Nå er vårt opphold i Toulon over, men jeg sier meg veldig fornøyd med det vi har gjort. Denne havnen har egentlig vært veldig deilig og avslappende, noe jeg (og sikkert flere) trengte etter et langt seilas.

Den første dagen ankom vi rundt klokken to. Det første vi gjorde når vi kom av båten var å finne en måte å komme seg inn til selve byen. Vi har nemlig ikke ligget til havn i Toulon, men i en liten by utenfor som heter La Seyne Sur Mer. Vi satte oss på bussen og ankom byen etter noe som må ha vært hvertfall 45 minutter. Alle var sultne og klare for å sette seg ned. Vi endte opp med å gå litt rundt og stoppet en liten tur innom et bakeri. Resten av dagen brukte vi på å tusle rundt i gatene, før vi satte oss ned for å spise på en koselig restaurant i en liten bakgård. På kvelden tok vi fergen tilbake til havnen.

Dagen etter bestemte vi oss for at vi skulle leie et hotellrom. Dette angret vi ikke på et sekund. Det var himmelsk å kunne legge seg ned i en myk seng og å kunne dusje i mer enn 30 sek. Jeg tok en lang og deilig dusj, og vi slappet av på hotellrommet hele dagen mens vi gjorde litt lekser og fikk lastet ned skoleting. På kvelden gikk vi ut for å hente litt sushi som vi tok med tilbake på hotellrommet.

Neste dag bestemte vi oss for å gå en tur i fjellet. Etter litt surring kom vi oss endelig fram til bunnen av fjellet og startet turen oppover. Det var en lang og varm tur oppover, men den var helt klart verdt det når vi kom på toppen. Utsikten var utrolig fin, og vi nøt en koselig piknik ved utkikkspunktet. Da vi skulle ned tok vi en gondolbane. Resten av dagen ble tilbrakt på et kjøpesenter og nede ved brygga i byen. Vi dro tilbake på båten litt tidligere for å slappe av.

I dag har vært en dag full av surring for det meste. Jeg hadde gangway watch i dag fra 10-12 som betyr at jeg må passe på at ingen uvelkomne kommer på skipet. Etter watchen dro jeg og noen venninner ut for å kjøpe mat. Vi kjøpte litt digg og satte oss ned ved siden av hotellet for å stjele litt nett, hehe. Resten av dagen har bare vært surr. Vi skulle egentlig få varer til båten klokken to, men dette ble forsinket så vi har tilbrakt mye unødvendig tid på skipet. Klokken fire var vi på en liten field study hos en musikkskole. Da denne var over tok vi en liten tur innom en park hvor vi spiste «middag». Nå er vi tilbake på båten og skal bare jobbe med lekser og slappe av resten av kvelden. I morgen seiler vi videre, men nå er vi i neste havn om bare to dager så det er null stress.

Flytt bloggen din til Nouw - nå kan du importere den gamle bloggen - Klikk her

Nå er vårt andre to ukers seilas over, og vi har endelig kommet oss fram til haven i Toulon. Denne gangen var alle mye bedre forberedt på hvordan to uker på sjøen kom til å bli, selvom vi ikke alle var like positivt innstilt. Vi seilte ut fra Cadiz lørdag 31 september. Denne dagen hadde vi ikke skole, og den ble for det meste brukt til å slappe av og å gjøre lekser. Dagen etter begynte skolen igjen. Ettersom at det var søndag hadde vi family dinner med crewet, og etter dette fikk vi en koselig movie night. Vi lå på main deck og så på filmen Jaws som ble vist.

Foto av Stine Bryn

De neste dagene gikk mye i det samme. Skole, spise, jobbe og sove. Jeg vil ikke si at det er lett å bo på et skip og samtidig ha skole. Det er vanskelig å få nok søvn på grunn av nattevakter, men vi gjør opp for det ved å ta powernaps i fritimene våre. I løpet av disse dagene lærte vi «tacking», noe som er å snu skipet 90 grader. Vi kjørte sikksakk for å seile etter vinden, og den ene dagen kunne vi se helt til Algerie. 5. oktober fikk vi en super overraskelse. Det var lite vind og varmt vær, så to av timene ble kansellert og vi fikk swim call. Vannet var utrolig deilig og jeg tror alle koste seg kjempe masse. Denne dagen skulle vise seg å bare bli enda bedre, for utover mot kvelden kom det plutselig en flokk med små hvaler mot båten. Alle løp hysterisk rundt på dekk for å se. Det er noe av det kuleste jeg har sett hittil!

