Hei! Nå er det lenge siden det har kommet et innlegg fra meg her og grunnen til det er at vi først hadde en 18 dagers seilas. Etter den lange og tunge seilasen ankom vi Agadir hvor alt gikk i ett og vi gjorde noe hele tiden.

Første dag i Marokko fikk vi utnyttet veldig lite av ettersom at immigrasjon osv tok utrolig lang tid. Vi kom oss av båten i fem tiden og gikk inn til byen. Første kveld ble bare brukt på strandpromenaden i byen hvor vi nøt litt tid av skipet.

Dag nummer to ble brukt til sightseeing. Vi spiste lunsj på en fin restaurant og etter det tok vi en taxi opp til toppen av et lite fjell. Fra dette fjellet kunne man se utover hele Agadir. Etter at vi kom ned fra fjellet skulle vi egentlig dra til en moské, men vi endte opp i en liten dyrehage som vi fant på veien. På kvelden tok vi det store pariserhjulet på strandpromenaden før vi dro tilbake til skipet.

Den tredje dagen hadde vi også shore leave, og de fleste på båten dro på markedet i Agadir. Her solgte de alt fra klær til krydder, og det var utrolig spennende å gå rundt og kikke. Etter noen timer på markedet dro vi tilbake til strandpromenaden hvor vi tilbragte resten av dagen.

Så var det endelig på tide med felt studier som vi alle hadde gledet oss til. Vi startet dagen med å kjøre ut til en nasjonalpark utenfor Agadir hvor vi var på en type safari. Her så vi blant annet mange struts og gaseller. Etter dette dro vi på en liten restaurant i en liten by hvor vi spiste lokal mat til lunsj. Dette var utrolig godt! Etter lunsj dro vi til en stor strand hvor vi fikk være i en halvtime før vi dro videre til en fjelltopp og en mini ørken. På slutten av kvelden dro vi til et lite sted hvor vi spiste middag i marrokanske telt. Denne dagen var veldig vellykket og alle koste seg!

Siste dagen regnet det på formiddagen, så vi dro til et massasjested og fikk litt etterlengtet massasje. Dagen ble for det meste brukt til det samme som de andre dagene; strandpromenade, mat og avslapping.

Nå er jeg i Tenerife og skal reise videre om en halvtime. Dette har vært en familiehavn, og jeg har kost meg masse med familien min. Det blir selvfølgelig tungt å dra fra familien min igjen, men nå begynner det spennende ved reisen vår! Neste havn er Kapp Verde som vi kommer til om 8 dager. Der skal vi tilbringe julen vår, så jeg er veldig spent på hvordan det blir.

Blogg med mobilen - Nouw har en av de beste blogg verktøy på markedet - Klikk her

Her er en liten video fra Roma! Den ble ikke så lang ettersom at jeg har glemt helt bort å filme, men fra nå av skal jeg bli mye flinkere til å filme i havnene :)

Nå er tre dager i Palermo over, en havn som bare har flydd av gårde. Vi ankom havnen i Palermo på søndag, og da vi fikk gikk av gåten gikk vi inn mot byen. Dagen ble brukt i sentrum hvor vi bare kikket rundt og spiste på en fantastisk god restaurant på kvelden. Neste dag bestemte vi oss også for å gå inn til byen. Vi prøvde å finne et myntvaskeri, men ga opp etter et par mislykkede forsøk. Inne i byen var vi turister. Vi spiste kjempe god is og besøkte en katedral i byen.

Tredje dagen skulle vi på field studies noe vi gledet oss til. Starten av dagen brukte vi på en internettcafé, før vi gikk tilbake til båten for å dra til katakombene i Palermo. Synet i katakombene var helt forferdelig. Det hang døde mennesker på veggene overalt, så det var ganske groteskt. Vi fikk ingen guide på katakombene, så vi lærte ikke noe særlig da. Resten av dagen brukte vi på båten. Det regnet og var ikke så fint vær, så vi bestemte oss for og bli igjen å gjøre lekser.

