View tracker

Hej på er kära vänner! Nu har det gått så lång tid sen jag bloggade så jag har samlat på mig en hel samling med bilder och videor. Har en massa roliga saker att berätta om, resor och så vidare. Men just nu känner jag inte orken att dra allt det, det får komma lite allteftersom.

Just nu vill jag berätta om här och nu. Jag och min träningspartner som för övrigt även är min kära pojkvän har börjat periodisera träningen. Personligen har jag kommit fram till att jag nuförtiden börjat prioritera min sömn framför träningen. Vilket känns hemskt! Jag lider ofta av sömnbrist, jag kan med lätthet sova upp till 12h om jag får möjlighet, så har mitt vuxna liv sett ut sålänge jag kan minnas.

I mitt nuvarande arbete är sömn och avkoppling inte en direkt stor del. Då jag jobbar 1 dygn eller ibland 2 dygn i streck innebär detta att jag även sover på jobbet. Under dessa arbetspass har jag inplanerat sömn mellan 22:30 och 06:30. Men, denna vila brukar kortas ner då jag oftast blir störd av olika anledningar, ska hinna bädda och duscha osv. Så det brukar sluta med att jag sluter ögonen runt 23:30-00:00. Summa summarum, jag får ca 5-6 timmar sömn.

Sååå, mitt dilemma brukar då ligga i, ska jag använda mina lediga dagar åt återhämtning för att slippa bli sjuk eller ska jag träna så att jag mår bättre/har mindre värk. Under en period har jag faktiskt, hör och häpna, valt min sömn.

Vad har då blivit resultatet av denna prioritering? Jo, jag har blivit ännu tröttare, fått mer ont och sovit ännu mer. Så nu har jag bestämt mig för en ny strategi, oavsett hur trött jag är efter jobbet, oavsett hur hungrig jag är, oavsett hur liten motivation jag har, så MÅSTE jag ta mig till gymmet! Allt det här vet jag ju redan, men stressen i mitt arbete just nu har lyckats ta överhanden av mitt liv!

Men, till det positiva, vad har då detta lett till? Jo, detta i kombination med att vi har börjat periodisera träningen har lett till att jag nu börjar sätta nya personbästa igen! Igår var det första passet i vår maxstyrkevecka och det gick strålande, jag maxade på 90kg, vilket är PB i år och väldigt nära mitt absoluta PB någonsin!

Gjorde även ett försök på 100kg, men då hade jag tyvärr redan tröttat ut musklerna lite 😞

Träningsupplägget då, hur ser det ut? Jo, såhär;

V.1 Återhämtning, fokus på arbete med kroppsvikt och rehabövningar

V.2 Uppbyggnad/uthållighetstyrka arbete med maskiner ej fria vikter 5x10-12 reps, lätt belastning

V.3 Uppbyggnad, fria vikter 3-5x8, medel belastning

V.4 Maxstyrka/tävlingsvecka, 3x1-3, max belastning

Sen blir det tillbaka till ruta ett! Så hur har det gått?

Jo, jag skulle vilja påstå att det här är det bästa upplägget jag haft på länge! Själv har jag ofta bara kört på och maxat varje pass, det som hänt på senaste tiden är att jag tappat motivationen. Med det här upplägget tröttnar jag inte lika lätt eftersom varje vecka ser annorlunda ut!

OBS!!! För att få ut max av den här typen av program/upplägg krävs att du har en gedigen träningsbakgrund bakom dig. Det krävs att du har en coach/PT/träningspartner som kan hjälpa dig under exempelvis maxstyrkefasen för att passa och hjälpa dig hitta vilka vikter du bör ligga på/se till så att du inte lyfter fel! Det krävs också att du kan träna 5-7 pass i veckan. OBS!!!

Avslutningsvis skulle jag vilja veta hur det går för ER med träningen? Håller ni era nyårslöften? Berätta!

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

Från några lediga dagar! Jag har gått en massa promenader, hikat upp för ett berg i snön, försökt träna en kväll men missat att gymmet stängde 5 min senare (FAIL, dessutom med en pwo i full blom!). Har hunnit med att äta RAW food på STHLM RAW, och pluggat som en galning... Hur mår ni?

Matcha Cappucino på sojamjölk är äkta grönt te med sojamjölk, vegansk dryck som man blir väldigt pigg av! 🍏🍐👒

RAW limetårta, sååå god 😋😋😋

Likes

Comments

View tracker

Godmorgon alla glada! Hur leker livet med er? Själv njuter jag av några lediga dagar från jobbet, sovmorgon mitt i veckan är underbart måste jag säga!

