Det här var vår sista dag på Bahamas och dagen började vi med frukost vid strandrestaurangen. De andra hade köpt frukost i affären vid hotellet men jag och Sascha kände att vi ville ha lite riktig mat, så vi gick iväg och åt. Hon åt en club sandwich och jag tog hemmagjorda amerikanska pannkakor som var väldigt gott! Efter maten gick vi tillbaka upp till rummet för att möta upp de andra.

Vi behövde checka ut vid 10 men båten tillbaka till Miami gick vid 18.30 och vi skulle åka från hotellet vid 16. Under tiden vi väntade låg vi bara vid poolen hela dagen och avslutade med en lunch vid restaurangen vid stranden.

När vi hade kommit till båten och det var dags att kliva på bestämde vi oss att sitta på den motsatta sidan mot vart vi satt påväg till Bahamas. Då den förra sidan hade varit så kall pågrund av luftkonditioneringen men det visade sig att på den andra sidan fanns det ingen luftkonditionering alls så det blev som en bastu istället. Men istället för att då sitta inne och svettas satt vi ute på däck i princip hela resan.

Klockan var ungefär 23 när vi kom fram till campus igen så vi gick raka vägen till rummet och gick och la oss.

Vi började dagen med lite snabb frukost som vi köpt i en liten butik på hotellet. Därefter fixade vi oss och tog en båttur kring 9 till Port Lucaya marketplace ett ställe fyllt av souvenirbutiker och restauranger. Vi gick runt ett tag men insåg snabbt att vi var förtidiga, alla de vanliga butikerna öppnade 10 eller 11 så vi fick gå runt och kolla i souvenirbutikerna. Men efter en stund blev det alldeles för varmt för att strosa runt, jag tror temperaturen låg på omkring 35-40 grader. Innan vi åkte tillbaka, köpte vi varsin dricka och satt oss vid ett bord för att ta det lugnt en stund.

När vi kom tillbaka var klockan 12 ungefär. Då packade vi om våra väskor och bytte till badkläder då vi tänkte åka till Gold Rock Beach en strand som vår taxichaufför varmt rekommenderat och sagt är Grand Bahama Islands finaste strand. En scen från pirates of the Caribbean hade även spelats in här vilket man kände igen om man sett filmen såklart. Vägen dit tog ungefär en timme, och när vi kom dit fick vi betala en liten avgift då det var en nationalpark. I avgiften kunde vi även få gå en väg in i skogen för att se olika grottor. Detta gjorde vi i slutet vilket var väldigt coolt.

För att tala om stranden så var tidvattnet väldigt lågt när vi kom fram men allteftersom blev det högre. Det var som havet, strand, vatten och sedan strand och skogen. Vi badade, solade och tog bilder. Dock var det lite molnigt i början men det hindrade inte värmen. Det var säkert även idag upp mot 35 grader.

Vi åkte tillbaka till hotellet vid fem-tiden för att duscha och göra oss redo inför kvällen som även skulle spenderas på Port Lucaya marketplace. Vi åt på ett litet ställe som hette Cappuccinos, en gullig italiensk restaurang som hade mycket goda rätter. De hade ett erbjudande när vi var där, en 3-rätters meny för 20 dollar vilket vi alla tog. Till förrätt fick vi grönsakssoppa, till varmrätt fick vi välja från pasta menyn och alls tog pasta med kyckling och tomatsås och till efterrätt fick vi chokladmousse med blåbär. Allt var verkligen jättegott och prisvärt. Rekommenderar!

Efter middagen avslutade vi kvällen vid ett litet torg där det spelades live musik. Hela viben här var underbar. I början spelades det ganska lugn musik och pensionärer gick upp och dansade. Men därefter spelades det lite mer fartig musik och det kom en kille som var otroligt bra på att dansa. Så hela vårt tjejgäng gick upp och dansade efter honom och just då kom det ett flertal andra som också ville dansa. Bland alla andra fanns det en gubbe som var där med sin kompis och 2 kvinnor. Han var väldigt livlig och rolig och var oerhört peppad på att dansa, han gjorde high-five med oss och applåderade när vi dansade.

