Jag vet inte riktigt hur jag ska börja detta inlägget. Det har ekat tomt här inne i snart en månad nu, för det är faktiskt fyra veckor sedan vi kom hem imorgon. Fyra veckor som har gått både snabbt och som har vart superroliga, men även fyra veckor som känts tomma och där man längtat tillbaka varje dag.

Några veckor innan vi skulle åka hem så kände jag mig ganska färdigrest, jag längtade inte hem men lusten att bo i en resväska och flänga runt hade försvunnit lite. Men desto närmre denna dagen vi kom, så ville jag bara stanna. Jag ville boka om biljetten och stanna kvar. Dagen vi lämnade Bali kändes nästan som ett mörkt moln. Visst, vi skulle komma hem till familj och vänner och allt vad det innebar, men det betydde även att resan och äventyren var slut. Jag vet inte hur många gånger jag grät under flygresan hem, både av sorg över att lämna men även lycka över vad vi fått vart med om. Väl hemma knackade jag på dörren på mamma och pappas kontor, och jag fick nog inte ens fram ett "surprise" för hela jag kom in i något tillstånd där jag bara skakade. Att träffa dem och även Oliver dagen efter, var helt underbart. Därefter tog det bara ett dygn för min kropp att bli rastlös, som i den stunden var van med människor och saker som hände varenda timma av dygnet - så jag packade en väska och åkte till Sälen. Det blev några dagar av fullt tempo igen innan kroppen sa ifrån. Lagom tills resan mot Smögen gick igen så fick jag feber och var dålig i flera dagar. Då tvingades jag liksom att varva ner, ta det lugnt och bara vila, vilket var behövligt där och då.

Nu har det gått fyra veckor, livet är liksom tillbaka lite som tidigare. Man jobbar igen och man umgås med vännerna igen och allt är liksom som vanligt igen - förutom jag. Allt hemma är likadant men jag är inte likadan längre. Jag har ett helt annat synsätt nu, ett annat perspektiv på livet. Denna resan har fått mig själv att växa och jag är någon annan nu. Fortfarande Filippa men ändå någon annan. Skulle jag rabbla upp alla saker jag lärt mig under mina tre månader på resande fot så skulle detta inlägget aldrig bli klart, men jag tror ni förstår vart jag vill komma. Denna resan har utvecklat mig.

Jag tittar inte på bilderna så ofta nu, jag pratar inte om resan så mycket och jag tänker inte på resan hela tiden - för om jag gjorde det så hade jag nog gått sönder lite. Jag är otroligt glad att jag åkte. Detta kommer vara något som jag pratar om enda tills jag sitter där på ålderdomshemmet och upprepar gång på gång vad jag och Micaela var med om. Men nu, just nu går det liksom inte. Jag tror det är vanligt att tiden efter en sådan här resa går i perioder. Som perioden i början av rastlöshet, perioden efter några veckor då jag pratade om resan med allt och alla, och perioden nu av saknad. För jag saknar resan. Jag saknar alla länder, alla upplevelser, alla vänner vi träffade och alla känslor som kändes. Ikväll är en sån kväll då jag tittar på flygbiljetter tillbaka till Bali. Bali som kom mig så nära hjärtat. Bali som nog för alltid kommer vara min favoritplats på jorden.

Ikväll saknar jag resan och det är jobbigt. Ni som inte gjort något liknande kommer inte förstå hur jag menar nu, men ni som vart iväg kommer nog förstå vartenda ord. Jag känner mig tom, så fruktansvärt tom och lite ledsen. Men ändå glad. Glad över att jag åkte, glad över att jag vart med om saker som får mig att sakna och att känna mig ledsen och tom. För det kan ju bara betyda att det var världens bästa resa, eller hur?

Vill bara kika in och säga att vi är hemma. Kommer skriva mer en annan dag, behöver bara samla oss lite. Kram

Och så var det tisdag igen! Och nytt ställe, nämligen Canggu! Här har vi varit i två nätter nu och det är så mysigt. Vi har solat lite på vår takterrass, strosat runt bland alla mysiga restauranger och caféer och bockat av några av dem som vi har på vår "att göra-lista".