Igår passade vi på att se Tjuvheder som jag velat se så länge. Måste säga att den går på väldigt märkliga tider, 18:30 och 19:00 på vardagar, vem har tid då!?

Hursomhelst, vad tyckte jag då om filmen? Då jag varit med om en hel del när det kommer till missbruk och utanförskap var det inte mycket nytt under solen på den fronten. Det som var intressant med filmen var att kvinnorna skildras ur ett lite annat perspektiv. Istället för att som vanligt iklädas offerrollen var de i filmen mer självgående, tänkande individer. Och så ser även verkligheten ut. Visst många tjejer dras in i missbruk av män, men det finns även de som självmant testar den där första linan eller röker sin första joint. Något som senare leder till kriminalitet och försäljning av droger även för kvinnor.

Det är ovanligt att kvinnor "överlever" ett liv i missbruk och kriminalitet. Kvinnor utsätts för våldtäkter, blir gravida och tvingas till prostitution. Kvinnorna är i minoritet och får anpassa sig till männen i den kriminella världen precis som kvinnor blir tvingade att anpassa sig till männen som de normgivande i det "vanliga" samhället.

Temat i filmen är intressant, utanförskapet får någon slags upprättelse i och med filmatiseringen. Dessa parallellsamhällen finns mitt ibland oss även fast vi förnekar dem, försöker tysta ner dem, skäms över dem och försöker få bort dem. Trots alla lagöverträdelser, trots att dessa människor av många anses som lägre stående i samhället så visar filmen en annan sida av saken.

Tjuvheder visar att människor utanför "vårt" samhälle också har en plats, de är individer, de har regler och koder som de lever efter precis som det övriga samhället har lagar. Det finns en heder även bland tjuvar.

Filmen visar en produkt av att samhället har misslyckats, vi har misslyckats med att ta hand om våra medmänniskor, vi har misslyckats med att ge dem vård. Men den visar också på att dessa människor finns, de har en plats i vårt samhälle vare sig vi vill det eller ej, vi kan inte blunda för detta faktum. De har rätt till att behandlas med lika värde som alla andra oavsett missbruk och dysfunktionellt beteende.

Är den värd att se då? O ja, absolut! Det här är den bästa svenska film jag har sett på år och dar! Den lämnar kvar en känsla illamående och ångest, vilket bevisar dess genomslagskraft. Jag kunde känna hur kallt det är att tvingas sova i bilar och husvagnar, hur skitigt och äckligt missbruk är. Jag kände hopplösheten och ilskan. Jag kände med Minna och önskade att hon skulle ta sig ur skiten! Malin Levanon är briljant i rollen som Minna!

Det här är verkligen en extremt viktig film om missbruk, kriminalitet, psykisk ohälsa och utanförskap som alla borde se!

Over and out! ✌️

Likes

Comments

Idag har jag varit ute på en rask promenad, något friskt väder må jag säga! Haha! Det blev 45 minuters PW med dubbla byxor, väldigt läcker uppenbarelse vill jag lova! Fick lov att dra på mig träningstightsen över jeansen eftersom de var för tighta. Resultatet? En typ tre storlek för stor Mika, haha! Matchade detta med skinnjacka + vindtätjacka över, ja ni fattar, sååå fashön! 😉 Måste säga att jag haft en riktigt bra dag på jobbet med massor med energi vilket är ovanligt nuförtiden! Ingenting har känts jobbigt idag, önskar det vore så jämt!

Nu till kvällen blev det ett bröstpass på ett smockfullt gym med en massa hormonstinna 20 åringar, fantastiskt! Haha, åå vad det lyftes tungt helt plötsligt överallt och alla killar slog typ bakåtvolter över varandra för att få några minuters uppmärksamhet! Men tji fick dem för jag var i min lilla bubbla och lyssnade på min musik och tänkte på hur fint mitt liv är idag och hur tacksam jag är för det!

Jag har ju massor med att berätta men nu är jag så där trött igen så vi tar det en annan dag, puss o kram på er kompisar ❤️

Likes

Comments

Nu är vi tillbaka från vår lilla ledighet, det har verkligen varit underbart skönt och välbehövligt med en paus från verkligheten! Det är så bra att stanna upp ibland för att ladda batterierna men också för att minnas vad det är man verkligen vill göra med sitt liv då man inte är ledig.

Det har blivit en hel del träning i veckan, lite skidåkning som omväxling till gymmet! Den sista dagen var det ca -20 grader och då var det mindre roligt efter ett tag då känseln försvann i både händer och fötter. Vi skulle väl såklart ha lyssnat på experterna som sa att det var ingen idé och alldeles för kallt, men men haha!

