Heeej bloggen!

De 10 uger er fløjet afsted, og vi er derfor nået til vejens ende. Det har været en helt igennem fantastisk oplevelse, som ingen af os ville være foruden. Dog skal i selvfølgelig have muligheden for at høre om vores sidste dage i San Francisco.

Mandag tog vi på en hjemmelavet tour rundt i de forskellige kvarterer i SF, da vi endnu ikke følte, vi havde fået den fulde oplevelse af byen. Vi startede i Mission, som er et super hyggeligt kvarter, hvor grafittien på gaderne spiller en stor rolle. Her fik vi også en lækker frokost og gik rundt og kiggede i de små, nogle mexicanske, butikker.

Herefter gik vi videre gennem det homoseksuelle Castro distrikt, der er pyntet op med regnbueflag og fyldt med små cafeer og skæve butikker. På vejen gik vi forbi en af de større trick-or-treat gader i SF, hvor vi så nogle af de dekorerede huse.
Vores sidste dag i byen startede vi ud med en tur til den tidligere fængsels-ø Alcatraz, hvor vi hørte om øens historie. Det var en vildt spændende tur, der både var meget underholdende og lærerig. Sidst på turen mødte vi også kort William Baker, der var indsat i fængslet i sin ungdom.
Hen mod aftenen tog vi på en ghost walking tour rundt i Haight Ashbury. Turen blev afholdt af en meget passioneret guide, der kunne fortælle en masse om områdets historie - han fortalte f.eks. om, at byen tidligere havde 18 kirkegårde, hvoraf alle udover 2 blev nedlagt, da byen begyndte at boome. Mange af de gamle lig fra kirkegårdene blev aldrig fjernet, og ligger derfor stadig under flere bygningsværker i byen. Dette skulle angiveligt være grunden til, at SF er en af de mest hjemsøgte byer i USA.

Turen var i hvert fald en god måde at få set lidt af byen på, og vores guide Tommy var god til at fortælle om både historien, arkitekturen og den overnaturlige del af Haight Ashbury.

Lige nu sidder vi i Amsterdams lufthavn på vej hjem mod Danmark. Vi har fløjet de sidste 10 timer og er derfor ved at være godt trætte. Vi har haft den fedeste tur, men glæder os selvfølgelig også til at komme hjem til alle dem derhjemme. Farvel bloggen!

Flyt din blog til Nouw - nu kan du importere din gamle blog - Klik her

Hej bloggen! Så er vi ankommet til vores slutdestination San Francisco, hvor vi skal tilbringe den sidste uge af vores rejse. Vejret i byen er ikke helt så godt som det har været gennem resten af Californien, så vi besluttede os for at bruge vores varmeste dag (tilfældigvis den første) på stranden. Uden den store research valgte vi Baker Beach, fordi den angiveligt skulle have en fin udsigt til Golden Gate Bridge. Det havde den skam også - hvad vi ikke liiige fik læst os til var, at det var en nudiststrand, vi var taget på .... Så vi fik os et godt chock derude ;D
Dag 2 besluttede vi os for at tage på en heldags-cykeltur langs SF's kyst, over Golden Gate Bridge og op til byen Sausalito. Vi lejede derfor en tandemcykel, og begav os afsted. Om formiddagen var der ret tåget ved broen, så det fulde udsyn måtte vi vente med til hjemturen. Der var generelt rigtig smukt langs hele kysten, og vi stoppede ind i Sausalito og spiste en pizza ved en fortovscafe, der lå lige ud til vandet.
Dag 3 startede vi ud med morgenmad på en hyggelig, amerikansk diner. Det lagde en god bund, og vi gik direkte videre til Lombard Street, som er kendt for sin vandvittige stigning og hårnålesving. Vi slog også et smut forbi Fisherman's Wharf - der var ret crowded, så det var ikke den største succes.
Fra Fisherman's Wharf begav vi os videre mod Pier 39, hvor vi så massevis af søløver, små souvenirbutikker og restauranter. Området var rimeligt turistet, men som sådan også hyggeligt nok. Hen på eftermiddagen var det blevet en smule koldt, så vi udrustede os med en peppermint hot chocolate og gik en tur nede ved havneområdet.
I går købte vi en combo-billet til San Francisco Dungeon og Madame Tussauds, Vi startede med at tage i Dungeon, og eftersom kamera var forbudt har vi ingen billeder derfra. Fra udklædte skuespillere blev man først gennem ti scener, der handlede om SF's uhyggelige historie - lige fra pesten til gadebandernes storhedstid og Alcatraz. Vi havde muligvis sat vores forventninger til lidt mere uhygge, og var begge enige om, at vi nok ikke behøvede at tage derind igen ;)