I dag har vi gjort ganske mye. Vi startet dagen med å ta turen innom et lokalt marked. Etter dette dro vi innom en Andy Warhol kunstutstilling, noe som var veldig interessant til tross for at jeg ikke er interessert i kunst. Vi spiste lunsjen vår som en piknik i en utrolig fin park og koste oss i solen der i noen timer. Nå sitter vi på en restaurant, og jeg gleder meg egentlig mest til å dra tilbake til båten.

Imorgen seiler vi videre og nå begir vi oss ut på et 18 dagers langt seilas. Dette er noe jeg både gleder og gruer meg til, men neste destinasjon er verdt å vente på, for det er nemlig Marokko!

Dette innlegget kommer litt sent, ettersom at ting ble så travelt i Roma og derfor rakk jeg ikke å poste noe før vi reiste ut igjen.

25.10.17 - Arrival Day

Dagen før «arrival day» ankret vi opp utenfor Roma fordi vi endte med å komme litt tidligere enn planlagt. Den 25 oktober tok vi opp ankeret og seilte inn i Civitavecchia som refereres til som «the port of Rome». Roma er ikke en havneby, så vi kunne selvsagt ikke legge til i Roma. Rundt klokken 14 ble vi sluppet ut fra båten, og dette med en gladnyhet. Watchen min skulle nemlig få overnatte på et hotell i Roma over natten. Vi pakket baggene våre og satte oss på toget. Toget tok rundt en time og hotellet / leiligheten vi leide lå 10 minutter vekk fra togstasjonen. Det var utrolig deilig å åpne dørene til leiligheten og tenke at den var vår over natten. Ordentlige senger, dusj, internett<3 Sånne ting som dere der hjemme sikkert ikke tenker er så spesielt. Etter å ha satt fra oss tingene gikk vi til en matbutikk for å kjøpe inn frokost til dagen etter. På kvelden tok vi metroen inn til byen og bestemte oss for å besøke Trevi fontenen, noe jeg ikke angrer på. Det var fullt av turister der, til og med på kvelden utenfor turistsesongen, men den var fortsatt utrolig vakker. Vi tok litt bilder og kastet mynter i fontenen før vi fant oss et sted å spise. På kvelden dro vi tilbake til leiligheten hvor vi alle tok på ansiktsmasker og koste oss. Det var utrolig koselig å tilbringe litt tid med watchen utenfor båten, mest fordi jeg elsker alle personene i watchen vår og vi har det kjempe bra sammen.

26.10.17

På morgenen vekket guttene i watchen oss med lukten av frokost og klassisk musikk. Klisje? Det var utrolig deilig å ikke våkne til folk som skriker «get out of your hammocks» og «wake up!» hvertfall. Nå skal det sies at natten i seng ikke levde opp til forventningene og jeg trives mye bedre i hengekøyen min (som jeg elsker). Vi spiste frokost og pakket oss ut av leiligheten, før vi dro videre til Vatikanstaten. Hele dagen ble dermed tilbrakt her. Det første vi gjorde var å gå inn i Peterskirken. Det var kø over hele plassen, noe ingen var glad for, men heldigvis tok det bare rundt 40 minutter. Peterskirken er noe av det fineste jeg har sett, og jeg har egentlig ikke ord for det er noe som må oppleves. Etter å ha tilbrakt litt tid i kirken bestemte vi oss for å ta turen helt opp i toppen av tårnet på kirken, 551 trappetrinn opp. Det var helt klart verdt det, for utsikten fra toppen var helt utrolig. Derfra kunne man se de fine hagene i Vatikanet og resten av Roma. Til slutt tok vi oss en tur inn i Vatikan museumet. Det var kjempefint, men det var så utrolig mye å se der. Vi avsluttet dagen med en middag i byen, før vi tok toget tilbake til Civitavecchia og til skipet vårt.