Väl på hemmaplan har det blivit träning på bla Mall of Scandinavia igen, det blev rygg och axlar senast. Igår var det dags för ben och idag blir det bröst/triceps om jag kommer loss från jobbet dvs.

Vad har ni haft för er under jul och nyår? Hur går det med nyårslöftena? Personligen tycker jag att Januari är den jobbigaste tiden att vistas på gym eftersom det är så mycket folk överallt. Men håll ut, det blir bättre längre fram när de värsta nackflåsarna har gett upp!

Likes

Comments

​Hur mår ni kompisar? Det har varit dåligt med bloggande på sista tiden, my bad! Har haft fullt upp med jobb och annat och inte heller känt någon vidare lust till att blogga heller. Det är sånt som händer, ibland har jag svackor när jag inte har lust att dela med mig alls av mitt liv och då är det nog lika bra att låta bli! 

Så vad har jag haft för mig på sista tiden då kan man ju undra? Jul och nyår har varit lugna och sansade, det har lagats massor med mat och det har blivit en hel del träning. Jag har gått upp i vikt, Just nu väger jag mer än vad jag gjort i hela mitt liv... Jag försöker lära mig att acceptera det faktum att det är nödvändigt med en viss viktuppgång för att kunna bygga upp en större muskelmassa. Men visst fasiken är det lite tufft när jeansen inte passar längre och mina ryggmuskler gör så att alla toppar ser för små ut haha! 

Det har blivit många riktigt grymma träningspass som jag verkligen uppskattat. Med optimalt med sömn och mat kan man ju köra tungt som bara den vilket jag älskar! Har gästspelat på en massa olika gym på sistone men måste säga att SATS nya gym i Mall of Scandinavia verkligen kan rekommenderas! Riktigt fint nybyggt gym med helt nya maskiner, hur många squatsräcken som helst och en massa stora fria ytor som ni ser i videorna nedan från benpasset för några dagar sedan. Senaste träningspasset var igår och då körde vi rygg så det stod härliga till, riktigt skönt gym med lite old school känsla nere i källaren med en gammal bergssprängare och allt! 

Idag har det varit skidåkning på schemat och nu drar vi iväg till gymmet snart för att köra ett sjuhelvetes b enpass såfort maten har lagt sig. Hoppas ni har det bra och kommit igång med era nyårslöften! 

Likes

Comments

Alltså var ska jag ens börja!? Jag tror jag skippar att förklara hur mitt liv ser ut just nu, ni skulle ändå inte förstå!

Såå tänkte berätta om det bästa passet jag haft på mycket länge istället. På julaftonsmorgon drog jag ner till gymmet tidigt för att köra bröst. Det blev ett väldigt enkelt upplägg; en pyramid!

Vad är då en pyramid kanske du undrar!? Så låt mig förklara! Ett pyramidset innebär att du kör t.ex en övning som bänkpress. Du börjar lätt med många repetitioner t.ex 30kg x 20 reps. Sedan ökar du successivt belastningen medan du minskar antalet reps. När du är på toppen av pyramiden ska du bara orka göra 1 rep. Sedan vänder du tillbaka och kör successivt lättare och fler repetitioner tills du är tillbaka där du började!

En pyramid kan läggas in varsomhelst i ditt program och behöver inte ta så lång tid som 1h.

Har du utfört övningen rätt kommer du ha träningsvärk i många dagar framöver! Mitt pass på julafton tog lite drygt 1 timme, alltså 1h bänk! Kan inte ens räkna hur många repetitioner det blev, men det var riktigt jobbigt i slutet!

Ibland är det verkligen helt stört hur mycket kroppen pallar. Jag kan med hjälp av mitt pannben få min kropp att prestera extremt mycket och ibland känns det precis som att det inte finns någon gräns. Det är en riktigt nice och beroendeframkallande känsla som kommer av många, många år av hård och fokuserad träning. Dessutom tror jag att mina gener spelar mycket in när det gäller min kropp, jag har mina fantastiska föräldrar att tacka för denna gåva jag fått!

Hur går det för er med träningen nu i jul?

Likes

Comments

Är egentligen för trött för att blogga men jag gör ett försök. 

Ännu en stressig dag börjar lida mot sitt slut. Jag har jobbat, stressat för att hinna klart allt i tid. Därefter stressat för att hinna fixa mina naglar. Beundrar verkligen min underbara Mia som trollade fram ett nytt set på under 1,5 tim med ca 4 v utväxt, hon är bäst! Det innebar dock tyvärr att det inte blev något glitter och ett sånt där fullkomligt mästerverk som det brukar bli, vi får ta det nästa gång helt enkelt! Huvudsaken är att man är hel och ren som min mamma brukar säga, vad nu det betyder haha!

