Dåså har jag börjat dricka Hallonbladste.

Ett av de viktigaste och mest kända naturläkemedel att ta under graviditeten är hallonbladste. ?
Hallonbladste är ett enkelt och naturligt sätt att stödja din kropps förändringar under graviditeten. Det används inte för att starta en förlossning. Däremot ska det hjälpa till att stärka och förbereda livmodern under graviditeten och inför förlossningen och bidra till en snabbare läkning och mindre blödning efter förlossningen.

Hallonbladste innehåller Oxytocin, ett hormon, som frisätts naturligt i kroppen vid beröring. Det har en lugnande och avslappnande effekt på kroppen och motverkar stress.

Många säger att det skall starta förlossningen, men det tror jag inte på. Dock ska man inte dricka det om man är gravid och innan v35.
Jag började dricka det för att jag tror på just efterläknings processen.

Jag dricker ett rent 100% te som enbart innehåller torkade hallonblad.

http://www.svensktkosttillskott.se/#!produkter/hallonblad

20121227-155124.jpg

20121227-155140.jpg

Likes

Comments

Fortfarande ingen bebis på gång, och fortfarande massor av energi!
Jag sitter just nu på gymmet och har nyss kört ett benpass.
Körde på ganska hög nivå i och med att det känns så bra i kroppen.

-Benspark i maskin 4×12
-Donkey kick 3×15 på varje ben
-Utfallsgång med hantlar (5 kg i varje hand) 3×12
-Sittande legcurl 4×12
-Gång på band 40 min.

Jag tycker att det känns super lyxigt att gå så länge utan att gå ont någonstans. Har försökt att gå ute men det är tugnt i och med det väder som är. Samt att man har obekväma kläder, tunga skor, dåligt vägunderlag m.m Så detta med att promenera på ett löpband är heeeeeelt fantastiskt skönt.

Framför mig nu har jag de enda 2 dagarna på året som förlossningen verkligen INTE får starta. 23-24/12.
23e är sonens födelsedag. Jag önskar gärna att de har en varsin dag.
24e, ja hoppas verkligen inte heller denna dag.
Jag håller tummarna för att lillskruttan vill stanna kvar i magen tills efter årsskiftet (beräknad till självaste nyårsafton)
Håll tummarna med mig!

20121222-123320.jpg

20121222-123330.jpg

Likes

Comments

Jaha, så var den dagen här, dagen då min mammaledighet startar. Vad ska jag nu göra om dagarna? Jag ska ladda, ladda och ladda inför mitt eget lilla marathon, nämligen förlossningen.

En förlossning är som att ta sig igenom ett maraton lopp, i snitt bränner man 500 kcal i timmen.

Och inför maratonlopp så laddar man ju på med exakt träningsmängd för att inte bränna ut sig, man intar rätt mat och massor av kolhydrater, men mest vilar man för att lagra energi i kroppen. (Jag har i och för sig aldrig sprungit ett maratonlopp, men vad jag har hört)

Så jag skall ta ett nytt grepp kring kosten, tänka på att få i mig uppladdningsmat, typ ris och kyckling, tonfisk och pasta, kött och ris m.m i lagom mängder. Skippa glass och choklad.

Ok nu känner jag mig helt OK i kroppen, jag har massor av energi, har varit aktiv genom hela graviditeten på gymmet, ätit ok, men ätit precis det jag vill inte funderat så mycket, då jag snart skall gå in igen med total matkontroll. Men jag har fördelen av att jag inte är så sockerberoende, dvs jag äter och gillar inte varken godis eller bullar, kakor och sånt. Men glass det älskar jag. Så kanske att jag skulle satsa på att vila då. Det är ju det som är den delen som jag har så svårt för. Får ingen ro ikroppen av att vila, jag blir istället rastlös och slö.

