Resor

Idag har största delen av dagen spenderats på Dubai Mall. Blev tyvärr inte så mycket shopping, men jag kom hem med en jeansjacka och John med ett par badshorts. Alltid något.

Efter det däckade vi på stranden några timmar tills det började bli svalare i luften. Eftermiddagssolen är ju den skönaste.

När det var dags för middag så hade vi bokat bord på pai thai som Mischa tipsat om!
Så himla mysigt, man åker gondoler ut till restaurangen vid madinat här i Dubai.
Det vi dock inte visste om var att när klockan slog 18 här så blev det dry night. Vilket innebär att det inte serveras alkohol någonstans i Dubai.
Detta var för att hedra någon profet som vi fattade det.
Jaja visst man kan leva en kväll utan vin, men är det semester så är det och då vill jag gärna ha lite gött vin till maten.
Men maten var iallafall exakt så god som Mischa beskrivit den, så det var ju såklart värt och trevligt ändå. Men förlåt, jag tycker inte det ger samma känsla när man dricker cola light till god mat haha.

Det positiva är att det blir en tidig kväll och man är utvilad imorgon. Då tänkte jag köra ett pass på gymmet innan det blir dags för strandhäng igen.

Såhär myigt såg det ut när vi åkte gondolen ut till restaurangen.
Jag som är världens största fan av Disney World ÄLSKAR ju Dubai, då allt känns som Disney. Allt är en låtsasvärld ungefär.

Efter maten blev det en liten promenad vid hotellets strand. Får.inte.nog.av.utsikten.

Mat & Recept , Resor

Vi har kört frukost uppe på rummet nu dessa dagar vi har varit här. Det är ju faktiskt jäkligt skönt att slippa klä på sig ordentligt och göra sig fin inför frukostbuffén.
Frukostbuffén här är också som lunchbuffén som jag skrev om för någon dag sedan, alltså helt galen! Så för oss som ändå inte vill sitta i 3 timmar och äta av allt så passar vår balkongsvariant mycket bättre!

Så, nu har vi precis slängt i oss lite fruktfrukost och ska ta oss till Dubai Mall för lite shopping under förmiddagen!

Resor

Efter frukost idag så gick vi ner till stranden här på hotellet. Vi körde en riktig heldag på beachen, jag som brukar vara rätt dålig på det höll ut ändå. Det var så skönt och härligt så tiden bara rann iväg.
Det är cirka 35 grader på dagarna här nu så det är jäääkligt varmt, men det är ändå lite vind så det är inte fullt så hett som det låter. Men mycket skugga blir det, annars drunknar man i sitt egna svett tyvärr haha.

Älskar när man kör lunch i solstolen som sedan någon timme senare övergår till after beach med coronas, livet! Jag kommer inte klaga en sekund här for sure.

Resor

Åh jag är så lycklig över att vara tillbaka i magiska Dubai! Kan absolut inte förstå människor som inte "gillar" Dubai, helt ofattbart för mig.

Vår första datenight här var iallafall så bra som det ser ut på bilder.
Vi tog en taxi till Jumeirah Beach Hotel och åt middag på Villa Beach som ligger mitt på stranden vid vackra Burj al arab. Maten, vinet & sällskapet var toppklass. Jag åt en vegetarisk pasta och John åt lammracks. Hittills har vi aldrig ätit dålig mat i Dubai, allt är så sjukt bra standard!

Vi tog först en promenad längst stranden. (Hur många bilder kan man ta på en byggnad, men det är ju så fint!!)

Inte visste vi att vi skulle få sitta och äta preciiiis bredvid burj al arab, då hade jag kanske kunnat vänta med alla de första bilderna från promenaden dit.

Här sitter man och mår bra.

Efter middagen tog vi oss upp till uptown bar som Mischa tipsat om, man älskar ju att få såna tips! Baren låg på 24e våningen på Jumeirah Beach hotel med utsikt över Dubai och med supergoda drinkar. Jag drack en "skinny strawberry daquiri" , varför finns det inte mer sånt i Sverige? Alltså, skinny varianter av drinkar? Så man slipper sörpla i sig halva världens sockerproduktion.

