Hakuna Matata beachbar

Bild från favostranden Hakuna Matata i Kavos, kolla in här: Hakuna Matata Beach Bar

Efter två helt underbara veckor i Agios Georgios (Evia, Grekland) är jag sedan igår hemkommen till vårt avlånga land igen. Det har blivit massor av sol, bad, god mat och dryck.. vin (finns det något bättre än grekiskt vin?!) och återföreningar med gamla vänner. Så många äventyr på så kort tid, så förutom det ovan nämnda har vi hunnit med en roadtrip till Thessaloniki för shopping och hälsa på en vän som inte hade möjlighet att ta sig till byn under dessa veckorna och så har vi testat nattlivet i Edipsos och åkt fiskebåt och mycket mer.

Och en sak kom vi fram till under dessa veckorna, är att 4 år är en alldeles för lång tid och vi kommer aldrig låta det gå så lång tid igen, vi lämnade vår lilla paradisby och våra närakära med löftet om att vi ses nästa år! Förhoppningsvis har vi möjlighet att stanna lite längre då.

Men nu är jag/vi som sagt åter hemma igen och det är dags att gå tillbaka till verkligheten. Själv har jag massor av sommarplugg att ta igen, träning och förberedelse inför cx-utbildningen att fixa med de kommande veckorna.
Lägger in länkar till några av ställena vi brukar hänga på så kolla gärna in dem, ni hittar länkarna under bilderna.

Το ουζερί του Παντελή (länk till tavernans fb.sida)

Njuter av stunden på en av våra favorit tavernas, god mat och dryck, inte minst är kocken en nära vän!

Kolla in tavernan här: Το ουζερί του Παντελή

Blev även en kvällstur i denna grekiska fiskebåt som ägs av en nära vän från byn med god mat och vin.

utsikten från balkongen på hotellet.

Hakuna Matata beach bar

Hakuna Matata Beach Bar

Το ουζερί του Παντελή

Kolla in tavernan här: Το ουζερί του Παντελή

Hakuna Matata beach bar

Panorama Hotell n' private beach

Bild från ett andra favoställe i byn, strand, bar och hotell. Kolla in här: Panorama

Bild från färjan till fastlandet mot flyget hem igen.

God morgon! Vad som skulle blivit en lugn helg med massa mys och skoj med familjen har blivit.. ja inte riktigt så kan man säga. I torsdags hämtade jag upp systersonen som skulle följa med på utflykt igår. Vi åkte till Halmstad och lät inte regnet stoppa oss, vi hade en superhärlig dag! Men svårt är det att sätta alla tankar och kaos åt sidan. Jag tänker inte berätta vad som hänt, för det är inte min historia att berätta. Men några käras värld har vänts upp och ner, skakats om rejält. När ens egen eller några käras verklighet rasar är det aldrig lätt. Men är det något jag lärt mig under mitt ändå länge inte så långa men intensiva liv och vardag är det 'we are never defeated unless we give up'. Jag vet att jag och de andra berörda kommer gå ur detta en erfarenhet rikare och starkare än någonsin, det må ta tid, det må ta kraft, och det må kännas svårt om än omöjligt MEN det ska gå! Vi har varandra och det är vår styrka!

Så med det här inlägget vill jag passa på att göra en shoutout till alla er som kämpar för att hålla livet på rätsida eller kämpar för att vända rätt på er värld! Oavset om du har någon som puschar dig hemma, en vän eller familjemedlem eller känner dig mer ensam än någonsin. Du är stark, du är värdefull och ge inte upp, för du kommer att lyckas! Jag hejar på dig och skänker dig styrkekramar och kärlek!

Kärlek till er och ta väl hand om er och varandra !

Träning & hälsa

Sitter i skrivande stund i soffan redo för filmkväll med syrras son, imorgon ska vi på utflykt, testa åka tåg och äta glass i stora lass!
Igår arbetade jag mitt sista pass som sommarvikarie på personlig assistansen. Det har sannerligen varit en såväl spännande, givande som stressig period. Jag har lärt mig mycket om mig själv och bemötande. Minst sagt en ödmjukande erfarenhet och så har jag fått lära känna så fantastiska människor.
Men jag kan inte sticka under stolen med att det ska bli skönt med semester. Det blir utflykter, dop och Greklandsresa!

Idag, min första lediga dag, har jag inte gjort många knop. Blev iallafall ett riktgt skönt pass på gymmet, cardio, rygg och baksida ben.

30 min löpband: lutning 10, hastighet 7

Hamstring curls 4 set

30 min stepmaster nivå 7

Träning & hälsa

Nu sitter man här, måndag igen..! Hoppas ni allla har haft en superbra helg, det har ialla fall jag (även om jag jobbat torsdag till söndag). Nu är ganska nyligen hemkommen från ett pass på gymmet. Passade på att njuta av solen och tog cykeln dit och körde sen 1 timmes cardio och ett magpass (scrolla ner för fullständigt pass). Riktigt skönt, men jag borde verkligen satsat liiiiiite mer på mag/bål träning än vad jag faktiskt gjort. Känner hur stressen börjar krypa fram inför instruktör utbildningen i augusti. Men skam den som ger sig, jag har ju några veckor kvar, så lite mer uthållighet ska jag väl kunna jobba fram?!