Bagefter hoppede vi ind på Madame Tussauds, hvor vi gik rundt blandt kendte voksfigurer. Det var hyggeligt nok at kunne gå rundt og tage billeder, men selve turen var ret hurtigt overstået - nok mest af alt fordi, vi stort set kun kendte skuespillerne og sangerne.

Ses snart igen bloggen! :D

En af dagene i LA besluttede vi os for at hike op til Hollywood-skiltet. Med vores obligatoriske røde hike-kasketter (vi havde selvfølgelig købt en til Signe) begav vi os derfor mod toppen af de bjerge, der omkranser LA. Hiken derop var ikke vildt hård, så vi endte med at kombinere flere af ruterne. Turen var vildt smuk hele vejen, og da vi nåede toppen kunne vi se ud over hele Hollywood. Det var ret sjovt at stå på bagsiden af Hollywood-skiltet, når man nu kun er vant til at se det forfra. Herefter var planen egentlig, at vi bare skulle gå samme vej tilbage, og derefter gå på jagt efter en god aftensmad, men sådan endte det desværre ikke helt. Vi er ikke de bedste til at finde vej, og da vi nåede en skillevej var der diskussion om, hvorvidt vi skulle den ene eller den anden vej. Dog besluttede vi os hurtigt for at gå nedad, hvilket ikke var den rigtige vej. En hike på omkring 11 km blev pludselig til en hike på 19 km :D Vi klarede den selvfølgelig, og endte med at fejre det med In-n-out-burger.
De næste to dage blev brugt i Santa Monica, hvor vi primært levede på stranden. Ham vi boede ved havde nogle cykler, vi kunne låne, så vejen til og fra stranden blev en del nemmere! Den første aften tog vi dog også i biffen, hvor vi så "Mother", som er den værste film vi nogensinde har set. Vi har aldrig været så skuffet haha. Den gav absolut ingen mening, og var ikke det mindste uhyggelig, da plottet stort set ikke fandtes.
Efter to stranddage tog vi til Solvang, som er en lille "dansk" by, der ligger mellem LA og San Fransisco. Vi sætter dansk i gåseøjne, fordi den på trods af danske butiks- og gadenavne reelt set ikke føltes så dansk. Det var muligvis de 37 graders solskin der bidrog til tankerne om, at det da umuligt kunne være som i Danmark. Om ikke andet havde vi en super hyggelig formiddag, hvor vi fik os en romkugle i en af de mange bagerbutikker og senere frokost på "the red Viking" - medister, sovs og kartoffelmos - vi var i himlen!
Om eftermiddagen ankom vi til Santa Cruz, hvor vi havde en enkelt overnatning. Vi brugte det meste af dagen på stranden, hvor vi slappede af i solen. Vores Airbnb var vildt hyggelig, og vi nød at kunne sidde ude i den fine have os spise morgenmad inden vi dagen efter drog mod lufthavnen med Signe, så hun kunne komme med sit fly hjem til Danmark. Vi har derfor lige en uge mere i San Fransisco bare os to - ses!

Onsdag havde vi bestilt billetter til en studio tour inde ved Warner Bros, der er en af de største filmproducenter i LA. Vi ankom derfor klokken 9 ved det store filmstudie i Burbank, hvor alle blev inddelt i mindre hold, som skulle følge med bestemte tourguides rundt i små, åbne busser.

