Idag är det exakt två år sedan jag sprang mitt första marathon och det var i Zürich. Jag hade tränat bra inför det loppet och blev väldigt nöjd med mitt genomförande samt med tiden som stannade på 4:10.

Även idag är det 45 dagar kvar till Stockholm marathon, det vill säga mitt andra marathon, jag är ganska nervös inför det loppet (vilket man ska vara, samt ha stor respekt för denna distans, det är riktigt riktigt långt). Jag har fått in en del långpass, men har det blivit tillräckligt många?! Jag kommer iallafall få till 4-5 stycken till och jag tror faktiskt att jag då får känna mig nöjd.

Jag har absolut inget tidsmål, mitt enda mål är att ta mig runt. Är det någon av er som läser min blogg som ska springa något marathon i år?

Nästa år drömmer jag om Prag marathon, hoppas jag får med mig min andra hälft dit, han kan dricka billig öl och jag kan springa marathon, det är väl en bra deal?

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

Idag är det mindre än två veckor kvar innan min löpargrupp drar igång. Jag har haft ett litet testpass med några från mitt jobb och det gick ju ganska bra :). Tror och hoppas det går ännu bättre på första riktiga passet, såklart är jag nervös, undra hur många som kommer? Om det ens kommer någon?! Det är ju sånt man undrar hela tiden.

Annars så har jag hunnit vara sjuk i några dagar, men nu är jag nog på banan igen. Jag sprang 200 m intervaller idag på Hofvallen i Östersund, som är en 400 m bana, så bra att det endast är 4 km dit hemifrån mig, perfekt med uppvärmning dit, köra några intervaller och sen springa lugnt hem igen. Om ni har någon bana i närheten av där ni bor så borde ni testa, man kan köra olika sorters upplägg.

Vi körde idag 8x200 m intervaller, med 200 m gåvila mellan varje intervall.
Efter 4 intervaller tog vi lite längre vila och körde tre stycken löpskolningsövningar.

Jag funderar på att filma lite när jag gör löpskolningsövningar och lägga ut på min instagram och här på bloggen, skulle ni vara intresserade av att se det? Då kan ni testa hemma sen innan eller efter ett löppass, bra för stabiliteten, dom små musklerna, hållningen och musklerna i fötterna.

Likes

Comments

Igår vart det lite ändrade planer med träningen. Tänkte köra ett styrkepass på gymmet vid lunchtid för att senare på kvällen köra intervaller ute på kvällen. Då jag vart inringd på jobb så ändrade jag snabbt planerna, det blev intervaller på bandet och sen cirkelträning. Så jag tänkte tipsa om passet här nu om ni också vill testa :)

Intervaller
10 min uppvärmning på bandet.
4x4x40 sek intervaller, 40 sek vila efter varje och 80 sek vila efter varje set. Spring i din 5 km fart. Du ska orka springa lika snabbt första som sista intervallen.
4x30 sek intervaller, för att kräma ur det sista så körde jag 4 st 30 sek intervaller med 30 sek vila, då körde jag på max, men är du inte lika van så kan du köra lite snabbare än din 5 km fart.
5-10 min nedjogg.

Cirkelträning.
20 reps, 4 varv - utan vila.
KB-swing
Russian twist
Upphopp
Mountain Climbers
Utfallshopp
Tåhävningar

Avslutade med
Armhävningar - så många du orkar
Dips mot bänk 12 st x 4 varv.

Detta pass brukar jag köra en gång i veckan, brukar variera övningarna lite från vecka till vecka. Men högintensiv och explosiva övningar är bra för alla, speciellt löpare :) Om ni testar, berätta gärna vad ni tyckte.


Likes

Comments

Äntligen, som jag väntat på denna utbildning, två riktigt roliga och innehållsrika dagar och jag har lärt mig så mycket.
Sen att jag fick göra dom här dagarna tillsammans med Ida , Mari och Emma gjorde det hela ännu roligare :) Så roligt att träffa dom tjejerna :)

Nu till utbildningen som Urban Tribes höll i, riktigt bra utbildning samt bra coacher som lärt oss massor dessa dagar.

Dag 1 - teori,
Där vi fick lära oss om aerob och anaerob träning, analys av pulskurvor, jag som inte använder pulsband ska nog börja med det nu, kan vara väldigt användbart.
Konditionstester man kan utföra själv eller i gruppen, samt ledarskap och hur man lägger upp pass, samt tips på pass man kan använda sig av.

Dag 2 - Praktik
Då var vi ute i 3 timmar på förmiddagen där fick vi lära oss om dom olika delarna i passet, uppvärmning, stegringslopp/flytlopp, intervaller och nedjogg. Några av oss fick testa att leda en av dom delarna, sedan diskuterade vi i gruppen om det. Väldigt lärorikt. Efter det gick vi in, och efter en god lunch körde vi styrketräning för löpare, löpskolning och stretch.