För övrigt är jag ledig från jobb idag, välbehövligt! Mitt pluggande har fått hamna lite åt sidan de senaste veckorna på grund av.. ja allt egentligen, har haft full upp. Så de resterande veckorna kommer att bestå av råplugg och hårdträning för min del! Wish me luck! hah

Är också igång och experimenterar med mitt hår.. igen! Vart sugen på en ny hårfär, men mer än så tänker jag inte säg, men kommer ett inlägg när det är klart.. aka. när jag är nöjd. Håller på att avfärga håret men vilken/vilka färger det kommer bli sen får vi se... min plan är inte helt genomtänkt, men vad fan YOLO! haha

Till nästa gång, tjingeling! Ta hand om er! 😘

________________________________________________________________________________________

Abs n' Cardio

30 min löpband 10⬆x7➡

intervaller: 45 sek aktivitet x 15 sek vila x 3 rundor
övn 1: benlyft
övn 2: knee touches
övn 3: dynamisk planka
övn 4: planka (dippa knäna mot golvet, ett knä åt gången)
övn 5: jackknife med viktplatta
övn 6: jackknife med 2 puls med viktplatta

cable crunch 5 set
v-situp 4 set

30 minuter stairmaster

Lunch & Middag

Ofta sitter jag och kollar runt efter nya spännande idéer för köket, häromdagen hittade jag ett recept med kyckling och rabarber som jag bara var tvungen att testa! Jag var inte helt övertygad om rabarber i maten skulle vara en bra idé men schi fick jag för fy vad gott det blev!
(Scrolla ner för recept)

Krämig pasta med kyckling och rabarber
(3-4 portioner)

2 st vitlöksklyftor
1 msk honung
salt och peppar
matfett att steka kycklingen i

1. Värm ugnen till 225 g (c), och dela kycklingen samt rabarbern i mindre bitar
2. Stek kycklingen i matfett tills den fått en gyllene färg
3. Tillsätt créme fraichen, vitlöken, sambal oelek, grönsaksbuljong samt salt och peppar i stekpannan där du stekt kycklingen
4. När buljongen smält tillsätter du honungen och rabarbern, smaka av och justera kryddningen om det behövs
5. Om din stekpanna är ugnssäker ställ in den i ugnen, annars häll över röran i en ugnssäker form och gräddas i ugnen till rabarbern börjat mjukna, tar ca 15 minuter
6. Under tiden (5) kan du koka pastan. När pastan är klar och rabarbern mjuknat något är det redo att serveras!

Lunch & Middag

Efter två dagars ledighet är jag tillbaka på jobb. Jag har hunnit med både det ena och det andra, jag har tränat, varit en sväng i Halmstad, en utekväll i Hbg, ett besök hos optikern, tack det var inte jag som höll på att bli blind, det var min ena lins som hade blivit i fel styrka😂 och igår lagade jag denna härliga grytan på fläskytterfilé, quinoa och grönsaker. Den satt perfekt såväl efter en lång dag igår som idag i min lunchlåda.

Köttgryta med ugnsrostade grönsaker

Broccoli
Blomkål
Champinjoner
(Eller använd dem du gillar bäst)
3 portioner (enligt förpackningen) Quinoa
1/2 tärning Grönsaksbuljong

Gör så här:
1. Värm ugnen till 225 g (C) och förbered en ugnssäker form med de grönsaker du vill ha, ringla lite olja över och krydda med salt och peppar
2. Rosta grönsakerna tills de är klara, gärna så de fått lite färg
3. Under tiden som grönsakerna är i ugnen kan du strimla köttet och koka quinoan (gärna i grönsaksbuljong)
4. Till grytan, häll olja eller smör i en kastrull och fräs vitlöken och tillsätt sedan köttet och fräs.
5. Tillsätt de övriga ingredienserna som ska vara i grytan och låt puttra 5-10 min och smaka av
6. När grönsakerna är klara, blanda ner quinoan med dem så att det blir en form av varm 'quinoasallad'
Tadaa! Så har du en super enkel, fyllig, nyttig och god måltid ✌️

Träning & hälsa

Hoppas ni alla har haft en jättehärlig sommar än så länge! Som jag skrivit tidigare har i alla fall min sommar varit full späckad med saker att göra. Men nu börjar det dra mot sitt slut.. eller ja uppehåll aka. semester är det ju bara. Jag har 6 arbeta pass kvar och en vecka av plugg innan jag får två veckor av härlig värme och sol vid Medelhavet! Den 25e åker jag och några vänner till fantastiska Grekland men innan dess blir det jobb, plugg, hårdträning och diet åtstramning. Hejdå socker 😪

Men idag är jag ledig och har hunnit med att dra ett tungt benpass på gymmet. Så jäkla skönt. Har också ökat på cardion igen, jag har nog saknat den lite!