Vi kørte som det første ud og så "Hennesy Street" som er en opstillet gade, der er blevet brugt som kulisse i utallige film og serier. Vi fik fortalt en masse om, hvordan de kan ændre gaden for at tilpasse den de enkelte film/serier.

Vi kørte forbi en lang række filmkulisser - bl.a. et småt græsareal (lige nu dekoreret som en kirkegård), der er blevet brugt som Central Park i det afsnit Friends, hvor Phoebe og Rachel løber i parken. Vi så også Warner Bros egen replika af Chicago og en lille jungle, der bl.a. er brugt til flere scener i Jurassic Park.
Der var også en hel etage med Harry-Potter tema, hvor vi kom ind og se flere af de originale kostumer og rekvisitter fra filmenene. Til stor begejstring fik vi endda lov til at prøve Fordelingshatten, som inddelte os i forskellige Hogwarts-houses. .
Vi kom også forbi en Batman udstilling, hvor alle de originale Batmobiler fra filmene stod udstillet. Der var mange forskellige biler, og guiden fortalte lystigt om hvor hurtigt de forskellige biler kunne køre.
Turen toppede for alvor da vi kom ind i Stage 48, hvor Central Perk cafeen fra tv-serien Friends ligger. Dette er en interaktiv udstilling, og man fik derfor lov til at gå rundt i cafeen og få taget billeder i den kendte Friends-sofa. Det var super cool at befinde sig i de omgivelser, vi kunne kende fra en af vores alle tre's yndlingsserie.
Til sidst blev vi taget igennem en mindre Halloween-udstilling, hvor der b.la. var dukken fra Annabelle og kostumerne fra den helt nye gyserfilm IT.

På trods af, at ingen af os er de helt store film-seere blev vi hurtigt enige om, at turen havde været en stor succes. Det var rigtig fedt at komme bag kulisserne, og få et indblik i hvordan de store filmproduktioner fungerer.

Heeej bloggen!

Nu er det vidst ved at være på tide, at i bliver opdateret for de sidste mange dage. Tirsdag den 17. ankom vores gode veninde Signe til Los Angeles. Vi havde derfor en nem dag, hvor vi sørgede for at købe det sidste til hendes gave, tog forbi en park og slappe af og kørte derefter mod lufthavnen, da vi gerne ville være der i god tid. På vejen kørte vi ind forbi In-n-out, som vi er alt for store tilhængere af :D
Ventetiden i lufthavnen var lang, og vi kunne slet ikke få hænderne ned, da vi endelig så Signepigen. Tårerne var svære at holde tilbage! Dette blev dog hurtigt glemt, for vi havde trods alt ikke set hinanden i otte uger, så der var en del der skulle drøftes. Derfor kørte vi til Cheesecake Factory og spiste en lækker aftensmad samt dessert, hvor vi brugte flere timer på at nyde, at vi alle tre endelig var samlet igen.

Den første hele dag i LA startede ved Walk of fame, som faktisk var mulig at se, da antallet af turister på denne tid er meget lavere end ved højsæson. Det var super hyggeligt, men de er desværre ikke de bedste til kendte navne, så det var få stjerner vi faktisk fik taget billeder med :D Vi tog videre til Rodeo drive, som er en gade med mange dyre og fine butikker, hvor vi brugte en del af eftermiddagen.

Om aften besluttede vi os for at tage ind til The Grove. Det var en super hyggelig gade, hvor der kørte en gammel sporvogn rundt. Der var også et smukt vandshow og en masse hyggelige butikker.

Torsdag tog vi i outlet, da Signe selvfølgelig skulle have en masse "gaver" med hjem til familien, og om aften tog vi ind forbi Venice Beach for at se solnedgangen. Det var super smukt, og vi kunne derfor ikke stoppes i at holde photoshoot på stranden. Da vi havde set solnedgangen, endte vi med at gå mod Santa Monica, hvor vi spiste et lækkert aftenmåltid.

