​Är nu äntligen klar med min video från Mexiko! Hoppas att ni tycker om den! (Det roligaste kommer i slutet)

Sista dagen var den enda gången jag faktiskt låg i solstolen och solade. Alba var borta nästan hela dagen och gjorde aktiviter med de andra barnen så jag hade ingen som tvingade mig att vara i vattnet hela tiden. Jag och Alberto passade även på att snorkla i havet och han var helt fascinerad av att kolla på fiskarna haha. På var kvällen var det mexikansk fest på en annan del av hotellet. Där spelades musik, bjöds på dricka och fanns olika spel och aktiviteter att testa på.

Under natten från torsdagen till fredagen så vaknade jag utav feberfrossa och på morgonen därpå mådde jag skit dåligt och hade hög feber. Blev kvar i sängen hela förmiddagen tills jag var tvungen att förflytta mig till bussen som körde oss till flygplatsen. Direkt efter att vi checkat in vårt bagage så bestämde min mage sig för att kasta upp allt mitt innehåll mitt på flygplatsen. Blev hämtad med rullstol och så var vi tvungna att checka läget hos läkaren innan vi fick gå vidare. Detta gjorde att vi blev oerhört sena så vi fick rusa till gaten. Jag satt i rullstol med Alba i famnen och där bak sprang Alberto med tre ryggsäckar, en Marisol med fler väskor och en Marisol med högklackat. Men vi hann med planet som tur var. Mitt under de jobbigaste 10 timmarna så blev Marisol riktigt sjuk. For fram och tillbaka från toaletten och bara spydde och spydde. Alba mådde också dåligt och även hon kräkte någon gång. Dom två dagarna därefter var vi bara hemma i lägenheten för att tillfriskna och jag flög sedan hem i tisdags. Men jag är riktigt glad att vi blev sjuka den sista dagen istället för i början eller mitten av veckan. Är super glad att jag fick möjligheten att följa med min värdfamilj på denna underbara resan och dessutom lära känna dem ännu bättre nu när spanskan är bättre. Är evigt tacksam för denna värdfamiljen<3

Andra utflyktsdagen, nu med en egen guide Ivan som körde runt oss i hans bil. Vi åkte först två timmar till den världsberömda pyramiden Chichén Itzá. Wow alltså! Trots att det var odugligt varmt och trots att vår guide där pratade riktigt otydlig spanska så var det en super cool upplevelse. Vi åkte sedan vidare till den andra cenoten. Den här var lite annorlunda och mer instängd, men fortfarande något av det häftigaste jag sett. Längre fram så kommer även video på allt såklart!

Vi åkte vidare en liten tur och käkade lunch i någon liten stad jag ej kommer ihåg namnet på. Efter det var det hemfärd till Tulum och där blev vi hembjudna till Ivan för att träffa hans familj. Alba blev direkt bästa kompis med Ivans lilla dotter och de sprang iväg och lekte direkt. Det var verkligen intressant om jag får säga det så att komma hem till Ivan och få en annan inblick av Mexiko. På en liten yta med tre små hyddor gjorda av plåttak och lakan som dörrar, bodde Ivan, hans familj och hela hans släkt. Direkt fick man en tankeställare och jag och min värdfamilj pratade mycket om det efteråt. Det kändes konstigt att man stod där med en ryggsäck på sig full med dyr kamerautrustning och telefon osv. Sedan att man själv bodde på ett lyxhotell där han jobbar varje dag och tjänar ca 60kr om dagen, kändes inte riktigt rättvist.

Idag var det utflykter som gällde. Klockan 8 så åkte bussen iväg mot vårt första stopp. Coba pyramiden, den ända pyramiden vi fick klättra upp på. Även lilla Alba kämpade sig upp med lite hjälp. Denna dagen gick vi och svettades så att tröjorna blev blöta och det bara rann från våra huvud. Men det var helt klart värt det! Vi satte oss i bussen och körde en bit ut i djungeln där det knappt fanns någonting alls. Jag var livrädd för att vi skulle stöta på någon orm eller fågelspindel på vägen, men jag hade tur. Efter en bits promenad så kommer vi fram till en liten liten slags by med små stugor. Här blev vi bjudna på jätte god mat av Maya folket som bodde där. Alla saker och ting var gjort av antingen trä, sten eller lera. Det var en riktig cool upplevelse att sitta mitt ute bland ingenstans i djungel och bli bjuden på deras mat. Efter en paus så gick vi vidare och kom fram till ett jätte fint ställe med sjö och linbanor. Här åkte vi zip-line och paddlade kanot. Super fint var det! Vi drog oss vidare mot en så kallad Cenote. En slags öppen gruva eller vad man ska kalla det, med turkosblått klart färskt vatten. Det var det skönaste och coolaste badet någonsin. Sista stoppet denna dagen var i orten Tulum. Här kollade vi på ruiner från Maya-templen och checka även in den otroligt fina stranden. Helt tumblr vänligt kan jag säga!

​En dag på stranden. Med vårt armband så fick vi åka runt till de olika hotellen som ingick i samma kedja. Bada i deras pooler och vara på deras stränder osv. (Området heter Riviera Maya)

För er som inte vet så åkte jag till Mexico en vecka tillsammans med min värdfamilj och min värdmammas mamma (som båda två heter Marisol). Första dagen bestod av rätt mycket kaos men  tillslut så löste allt sig. Kan börja med att nämna att min värdmamma och hennes mamma är inte världens snabbaste personer eller de som har koll på allting. Okej. Pga mycket folk osv så tog det rätt lång tid för oss att checka in och gå igenom säkerhetskontrollen. Mitt i allt stressande så tappade Marisol bort Albas rullväska som var full med hennes kläder. Men som tur var så hittade personalen den sen. Flygresan gick bra och det var första gången Alba flög så hon var extra hysterisk. Tur hade vi som kunde lugna henne med filmer på Albertos iPad. När vi väl kommer fram till flygplatsen Cancun så hoppade vi på en buss som körde oss ut till hotellet och varade ca en och en halvtimme. Hotellet hette Grand Bahía Principe och är ett femstjärnigt megastort hotell. Har aldrig varit på ett så fancy ställe i hela mitt liv. För oss efter spansk/svensk tid så var klockan ca 5 på morgonen och alla var jätte trötta och tjuriga. Mitt i allt så blev vi erbjudna något extra erbjudande som jag inte riktigt förstod vad det var. Vi frågade vad haken var och tjejen i receptionen sa att det inte var någon hake. Marisol skrev på pappret och sen gick vi till restaurangen för att äta kvällsmat. När vi kommer tillbaka så visar det sig att vi ska alla på 5 personer i ett rum istället för två. För mig så gjorde det ingenting men de andra blev förbannade för att de blivit lurade. Så där står mina värdisar och mamma Marisol och bråkar om vems fel det var osv. Jag stod där och hängde knappt med i något av vad dom sa. Tillslut så blev vi erbjudna att sova i samma rum första natten och sen fick vi byta till två andra rum som hade en dörr emellan sig. Ungefär 7 på morgonen fick vi äntligen gå och lägga oss.

Sista dagen innan vår avfärd till Mexico så åkte vi på utflykt till La Pedriza! Vi tog först ett stopp i en liten by exakt bredvid som hette Manzanares. Vi hängde lite i parken så Alba fick leka av sig lite och sen blev det såklart glasstund. La Pedriza var faktiskt ett utav de finaste ställena som jag besökt i Madrid. Bergsvandring var självklart väldigt häftigt men detta var så otroligt fint och vackert! Jag låtarna bilderna förklara det mesta.