Efter nagelfix och givande pratstund stressade jag iväg till ett möte som var, ja haha vet inte ens hur jag ska beskriva det men det var speciellt och något jag aldrig varit med om tidigare. Det är väl bara att hoppas på det bästa som vanligt! Det enda jag hunnit få i mig fram tills dess var en skål yoghurt ca 08:00, en redbull, en celsius och en swebar! Det är så typiskt mig!

Efter mötet kände jag att jag behövde en promenad så gick hem från Skanstull vilket tog ca 2 timmar. Så jag har iaf fått dagens promenad. 

Måste erkänna att jag är rätt slutkörd både mentalt och psyksikt just nu. Den här hösten har inneburit en ny heltidstjänst för mig, med mycket mer ansvar och arbetsuppgifter än tidigare. Detta under tiden som jag har försökt ha kvar mina PT-kunder ca 1gg/v. Utöver det har jag studerat på halvfart, försökt hinna med att blogga dagligen och hinna med träningen. I början av hösten hade jag dessutom ett till jobb vilket innebar att jag t.ex i September jobbade ungefär 300 timmar och då var inte mina PT-timmar inräknade. Det innebär 15h/dag 5dar/v i 4 veckor utan ledigt. Lägg då till att många av dessa pass var förlagda till kväll/natt och helger.

Efter September har allt bara rasat på i en galen takt, Bachelor började sändas och det blev och mer att göra på jobbet. Jag har egentligen inte kunnat njuta någonting under Bachelorsändningarna för det har varit så mycket med allt annat. Mitt sociala liv är ett skämt, jag kommer hem från jobbet, tvingar mig iväg till gymmet och däckar sedan i sängen. Jag har hunnit träffa mina vänner vid 1-2 tillfällen hela hösten.

Att det är julafton i övermorgon är ett stort skämt i min värld. Jag är glad om jag hinner äta och gå på toaletten på dagarna! Har inte hunnit handla en enda julklapp än. När jag kom ner till Skåne i fredags bröt jag ihop totalt av trötthet och mental utmattning, jag började storgråta okontrollerat och min mamma fick leda mig in i huset för jag såg knappt marken framför mig. Då hade jag inte heller hunnit ätit på ca 7 timmar.

Jag måste verkligen försöka använda de få dagar jag har ledigt nu i jul till att samla kraft och strukturera upp min vardag lite mer. Till våren kommer jag dessutom påbörja en till utbildning som förhoppningsvis kommer leda till helt fantastiska saker i framtiden. Och tills dess behöver jag vara stark och ha mycket energi!

Det finns ju såklart en stor morot med allt detta jobbande och det är att jag äntligen har hittat något jag trivs med att göra. Jag är så glad över att jag aldrig behöver sitta och titta på klockan och önska att tiden gick snabbare. Jag får jobba med något där jag får vara mig själv, mina erfarenheter kan jag använda mig av varje dag. Även fast det är ett tungt jobb psykiskt så är det en helt fantastisk känsla att få ta del av och se hur människor kan utvecklas och få ett bättre liv med min hjälp. Det är något som inte kan jämföras med något jag tidigare arbetat med, det jag gör är meningsfullt!

Så det är värt att vara trött ibland, även om den här tröttheten jag upplever nu är på en helt annan nivå än en normal trötthet. Bara i helgen sov jag 18 timmar, helt absurt! 

Hursomhelst, jag försöker följa en regel jag fick lära mig för ett tag sedan, enligt denna bör självömkan begränsas till högst 15min/dag, så I guess my 15 minutes are up!

Lämnar er med lite formcheckbilder och konstaterar att saker och ting sitter där de ska trots alla brister i kost/träning under hösten! Sov gott kompisar!

Likes

Comments

Åh, har haft en sån underbar helg, fantastiskt landskap, god mat, vila och återhämtning. Det har inte blivit någon styrketräning men däremot långa promenader längs stranden som jag verkligen älskar! Nu är jag är riktigt taggad för att komma hem och lyfta lite skrot! Har ni haft en bra helg kompisar?

Tänkte köra igång lite nya projekt snart här i bloggen, till att börja med en frågestund. Får in mycket frågor via bloggen och instagram så de tänkte jag försöka besvara. Har du något du skulle vilja veta om mig, min tid i Bachelor, träningsfrågor eller annat, maila mig på mika@mikas.org så kommer svaren i ett inlägg inom kort!

Må bäst! ❤️

Likes

Comments

Nyss varit ute på en något blåsig 45 minuters promenad! Vad gör ni kompisar? 😃❤️

Likes

Comments