Hej Bloggen! Så har vi været på weekend i Tijuana, der ligger nede i Mexico under grænsen til San Diego. Vores tur bød på god mad, rare mennesker og fine drinks! At krydse grænsen til Mexico tog ingen tid, der blev knapt nok kigget på vores pas, da vi skulle igennem.

Vores første aften gik vi en tur ned på stranden ved Playas de Tijuana. Her mødte vi et par lokale, der fortalte om os et lækkert taco-sted, som vi prøvede til aftensmad. Dagen efter tog vi en Uber ned til downtown, hvor vi gik rundt omkring gaden Av Revolución, hvor der var live musik, et utal gadesælgere og restauranter med billige margaritas (vi måtte selvfølgelig smage en ;D). Til frokost tog vi ind på en lækker mexicansk restaurant, som vores Airbnb-vært havde anbefalet. Stedet var fyldt med lokale og serverede utallige lækre retter til billige penge.

Da vi havde spist vores sene frokost færdig, tog vi igen hjem til vores airbnb-hus, hvor vi endte med at blive inviteret med til børnefødselsdag. Der blev bestemt ikke sparret på noget, og vi fik både tilbudt burger, øl og havde muligheden for at hoppe på hoppeborgen sammen med børnene, dette skete dog ikke, desværre :D

Eftersom vi ikke endte i byen fredag aften, var vi nu meget obs på at vores lørdag aften/nat skulle foregå i byen. Vi tog derfor til Walmart og købte 3 flasker vin, som vi tog med hjem på vores altan og nød med latter, snak og spil. Da alle flaskerne var tomme, var det tid til at smutte videre. Vores airbnb-vært og hans sidste gæster anbefalede nogle sikre og lidt mere luksuriøse barer, som vi endte med at tage hen på.

Aften var helt fantastisk! Vi ankom til en klub hvor alle sad ned, og pludselig besluttede vi os for, at vi gerne ville danse, hvilket vi fik resten af klubben med på. Alle var friske, og vi endte med at winge et ældre par, danse med nogle indere og få alt for mange gratis drinks, så vi kunne blive ved med at holde festen igang :D Selvom klubben egentlig lukkede klokken 3, kunne personalet godt se, at der var alt for meget gang i festen til at lukke, og derfor lukkede de først dørene, da vi valgte at smutte klokken 4 ;)

Dagen efter var meget hård, da vi begge (især Mia) var ramt af rømmermænd. Det endte dog med vi kom ud af sengen til aftensmadstid, hvor vi tog ind og fik en let, men lækker ceasar salat.

Ha' det godt bloggen :D ​

Hej bloggen! Mandag kørte vi fra Las Vegas til San Diego, der ligger helt nede i det sydvestlige USA. Turen tog omkring 5 (nok egentlig en time længere, da vi ramte noget ret heftigt trafik i San Diego), så vi ankom først sent på eftermiddagen. Ved vores Airbnb blev vi modtaget af Troy og Barbara, der tog varmt imod os. Efter at have snakket lidt fulgte de os ned til et lokalt supermarked, hvor vi købte ind til aftensmad. Vi brugte hele aftenen på at sidde og sludre med Troy, Barbara og et kærestepar fra Østrig, der også bor i huset. Med godt selskab, mad og vin kunne vi vist ikke andet end at have en god aften 😉

Dagen efter tog vi til Balboa park, hvor vi brugte formiddagen på at kigge rundt på de mange museumsbygninger, der ligger i parken. Vi tog også til La Jolla Beach, som er en af de mange strande, der ligger i SD.

Dagen efter brugte vi i et kæmpestort outletcenter, der ligger 3 km før grænsen til Mexico. Vi var alt for fokuserede på at gå rundt i butikker til at tage billeder, så dem får i ingen af 😉 Om eftermiddagen tog vi ud til Mission Bay, hvor vi nød det gode vejr, spillede kort og spiste frokost.

Sidste dag besøgte vi Old Town, som er en ældre del af SD, der i høj grad er præget af den mexicanske kultur. Vi drak også en kop kaffe i bydelen Little Italy, som er fyldt med små coffee shops og italienske restauranter. Om aftenen tog vi ned til havnen og så en smuk solnedgang over havet.