Restauranger , Resor

Idag när vi kom till hotellet så var inte vårt rum ännu klart för "inflyttning", så vi bestämde oss för att ta någon enkel lunch - trodde vi.
Gick till restaurangens "bufférestaurang" som var mer som 7 restauranger i en. Det fanns som små stationer för exakt allt man kan tänka sig. Vill man ha japanskt så finns det en hörna för det, thai så finns det eller nygjorda hamburgare så är inte det heller ett problem.

Problemet är bara var man ska börja och sluta haha. Blir en salig röra med lite av allt.

Här är "bufféns" dumplings/dim sum hörna, jatack.

Och för att inte glömma ostron-stationen. Där pekade man ut vilka ostron man ville att kocken skulle öppna och valde sedan sås till. Kolla mini tabascoflaskorna? Såna vill jag ha.

Ingen vanlig sallad här inte. Man valde vilka färska grönsaker man ville ha och så choppade kockarna ihop en sallad som kom till bordet någon minut senare.

Vet inte ens om jag kan kalla detta efterrättsbord. Mer som Kalles chokladfabrik möter ett konditori möter en glasskiosk.
Dessa minipavlovas med en pipett för extra smak är ju heeelt galna.

Till efterrätten fanns också en kaffebar där det gick att beställa exakt allt.

Summan av kardemumman är att en Dubai lunchbuffé är något helt annat än vad jag åtminstone är van vid i buffésammanhang haha.

Resor

Två trötta människor är nu framme i Dubai. Vi flög ju så knäppa tider så vi landade här efter kl 03 på natten. Då ville vi bara sova direkt och hinna få så många timmar som möjligt.
Så, vi bokade ett hotell vid flygplatsen som vi bara kunde däcka på i några timmar innan avfärd ut till palmen.
Problemet var bara att vi hade bokat hotell vid fel flygplats haha. Så vi fick boka ett nytt vid rätt flygplats, men perfekt att ha två olika hotell bokade för en natt (?) gick ju självklart inte att avboka vårt klanthotell. Jaja, nu är vi framme på vårt "riktiga" hotell och ska få i oss lite mat nu innan vårt rum är klart för att flytta in i.
Ska försöka uppdatera mycket här! Bloggvänligt material här haha.

Resor

Vet inte när jag senast varit på en flygplats såhär tidigt. Men vi kände att eftersom vi flyger sent så kan vi lika gärna vara på flygplatsen 3 timmar innan och få i oss lite middag.
Blev klassiska olearyskäket på arlanda med semestercoronan, den är given.

Nu ska vi precis kliva på planet och sedan väntar 6,5 timme flyg som tar oss till Dubai. Älskar att man vaknar upp till värme & palmer imorgon.

Restauranger

Har velat äta på eatnam så länge men glömmer alltid bort det när jag väl ska äta haha.
Men igår när jag och John gjorde ärenden på stan så gick vi förbi där och bestämde oss för att äta lunch.

Det är alltså en vietnamesisk restaurang på odengatan. Det är en familj som öppnat restaurangen och de tillagar deras mormors favoritrecept från södra delen av Saigon i Vietnam.
Maten var precis så god som jag hade hört att den skulle vara. Här kommer det att bli många besök i vår & sommar helt klart.

Allmänt, Shopping

Börjar bli redo för Dubai nu. Beställde hem lite badkläder, bl a denna fina baddräkt från river island , den sitter ännu finare på. Gillar detaljerna på den, blir peppad på beachclub nu!

Mamma & Pappa var förbi med lite påskpresenter igår, bl a en solkräm från Biotherm. Tror den kommer att vara bra för mig som lätt får utslag av "billigare" solkrämer.

Har även varit och köpt en ny resväska precis, så nu är det bara att börja packa ner allt! Och så fick vi med oss en handfull böcker påvägen hem från lunchen. Det kan ju vara något av det bästa med semester ändå, att läsa massa bra böcker!

Familj & Vänner, Mat & Recept , Allmänt

Igårkväll kom jag hem efter bilresan från Sälen till ett dukat bord och tända ljus.
På tallriken låg hummer & kräftor (min favvo).
Vilken bra man jag har lyckats skaffa alltså. Ibland får man skryta.
Till huvudrätt bjöds det på pepparbiff (också favvo) med potatisgratäng, sparris och ett glas rött.
Kändes väldigt bra att bli så bortskämd och servad efter en lång bilresa, det gjorde han bra!❤️

Idag står nya fransar på schemat och sedan är det dags för att gå ut på jakt efter en ny resväska. Sedan packa packa packa & träning ikväll med Mischa.