Godmorgon på er! Ovanför ser ni min lyx söndags frukost. Frukost är ju mitt favorit mål så lika bra att börja dagen bra!

Planerna idag blir desamma som igår, plugg alltså! Sjukt tråkigt och i och med att motivationen är låg så är det svårt att ta tag i, men man måste ju.. Alla dagar kan ju inte vara en dröm dag tyvärr!

Hörde ni rätt nu? Var jag på en ost och vin kväll? Hahah ja tänka sig va!

Så min fredag började med att gå till gymmet med finska Jenny, jag tog det lugnt då jag inte tränat på ett tag men det var ett riktigt bra pass! Efteråt åkte hon, jag och Jannike till Plaza för att gå runt och även köpa lite nödvändigheter. Efter Plaza blev det att fixa middag fort och sedan dra iväg tillsammans med Lena och Julia hem till Elin för en ost och vin kväll. Super mysigt! Där träffade jag även Josie och Sandra igen plus några till tjejer. Det va jätte trevligt verkligen!

Idag så blir det dock till en massa plugg! Skolvecka 5 är runt hörnet vilket betyder två inlämningar och 3 test för min del.. Men det ska nog gå bra!

Kram på er!

Söndag morgon vaknade jag av mig själv 3.30.. så jag låg vaken och väntade tills 4.45 då jag väckte Lena för att gå och titta på soluppgången! Det var super fint men har såklart sett finare. Men alla soluppgångar är ju unika!

Fick iaf bli lite hjulningar och handståenden på stranden för min del. Otroligt ovant är det då jag inte gör sånt så ofta längre med tanke på min fot, men snart så ska den också bli bra igen!

Sen något som jag missade att skriva om igår, det finns ingen som badar i havet på Fraser Island. Anledningen är att stranden på fraser är den farligaste i hela Australien och man kan även få böter om man simmar där! Detta beror på att den sydligaste och nordligaste delen på ön är formad på ett sätt så att alla strömmar går in mot mitten av ön. Detta gör så att det är fullt med fiskar just här, och det i sin tur lockar till sig MASSOR med hajar! Så stranden och havet kallas därför för hajarnas snabbmats buffé!

Söndagens första stopp var Lake McKenzie som ligger ungefär i mitten av ön. Vattnet och platsen var helt otroligt och jag kan verkligen tänka mig att åka tillbaka dit! Vi var där väldigt tidigt på morgonen men sjön var helt perfekt varm så det var verkligen riktigt härligt att doppa sig där!

Efter att vi badad och solat klart så blev det lite lunch och sedan begav vi oss vidare till en regnskog längre in på ön.

Så denna regnskog var helt fantastisk! Genom hela gick det en liten å som var helt ljudlös! Man kunde verkligen inte höra minsta lilla vatten ljud överhuvudtaget! Helt otroligt! Denna plats var känd som en kvinnlig plats av urbefolkningen. Det betyder alltså att bara kvinnor fick vara där. Våran guide berättade att i den där ån gick kvinnorna för att föda barn då den är helt ren så kunde de inte få några infektioner och sånt ifall de födde barnet i vattnet.

I skogen fanns även ett flertal träd som endast växer på ön och ingen annan stans i välden. Många träd var mer värda en guld förr i tiden (säkert fortfarande, bara det att nu är hela skogen eftersedd). Många teatrar och instrument är byggda med några av träd slagen ifrån Fraser Island.

I skogen finns även Dingos (vildhundar), detta är enda platsen i hela välden där de lever men tyvärr är de utrotningshotade och jag tror att det bara finns ca 200 stycken kvar.

Men detta är alltså små delar utav Fraser Island. Jag kan absolut tänka mig att åka tillbaka men då vill jag ha en egen bil att köra runt med för att ta mig till andra ställen på ön!

Hej på er alla! Nu i helgen så har jag varit på Fraser Island med nästan hela norska gänget här borta. Det har varit super kul! Dock så har jag tillbringat säkert 14h i en stekhet buss utan aircon i 30 graders värme! Kan ju säga att gå ut i den stekheta solen va svalkande efter att ha suttit 15 minuter i bussen, så tänk er när vi åkte långsträckor på 2h fast i bussen. Inte bästa upplevelsen men man överlevde. Tur guiden var väldigt bra iaf så det va ju ett stort plus!