Ses! 🌴💃🏼

Torsdag ankom vi til den lille Route 66-by Kingman, der ligger godt placeret mellem Phoenix og Las Vegas. Byen er opbygget omkring den historiske 66 highway og Beale St, og er fyldt med moteller, hoteller og restauranter til alle byens gennemrejsende. Aftenen vi ankom tog vi ud at spise på Mr. D'z Route 66 Diner, der er indrettet i fineste 50'er-stil med retro metalskilte, jukebox og pangfarvede lædersæder. Menuen bød selvfølgelig på rigtige, amerikanske burgere med tilhørende fritter og milkshakes.

Efter at have spist gik vi en tur langs Route 66, og kom bl.a. forbi en lille park, hvor et gammelt fragttog, der kørte mellem Kingman og Santa Fe i 1930-1950'erne, stod udstillet. Hele byen var forudsigeligt nok pyntet med Route 66-skilte, men den kørte på vores besøgelsestidspunkt også en "støt-brysterne" kampagne, der prægede gadebilledet meget.

Fredag formiddag kørte vi til den gamle mineby Oatman, der ligger en lille time fra Kingman. Vi valgte at skippe den moderne motorvej, og kørte i stedet på Route 66 hele vejen - en tur der bød på en fantastisk udsigt, smalle veje og skarpe sving! Vi var bare glad for ikke at møde nogle modkørende autocampere på turen derud... :)

Vi kom til en lille hyggelig by, som primært bestod af souvenirbutikker. Byen er berømt for de mange "vilde" æsler, der frit går rundt i gaderne. Æslerne er meget stille og rolige, og vil hellere end gerne klappes, hvis man lokker dem lidt med det foder, man kan købe i souvenirbutikkerne til $1.

Efter at have brugt formidaggen i Oatman kørte vi tilbage til Kingman, hvor vi besøgte først et Route 66 museum, og derefter "the Mohave museum of history and arts". Specielt det første museum var rigtig fedt - vi kunne godt lide udstillingen om Route 66's udvikling gennem årene. Hertil var der også en hel kælder fyldt med gamle biler, som man kunne gå rundt og kigge på.

Om aftenen opdagede vi tilfældigt, at der mellem 6-7/10 er oktoberfest i Kingman, så det tog vi til,. Oktoberfesten blev afholdt i en lille park, der var pyntet helt op med flytte lys. Der var små boder med mad, øl (selvfølgelig) og live musik. Vi sad og hyggede, spiste og spillede kort indtil temperaturen ikke længere tillod det.

Lørdag kørte vi ud til alpacafarmen "Alpacas of the Southwest", hvor vi fik en rundvisning af Taylor, der står for den daglige drift. Han var meget passioneret omkring sine alpacaer, og kunne fortælle meget om de forskellige racer, uldtyper og det økonomiske aspekt ved alpacaopdræt. Det var spændende nok, og vi fik lov til både at klappe og fodre de søde alpacer :D

Om eftermiddagen tog vi på antikvitetsshopping rundt i nogle af Kingmans gamle butikker. Vi stødte tilfældigvis på en kæmpe biludstilling på Beale St, hvor samtlige ejere af ældre biler havde parkeret dem på gaden. Man kunne derfor gå hele vejen ned af Beale St og kigge på biler fra 1950-1990'erne.

Om aftenen tog vi endnu engang til oktoberfest og høre live musik, spillede kort og spiste aftensmad.

​Søndag kørte vi til Las Vegas. Vi valgte kun at tage en overnatning, eftersom at vi begge er under 21, og derfor ikke kan hverken gamble eller drikke. Vi havde dog en super fed oplevelse alligevel på The Strip, hvor vi kunne gå rundt og kigge i de store butikker og de endnu større, luksuriøse hoteller. Sent om aftenen tog vi ind på hotellet Bellagio, hvor vi spiste på en af de største buffet-resteuranter, vi før har set! Vi er begge enige om, at vi gerne vil tilbage til Vegas når vi fylder 21 ;)

Heeej venner

Søndag den 1. oktober ankom vi til Phoenix, hvor vi skulle sove i fire nætter. Den første eftermiddag brugte vi i en hyggelig park, hvor vi tog ud at sejle i en cykelbåd og prøvede at nyde de 37 grader, der er i Phoenix denne tid af året. Phoenix er en ørkenby, og har derfor et helt anderledes klima end vi har set indtil videre. Gennem køreturen fra Grand Canyon til Phoenix kunne vi se landskabet ændre sig fra rødlige bjergklipper til kaktusser og palmer.

