View tracker

Gårdagen blev inte riktigt som planerat, systern var tvungen att åka till stallet så blev inet gym alls igår.
Däremot ringde jag min chef och pratade om sommaren och det verkar bli så att jag kommer in vid 12 och bara delar posten, så vi får hoppas att dom hinner få upp min post så att jag har något att dela iallafall.


Dagens planering är att
lägga in rena kläder i garderoben,
åka till toyota och köpa någon färg,
sedan rehab där jag ska få nya övningar,
efter det möta syster i täby, hon ska köpa skor,
och ikväll blir det gymmet och kolla fotboll

Nu måste jag nog sätt igång, måste åka om 3 timmar och ska hinna äta och göra mina rörelse övningar innan så nu är det dags att sätta lite fart.


Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

View tracker

Igår fick jag äntligen köra alla övningar på rehaben, dock med väldigt låg vikt på baksidan men så hilma skönt att komma igång. Sträckningen har även blivit mycket bättre så de är bra, nu ska jag bara jobba på ordentligt med böjning också, så ska det nog bli bra snart.

Idag har jag inget planerat förutom att ring och prata med miin chef om sommaren och förmodligen ta en sväng till gymmet i kväll. Har inte varit på gymmet sedan förra måndagen, efersom min baksida gjort så ont så nu känner jag att det är dags att åka dit och träna lite lätt, ska förodligen även hjälpa systern lite så det blir kul.

Jag tycker det är så otroligt tråkigt att vara sjukskriven, jag har absolut ingenting att göra, och kan förövrigt inte göra så mycket heller, men det är ju så tråkigt. Måste komma på något jag kan göra på dagarna för jagär så rastlös å funkar inte att bara sitta hemma och kolla serier hela dagarna.
Vi håller även på att renoverar tvättstugan, så jag kan bara vara på mitt rum hela dagarna vilket gör det ännu tråkigare.
Nu ska jag snart gå och ducha och sen fixa lite lunch, så får jag se vad som händer sen.

Vill så gärna åka utomlands!

Likes

Comments

View tracker

Idag var jag som sagt på 6 veckors återbesök, min läkare var tyvärr sjuk så fick träffa en annan men det gick bra det också. Hon tyckte att jag var lite stel men ändå inte så jätte farligt, vilket var sjukt skönt då det var det jag var mest oroad för. Nästa återbesök blir om 4,5 månad ungefär, alltså 6 månader efter operation och då är det lite styrketester som ska göras. Läkaren trodde dock att jag kommer vara långt ifrån klar då, eftersom mina ben endast består av muskler och jag har tappad i princip alla muskler efter dessa två operation så jag har mycket att bygga upp igen. Dock sa hon att knät kändes stabilt och trodde att jag skulle få ett stabilt och helt knä igen, så det var jätte skönt att hör.

Min baksida lår känns idag mycket bättre så idag på rehaben blir det att köra lite baksida övningar äntligen. Tänkte åka dit ca 15 så att jag hinner komma igång innan alla andra kommer dit, det lir så trångt och ibland om man har otur får man så och vänta på en cykel då alla cyklar som uppvärmning. Måndagar är det allt mest folk på också, konstigt nog. Så det ör fördelen med att vara sjukskriven att man kan åka dit lite när man vill.


Likes

Comments

Idag var det invigning av den nya galoppbanan Bro Park. Så jag, mamma och systern åkte dit vid 11 då vi trodde att vi skulle hinna dit innan alla andra så att vi skulle kunna parkera nära, men väl framme va det fullt med bilar så vi fick åka till en provisorisk parkering längre bort, men dom hade bussar som gick så det var inga problem, trodde vi skulle behöva gå vilket jag aldrig skulle klarat så det var jätte skönt.

När vi klev av bussen möte vi upp pappa och fick VIP band så, vi kom in gratis och fick mat, fördelen med att ha en pappa som jobbar på Bro Park.
I första loppet startade våran häst, jag, mamma och pappa äger 1/20 del av en häst tillsammans, så det var största anledningen till att jag åkte dit överhuvudtaget. Dessvärre kom hon bara 4a men med tanke på hennes bakgrund och motståndet så var det ändå ett godkänt lopp av henne.

Den nya anläggningen är otroligt fin och fräsch, dock är inte allt klart än men det är ett klart upplyft från 1 juni när jag var där och kollade på första tävlingsdagen.
Det var ca 10 000 personer där idag vilket är sjukt mycket så det var svårt att se och röra sig så vi hamnade tillslut i restaurangen, där man kunde sitta ner.

