View tracker

Då var det tisdag igen och det innebär vägning. Den här veckan känner jag har gått mycket bättre än förra. Först och främst inget fusk, och sen även så börjar jag få in lite rutin på kvällen också. Förra veckan vet jag det var några dagar då jag verkligen var hungrig på kvällen. Valde däremot att inte äta då. Men nu har jag börjat lösa det. Antingen så äter jag middag lite senare eller så äter jag tidigare och ser till så att det finns kalorier kvar att få i mig så kan jag ta något lätt på kvällen. Hur som helst, här får ni update om vikten.

Startvikt: 64,2 kg
Dagens Vikt: 61,8 kg
Resultat: -2,4 kg

Super nöjd, det vill säga att det är en viktminskning på 1,1 kg den här veckan!! :D Fortsätter det såhär så kommer allt bara rinna av mig på några veckor.

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

View tracker

Vissa tillfällen så kan det vara riktigt jobbigt att jobba på restaurang när man försöker tänka på allt man får i sig. Vi har liksom hamburgare, pizza, pommes i mängder och allt sånt onyttigt som man egentligen vill hålla sig borta ifrån. Hemma går det ju utmärkt för jag köper aldrig hem sånt å har i frysen. Och inte nog med all onyttig mat men vi har ju även kakor, tårtor, milkshake och en stor glassbar som också det är himla lätt att trilla i. Det är ju då man verkligen måste vara bestämd och tillräckligt motiverad för att hålla sig borta från det dåliga. Jag jobbade iaf 8h idag och jag var inte sugen på glass eller något sött, utan jag vet att tanken slog in där att det hade vore väldigt gott med en stor fet burgare med pommes. Som tur är så klarade jag att få bort det suget genom att tänka att den ena portionen innehåller mer kalorier än vad jag får i mig på en hel dag nu.

Så jag åt det här istället, klarade däremot inte äta upp allt.
Det är kyckling och wokgrönsaker, sen var jag sååååå sugen på ost&skinksås, så jag tog en liten skål med det, och liiiite bönor, men som sagt jag klarade inte få i mig allt.

Kanske inte ser så himla gott ut, men det var det. Jag älskar ju mat.

Hur som helst, nu ska jag in på gymgrossistens hemsida och shoppa lite, det har typ blivit min nya hobby. Jag känner nog faktiskt att jag får unna mig det eftersom jag snart avslutar min fjärde dag som rökfri. 💪

Likes

Comments

View tracker

Jag gillar verkligen inte vintern, all kyla och snö är bara så himla jobbigt. jag vill ha sol och värme året om. Nu bor jag i fel land för att kunna ha det, så idag var det dags att byta däck på min bil. Helt rätt tid och dag för att göra det, för en timme senare så började det snöa. Som tur är har det inte lagt sig än då.

Tillbringade största delen av dagen hos mina föräldrar, så har blivit dåligt med träning idag. Även maten har varit lite kaos då jag enbart ätit två måltider. Så här såg det ut iaf:
Frukost: Kvarg med banan och hemgjord musli
Middag: Bönbiffar med soltorkade tomater och fetaost. Med några gurkskivor ( åt två biffar, men ena ville jag inte ha med på bild för den ville liksom inte hålla ihop )

Likes

Comments

Så då har min första vecka gått. De första dagarna började riktigt bra. Men när helgen kom så var det halloween och jag hade sedan innan bestämt mig att jag skulle ut å festa då, så självklart så slank det ju ner en del onödiga kalorier där. På söndagen var jag riktigt bakis, frukosten gick bra. Däremot utöver dagen så fuskade jag med en bakispizza. (Jag har sagt att det är okej med ett fuskmåltid på lördag eller söndag, men det gäller ju självklart inte om jag varit ute kvällen innan). Men igår så rullade det på som vanligt, även fast mitt liv kändes riktigt jobbigt pga rökstoppet. Idag var det ju då självklart också vägning och då ser det ut såhär:

Startvikt: 64,2 kg
Dagens vikt: 62,9 kg
Resultat: -1,3 kg

Det tänker jag absolut vara nöjd med. Jag har som mål att gå ner minst -0,5 kg varje vecka.

Likes

Comments

Nu har jag bara testat två olika sorter, jag tänkte iallafall recensera de två. De jag testat är då av märkena Fairing och North Nutrition.

Fairing: Väldigt lätt att röra ihop, väldigt lätt att bara skaka bort alla klumpar. Blandas med enbart vatten. Lätta att steka. Jag har testat att steka de lite längre tid och även väldigt kort tid, tyvärr så upplever jag att de här blir väldigt fasta och torra i konsistensen. Det löser man ju lätt genom att ta lite extra tillbehör (kalorierna ökar). Väldigt söta pannkakor med stark vaniljsmak.

North Nutrition: Lite svårare att skaka ihop och få bort klumparna, de försvinner oftast däremot när man steker pannkakorna. Blandas också enbart med vatten. Lätta att steka sålänge man använder fett. Helt okej i konsistensen, inte för torra och inte för lösa. Ganska smaklösa.

Så om man ska jämföra de här två olika så låter det ungefär såhär: North Nutrition innehåller mindre kalorier men mer kolhydrater per portion än Fairing. Däremot så har Fairings valt att ha 50g mix per portion och inte 40g mix som NN. Så jag tycker absolut att man bli mycket mer mätt av en portion med Fairings. NNs är smaklösa och Fairings är väldigt söta med en stark vaniljsmak. Jag vill kunna äta pannkakor till frukost och oavsett hur lite kalorier det innehåller så tycker inte jag att man ska äta något som smakar som dessert eller onyttigt till frukost. Jag tycker inte att Fairings är äckliga på något sätt, utan de är jätte goda - men något jag hellre skulle äta om jag vill ha något sött. Så gäller det mig så vinner North Nutritions pannkakor här. Men det är rätt jämnt och är ju verkligen enbart en individuell smaksak.