Igår var min första mammalediga dag, och jag drog till gymmet tränade armar och axlar i 1 timme. Efteråt så gick jag i lugnt tempo på löpbandet under 45 min, det var underbart skönt att få gå så länge utan problem med kyla, obekväma kläder och tunga skor m.m

Japp kom hem, och tänkte att jag hade mer energi i kroppen så jag drog igång med att skotta, och som jag skottade, ha ha i 1,5 timmar. Det var tung snö.

Resultat idag, enorm träningsvärk i… ja heeeeela kroppen faktiskt. Äuuum kanske inte är så man skall ladda inför ett maraton, ha ha!

Men jag är redo

Min kropp är redo

Bebis (dotter) är redo

Pappan är nog mest redo av alla, han har nerverna utanpp kroppen sen flera veckor tillbaka. Han har packat bb väskan och fixat allt så fint inför vår nya familjemedlem.

Storebror är redo.

Vi alla är redo, det är bara att vänta, vänta och vänta och jösses vad man väntar. Det är en psykisk utmaning det här med att vänta på att förlossningen skall dra igång.

 

 

Likes

Comments

Marklyft är en övning som tränar enormt många muskler i kroppen. En bra basövning att använda. I denna övning så tränar man både styrka och stabilitet.

Marklyft är den övning som tränar i princip hela kroppen. Att regelbundet träna marklyft kommer garanterat att ge dig helt nya resultat och framsteg i din träning. ALLA borde träna marklyft. Man blir inte stor bara för att man tar i lite i denna övning, så var inte  rädd för att ta i.

Men det är många som har en stor rädsla för just denna övning. Att träna felaktigt i marklyft har en oerhört stor skaderisk på många delar i kroppen, men framförallt förslitningsskador och ryggen. Så ta hjälp här av en PT i gymmet. Teknik är A och O i denna övning och tekniken måste sitta innan man kan börja lassa på med vikter. Det bästa är att ta hjälp på riktigt för att lära sig tekniken istället för att ”googla” sig till rätt teknik.

Min åsikt är att man tränar tungt i marklyft, dels för att det är stora muskler som tränas, samt att det är oerhört många små hjälpmuskler som lätt blir trötta vid många repetitioner, och då tappar man lite nyttan och alla BRA saker med denna ultimata gymövning. Men det är bara min personliga åsikt.

Jag brukar bygga upp med tyngre och tyngre vikter per set och färre och färre reps när jag kör denna övning. Och nu var det ett par månader sen, då jag inte kan träna med rätt teknink nu under graviditeten.

Men snart, snart skall jag köra igång med marklyft i 2 pass i veckan. Både vid rygg och vid benpasset tänker jag köra.

Happy Training and train safely!!!!!!!

Se bara alla muskler som är involverade

 

 

 

 

 

 

 

 

Raka Marklyft mer fokus på benen

 

 

Likes

Comments

3 veckor kvar till förlossning och jag är nyss hemkommen från gymmet!

Det går fortfarande jättebra att träna. Jag kör 2 dagar i veckan. Idag var det axlar och rygg som var på schemat.

Igår var det även Luciapokalen och egentligen den dagen då jag skulle stått på scen i mitt livs form.
Men nu är min tanke att jag skall stå på scen om 1år istället. IM GONNNA DO IT!!!
Mer motiverad än någonsin, och inte lång tid kvar tills jag kan börja köra på igen med träningen. Bara hoppas att kroppen vill reagera på muskelutvecklingen på samma sätt som jag vill.

Min förebild just nu är Åsa Hällstorp, hon kom 2a igår i BodyFitness -163cm. Och det bara 8 månader efter förlossning. Hon är ju bara heeeelt otroligt grymt bra. Tänk att hon fortfarande ammar men ändå har lyckats med denna prestation.
Allt sitter i huvudet. Kan hon så kan jag.
Jag är lite realistisk. Hon hade en helt annan utgångspunkt än mig, hon var i betydligt bättre form än vad jag någonsin varit i. Men på 1 år om jag verkligen kör 120% så borde det gå. Jag ser ju inte att jag ska vinna, men iallafall komma upp på scenen, det ska jag bara.