Så resan började 4.45 på morgonen då vi skulle bli upp-plockade och körda till Noosa, där våran buss väntade. Första stoppet blev att mata vilda delfiner! Det va ju en självklarhet att man skulle göra det! För nu kan jag ju säga att jag har sätt vilda delfiner både här i Australien och i Italien, sedan har jag simmat med delfiner i Dubai och nu har jag matat dem här i Australien!

När vi matat delfinerna färdigt så begav vi oss på färjan till Fraser Island! Så för er som inte vet det så är Fraser Island världens största sand Ö! Det finns alltså inte några berg och stenar, utan allt är sand. Det mest fascinerande var ju att det finns obegränsat rent söt vatten över hela ön, samt regnskog och andra växtligheter! Våran guide berättade att det krävs 50 års torka för att ön ska torka ut!

På ön finns det heller inga direkta vägar utan man kör rätt på stranden! Otroligt guppigt var det och det va ju tur att man hade säkerhets bältet på!

Så på bilderna här så står vi i sötvatten. Vattnet flyter igenom en massa te-träd så om man smakat på vattnet så skulle det smakat te!

Vi begav oss sedan vidare till Eli Creek och ett sand berg!

Så i Eli creek blev det väldigt djupt på vissa ställen så det fick bli till att ta av sig till bikinin för att inte bli dyngsur! Min tanke var ju att inte bada då det var väldigt kallt i den där lilla ån.

Berget ser ju verkligen ut som ett berg, men det är faktiskt pressad sand och man fick absolut inte röra eller försöka klättra upp på det då man kunde bli sand begraven!

Sista stoppet på lördagen var skeppsvraket Maheno som blev strandad där för flera år sen! Vraket är en inspiration till att skeppet Titanic byggdes för er som inte visste och kanske är intresserade. Vraket ödelades där då det skulle säljas och transporteras till Japan. Så de hade plockat bort motorn på skeppet för att bara föra det över havs. Dock så blev det en storm och eftersom att det inte fanns någon motor så gick skeppet inte att styra och det strandades på Fraser Island.

Vi fick absolut inte gå in bland vrakdelarna, det ser ut som att det bara ligger lite sand på ett däck men så är inte fallet. Om man går in bland vraket så kan man sjunka hela 60 meter rakt ner på grund utav att sanden är så blöt plus att vraket ligger nu mer tills stor del under sanden så tänk er alla rum under som bara "ytligt" är täckta med sand!

Som en sista grej vi gjorde under lördagen var att gå till stranden efter middagen för att kolla på stjärnhimlen. Det var så otroligt fint! Man såg verkligen allt! Det bor ju ingen på ön så det är ju väldigt mörkt, vilket gjorde himlen otroligt klar så att vi till och med kunde se rymdmolnen och flera satelliter på himlen! Verkligen en upplevelse!

Denna dag tittade äntligen solen fram igen! Så dagen började med en lecture men sedan blev det bara häng vid poolen, super skönt! Dock så spelar det ingen roll hur försiktig jag är för jag lyckas alltid bränna mig! Verkligen alltid! Denna gången var det smal benen som fick sig för mycket sol, men men, blir till att smörja in med aloe vera.

Så hösten är här i Australien, vilket innebär mängder av regn och gråa dagar vilket också betyder att luftfuktigheten är hemsk! Vet knappt hur jag ska gå klädd för tillfället faktiskt.

Men annars så rullar dagarna på. Jag känner mig mycket bättre idag och lyckades faktiskt sova mina 9h i natt! Första gången på säkert ett år som jag lyckats sova ordentligt! Jag gick ändå till ett apotek för att hämta ut mer medicin då min knöl fortfarande är kvar. Den är mycket mindre och gör inte ont på det viset längre, men jag vill ändå få bort den helt! Så dagarna består av vila, plugg och skola. Ingen träning och inga riktiga roligheter alltså.