Dagene gikk faktisk ganske fort videre. Den 9 oktober endte vi opp med å ankre utenfor Mallorca fordi vi måtte laste ned noen bøker som vi trengte til skolen. Vi fikk derfor tilbake telefonen og det var godt å snakke med familie og venner igjen. De siste dagene nå har jeg jobbet mye med å overkomme høydeskrekken min. Jeg har nå vært oppe i toppen av masta to ganger, og jeg regner med at det blir mange fler i løpet av noen uker. Toppen er tross alt 32 moh, så jeg vil ikke si at jeg er redd uten grunn, men mestringsfølelsen av og stå ute på yarden helt oppe i toppen kan ikke beskrives.

Dette seilaset har egentlig gått veldig fort og greit. Vi har nesten bare hatt fint vær og rolig sjø, noe som jeg tror alle er glad for. Selv liker jeg når det er litt vind og action, for da er det mye å gjøre på dekk. Nå ser jeg frem til en periode på 3-4 uker med lite seiling og mye havne opphold, og det skal bli godt å slappe litt av.

Nå er fire flotte dager i Cadiz over! Første dag fikk jeg et overraskende besøk av Anne og Vidar ( farmor og farfar). Det var kjempekoselig og heldigvis hadde jeg fri. Denne dagen ble derfor brukt til å tilbringe tid med de og slappe av. I løpet av dagen fikk jeg se mye av byen og hvor fin den var.

Neste dag våknet vi til dårlig vær, noe som ble en bra dag til å se resten av byen. Vi besøkte den store katedralen og gikk opp i tårnet hvor vi kunne se hele byen. Den dagen smakte vi også verdens beste is! Utover dagen ble været ganske bra. Ettermiddagen og kvelden ble brukt til klesvask og kveldsmat på stranden.

Dag tre var det kjempefint vær og vi bestemte oss for å dra en tur på stranden. Stranden var kjempe fin og stor med bølger og deilig vann. Vi tilbrakte mesteparten av dagen der. Jeg ble uheldigvis solbrent og utover kvelden ble jeg også dårlig, så jeg bestemte meg for å tilbringe kvelden på skipet for å slappe av.

Siste dagen, altså idag, var det også kjempe fint vær. I dag har det vært sol og 28!! grader. Første halvdel av dagen ble derfor tilbrakt på stranden, men jeg dro hjem etterhvert fordi kroppen min har fått nok sol. Etterhvert tok jeg og noen andre båten over til en annen by. Det var ikke mye å gjøre der, men det var morsomt å ha besøkt den. Nå sitter vi på båten igjen og alle bruker de siste 10 minuttene til å si hade til familie før vi seiler ut. Jeg tror vi alle gruer oss til enda et to ukers seilas, men det blir vel også spennende å se hva det bringer! Vi snakkes om to uker!!

Nå sitter jeg ute, siste dagen i Porto, og koser meg kjempe masse! Jeg tenkte å ta anledningen til å oppsummere hvordan oppholdet har vært i Porto de siste dagene.

18. september:
Klokken ni kom losen ombord i skipet og en time senere begynte vi sakte men sikkert å komme oss innover i havna. Da vi seilte innover kunne man se hvor glade vi var for å endelig komme i land. En liten stund etter vi hadde lagt til fikk vi endelig shore leave. Vi forlot båten og jublet fordi vi endelig var i land etter to lange uker på skipet. Første dagen brukte vi mest på sightseeing. Vi kikket rundt i byen og oppdaget hvor utrolig fin den var. Jeg fikk faktisk aldri nok av å gå rundt og se på bygningene og de små søte sidegatene. Rundt lunsjtider satte vi oss ned på en liten cafe og prøvde ut en rett som var typisk for byen. Det var en veldig spesiell rett, men morsomt å prøve ut noe lokalt. Vi fortsatte å kikke rundt i byen og tok oss en tur innom en matbutikk før vi gikk tilbake til skipet. De siste timene før cerfew ble brukt til å snakke med venner og familie, og å slappe av.