Igår prövade vi även att surfa som vi pratat om så länge! Vi betalade för en lektion med en "guide" och han gick igenom lite basic grejer på land i fem minuter och sen var det hopp ut i vattnet! Det var inte lätt, kan jag lova! Men så otroligt roligt. Vi slukade nog 100 liter vatten på man när vi spolades under med vågorna ex antal gånger men det hade vi nog räknat med. Det var såklart läskigt också. Man måste ha respekt för havet och dess kraft. Vi rycktes med ordentligt några gånger och när man väl kom upp till ytan för att få luft så kom det en ny våg... och så kunde det va kanske tre gånger i rad innan man kunde andas ordentligt.

Det var ändå lite jävlar anamma i oss när man ville försöka igen och så fick man nästan som en adrenalinkick. När man nästan klarade av att stå på brädan men slängdes av direkt då blev man mer peppad på att försöka igen och igen för att klara att stå!

När vi skulle lägga oss på kvällen var det som att det gungade och det kändes som man låg och flöt på vattnet, haha. Idag har vi redig träningsvärk. Man blev så otroligt trött i nacke, armar och rygg. Det var träning för hela kroppen!

Surfing är något definitivt kommer att göra igen!

Förutom surfingen då så har vi ätit massvis med god mat och vi kommer förmodligen att fortsätta i de banorna! Vi ska snart gå till ett svenskt ställe som heter "FIKA" och äta deras omtalade köttbullar! Igår var vi där och tog pannkakorna, mums!

Hoppas ni har det bra hemma, eller vart ni nu är!

Kramar från Micaela

Hej från Uluwatu! Igår lämnade vi vårt älskade Ubud och åkte hit, till Uluwatu. Vi gjorde inte så mycket igår mer än att slappa. När vi skulle äta kvällsmat så tänkte vi promenera tills vi hittade en restaurang, vilket var lättare sagt än gjort. När vi gått i becksvart mörker i 25 minuter och mötte en man med ett svärd, mitt i ingenstans, så liftade vi med en taxi. Vi kom hem välbehållna och förstådda med att man ska hyra moppe här och inte gå!

Sagt och gjort, imorse hyrde vi moppe och åkte mot vårt första stopp, Uluwatu tempel. Så fint!!!! Templet är längst ut på udden på första bilden. Miljön runtomkring var heeeelt magisk! Ett måste om man är i Uluwatu!

Stopp nummer två - Padang Padang Beach. Tro det eller ej, men det finns faktiskt paradisstränder på Bali också! Jag trodde inte det. I Seminyak där vi bott två gånger nu så är stranden i princip grå/svart. Denna fina strand påminde mig om Thailand. Vi stannade bara en kort stund då vågorna var så höga att det inte gick att ligga där.

Därifrån tog vi moppen till Dreamland Beach. Denna strand var också väldigt fin, men med väldigt höga vågor och väldigt mycket folk. Vi tog en lunch och en kort promenad på stranden innan vi åkte hemåt hotellet igen.

Väl hemma tog vi en dusch innan vi åkte mot Single Fin för en kvällsmat. Där satt vi, i solnedgången, med ett glas vin och en burgare och tittade på när folk surfade. Nu sitter vi på vår lilla veranda, läser bok och lyssnar på musik. Livet är bra härligt hörni!

Kram Filippa

Igår natt stod klockan på 01.30 för att stiga upp och bestiga vulkanen Mount Batur. Efter några få timmars sömn stod jag upp och blev upphämtad ca 02.00 och i bilen satt redan Wilma och Desse! Efter att vi hämtat upp fler folk och hållt på att fastna i lera med bussen så vi inte kom därifrån :)))) åkte vi vidare mot första stoppet; Frukost 03.30! Friterad banan!

Ja, det var ungefär lika gott och mättande som det ser ut! Men skrattade gjorde vi i alla fall.