Nu känner jag verkligen av att knät inte är helt 100, det känns stelt och svullet men hoppas att det går över till imorgon då jag ska på 6 veckors kontroll på Sophia hemmet.





Likes

Comments

Nu har jag äntligen opererat korsbandet, eller nu och nu det var ett tag sen, 11 maj rättare sagt.
Operationen gick iallafall väldigt bara jag hade knappt ont efter, vilket var väldigt skönt. Träffade min sjukgymnast 5 dagar efter operationen och hon var väldigt nöjd över hur mitt knä mådde, vilket var en lättnad då jag har haft en sådan extrem otur, med ett stelt knä.
Allting flött på bra och jag mådde över förväntat bra till ca 4 veckor efter operationen, då fick jag en bristning i baksida lår, och har sedan dess haft otroligt ont och inte kunnat köra någon baksida lår övning på rehaben, jag har även haft svårt med sträckning av knät och kännt instabilitet, vilket  har gjort att jag har svårt att gå. Men nu 1 vecka senare börjar det äntligen bli lite bättre så hoppas på att kunna köra lite lätt baksida på måndag.

Likes

Comments

Jag går på Täby rehab, och där funkar det så att sjukgymnasterna har öppen träning, det innebär att mellan vissa tider i veckan så får alla som ar den sjukgymnasten komma dit och träna och få hjälp med det man behöver, detta för att man ska ha möjligheten att kunna åka dit och träna 3 gånger i veckan.

Jag börjar alltid med rehab med att cykla i 10 minuter som uppvärmning, i början var dessa 10 minuter de värsta minuterna jag visste men nu när jag fått mer rörlighet så är det faktiskt ganska skönt.
sen så har jag 15 olika övningar som jag får göra i olika ordningar bara det blir gjort.
1. Tåhävningar på 1 ben 10x3
2. Vippbräda 1 minut x3
3. Benspark 2 ben upp bromsa med sjuka ner. 22.5 kg 10x3
4. Benpress med ett ben 120 pounds, ca 55 kg, 10x3
5. Magliggande excentrisk legcurl 15 kg 10x3
6. Sittande legcurl 1 ben 17.5 kg 10x3
7. Excentrisk benspark med motstånd 3 10x3
8. Bendrag bakåt i dragapparat vikt 60 (ej kilo eller pounds) 10x3
9. Bendrag framåt i dragapparat vikt 50 10x3
10. Bendrag utåt i dragapparat vikt 50 10x3
11. Höftlyft med benindrag på pilatesboll 1 ben 10x3
12. Draken med 2.5 kg 10x3
13. Kliva ned från stepbräda på lägsta 10x3
14. Kliva upp 45 cm låda med balanskudde på 10x3
15 Utfallssteg med 2.5 kg över huvudet 16x3
När jag har kört dessa övningar kör jag crosstrainer i 10 minuter. Och efter det hjälper mig sjukgymnast mig att böja mitt ben, först sittande, sedan magliggande och gör så sjukt ont och efter det spänner hon fast mitt ben i 5 minuter, när jag ligger på rygg för att det ska sträckas.
Allt detta tar ungefär 2 timmar beroende på hur mycket folk det är.

Likes

Comments

Jag har under veckorna så mycket tid över för att sitta vid datorn och blogga, jag vill göra så mycket jag kan av timmarna som finns på dygnet. Göra sådant som verkligen ger mig något, det behöver inte vara något som gör något för mig i framtiden, utan ven i nuet. När jag är i stallet får jag tid att bara koppla av allt annat, när jag är i stallet är det bara det som händer där och då som räknas. Och för mig är det viktigt, jag behöver få stänga av hjärnan lite då och då, speciellt på vardagarna eftersom mitt jobb gör att hjärnan går i 120 helt tiden.

Min vecka har varit bra men väldigt intensiv, sen har planeringen inte hållit helt och hålet på grund av vissa anledningar, men det har funkar iallafall.
Tänkte skriva ett inlägg om min rehab, vilka övningar jag gör och så vidare. Så det ska jag göra nu och senare ikväll ska jag till gymmet och träna lite så nu måste jag sätta fart innan klockan hinner bli för mycket.