19. september:
Det var på tide med vår første og eneste field studies. Klokken halv ti kom det en buss til havna og vi ble kjørt til en internasjonal skole som het O'Porto British School. På denne skolen møtte vi elevene, bygde broer av spaghetti og marshmallows og deltok i noen av timene deres. Etter noen timer ble vi busset tilbake til skipet og etter det fikk vi shore leave igjen. Denne gangen dro vi til et kjøpesenter som lå i nærheten av havna for å kjøpe inn litt nødvendigheter. Vi shoppet i et par timer før vi dro tilbake til skipet. Siden vi har hatt mye vær og lite vann på første seilas har det blitt lite klesvask. Vårt første oppdrag når vi kom hjem fra kjøpesenteret ble derfor å finne et vaskeri. Vi fikk vasket klærne våre kjapt før cerfew.

20. september:
Idag våknet vi til to dårlige nyheter; vi har fått lus og vi skal dra i morgen istedet for på torsdag. Planen for dagen ble da å utnytte de siste timene i Porto. Klokken tolv fikk vi levert mat til skipet. Alle elevene hjalp til med å bære disse varene ned og etter noen timer fikk vi igjen fri. Jentene og jeg bestemte oss for å være litt turister, så vi dro på en berømt bokhandel i Portugal. Bokhandelen het Livraria Lello og det var her J.K Rowling var mye og fant inspirasjon til Harry Potter. Etter dette bestemte vi oss for å finne elven. Vi gikk litt i gatene, kjøpte oss litt frukt og satte oss ned ved vannkanten. Nå er vi akkurat ferdig med middagen vår på en restaurant nede ved elven.

Oppholdet i Porto har vært helt fantastisk og byen er mye finere enn forventet. Dette er en by jeg så gjerne vil besøke igjen senere. I morgen klokken 5 på morgenen går turen videre til Cadiz i Spania. Det er regnet at vi skal bruke rundt 5 dager hit, og det blir litt deilig å få kommet seg ut på sjøen igjen!!

Her er den lille videoen jeg har satt sammen i løpet av det første delen av reisen. Den er ikke så lang, bare en liten oppsummering med småklipp av det som har skjedd i løpet av seilaset! Håper dere liker den :)

Nå er vi endelig fremme i Portugal etter et langt og tøft første seilas, og det føles veldig deilig. Dette innlegger er skrevet over en periode på 14 dager, så det er muligens litt rotete.

Vi sa farvel til familie og seilte ut fra Kristiansand kl 16 den 4. september. Alle var utrolig spente og gira på å endelig starte reisen. I løpet av de første timene hadde folk allerede blitt dårlige. Utover dagen og neste dag var det mange som lå nede og sov eller oppe på dekk og spydde, men hittil hadde jeg sluppet unna kvalmen. Disse to første dagene var utrolig spennende og lærerike fordi vi endelig fikk bruke alt vi hadde lært i praksis. Vi begynte også med både day watch og night watch hvor vi enten er standby på dekk eller er på en av fire forskjellige physical watches. Helm og standby helm styrer skipet og følger en kurs som blir gitt av OOW (officer on watch). Safety hvor man går en runde på båten hver halvtime for å sjekke at alt er ok. I tillegg ringer man inn hva klokken er i en bjelle. På lookout står vi helt foran på båten (fore castle) og ringer inn det vi ser i vannet. 1 ring for styrbord, 2 ring for babord og 3 ring for rett frem.