Runt 04.00 skulle vi börja gå upp den ca 2h långa beckmörka färden. Det var otroligt stjärnklart och upp längs vulkanen kunde man se som ett streck med ljus som var ficklampor från alla de som besteg. Så häftigt!

När vi kom upp var klockan ca 6.00 men man kunde även välja att gå ytterligare 15-20 min för att komma ännu högre. Självklart gjorde jag, Wilma och Desse det! Vår grupp stannade kvar men vi ville enda upp för den 1717 m höga vulkanen för att se soluppgången!

Det var så otroligt häftigt!! Vi kunde även se ånga som kom upp från lavan. Bara att känna den värmen i ansiktet var väldigt coolt.

Jag är så glad att jag gjorde detta och det var inte alls lika jobbigt som jag trodde att det skulle vara. Det var nästan jobbigare att gå nedåt än upp och det har nog aldrig varit så skönt att känna platt mark igen, haha. Idag har jag go träningsvärk i ben och rumpa men det var som Wilma sa, "jag tänker mig att efter detta har jag toned legs", haha!

Kram från Micaela!

Idag har vi vart på en av de mest magiska plaster vi någonsin sett! Som en beach-club fast utan strand, mitt i djungeln i Ubud. En pool runt den finaste grönskan man kan tänka sig, med sköna låtar som spelas i bakgrunden och goda drinkar. En av de finaste platserna mina ögon någonsin mött, man blev liksom helt lugn i själen. Jungel Fish heter stället, och det får 10 av 10 i betyg. Ni måste åka hit om ni någon gång är i närheten! Kostar 100 000 för en vanlig solstol vilket är typ 70 kr, och då får man en handduk och tillgång till poolen på köpet. Kan nog faktiskt med handen på hjärtat säga att detta var en av de bästa dagar i mitt liv.

Ikväll träffade vi Wilma och Desse som kommit hit till Ubud och åt en middag tillsammans. Inatt ska dom och Micaela åka och bestiga en vulkan, klockan 02.00 kommer taxin. Jag står tyvärr över denna gången. Dels för att mina lungor inte riktigt reparerat sig sen lunginflammationerna jag hade i somras (ska kolla upp detta när jag kommer hem!) och dels för att det inte riktigt lockade. Men dom får nog en magisk morgon! När dom är tillbaka så tar jag och Micaela vårt pick och pack och förflyttar oss till Uluwatu, men mer om det imorgon! Ville bara dela med mig av dessa magiska bilder från våran dag. Nu ska vi packa!

Kram Filippa

Idag har det vart Silence Day här på ön, och vi har vart inlåsta. En dag i sängen, tänkte vi. Chocken när vi vaknade med solen som lös in mellan springorna i persiennen var inte nådig. SOL! Första gången på en vecka! Vilken tajming! Vi började dagen med en frukostbuffé, som var den första på hela resan. Om jag säger att vi åt så mycket att vi skippade lunchen idag så kanske ni förstår att det var väldigt gott! Hela dagen låg vi sedan uppe på rooftopen vid poolen och varvade musiklyssning med bok och pod, och bara slappade enda in på eftermiddagen. Konstigt att man kan sakna att sola efter bara några dagar ifrån det.

Efter en dusch så gick vi upp till rooftopen igen för en middag i restaurangen. Som pricken över i'et så var det en fin solnedgång. Vi har haft en väldigt skön, lugn och härlig dag! Imorgon ska vi åka till ett ställe som heter Jungle Fish om solen håller i sig. Wilma och Desse kommer även, så det blir nog en middagsdejt på kvällen!

Nu kollar vi lite tv innan det är sovdags, amerikanska kanaler for the win!! Åtta timmar kvar som inlåsta, men det går ingen nöd på oss. Måste tipsa om detta hotellet, supersköna sängar, jättefräscht och fint; Evitel Resort heter det!

Kram Filippa

Hej! Imorse vaknade vi upp utvilade i vår sköna säng. Vi möttes tyvärr av regn när vi drog upp persiennerna, men bestämde oss för att göra det bästa av dagen ändå.