27.10.17

Det var på tide med vår første field studies i Roma. Vi tok toget inn og gikk samlet ned til Colosseum hvor vi ble møtt av en turguide med norskt flagg. Etter mye venting og surring fikk vi komme inn. Guiden tok oss med på en runde rundt i Colosseum hvor han fortalte om historien bak byggverket osv. Etter dette gikk vi videre til Inforum Romanum som er en «by» av ruiner. Dette var en utrolig grei field studie, ettersom at vi mest sannsynlig ville dratt hit i fritiden vår uansett. Resten av dagen brukte vi i sentrum. Vi fikk unnagjort litt nødvendig shopping og dro hjem igjen, fornøyde og slitne.

28.10.17

Denne dagen var det på tide med vår andre field studies, noe veldig få gruet seg til. Grunnen til dette var at hele dagen skulle bli tilbrakt på båten. Vi fikk besøk av peruanske kokker og musikere som lagde mat til oss og underholdte oss hele dagen. På kvelden fikk vi litt etterlengtet shore leave som vi brukte på å kjøpe mat og å vandre litt rundt i Civitavecchia.

29.10.17

Dette var vår siste dag i Roma og den ville vi utnytte til det fulleste. Det var også field studies denne dagen, noe som innebar en scavenger hunt i Roma. Vi konkurrerte watches mot watches. I vår watch bestemte vi oss fort for å leie sykler. For oss var det ikke så viktig å vinne, men vi ville oppleve byen og kose oss. I løpet av turen syklet vi innom Pantheon, spansketrappene og flere kjente områder. Vi endte opp med å komme på fjerdeplass, noe som var helt passe for oss. Etter scavenger hunt fikk vi shore leave, og kvelden ble brukt til å gå innom noen vintage butikker før vi tok toget hjem litt tidlig. Da vi kom tilbake på båten gjorde vi litt skolearbeid før resten kom hjem og det var tid for å legge oss.

Oppholdet i Roma var helt fantastisk fint og det stod virkelig til forventningene. Roma er helt klart en by jeg må tilbake til, for man rekker ikke å se alt i løpet av 5 dager. Likevel fikk vi sett ganske mye, og jeg er fornøyd med hvordan vi utnyttet tiden vår.

19.10.17 - Første dag på sjøen

Dette var vår eneste fulle dag på sjøen og eneste skoledag. Vi endte opp med en ganske slakk skoledag ettersom at det var mye bølger og vind, og de fleste lå rundt i banjeren og sov. Ettersom at vi også byttet nattevakter natten før var de fleste ganske trøtte på grunn av det fordi det tar litt tid å vende seg til. Nå har jeg og min watch nattevakt fra 12-02, noe som for så vidt går ganske greit. På kvelden var det movie night, men mange, inkludert meg, droppet denne for å sove litt.

20.10.17 - Arrival Day

Det var på tide med enda en deep clean, men denne dagen var det litt annerledes. Vi fikk nemlig i oppgave å ha deep clean i skapene våre, noe som trengtes. Nå skal det sies at nå, to dager senere, er skapet mitt like rotete som før da. Rundt klokken 13 kom losen og kort tid senere var vi i havn. Å komme inn til denne havnen var helt utrolig. Alt rundt oss var utrolig fint og vi la til i en havn rett nedenfor gamlebyen, altså veldig sentralt. Etter at vi hadde lagt til fikk vi shore leave resten av dagen. Dette brukte vi på å utforske byen. Først kjøpte vi is nede i havnen og slappet litt av. Etterhvert gikk vi opp til gamle byen og så på de fine klippene. På kvelden kjøpte vi med oss mat og gikk ned til vannet ved klippene. Her rakk vi akkurat å se solnedgangen og vi koste oss kjempe mye.

21.10.17 - Field Studies

I går hadde vi vår første og eneste field studies i Bonifacio. Vi fikk velge mellom to forskjellige turer, enten en langs klippene til et fyrtårn, eller inn i skogen og til en strand. Jeg valgte å bli med på den siste, noe som jeg absolutt ikke angrer på. Etter rundt en times gåtur kom vi fram til en veldig fin strand som lå veldig langt unna by og bebyggelse. Det var ingen andre enn oss der, og vi koste og badet oss i sola. På turen hadde vi også med oss en hund som fulgte etter oss fra byen. Den ble med oss på turen, badet og koste seg, og ble med oss tilbake. Etter noen timer der tok vi turen tilbake til skipet, og fikk fri resten av dagen. Vi tuslet litt rundt i gamlebyen før vi spiste blåskjell til middag på en restaurant på kvelden.

