende av kokosolja och använder det för allt. Steker maten i det, smörjer in kroppen, har oljan i håret m.m  Men det som kanske fascinerar mig mest är ”Oil Pulling” att man kan detoxa kroppen genom att skölja munnen med oljan.

Jag har testat nu genom att skölja varje dag 1 vecka.

Resultatet:

-Känner mig mycket piggare och fräschare, känslan av att jag kan andas hur mycket som helst, mina luftvägar är helt rena.

-Har en känsla av att ha riktigt rena tänder hela dagen.

-Har även blivit av med mina culluliter

”Oil Pulling kan vara mycket fördelaktigt för många människor i många olika hälsofrågor
och drar många typer av gifter ur kroppen ”

OM Oil Pulling

Oil Pulling är en tusenårig ayurvedisk metod som använts för att få en bättre oral hälsa (munhälsa) och även en effektiv och skonsam avgiftning. Det innebär att man använder rena oljor för att ”dra ut” skadliga bakterier, svampar och andra organismer ur munnen, från tänderna, tandköttet och halsen. Oil Pulling är mycket enkelt. I princip allt du behöver göra är att skölja munnen med en kvalitets vegetabilisk olja, ungefär som du gör med ett munvatten. Det är så enkelt som det låter. Metoden har en mycket kraftfull renande och helande inverkan inte bara på munnen och bihålorna även för hela kroppen.

Våra munnar är hem för miljarder bakterier, virus, svampar och andra parasiter och deras toxiner. Candida och Streptococcus är vanliga invånare i våra munnar. Det är dessa typer av bakterier och deras giftiga slaggprodukter som orsakar tandköttsproblem, karies och bidrar till många andra hälsoproblem bland annat artrit och hjärtsjukdomar. Vårt immunförsvar kämpar ständigt mot dessa bråkmakare. Om vårt immunförsvar blir överbelastat eller belastas av överdriven stress, dålig kost, miljögifter och sådant, kan dessa organismer sprids i hela kroppen som orsakar sekundära infektioner och kronisk inflammation, vilket leder till en rad hälsoproblem. Det man tror att Oil Pulling gör att att den aktiverar enzymer som drar gifterna till sig från blodet.

oil-pulling

GÖR så här

– Tag 1/2 till 1 msk kvalitets olja, som sesamolja, olivolja eller kokosnötsolja, stoppa det i munnen och börja skölja runt oljan bland tänder och i kinderna. GURGLA INTE I HALSEN (du vill inte svälja gifterna som oljan drar ur) skölj mellan 10 och 20 min. Det kan vara bra att börja med 1/2 msk olja, då det samlas på en del saliv i munnen under 20 min. Vartefter du blir van med metoden så kan du öka på till 1 msk olja.

– Spotta sedan ur oljan i papperskorgen el liknande. Spotta inte ut den i slasken el handfatet då den lätt täpper igen rören. Oljan har en förmåga att stelna till fett när den svalnar av. (Kokosnötsolja tex blir till fett vid temperatur under 25 grader.)

– Skölj ur munnen med lite vatten och spotta ut. Drick sedan 1 glas vatten.

När oljan spottas ur så försvinner gifterna med den. Så inga gifter passerar genom kroppen, inga konstiga onaturliga preparat behövs för att rena kroppen från gifter. Oljan ”drar ur” gifterna från munnen.

FÖRDELAR med Oil Pulling

  • Rensar kroppen på gifter, bakterier, svamp, parasiter, organismer och tungmetaller.
  • Rensar ur svalg, näsa och mun på slem och ger nästan omedelbart friare luftvägar. Man känner ofta att man har större luftvägar och andas bättre.
  • Minskar inflammationer i kroppen
  • Lättar migrän och huvudvärk
  • Korrigerar hormnonblansen
  • Återställer PH balansen
  • Bleker tänderna
  • Reducerar celluliter
  • Ger friskare andedräkt
  • Bättre munhälsa (mindre blödande tandkött, renare tunga, dödar karies m.m)
  • Främjar till en normal njurfunktion
  • Ger bättre lyster i hyn
  • Minskar flera olika smärtor i kroppen
  • En del får bättre syn
  • Piggare
  • Sover bättre

Jag själv använder då som sagt kokosolja. Jag är i Thailand och har tillgång till flytande olja. Hemma i sverige så är det kokosfett. Kokosolja och kokosfett är samma sak. Kokosoljan stelnar till fett vid temperatur under 25 grader. Tag 1 msk kokosfett in i munnen, det blir till olja ganska på en gång eftersom temperaturen i munnen är över 25 grader.

Om/När du provat, skriv gärna en kommentar om dina erfarenheter.

LYCKA TILL

kokosolja

 

 

 

 

 

Referenser:

Oil Pulling for a Brighter Smile and Better Health

by Bruce Fife

Studier som jag hittat om du vill nörda ner dig:

Effect of oil pulling on Streptococcus

Effect of oil-pulling on dental caries causing bacteria

Effect of oil pulling on plaque

 

Likes

Comments

Livsmedelsverket analyserar våra populäraste grönsaker och rotfrukter och har gått ut med en lista över grönsaker som är riktiga näringsbomber. En portion spenat, broccoli och gröna bönor ger stora delar av dagsbehovet av ämnen som vi behöver få i oss.