Vi packade på oss böcker och hörlurar och gick till ett mysigt litet hälsocafé och beställde kaffe och te. Där satt vi i flera timmar och bara läste bok och lyssnade pod och tittade ut på regnet. När vi blev hungriga beställde vi in varsin avokadomacka som var supergod. Det är något alldeles speciellt med Bali, man kommer verkligen ner i varv här och det spelar liksom ingen roll om det spöregnar som idag. Jag har verkligen hittat mig själv på denna resan och speciellt här på Bali. Tror det är detsamma för Micaela, vet inte hur många gånger vi sagt till varandra att vi älskar detta stället.

Efter lunch slutade regnet och vi bestämde oss för att bocka av två av våra måsten här i Ubud, kaffeprovning och den berömda risterassen. Först ut var kaffeprovningen. Här i Indonesien görs världens dyraste kaffe. Det går till så att djuret på bilden, en palmmård, matas av det som ligger i korgen till höger, kaffebönor....

....dom som jobbar där samlar upp bajset (bilden till vänster) och så tvättar dom bönorna som kommit ut, då blir det som bilden till höger. Efter det skalar dom bönorna och....

...rostar dom över en eld i 45 minuter! Efter detta är det färdiga kaffebönor och helt plötsligt världens dyraste kaffe. När jag googlade förut så såg jag att ett kg av detta kaffe kostar 2280 svenska kronor. Måste också tillägga att vi märkte att detta är rent djurplågeri, då djuren hålls låsta i små, små burar. Läste även nu i efterhand att försäljningen av dessa kaffebönor har stoppats i Sverige pga djurens situation.

I denna rundtur ingick det te- och kaffeprovning av 12 olika sorter, och man kunde även köpa kaffet jag beskrivit här över, som för övrigt heter Kopi Luwak. Här kostade en kopp 50 000 rp, vilket är ungefär 35 kr. Det var allt från vaniljkaffe, chokladkaffe och ingefärskaffe, till citronte och ren kakao. Favoriterna blev bland annat chokladkaffet och ginseng!

Efter kaffeprovningen åkte vi vidare till den berömda risterassen, den som ligger i Tegalalang. Det var extremt varmt och fuktigt så vi var inte där så länge, men det var riktigt coolt att ha sett! Det är häftigt med naturen, hur allt funkar och bara "är".

Nu har vi duschat och ska äta kvällsmat. Imorgon hoppas vi på sol, isåfall ska vi åka till ett ställe som heter Jungel Fish vilket är en beach-club fast med pool, som ligger mitt i djungeln. Verkar som ett jättecoolt ställe! I vilket fall har vi det väldigt bra och trivs som fisken i vattnet!

Kram Filippa

Vi sitter just nu på ett mysigt café i Ubud. Det regnar men det är otroligt vackert. Ögonen möts av fantastiska tempel och underbar grönska. Trots vi besökt fantastiska stränder som må definieras paradis och festat tills solen gått upp eller kanske aldrig ner? så funderar och reflekterar jag mycket över skillnaderna här och hemma. Vi ser fattigdom varje dag. Vi kan åka hit och bo fint på fantastiska hotell medan stor del av lokalbefolkningen bor i skjul, på madrasser på golvet. Hur det byggs och det dras vatten till dessa lyxhotell medan andra hämtar vatten i brunnar. Det är otroligt stora klyftor i samhället. Bara skillnaden från Bali och Lombok till exempel, hur två öar som är i princip lika stora till ytan och ligger så nära, kan skilja sig så mycket i utveckling. På gatorna i Seminyak är det mysiga caféer/ restauranger och underbara affärer precis överallt medan i Kuta Lombok är det väldigt smutsigt och mer fattigt överlag.

Ovan är två exempel på hur det ser ut på gatorna i Seminyak och nedan i Kuta Lombok.