Likes

Comments

Jag tycker att varje gång jag försöker att ändra på kosten så lever jag för maten, det är det jag fokuserar på. Jag kan sitta vid frukosten och fundera på vad jag ska äta resten av dagen. Jag kan vid olika tider på dygnet fundera på om det är okej att äta nu. Nu vill inte jag att ni ska tro att jag tycker det här är väldigt jobbigt, att ha tänket på mat hela tiden, det är det inte. Det gör mig faktiskt motiverad. Däremot så vill jag ändra på det. Jag vill inte leva för att äta, jag vill äta för att leva. Liksom äta hälsosamt men inte behöva tänka så mycket på det. Jag kan däremot ana att det är något som kommer med tiden.

Jag tänkte jag ska gå in lite på hur mina dagar ser ut, när det gäller träning och mat. Först och främst när det gäller träningen så Nej, jag tränar inte på gym nu. Jag har tänkt mig att skaffa gymkort snart. Det jag gör nu är att jag tränar hemma på morgonen och tar en PW under dagen. Självklart så händer inte detta exakt varje dag, när jag jobbar så kanske inte något av det händer då jag ofta jobbar 12h pass. Som jag skrev så har jag tänkt att skaffa mig gymkort snart men jag vill komma igång lite själv först.

Om jag ska gå in på kosten så är det inget mer märkvärdigt än att jag oftast skippar potatis, bröd, ris, pasta & godis i alla dess former. (Har även sagt till mig själv att de är ok att unna mig något jag vill ha en gång i veckan, lördag eller söndag.) Annars går det mycket i kvarg, gröt, protein pannkakor, smoothies, ägg, kyckling och lax.

Nedanför ser ni en bild på vad jag har ätit idag.
Frukost=Kvarg med chokladbollsmak och banan
Lunch=Protein pannkakor men kvarg och lågkalori sylt
Middag=Broccolimos och lax stekt i vitlök

Likes

Comments

Okej, jag vet att jag borde fokusera på en sak i taget, först kost & träning och sen gå vidare med nästa. Jag är däremot en sån person som ska göra allt på samma gång. Börjar jag och fokusera på min hälsa, att jag ska äta bra och jag ska träna osv, så kommer jag försöka med annat som gör hälsan till det bättre. Denna gången har jag bestämt mig för att sluta röka. Jag har varit rökare sen 15 års åldern, slutat korta perioder tidigare. Jag tänker inte säga att det är lätt att sluta med ett sånt beroende, jag vet däremot att det mesta sitter i huvudet. Jag skulle inte kunna räkna alla gångerna idag som jag har varit på väg ut på balkongen, för att sen komma på mig själv att jag inte har något där att göra längre, det har ju blivit en vana. Jag tänker ju inte att nu ska jag gå ut å röka, utan jag kommer bara på mig själv vara påväg ut. Just där när jag inser att jag ska ju inte ut å röka, så kan det bli jobbigt. Då känner jag det där suget, mycket av det känns som att det sitter i magen. Och tyvärr så är det lätt hänt att när man inte får gå ut och göra sig av med suget utomhus med nikotin så kan kylskåpsdörren vara väldigt lätt att öppna, vilket inte är en hit när man vill gå ner i vikt.

Hur som helst, jag ska vara stark denna gången. Jag ska tänka på hur mycket bättre det här kommer att göra mig, jag ska tänka på hur fult det ser ut med personer som går i träningskläder ute på en PW och går med en cigg i handen, jag ska tänka på hur mycket mer pengar jag kan lägga på något nödvändigt istället, jag ska tänka på hur skönt det kommer att vara att inte behöva gå ut och frysa röven av sig i 20 minusgrader och mest av allt ska jag tänka på hur jag ska klara av att lyckas med det här och visa min starka sida, visa hur bra jag helt enkelt är 💪

Likes

Comments

Hejsan och välkomna in till min fina bloggis. Jag tänker inte gå in på standaren i detta inlägget och skriva en utförlig presentation om mig och vem jag är, mina intressen och all sån bullshit. Är ni intresserade av att få den informationen så kommer ni troligtvis göra det framöver om ni fortsätter att läsa mina inlägg. Jag skaffar mig däremot en blogg nu för att jag behöver motivation ( Japp, ännu en hälsoblogg ) och kunna gå tillbaka och se hur mina dagar såg ut tidigare. Jag har faktiskt väldigt länge tänkt mig skaffa en blogg, då var det därmot inte pågrund av hälsa, utan då var det för att jag var och är en otroligt tankspridd person som känner att jag behöver få sätta ord på mina tankar, så det kommer nog några såna inlägg också.

Jag är en person som har jojobantat i flera år. Har testat flertalet olika dieter, allt ifrån Nutrilett till LCHF. Mitt största mål och vart jag vill nå när det gäller kost så är det att kunna äta allt, men i lagom mängd. Därmot påvägen dit så känner jag att jag får skippa de största kolhydratskällorna som pasta, ris, potatis, bröd och godis såklart.

Nu är jag i alla fall back och track på rätt spår igen, började för 6 dagar sedan. Jag hade en startvikt på 64,2 kg. Mitt mål är att gå ner 10 kg. Jag vill även hinna säga att jag är väldigt kort och behöver en mindre vikt än de flesta 24 åringar. Nu är det här nånting som jag absolut inte går efter, men för att NI ska kunna få förstålse så ligger mitt BMI på 26,6, vilket är klassat som övervikt och för att ha en "normalvikt" så ska jag ligga mellan 44-60kg.

Likes

Comments