En portion (50 gram) av babyspenat innehåller t.ex. flera dagars behov av vitamin
K och minst en tredjedel av det rekommenderade dagliga intaget av vitamin A,
vitamin E, vitamin C, folat och kalium. Babyspenat är även källa till selen.
Livsmedel som innehåller selen och vitamin E minskar till exempel sannolikt
risken för prostatacancer.

Så nästa gång du gör en sallad, ta med en näve babyspenat. Så enkelt och så mycket bättre.

Topplistan

Av de fyrtio populäraste grönsakerna och rotfrukterna i Sverige:

1. Gröna blad som spenat, mâchésallat, mangold och nässlor
2. Gröna bönor/haricot vert
3. Broccoli
4. Gröna ärter och sockerärter
5. Avokado
6. Vita bönor
7. Purjolök
8. Blomkål
9. Linser
10. Kikärter

Undvik att ge gröna bladgrönsaker, som salladsblad, ruccola och spenat, till barn under ett år.

Läs rapporten: Grönsaker och rotfrukter – analys av näringsämnen

20130817-101249.jpg

20130817-101316.jpg

20130817-101344.jpg

Likes

Comments

Jag försöker att äta så ren mat som möjligt, och då menar jag främst fri från tillsatser. Men även så enkel mat som möjligt.
Nu har vi ju kommit på plats ordentligt i vårt Thaihem och börjar hitta bland mat och råvaror här på ön. Vilket underlättar en hel del.
Jag bestämde mig för 2 veckor sen att begränsa kolhydraterna så mycket som möjligt. Äter strikt efter min plan 6 dagar i veckan, medans. Jag den 7e dagen unnar mig.
Observera ordet unnar och inte frossar!

En dags kost ser ut så här:

Kl 7, 2dl havregrynsgröt och 2 ägg med 2 msk kokosmjölk, som blandas till en äggröra.
Kl 10, 1 proteinskake och 1 näve nötter
Kl 13, Lab Gai, små små bitar av kyckling och örter. Gurka och bönor till.
Kl 16, 2 ägg
Kl 19, Masaman Curry med kyckling. Kyckling i kokosmjölk med nötter.
Kl 22, om hungrig så äter jag frukt

Resultat hittills?
Jag mår fantastiskt, känner mig stark, pigg och har massor av kraft i gymmet. Min annars putande svullna mage har blivit platt. Känner allmänt att kroppen tajtar till sig.
Jag har varken våg eller måttband här nere, utan fokuserar bara på mitt mål och hoppas att kroppen skall jobba med mig. Jag vet att det tar tid att bygga kroppen och jag vill må bra varje dag. Fitness är en livsstil inte bara en vilja om att få till en bra kropp.

Spännande det här med lite kolhydrater, få se hur det fortsätter. So far so good!

Se skillnad på bilden nedan. Den högra är tagen 5 månader efter förlossningen, och den vänstra 7 månader efter förlossningen.
Har i princip sett likadan ut från månad 5 fram till nu i månad 7. Så lågkolhydratkosten verkar göra skillnad.

20130816-171201.jpg

20130816-171216.jpg

Likes

Comments

Imorse när jag skulle åka iväg till Thaiboxningen så startade inte moppen.
Jag får åka dit imorgon istället.
Idag körde jag istället ett benpass.

Jag har läst och hört att man får bättre teknik i knäböjen om man kör barfota. Så idag testade jag det. Vet ni vad?
-Jag fick upp 60kg på stången jämfört med 50kg som jag brukar köra på.
Samt att jag även kom djupare ner och fick då en mycket bättre kontakt och ett helt klart bättre genomförande.

Jag är ju då sjukt stel och slarvar med rörlighetsträning. Så jag blev otroligt hjälpt av barfota böj.
Varför vet jag inte riktigt, men antar att det beror på att fötterna ställs stabilare mot marken. Sen att du inte har den där sulan (från skon) ivägen som då uppenbarligen sabbar rörlighet och balans i denna övning,

Ni måste testa nästa gång och berätta gärna om ni testat eller efter och säg hur det känns. Vore kul om fler upplever en sådan grym skillnad som jag gjorde.

Kör hårt!

20130812-171318.jpg

20130812-171308.jpg

20130812-171326.jpg

Likes

Comments

Det finns ett litet litet gym på där vi bor nu fram tills den 1/10. Det är litet, men allt man behöver finns där.

Förra veckan körde jag på kvällarna, och då får jag ett sånt energipåslag så jag kan inte sova på natten.
Charlie vaknar ju vid halv 6 tiden, så det blir väldigt lite sömn.
Igår tränade jag mitt på dagen istället, mitt när det var som varmast så körde jag ett benpass.
Jag gick in 30 min tidigare i gymmet och drog igång ACn på Max. Så när jag väl skulle träna så var det jättekallt och jätteskönt att ”svalka” sig lite.

Det känns som en sån lyx att få ha mitt egna lilla gym helt för mig själv. Underbart!

Efter 1 vecka i vår Thai villa och nya träningsupplägget så har jag skött mig. Missade 1 Thaiboxnings pass pga dåligt väder. Men annars har jag hållit mig till mina inplanerade träningspass.

Nu hoppas jag på ett bra gensvar i musklerna så att de kan växa till lite.

20130805-073054.jpg

Likes

Comments