Ändå är människorna de mest glada, trevliga och hjälpsamma jag mött. Det slår en, de bor så här, alltid. Tänk om de hade fått komma till Sverige och sett hur vi bor. Jag undrar vad de hade tänkt. Vi pratade med en tjugoårig tjej på vårt hotell som jobbade extra där för att öva på sin engelska. Hon hade bara flugit en gång i sitt liv men annars hade hon aldrig varit någon annanstans än på Lombok, ön där hon bodde och var uppväxt. Och så var det i många fall med många av lokalbefolkning vi pratade med.

Vi träffade Oscar, en 13 årig kille som kom och ville sälja armband och fotlänkar till oss. Han satte sig ner och pratade en lång stund. Han pratade nästan flytande engelska och förklarade att de lär sig engelska i skolan, som de går i måndag- lördag 8-13, och efter det åker han till Kuta för att sälja sina armband så han kan ha råd att köpa pennor och böcker till skolan. Han går runt hela eftermiddagen enda till sen kväll för att tjäna lite pengar. Varje dag. När han blir stor vill han bli polis, och hoppas att han slipper sälja sina armband, som han dessutom gör själv. Han säger även att han vill ha en svensk flickvän, eller i alla fall en med ljus hy, för att det är mycket finare. Här brast hjärtat.

Vi peppade Oscar och sa att hans hy är otroligt vacker och jag sa att jag vill ha samma färg på hyn som honom. Han skrattade bara och skakade på huvudet. Vi sa även att han kommer bli polis, eller vad han nu än önskar att bli.

När vi gick ifrån caféet följde han med oss och alla han hälsade på hälsade tillbaka "Hello Oscar, How are you?" med ett stort leende. Han var ett riktigt charmtroll som nog letade sig in i många turisters hjärtan.

Det är intryck som dessa som fastnar och stannar kvar och jag kommer alltid tänka på Oscar och hur han mår och vad han gör. Och om han blir polis.

Kram från Micaela

Hej på er! I förrgår kom vi till Seminyak, vilket är samma stad som vi hyrde huset i. Vi bodde på hostel i två nätter och det var faktiskt skönt att vara tillbaka på hostel efter några veckor ifrån det. Det går nog inte att förklara men det är mysigt med ett litet kryp in i en våningsäng, och gemenskapen och stämningen är en klass för sig!

I förrgår när vi kom till Seminyak så regnade det, så vi gick bara runt och kollade i affärer och åt middag. Jag köpte mig en byxdress och så handlade vi även lite presenter hem. Igår sken solen när vi vaknade så vi tog oss till stranden efter frukost. Efter några timmar på stranden så gick vi till det omtalade Organic Café för en lunch, och vilken lunch!! Så himla gott!! Efter lunchen promenerade vi hela vägen hem och sedan tog vi en nap. Igår kväll efter en magisk middag på Motel Mexicola (tips!!!) så förfestade vi på hostelet innan vi gick ut till La Favela. Vi hade en jättekul kväll, fastän det var konstigt att vara där utan resten av gänget!

Idag checkade vi ut från hostelet och blev upphämtade för att åka till Ubud, där vi är nu. Den 28 Mars är det nyår här, och deras nyår kallas Silence Day. Kort och gott så innebär det att alla affärer är stängda, likaså flygplatsen, och man måste hålla sig inomhus. Inga bilar får köra och inga människor får vara ute på gatorna. På grund av detta så lyxade vi till det och bokade ett Resort, då man får vara vid poolen här den 28de. Bilderna här över är från rooftopen där det är både pool och restaurang.

Att komma från en 10-bädds sovsal till detta var magiskt! Här kommer vi garanterat trivas jättebra i fyra nätter! Nu väntas några dagar av avkoppling, utflykter till bland annat risfälten, god mat och förhoppningsvis lite sol. Nu ska vi vila lite innan vi ger oss ut och kollar runt här i staden. Ikväll är det Earth hour, så då får vi se vad vi hittar på!

Hoppas allt är bra med er där hemma, och att ni njuter av våfflor idag!!