22.10.17 - Shore Leave

I dag har vi shore leave, noe som jeg og noen andre har brukt til å slappe av og gjøre lekser. Bonifacio er ikke en veldig stor by, så jeg føler vi har fått sett mye på kort tid. Det er egentlig ganske deilig, for da får vi tid til å roe ned litt. Vi skal være på skipet en liten stund, men i ettermiddag skal vi nok tusle litt rundt i byen og nyte vår siste dag her. I morgen seiler vi ut klokken ti, og da går ferden videre til Roma!!

Nå er vårt opphold i Toulon over, men jeg sier meg veldig fornøyd med det vi har gjort. Denne havnen har egentlig vært veldig deilig og avslappende, noe jeg (og sikkert flere) trengte etter et langt seilas.

Den første dagen ankom vi rundt klokken to. Det første vi gjorde når vi kom av båten var å finne en måte å komme seg inn til selve byen. Vi har nemlig ikke ligget til havn i Toulon, men i en liten by utenfor som heter La Seyne Sur Mer. Vi satte oss på bussen og ankom byen etter noe som må ha vært hvertfall 45 minutter. Alle var sultne og klare for å sette seg ned. Vi endte opp med å gå litt rundt og stoppet en liten tur innom et bakeri. Resten av dagen brukte vi på å tusle rundt i gatene, før vi satte oss ned for å spise på en koselig restaurant i en liten bakgård. På kvelden tok vi fergen tilbake til havnen.

Dagen etter bestemte vi oss for at vi skulle leie et hotellrom. Dette angret vi ikke på et sekund. Det var himmelsk å kunne legge seg ned i en myk seng og å kunne dusje i mer enn 30 sek. Jeg tok en lang og deilig dusj, og vi slappet av på hotellrommet hele dagen mens vi gjorde litt lekser og fikk lastet ned skoleting. På kvelden gikk vi ut for å hente litt sushi som vi tok med tilbake på hotellrommet.

Neste dag bestemte vi oss for å gå en tur i fjellet. Etter litt surring kom vi oss endelig fram til bunnen av fjellet og startet turen oppover. Det var en lang og varm tur oppover, men den var helt klart verdt det når vi kom på toppen. Utsikten var utrolig fin, og vi nøt en koselig piknik ved utkikkspunktet. Da vi skulle ned tok vi en gondolbane. Resten av dagen ble tilbrakt på et kjøpesenter og nede ved brygga i byen. Vi dro tilbake på båten litt tidligere for å slappe av.

I dag har vært en dag full av surring for det meste. Jeg hadde gangway watch i dag fra 10-12 som betyr at jeg må passe på at ingen uvelkomne kommer på skipet. Etter watchen dro jeg og noen venninner ut for å kjøpe mat. Vi kjøpte litt digg og satte oss ned ved siden av hotellet for å stjele litt nett, hehe. Resten av dagen har bare vært surr. Vi skulle egentlig få varer til båten klokken to, men dette ble forsinket så vi har tilbrakt mye unødvendig tid på skipet. Klokken fire var vi på en liten field study hos en musikkskole. Da denne var over tok vi en liten tur innom en park hvor vi spiste «middag». Nå er vi tilbake på båten og skal bare jobbe med lekser og slappe av resten av kvelden. I morgen seiler vi videre, men nå er vi i neste havn om bare to dager så det er null stress.

Nå er vårt andre to ukers seilas over, og vi har endelig kommet oss fram til haven i Toulon. Denne gangen var alle mye bedre forberedt på hvordan to uker på sjøen kom til å bli, selvom vi ikke alle var like positivt innstilt. Vi seilte ut fra Cadiz lørdag 31 september. Denne dagen hadde vi ikke skole, og den ble for det meste brukt til å slappe av og å gjøre lekser. Dagen etter begynte skolen igjen. Ettersom at det var søndag hadde vi family dinner med crewet, og etter dette fikk vi en koselig movie night. Vi lå på main deck og så på filmen Jaws som ble vist.