Likes

Comments

Jag går i tankarna på att börja plugga, tankarna pendlar mellan att utbilda mig till PT eller Sjukgymnast, Jag älskar att lära folk nya saker och hjälpa till se hur människor skiner upp när dom fattar och när dom lyckas, och träning är ju något jag verkligen brinner för så därför känns det som att det är något av dessa saker jag ska göra. Men så kommer det stora problemet, att utbilda sig till PT kostar en massa pengar, och jag vill inte lägga en massa pengar på något som jag inte är 100% säker på att jag vill göra. Så det lutar åt att utbilda mig till sjukgymnast så kan jag om jag vill utbilda mig till PT efter det, då behöver jag inte heller gå alla steg vilket innebär lägre kostnad.
Men sen går jag i tankar på att bli mattelärare också, matte är ett sådan ämne som så många har svårt med, ett ämne som alla måste kunna för att klara skolan. Jag har alltid haft lätt för matte och har så länge jag kan minnas hjälp resten i klassen med matte då vi inte haft några bra mattelärare. Jag har stått och haft genomgångar med hela klassen efter att läraren haft det för att ingen fattat. Men jag tror ändå att mattelärare kanske inte är något som jag vill jobba med ändå.

Det lutar alltså mot sjukgymnast, men för att jag ska kunna plugga till det måste jag plugga upp flera ämnen, har funderat på att det kanske är något jag ska ta tag i nu när jag ska operera korsbandet och bli sjukskriven igen. Jag kan behöv något att göra på dagarna så att lugga upp några ämnen på distans kanske är perfekt. Sen vet jag ju att det är otroligt höga intagningspoäng, vilket jag är otroligt osäker på om att jag kommer klara, men jag ska verkligen försöka för att jobba om brevbärare resten av livet är inget jag vill.

Likes

Comments

Dagen idag började väldigt speciellt, jag vaknade och hade först ingen aning om var jag befann mig någonstans, märkte sedan att jag var i min systers gamla rum. Hade av någon anledning gått i sömnen och gått och lagt mig där istället.

Åkte sedan och jobbade i 4 timmar, och sedan men för att äta lunch. Tyvärr blev lunchen ingen höjdare, fick ben i maten, som jag förövrigt nästan alltid lycka få, vilket gjorde att jag inte ville fortsätta äta. Blev iallafall någorlunda mätt så får äta någon mer mat ikväll istället.
Jag ska om ungefär 1,5 timme åka iväg till rehaben, tänkte skriva ett inlägg med det olika övningarna jag gör på rehaben senare. På min Instagram @minvagtillmal finns det två filmer från rehaben, om ni är intresserade av att kolla. Jag brukar vara där runt 2 timmar så är förhoppningsvis hemma till 18 så att jag hinner äta någon lätt innan jag åker till gymmet vid 19 tiden. Jag ska gå på ett pass som börjar 19.30 och måste hinna värma upp lite innan, då det där ett väldig kort pass, endast 30 min, dock väldigt intensivt så måste vara väl uppvärmd innan. Passet jag ska gå på heter Cage, och det är cirkelträning med 7 stationer, man kör 45 sekunder på varje station och kör 2 varv, den enda vila man får är 1 minut efter första varvet. Cagen består av mestadels överkropps övningar vilket gör att även fast jag inte kan göra några benövningar kan vara med, och skulle det vara någon övning jag inte kan göra på rund av knät så gör jag bara något annat.

Jag personligen tycker det är mycket roliga att gå pass än att träna själv, då jag pushar mig hårdare än när jag kör själv, träningen blir även mer intensiv vilket gör att det vi gör på 30 minuter på cagen skulle jag gjort på 1 timme själv. Jag tycker även det är skönt att ha en tränare som kollar så att man inte gör övningarna fel, utan att man gör den på den rätt sätt så man inte skadas.
Vet dock att det ät många som inte gillar att gå på pass, utan mycket hellre tränar själv. Jag var själv så förut då jag trodde att jag skulle vara så mycket sämre än alla andra, men alla gör övningarna på sin nivå.

Nu måste jag sluta sitta här och skriva och fortsätta städa då jag inte blev klar igår, jag kanske inte blir klar nu heller, men då blir det mindre att gör ikväll.

Likes

Comments

Måndag: Jobba 8-12, sista dagen som sjukskriven
             16-18 åka till rehaben 
             19.30-20 köra cage på gymmet, vilket är ett intensivt cirkelpass med mesta dels överkropp

Tisdag: 8-14 Jobba
            14 åka till stallet och mocka, fixa vatten och mat
            15.30 åka till gymmet
            17 åka till stallet med syster och rida

Onsdag: 8-14 jobba
             16-18 rehab
             19,30 eventuellt cage igen

Torsdag: Exakt samma som tisdag 

Fredag: 8-14 jobba
            14-16 rehab
            18 Troligtvis hjälpa mamma på gymmet och kanske gymma själv
            20 eventuellt hem till en kompis

Lördag: 9.15-9.45 Cage
            10 Eventuellt åka och kolla på nya galoppbanan i Bro

Söndag: Inget planerat än så länge tror jag, kan ha missat något dock. 
 


 



Likes

Comments