Dagens framsida ben (quads):
30 minuter Pw (uppför) på löpband

Squats 5 set
Paus Squats 4 set
Liggande benpress i Smith maskinen 5 set
Leg Extensions 4 set + 3 set/ben

20 min trappa

Lunch & Middag

Två timmar av dötid på jobb så kan man la slänga upp ett litet inlägg här? Jag har precis haft två dagar av ledighet och har hunnit med både plugg, bio (såg den nya pirates of the caribbean) och en tur vardera på fredriksdals museet och tropikariet i Helsingborg. Och om 17 dagar åker jag till varmare breddgrader ✌️

Har också passat på att slänga ihop en super enkel och sååå god fiskgryta till dagens lunch idag så om ni behöver lite inspo, varsågoda!

Torsk och räkgryta (2portioner)

3-4 potatisar
2 torskfilér
150 skalade räkor
3 dl matlagningsgrädde
1 paket färsk dill
1 tärning grönsaksbuljong
1 skvätt citron

1. För koka potatisen
2. Häll matlagningsgrädden i en kastrull, hacka dillen och tillsätt den och buljong, citron i kastrullen och salta & peppra
3. Låt puttra någon minut så att smakerna kommer fram, smaka av och justera om det behövs
4. Dela torskfilérna i mindre bitar och lägg ner i kastrullen, låt sedan sjuda under lock ca 4 minuter
5. Häll sedan ner räkorna i kastrullen och låt stå på svag värme 2-3 minuter (bara för att räkorna ska bli varma)
6. tärna den kokta potatisen och häll ner i fiskgrytan ELLER ha potatisen som tillbehör
7. Fiskgrytan är klar, jag hade lite rivna morötter till min gryta men det är ju helt upp till en själv

Hoppas det smakar!

Studier

Som jag såg fram emot lite sommarlov i våras efter allt slit under det senaste skolåret. Det har verkligen varit fullt upp för min non stop! Jag trivs bäst så förvisso, men ibland behöver man vila upp sig lite. Men ingen vila för mig än, har haft fullt upp hela sommaren med ännu mer skola, jobb, utbildning (på jobb), träning och massa andra saker jag har varit tvungen att ta tag i.

Men nu sitter jag med sista inlämningen i sommarkursen Måltidskultur, börjar bli ganska nöjd faktiskt. Vi ska redovisa en kommersiell måltidsupplevelse (ett restaurangbesök) och analysera den utifrån teorier inom området. Ganska intressant faktiskt, börjar inse hur lättlurade vi människor är och hur mycket bara rätt stämning kan göra. Medelmåttig mat och service som förhöjs av bra priser, välplanerad inredning och stämningsbelysning eller musik. Vet inte om jag gillar det men det har definitivt fångat mitt intresse. Iaf när denna uppgiften är klar har jag bara Matematik kursen och 2,5 arbeta veckor kvar innan semester. Som jag längtar! Det blir trots allt två veckor i underbara Grekland med mina tjejer!

Nu måste jag sluta pausa i mitt pluggande så jag blir klar, hoppas ni får en riktigt bra dag och hinner ta det lite lugnt och njuta av sommaren! ✌️

Och ja, jag har mer mjölk än kaffe i mitt kaffe 😇😂

Lunch & Middag

Jag har sagt det innan men jag säger det igen, jisses vad tiden springer! Jag har gjort mina första två arbetsveckor som personlig assistent och som jag trivs! Det är inte alls vad jag förväntat mig, var ganska rädd för att arbeta med detta innan. Jag har inga problem med ansvar och omhändertagande men att ansvara för en annan människas liv skrämmer skiten ur mig om jag ska vara helt ärlig. Men so far, so good! Stor eloge till alla inom vård och omsorg, ni är så betydelsefulla! Keep up the good work!

Idag var ännu en arbetsdag och av någon konstig anledning har jag haft carvings efter laxpasta i flera dagar, så idag fick det bli! Lagade en supersnabb och superenkel laxpasta till middag efter jobbet och för er som är sugna kommer receptet här:
(Jag gjorde två portioner)

Fiberpasta
2 dl (lätt) Créme fraiche
2 st Vitlöks klyftor
5 medelstora Champinjoner (eller annan valfri svamp)
2 Laxfilér
1/2 grönsaksbuljongtärning
1 skvätt Citronsaft

1. Koka pastan i saltat vatten enligt anvisningarna på förpackningen
2. Fräs champinjonerna och vitlöken i olja eller smör
3. Tillsätt créme fraichen, citronen, grönsaksbuljongen och krydda med salt och peppar
4. När du uppnått önskad smak dela laxen i mindre bitar och tillsätt den i såsen. Låt puttra under lock i ca 5min.