I tisdags var jag iaf i det där 3D 360 graders rummet igen för en lektion. Väldigt roligt faktiskt! Det finns föresten bara 4 stycken i hela världen och denna är den enda som används för undervisning, så jag känner mig lite speciell Hahah!

Men dock har inget intressantare än det hänt.. Imorn så blir det till att plugga lite och sen får vi se! Nu är jag föresten jätte trött, slutar 21 både tisdagar och onsdagar så ska göra mig i ordning för sängen. Kram på er!

Idag hade jag det otroligt kul! Att åka Segway genom southbank i Brisbane var något alldeles extra och något som alla borde testa! Iaf Segway delen! Jag och Lena var helt ensamma på våran guidade tur, vilket bara gjorde det ännu roligare! Nu blir det bara till att skriva två uppgifter om detta, borde inte vara allt för svårt men man ska ju inte underskatta denna kurs..

Annars så skulle jag försöka plugga idag men jag är så himla trött och utmattad så jag ska nog bara gå och lägga mig istället. Så får jag se till att försöka komma ikapp imorn istället!

Kram på er!

Hej på er! Imorse gick jag till doktorn och det visade sig (fast jag visste det redan) att jag har en infekterad bakterie knöl på min hals. Så fick lite medicin utskrivet och sedan en uppmaning av doktorn att ställa in helgens aktiviteter då jag ska vila. Så får väl bli till att plugga för min del denna helg, vilket inte gör mig något då det är viktigt att jag är frisk tills nästa helg istället!

Annars idag så åkte jag med finska Jenny till stranden, där låg vi endast och solade, med andra ord vilade, Hahah! Men när vi var på stranden så såg vi säkert 8-10 krabbor som var stora som en hand, springandes runt och byggde bon rätt framför våra ögon. Sjukt snabba var dem, så det var nästan läskigt att se.

Nu har jag handlat, ätit och ska snart fixa lite frukt sallad. Så blir det nog nån film eller serier ikväll för min del, kram på er!

Kom på att jag hade missat att visa er denna bilden. Som jag sagt förut så älskar jag himlen här borta och ni förstår nog varför om ni kollar på bilden!

Annars så är skolan igång, jag har roligheter framför mig nästa vecka som jag ser jätte mycket fram emot, både i skolan och utanför!

Nu ligger jag annars i sängen, mår lite halv risigt och har bokat tid hos doktorn imorn, så hoppas att jag inte har nött allvarligt iaf. Men nu ska jag sätta mig och plugga lite, kram på er!

Hej på er! Den här helgen har känts otroligt lång vilket på ett sätt ändå känts bra! I lördags så vaknade jag vid 5 som vanligt, så bestämde mig för att gå ut och springa (som vanligt) men sprang dock bara 2 meter innan mitt knä sa ifrån, så fick bli en power walk istället.

När jag var klar gjorde jag frukost och satte mig och pluggade då jag skulle göra ett online quiz senare på dagen. Det gick bra och sedan satte jag mig och försökte läsa på i några andra kurser också, än så länge känns det riktigt bra faktiskt! Känns skönt att ha rutiner under dagen, för att om jag tränar som jag gör så vet jag att jag måste äta ordentligt vilket i sin tur ger mig energi till att plugga och fokusera bättre!

Efter pluggandet tig jag och städade och fixade lite och sen mot kvällen gick jag hem till finska Jenny för att bara prata och hänga lite.

Runt 19.00 så kom tyska Jenny och hämtade upp mig då vi skulle hen till en familj och spela brädspel, det var faktiskt riktigt kul! Och runt 23.00 var jag hemma igen och helt slut.

Idag har jag inte gjort så mycket. Bestämde mig för att vila. Men tanken var att jag skulle lägga mig vid poolen ett tag men dock så började det spöregna, så det var ju bara att tänka om. Men Lena kom sen över en stund, så hon följde med mig till affären för att jag var så himla söt sugen! Ibland får man ju unna sig lite gott!

Nu har jag fyllt i min budgetplan lite så att jag har koll på min ekonomi vilket känns bra! Så nu ska jag fixa lite mat och sen får vi se. Är verkligen trött idag men det har varit skönt att bara va!