Nu längtar jag tills jag kör igång med min grupp, en månad kvar. Men nästa vecka ska jag testa på några vänner som får vara mina försökskaniner, detta ska bli så roligt och vilken utmaning.


Likes

Comments

Tänkte skriva ner några bloggar jag läser och inspireras av, och länka till dom så ni också kan gå in och läsa :)

Isabella Löwengrip (blondinbella)

Mari - doitforyourself

Sara Rönne - träningsglädje

Ida - Träningsblogga

Emma Hällbacka

Staffan Dahlgren

Tony Hatefnejad

Susanne Bornmar

Johanna Cook

Här är några av dom jag följer, läser bloggar och följer på instagram, ger mig mycket inspiration i vardagen :) Hoppas ni hittar någon bland mina favoriter.


Likes

Comments

Nu är jag anmäld till det första loppet för i år, det är icaloppet som går av stapeln i Sundsvall lördag 13/5.
Jag brukar springa ett lopp i Östersund som heter Spring en mil - Vinn en bil, men nu har dom flyttat fram det en vecka till den 1/6, och det är endast 2 dagar innan marathon, så känns lite dumt att ta ut sig på ett lopp då.

Men jag ville så gärna springa ett millopp nu i vår, så jag blev så glad när jag hittade det här i Sundsvall, det är ju bara 20 mil ifrån mig.


På tal om något annat så är det bara 2 dagar kvar innan jag sätter mig i bilen och rullar till Sundsvall, åker tåg ifrån Sundsvall till Stockholm, det ska bli såå roligt att träffa andra människor med samma intresse. 
I Sundsvall ska jag möta upp Mari, och sen i Stockholm möter vi upp Ida och Emma, kommer bli en så rolig helg och jag har verkligen sett framemot det här.

Tänkte skriva ett inlägg om bloggar jag läser och människor jag insprireras av, mer om det i nästa inlägg :)

Likes

Comments

Idag har vi haft Mats, Emma, Lowe, Johanna, Stefan och Noel här på lunch. På självaste våffeldagen så gjorde vi såklart våfflor :)
Det va riktigt gott. Nu på eftermiddagen så har jag och Daniel varit hos min farbror och fikat smörgåstårta.
Nu borde jag va riktigt uppladdad inför morgondagens långpass + nattens jobb.

Just det! Glöm inte att ställa fram klockan en timme inatt.

Affischen till min löpargrupp run4you är klar, jag ska visa den för er inom kort , håll utkik :)

Likes

Comments

Som ni kanske har sett på min instagram har jag ju startat min löpargrupp - Run4You :) Jag kommer köra igång den 2/5 i Östersund, om jag har några läsare från Östersund så är ni välkomna att springa med mig. Gruppen finns på facebook också om ni vill ha lite mer information. Run4youostersund



Men jag ville ju ha lite mer bilder till min grupp så i söndags var jag och min sambo <3 ute och tog lite kort medan solen fortfarande var framme..Och jag sa till honom, "ta kort när båda fötterna är i luften", kanske lättare sagt än gjort haha, kanske det här vart den bästa bilden när jag nästan hade bägge fötterna i luften ;)


Likes

Comments

Idag har jag och en jobbarkompis sprungit runt frösöberget, och jag kan säga att det är en jobbig runda, minst hälften är uppför, och när man tror att det är slut...Då är det lite mer uppför. En riktigt bra runda och man är alltid så nöjd när man sprungit runt där. Ska försöka springa där en gång i veckan, bra att få så mycket backträning :)


Likes

Comments

Hittade veckans lista hos Mari in och kika på hennes blogg :) Tänkte att jag också skulle fylla i den :)

Veckans pepp
Söndagens långpass? Eller lördag, jag längtar till lördag, då ska jag och min bättre hälft hitta på något roligt på dagen och sedan ut och äta på jazzköket.

Veckans träning
Känner mig lite trött den här veckan, men har hunnit med några km på bandet, samt ett bra styrkepass på gymmet igår, idag blir det snabba och korta intervaller på bandet efter lunch med en vän och innan kvällsjobb.

Veckans godaste
Det kommer nog bli på lördag när vi ska ut och äta på jazzköket :)

Vad jag ser framemot
Det är samma som Mari, löpcoach utbildningen i Sthlm, ska bli såå himla roligt!! Imorgon är det 2 veckor kvar innan vi åker :)


Bjuder på en bild från Vårruset i juni 2016, på mig och den här finingen :)

Likes

Comments