Foto av Stine Bryn

De neste dagene gikk mye i det samme. Skole, spise, jobbe og sove. Jeg vil ikke si at det er lett å bo på et skip og samtidig ha skole. Det er vanskelig å få nok søvn på grunn av nattevakter, men vi gjør opp for det ved å ta powernaps i fritimene våre. I løpet av disse dagene lærte vi «tacking», noe som er å snu skipet 90 grader. Vi kjørte sikksakk for å seile etter vinden, og den ene dagen kunne vi se helt til Algerie. 5. oktober fikk vi en super overraskelse. Det var lite vind og varmt vær, så to av timene ble kansellert og vi fikk swim call. Vannet var utrolig deilig og jeg tror alle koste seg kjempe masse. Denne dagen skulle vise seg å bare bli enda bedre, for utover mot kvelden kom det plutselig en flokk med små hvaler mot båten. Alle løp hysterisk rundt på dekk for å se. Det er noe av det kuleste jeg har sett hittil!

Dagene gikk faktisk ganske fort videre. Den 9 oktober endte vi opp med å ankre utenfor Mallorca fordi vi måtte laste ned noen bøker som vi trengte til skolen. Vi fikk derfor tilbake telefonen og det var godt å snakke med familie og venner igjen. De siste dagene nå har jeg jobbet mye med å overkomme høydeskrekken min. Jeg har nå vært oppe i toppen av masta to ganger, og jeg regner med at det blir mange fler i løpet av noen uker. Toppen er tross alt 32 moh, så jeg vil ikke si at jeg er redd uten grunn, men mestringsfølelsen av og stå ute på yarden helt oppe i toppen kan ikke beskrives.

Dette seilaset har egentlig gått veldig fort og greit. Vi har nesten bare hatt fint vær og rolig sjø, noe som jeg tror alle er glad for. Selv liker jeg når det er litt vind og action, for da er det mye å gjøre på dekk. Nå ser jeg frem til en periode på 3-4 uker med lite seiling og mye havne opphold, og det skal bli godt å slappe litt av.

Nå er fire flotte dager i Cadiz over! Første dag fikk jeg et overraskende besøk av Anne og Vidar ( farmor og farfar). Det var kjempekoselig og heldigvis hadde jeg fri. Denne dagen ble derfor brukt til å tilbringe tid med de og slappe av. I løpet av dagen fikk jeg se mye av byen og hvor fin den var.

Neste dag våknet vi til dårlig vær, noe som ble en bra dag til å se resten av byen. Vi besøkte den store katedralen og gikk opp i tårnet hvor vi kunne se hele byen. Den dagen smakte vi også verdens beste is! Utover dagen ble været ganske bra. Ettermiddagen og kvelden ble brukt til klesvask og kveldsmat på stranden.

Dag tre var det kjempefint vær og vi bestemte oss for å dra en tur på stranden. Stranden var kjempe fin og stor med bølger og deilig vann. Vi tilbrakte mesteparten av dagen der. Jeg ble uheldigvis solbrent og utover kvelden ble jeg også dårlig, så jeg bestemte meg for å tilbringe kvelden på skipet for å slappe av.

Siste dagen, altså idag, var det også kjempe fint vær. I dag har det vært sol og 28!! grader. Første halvdel av dagen ble derfor tilbrakt på stranden, men jeg dro hjem etterhvert fordi kroppen min har fått nok sol. Etterhvert tok jeg og noen andre båten over til en annen by. Det var ikke mye å gjøre der, men det var morsomt å ha besøkt den. Nå sitter vi på båten igjen og alle bruker de siste 10 minuttene til å si hade til familie før vi seiler ut. Jeg tror vi alle gruer oss til enda et to ukers seilas, men det blir vel også spennende å se hva det bringer! Vi snakkes om to uker!!