Dag 3 ute på sjøen ble jeg også påvirket av de konstante bevegelsene på havet, noe som passet utrolig dårlig i og med at jeg hadde galley. Galley er når man hjelper til på kjøkkenet med oppvask, servering og matlaging. Det endte med at jeg var syk under hele frokosten, men etter det ble jeg helt fin igjen så jeg slapp billig unna. På lik måte som de første dagene, ble også denne dagen brukt til å slappe av og vende oss til livet på sjøen. Grunnen til at så mange ble syke de første dagene var at vi hadde en litt tøff start med mye bølger og vind. De neste dagene gikk til å øve på knuter, seil og tau ettersom at vi måtte kunne navnene på alle seilene før vi ankom Portugal. Vi må også kunne alle tauene innen Spania. Dag 5 kunne vi endelig se land igjen og vi seilte gjennom den engelske kanalen. Noen dager senere startet skolen og samtidig som dette endte vi opp med å måtte ligge til anker i en liten bukt i England på grunn av storm. Dette var kjipt fordi det betydde at vi kom til å bli forsinket til Porto. Første dag med skole gikk overraskende greit, i og med at academic day 1 er min verste dag i løpet av uken med 6 timer fag. Dette er hvordan timeplanen min ser ut for øyeblikket.

Dagen etter skolestart fikk vi utlevert to dårlige nyheter: vi måtte ankre i hvertfall 2 dager til, og vi hadde brukt veldig mye vann på kort tid. Det betydde ikke noe mer dusjing eller vannbruk generelt. Etter å ha ligget til anker i 5 dager kunne vi endelig seile videre. Det tok ikke lang tid før folk ble syke, men det kom ikke som noe sjokk fordi vi hadde ganske mye sjø. Dagen etter vi seilte ut var det på tide med galley igjen. Egentlig synes jeg ikke galley er noe gøy i det hele tatt, men denne gangen var det ikke så ille. I tillegg hadde vi begynt å produsere vann, så jeg hadde endelig muligheten til å dusje igjen. De siste dagene gikk for det meste i det samme. Skole, jobbe, sove. Vi fikk også flere ganger se delfiner ved siden av båten, noe som var utrolig kult. Vinden ville endelig samarbeide med oss så det gikk fort fremover, og etter bare noen dager var vi framme i Portugal.

I løpet av de to ukene vi har vært på sjøen har jeg lært mye. Jeg elsker å være her og jeg har blitt kjempe glad i de jeg reiser med. Det er ingen tvil om at dette er noe for meg, og jeg gleder meg til å fortsette reisen! Jeg holder på med en video med klipp fra de første ukene på sjøen som jeg håper kommer opp om noen få dager.

Nå er det en liten stund siden jeg har blogget, men det har foregått veldig mye de siste dagene! Vi har blitt satt inn i rutiner, lært mye om sikkerhet og regler osv de siste dagene. En morsom ting vi har gjort er å klatre i riggen. Det var utrolig skummelt og spennende samtidig. Akkurat nå har vi ikke begynt med skole enda fordi vi må lære oss litt om seiling, men en vanlig dag for meg nå ser ut som dette:

6.30 - Noen av jentene våkner og vi går opp på "boat deck" for og ta en liten treningsøkt.

7.30 - Time for breakfast! Da spiser alle frokost sammen nede i banjeren (rommet vi sover, spiser og bor i)

8.00 - Colors. Her mønstrer vi på dekk og heiser flagget, noe som er veldig høytidelig og seriøst.

8.10 - Washing time! Nå er det tid for å skrubbe dekk, vaske doene eller vaske banjeren. For øyeblikket er min watch satt til å skrubbe dekk i 3 uker.

11.30 - Lunsj. Da får vi en varm og god lunsj og har pause i en time :)

18.30 - Tid for middag, og vi er alle som oftest veldig sultne på denne tiden.

Akkurat nå har vi ikke så veldig mye faste rutiner, men det kommer etterhvert som vi kommer inn i skolen. Da får vi også day watches hvor vi jobber på skipet. Senere i dag starter vi på vårt første seilas. Da går turen mot Porto i Portugal, men før det har vi 12 dager på sjøen og omtrent 13 000 nautiske mil å tilbakelegge oss. Jeg er utrolig spent på hvordan det blir når vi endelig kommer oss ordentlig ut på havet, men jeg er også ordentlig klar for det. Vi har ligget i havn og ligget ankret opp utenfor Kristiansand siden onsdag forrige uke, og jeg tror alle elevene gleder seg til å endelig starte eventyret på ordentlig. Vi har allerede merket at livet på skipet er hardt og at det krever mye av oss, men det er noe jeg er veldig innstilt på så jeg tror vi får et supert år! Neste innlegg fra meg blir nok ikke før om to uker, så vi snakkes når jeg er i Portugal!!