Dag 2 i Phoenix stod vi op 4.15 om morgenen for at køre ud til Rainbow Riders, hvorfra vi fik en solopgangstur med udsigt over Sedona ørkenen fra luftballon. Vi kørte med crewet ud til ørkenen, hvor luftballonen først skulle pustes op - en ret spændende proces at overvære. Oppe i luften kunne vores guide fortælle om ørkenen og de forskellige dyr/planter der lever i den. Udsigten var helt fantastisk, og vi nød hele den time, vi var i luften!

Vi blev modtaget på jorden med iskold champagne og morgenmad - alt i alt var det en rimelig perfekt måde at starte dagen på.!

Vi tog ind og besøgte Phoenix' State Capitol museum, hvor vi brugte et godt stykke tid på at kigge på deres udstillinger om valgsystemet i staten Arizona og USA generelt.

​Vi besluttede os en aften for at tage i drive-in bio. Amerikanerne virker generelt til at være ret vilde med hele "drive-in" konceptet, som kan ses på alle fastfoodrestauranter, i flere banker og selvfølgelig også i biografform! Vi så en dobbelt-feature med to actionfilm. Man skulle indstille sin bilradio til en bestemt radiokanel for at kunne høre lyden i filmen, hvilket var ret sjovt. Vi lænede os tilbage med en god take-away menu fra in-n-out og en farlig mængde filmsnacks!

Hej! Siden sidst har vi bl.a. været forbi Horseshoe Bend, Upper Antelope Canyon og Grand Canyon, der alt sammen ligger i Arizona. Fordi køreturen mellem Horsehoe Bend og Upper Antelope Canyon er meget kort så vi begge på en dag. Horseshoe Bend, som er hesteskoen i ser på billedet herover, var kæmpe stor og meget smuk. Sikkerheden var dog noget nær ikke eksisterende, og mange tursiter vovede sig helt ud til kanten (som går lodret ned). Vi holdte os et godt stykke fra.

Efter en omgang frokost på en nærtliggende diner tog vi ud til Antelope Canyonen Navajo Tours' beliggenhed, da vi med dem skulle på en tur ud til Upper Antelope Canyon. Antelope Canyon er en dyb kløft, som man kun kan komme ud til med guide, så vi måtte efterlade bilen til fordel for en firhjulstrækker, der kørte ud ud til kløften. Vi gik rundt derude i ca en time, og det var vildt smukt! Vores guide fortalte om kløften og udpegede forskellige "figurer" der kan spottes i klippeformationerne. Måske i kan se silhuetten af en bjørn på billedet ved siden af bilen?

Det var i hvert fald en helt vild oplevelse, og naturen lignede slet ikke noget, som vi har set før!

Efter Antelope Canyon kørte vi til Flagstaff, som er en Route 66 by der ligger en god times kørsel fra Grand Canyon. Her havde vi 3 overnatninger - dag 1 brugte vi på at køre rundt til forskellige udsigtspunkter, og dag 2 tog vi ud at hike. Vi tog ad Bright Angel Trail ned til Indian Gardens, der ligger omkring 7,5 km nede i kløften. Vi brugte ca 1,5 time på at gå ned og derefter lidt under 3 timer på at skulle op igen. Nede på bunden spiste vi frokost og spillede kort. Temperaturen på bunden var omkring 35 grader, men faldt heldigvis en del, da vi kom længere op. Bensmerterne dagen efter var klar det hele værd - vi havde i hvert fald en super fed dag i Grand Canyon!