Så följ med mig på min satsning. Från förlossning till tävlingsdebut inom BodyFitness på 1 år. Nu kööööööör vi.

Dagsformen nu och min utgångspunkt:

20121209-143545.jpg

20121209-143613.jpg

20121209-143636.jpg

20121209-143709.jpg

20121209-143731.jpg

Likes

Comments

Här är en liten personlig utvärdering om skillnad på att träna som gravid och att inte träna som gravid.

Min första graviditet var för 11 år sen. Melvin är född 23 december 2001. Den graviditeten var ganska så bekyemrsfri i början. Jag var i en ok form, tränade väl en ca 2-3 dagar i veckan enbart på gym. Men på ett tjejigt sätt, dvs inte så hårt och intensivt som jag behövde, utan mest för att vara i form.

Skulle väl säg att jag mådde bra fram till v 30, då började jag få ont i ryggen, ont i fötterna, dra på mig en massa vätska, började få ett högt blodtryck, många sammandragningar., Vilket resulterade i att jag blev sjukskriven i v 32 och ombedd att ligga still och VILA.

Ja sen fick jag till sist havandeskapsförgiftning.

Jag fick en viktuppgång på 30 kg+

;

Nu i denna graviditet, beräknad förlossning 31 december har jag mått TOPPEN hela tiden. Fått och får fortfarande beröm för att jag ser fräsch ut. Jag har även en sådan energi.

Jag känner mig pigg och glad, har inga krämpor, inte ens ont i ryggen. Betydligt mer rörlig och inte så ”gravid mood ig” Utan ganska så mycket som vanligt, men större. Mina värden har varit tipp topp. Järnvärdet var lite lågt ett tag men nu är det bra igen. Blodtryck, blodsocker och allt har varit detsamma från start till nu, hoppas på att det fortsätter att vara det också. Har ingen vätske ansamling extra alls.

I början av graviditeten så körde jag på ungefär som vanligt, men la av med kosttillskott och har nu ju längre in i graviditeten jag kommit blivit sämre och sämre på att hålla kosten. Jag tränar 2 dagar i veckan och planerar att göra hela vägen fram till förlossning.

Jag var innan jag blev gravid oerhört vältränad, inte så tonad, men en bra muskelvolym och ett hälsosamt leverne (hade ju lagt grunden för att debuttera i Body Fitness nu i december)

Vikruppgång hittils 9 kg i v 37, så jag hamnar väl på en 10-11 kg i slutändan. Dvs enbart graviditeten och inga extra kg på kroppen att bära på . Massor av energi och glad.

;

+ med att träna under graviditet

-Lättare att bära upp magen

-Minskad risk för ryggproblem

-Förebygger risken för graviditetsdiabetes

-Verkar lugnande

-Man blir gladare och piggare

-Bättre fysiska förutsättningar för en smidig förlossning

-Minskar risk för svullnader

-Kontrollerad viktuppgång

-Lättare att gå ner i vikt efter graviditeten

-Minskad risk att få högt blodtryck

-Minskad risk för urinläkage under graviditet

-Ökad chans till en komplikationsfri förlossning

;

Gillar inte att vara negativ, så jag skippar – (minus) listan :)

Men jag kan ju verkligen se och märka skillnaden mellan mina graviditeter iallafall.

En bra bok att ta till hands när man vill träna säkert under graviditeten är den så omtalade och uppskattade ” Stark, Glad och Gravid” av Maria Wigbrandt och Jonas Lissanjis

;

20121206-155700.jpg

Likes

Comments

Läste just i Metro att vi i Sverige är 3e bäst på att föda barn.

Jag ser rapport efter rapport att vi nu är på väg in i en babyboom i Sverige, eller i varje fall i Stockholm. Här är en från Svd, som säger att var 4e nyfödda svensk är född i Stockholm.