I dag tidlig dro vi fra Moss, og før vi satte oss på ferga tok jeg meg en tur innom skolen for å si hade til venninnene mine. Jeg tror egentlig ikke at man legger merke til hvor glad man er i folk før man må dra fra de en stund. Uansett så er jeg utrolig takknemlig for at jeg har alle de gode vennene som jeg har, som er der når jeg kommer hjem igjen.

I morgen tidlig mønstrer jeg på båten og livet mitt blir snudd på hodet. Nervene er faktisk ikke noe jeg kjenner på i det hele tatt enda, men de kommer nok og tar meg i løpet av morgendagen.. Hvordan det blir med blogging underveis i året mitt vet jeg ikke helt enda, men det må jeg nesten bare finne ut når vi får kommet oss ordentlig inn i rutiner. Det er ikke noe nett på båten, så den eneste gangen jeg får postet innlegg er når jeg er i havn, men jeg kommer sikkert til å forhåndspublisere noen innlegg innimellom :)

Denne fine gjengen med jenter skal jeg dra fra, men vi sees om noen måneder. Først skal jeg ut på tidenes reise som starter i morgen, og jeg gleder meg som en liten unge!!!

Ja, 10 måneder på havet og 18 ulike havner, men hvor skal jeg egentlig? Jeg tenkte det ville være fint å legge ut reiseruten min her slik at dere vet litt mer om hvor jeg skal i løpet av utvekslingsåret mitt. Nå skal det sies at reiseruten ikke er 100% sikker, og at den kan endres underveis som følge av vær og vind. Blant annet så har A+ World Academy lagt ut på hjemmesiden at vi skal innom Toulon i Frankrike, men ettersom at dette ikke står i den reiseruta vi har fått tilsendt har jeg valgt å ikke ta det med. Det hadde vært en fin overraskelse underveis dersom det er slik at vi skal innom Toulon da!

Reisen starter, som jeg nevnte i forrige innlegg, i Kristiansand. Derifra reiser vi nedover mot Portugal og beveger oss innover i Middelhavet. Mange tenker nok at havnene i Europa er ganske "kjedelige" fordi de ikke er så veldig eksotiske. Jeg derimot synes at Middelhavet og landene rundt er veldig sjarmerende og fine. I tillegg har jeg aldri besøkt de stedene vi skal besøke, noe som gjør det ekstra spennende.

Etter Middelhavet begynner den mer eksotiske delen av ruta vår. Vi skal en liten tur innom Afrika i to havner, Marokko og Kapp Verde. Under oppholdet i Kapp Verde tror jeg vi skal på et seminar som går over flere dager, noe som høres interessant ut. Tenerife er den første besøkshavnen, som betyr at foreldrene våre kan komme og besøke oss. Etter Kapp Verde starter vi den første krysningen av Atlanterhavet, noe som jeg både gleder og gruer meg til ettersom at det er et ganske langt seilas. De havnene jeg gleder meg mest til er definitivt de tre nederste på bildet, nemlig Barbados, Panama og Den Dominikanske Republikk. Mest av alle gleder jeg meg til San Blas, ikke bare fordi øyene er utrolig vakre, men også fordi vi mest sannsynlig skal på et spennende seminar der.

Siste del av reiseruten blir ikke noe mindre spennende. Miami er den andre og siste besøkshavnen i løpet av turen. Etter dette starter vi vår andre Atlanterhavskrysning, men denne gangen skal vi innom to øyer på veien, Bermuda og Azorene. De to siste havnene på reisen blir St. Malo i Frankrike og Nederland i Amsterdam. I Nederland kommer vi til å tilbringe litt tid ettersom at dette er "eksamenshavnen". Deretter setter vi kursen hjem igjen til Kristiansand.

Jeg kan virkelig ikke få sagt nok hvor mye jeg gleder meg til denne reisen, og nå forstår dere kanskje hvorfor, haha. Dersom dere lurer på noe angående utvekslingsåret o.l er det bare å stille spørsmål i kommentarfeltet, så skal jeg svare så godt som mulig!