Idag lämnade vi Noosa.

Där fanns extremt fin natur, och som tur var  spenderade vi 3 nätter där.

Första dagen åt vi brunch, provade paddleboarding, och paddlade även kajak. Vi träffade en norsk tjej på hostelet som följde med på vattensporterna, vilket var kul!

Andra dagen åkte jag, Lovisa, samt Victoria (tjejen från första dagen) en shuttle från hostelet (som förresten heter Noosa Backpackers Resort) till Noosa main beach.

Därifrån gick vi på en promenad i nationalparken, där vi såg fina utsikter och vilda delfiner i vattnet!

Igår var jag, Lovisa, Ebba (En svensk tjej som Victoria känner), samt Victoria på Sunshine beach. Det var väldigt varmt och skönt, men jag råkade somna i solen, och brände min rumpa..

Dagen avslutades med en svensk delikatess - tacos!

Det var i princip allt vi gjorde i Noosa, och jag är väldigt nöjd med detta stopp! :)

Nu är vi på väg från Noosa till Rainbow beach, där vi startar en tour till Fraser Island imorgon.

Under ett ganska långt tag nu har jag varit väldigt inaktiv och inte alls känt för att blogga, men det är mest för att jag tänkt på så mycket annat...
Från början var våra biljetter hem bokade till den 25/1, alltså om 4 dagar, vilket inte alls skulle fungera.

Både jag och Lovisa har nu bokat om våra biljetter, men dock till olika datum. Jag känner att det är väldigt tryggt att resa ihop, men eftersom jag inte vet när jag kommer kunna göra en sånhär resa igen, så vill jag få ut så mycket som möjligt utav denna resa och växa maximalt som individ (vilket jag tror man gör om man reser på egen hand).

Det känns läskigt, men jag tror att jag behöver det här. Det är dags att jag tvingar mig själv att komma ut ur min comfort zone och börjar ta chanser!

En konstig anka vi nyss såg på bussturen mot Rainbow beach.

Dagen innan nyår flög vi från Hobart i Tasmanien till Sydney.

Första dagen gjorde vi inte speciellt mycket, men andra dagen var det som sagt nyårsafton, som vi spenderade med 3 personer vi hittade i en backpacker-grupp på Facebook (Iris, Bram, och Harry).

Vi möttes upp, och började sedan köa vid 11 för att få en plats på Mrs Macquries chair, med utsikt över Harbour Bridge.

Under dagen hade vi picknick, drack lite, lyssnade på musik, och spelade kortspel, vilket var väldigt trevligt!

Fyrverkerierna var väldigt fina, och det var en häftig upplevelse att vara i Sydney över nyår, men jag skulle inte vänta i 13 timmar för fyrverkerier igen..

Dag 3 i Tasmanien spenderades i Mt. Field national park.

Där gick vi till Russell falls, och åkte till Lake St Clair - Tasmaniens djupaste sjö.

Sedan var det övernattning i ett nedgånget hus i en stad som heter Tullah, där vi även stannade natten efter.

Under andra dagen utav touren åkte vi först till Natureworld, ett animal sanctuary. Där fick vi mata kängurur som gick fritt, samt titta på andra djur. Vi fick även klappa en wombat.

Jag lyckades även bli biten utav en tasmansk djävul, vilket var väldigt klantigt..

Kängurur i massor!

Tasmansk djävul

En papegoja som inte alls var snäll. Han bet Ben (vår guide) i handen, och bet även i Lovisas sko..

En wombat

Efter Natureworld åkte vi till Freycinet national park, för att ta en liten hike till utsiktsplatsen över Wineglass bay. Vi hade även utsikt över Coles bay, och stannade en stund på Honeymoon bay.

Coles bay

Wineglass bay

Honeymoon bay

Vi åkte på en tour som hette Lap of Tassie med Jump Tours, vilken började på juldagen.

Första dagen bestod utav mycket julmusik, mycket bussåkande, samt stopp för att titta på träskuplturer i Legerwood, spendera tid på stranden vid Bay of Fires, samt titta på små pingviner i Bicheno.

Legerwood

Bay of Fires

Little penguins

Eftersom vi hade en avskedsmiddag för Linda, så la Felicia fram förslaget att ha en för mig och Lovisa med.

Jag, Lovisa, Felicia och Amanda träffades därför hemma hos Felicia och åt tacos, som riktiga svenskar!

Vi bjöd in Phil också, men han kunde inte komma (eller så ville han inte)..
När vi berättade att vi skulle äta tacos och köpa billigt vin så blev dock hans fru förskräckt, och fick Phil att ge oss en varsin flaska mousserande vin, haha!

Felicia kunde inte hitta en traditionell julgran, så det fick bli en sånhär istället.

Jag har inte varit så taggad på julen nu när vi varit i Australien, eftersom det är så varmt och jag inte har några traditioner som jag kan hålla fast vid här.

Den 20/12 var det dock julmiddag, vilket var mysigt! Jag och Lovisa gick hem till Ina, och så hade vi julmiddag ihop.

Vi öppnade även christmas crackers, vilket är smällkarameller med en "hatt", en leksak, samt ett dåligt skämt, som ni kan läsa på bilden nedan.