Det är lustigt det där. Jag fick ju mitt första barn för snart 11 år sen (23 dec)

Ja med samma man som jag än har idag. Och alla mina vänner har både 2 och 3 barn idag, fast vi var först med att få barn. Så min tanke var ju att jag kommer att vara ensamast i världen när jag ska vara på mammaledighet. Men jag har ju massor av vänner omkring mig som får barn, och det känns som att typ var och varannan är gravid. På jobbet är vi 7 st av nästan 90 som är gravida just nu. Så ja absolut är det en ny babyboom på väg.

Det är med blandade känslor jag nu närmar mig min mammaledighet, det är bara 2 veckor kvar. Dels så känns det trist att lämna jobbet, jag gillar verkligen mitt jobb. Sen längtar jag oerhört mycket till att få börja träna igen på riktigt, att få ta i och köra slut på kroppen. Sjuk man är, men jag har verkligen saknat det de senaste månaderna.

-Ja jag börjar nu också på att se fram emot att träffa den lilla, hur ser hon ut, hur kommer hon att vara, hur kommer det att vara med en liten igen?

Känner att jag börjar på att bli klar med allt på jobbet, har en bra överlämning, men det känns läskigt att försvinna från arbetsmarknaden under 1 år. Men jag ska ta detta år off och bara njuta av detta tillfället.

Jag har under min graviditet inte ägnat så stort fokus åt just graviditeten. Mycket för att jag har velat bevara fokuset på mig själ, samt att jag hat mått toppenbra hela graviditeten så i stort sett har jag kunnat leva som vanligt. Nu på slutet brukar man vanligtvis ha krämpor som vätska i kroppen, ont i fötterna, ont i ryggen, trött m.m m.m

Men jag har inget av det. Jag börjar på att få förvärkar, som trycker nedåt och börjar kännas lite mer för var dag som går. Inga värkar som att det är på gång utan vanliga övningsförvärkar. Mina värden är tipp topp och har varit det hela tiden. Jag är bara mer otymplig och kan inte röra mig som jag vill riktigt. Men annars e det mesta som vanligt :)

Här är en fin liten kampanj som vi just nu har på Nickelodeon (där jag jobbar) där man kan ladda ner en fin  pysselbok som handlar om barns rättigheter. Ta en titt vett ja

 

 

 

 

 

Likes

Comments

I går hade vi glöggmingel hemma. 8 st vuxna och typ 8 barn var över. Det var så himlans trevligt och mysigt.

Det som uppskattades mest var kavringsnittar med parmesancreme. ALLA gillade dem. De är enkla att göra, goda att äta och snygg att titta på.

Receptet kommer från Tasteline

 

 

 

 

 

 

Jag älskar att ställa till med fest och att göra vänner nöjda och glada. Vet inte varför men det ger mig så mycket energi och lycko känslor. Bara tanken på att jag kan ge mina vänner en fin och trevlig stund och bjuda till hemma i mitt hem, den känslan är helt fantastisk, jag blir stolt över mig själv.

Nackdelen med att rådda och skapa och fixa en hel helg är att jag inte hunnit med att träna. Jag kör ju mina träningspass nu enbart på helgerna, eftersom jag inte riktigt har energin efter jobbet på vardagarna. Få se om jag pallar i veckan eller om jag väntar tills i helgen.

En annan positiv grej är tat jag var lite ledsen i lördags när jag tänkte att min man och son skulle få springa ut i snön och leka, och jag såg framför miga tt jag inte skulle komm ai några vinterkläder och därför inte kunna var aute. Men oj vad fel jag hade. Brallorna gick på, gick dock inte att knäppa men de satt kvar uppe. Så jag kunde vara ute och leka. Passade på att skotta lite också för att få lite träning :)

 

 

20121203-134023.jpg

20121203-134045.jpg

Likes

Comments