Hela kvällen var verkligen sjukt rolig!

Klockan 04.00 på fredag morgon klev vi upp för att fixa det sista innan vi tog bussen 5.30 mot Fort Lauderdale och hamnen. Jag åkte inte bara med mitt tjejgäng utan 2 andra tjejer som också kom från Holland hängde på. De hette Lieke och Bente och de hade vi lärt känna under de tidigare dagarna.

Bussresan tog omkring 30 min och när vi var framme gick incheckningen och säkerhetskontrollen relativt snabbt. Så när vi väl var inne fick vi vänta i en och en halv timme på att gå ombord båten. Båtresan varade i 3 timmar och båten var i princip densamma som en Gotlandsfärja. Resan var dock väldigt skumpig då det var mycket vågor på havet. Till en början var allt okej men efter ungefär halva tiden kände jag och några andra oss smått illamående. Så vi gick ut på däck och spenderade resten av tiden där.

Ute på havet var vattnet mörkblått men så fort vi kom in till hamnen i Grand Bahama Island blev vattnet alldeles turkost. När vi klivit av båten och kommit ut ut terminalen för att leta efter en taxi var det kaos. Först fanns de som försökte sälja på oss souvenirer sen gällande taxibilarna var det till en början omöjligt att höra vad de sa då stunden vi frågade om en bil, började de mycket intensivt argumentera om något som troligen handlade om vem som skulle köra oss. Men efter 5 minuter av vild diskussion lyckades vi få en förare som tog oss till hotellet. Vi fick våra nycklar och blev därefter hänvisade till någon som hette "Big Mama" som berättade om lite generell information. Därefter packade vi upp och gick raka vägen till stranden och poolen för att sols och ta bilder. Poolen var över min förväntan, den var stor och härlig och det var strömt runt hela så man kunde flyta runt och runt vilket var väldigt härligt, speciellt när det var så varmt. Då kunde man bara ligga i vattnet och åka runt.

Under dessa dagar tog vi det ganska lugnt. De utflykter vi gjorde var till Lincoln Road under kvällen för att kolla in shoppingen, nattlivet och caféer. Sedan gick vi hem kring 23 för att inte vara allt för trötta dagen därpå. Men måste säga att Lincoln Road var speciellt. Iallafall i jämförelse med lilla Uppsala. Här i Miami Beach var det människor överallt och affärer och restauranger var packade vid nio tiden. Däremot var alla människor vi mötte kanske inte de trevligaste. På vägen hem kunde man möta skumma snubbar på cyklar eller se däckade människor i busskurer. Även om majoriteten är trevliga och tillmötesgående ska man ha i åtanke att det även finns en del skumma människor omkring. Det fick vi veta under de första dagarna då vi pratade om transportmedel under kvällen. Men blev tillsagda att inte ta bussen utan uber, då bussen kunde vara ganska osäker under kvällen.

Innan våra kvällsturer hade vi lektioner som vanligt och de dagar vi slutade tidigt spenderade vi på stranden eller vid poolen och strax innan vi gick mot stan åt vi middag i skolans cafeteria.

Idag tog vi en trip till Key West!

Bussen gick runt 6 på morgonen och vi kom fram till Key West kring 9.00. Vi blev avsläppta mitt i stan och fick reda på i bussen, att stranden var en timmes promenad från platsen vi befann oss på. Till en början gick vi runt i stan för att kolla in souvenir butiker och hitta något att äta. Det fanns flera söta butiker och byggnaderna var målade i färgglada och ljusa färger. Äta, det gjorde vi på ett hamburgerhak som hette Wendys. Jag var inte så hungrig så jag tog bara en dricka, någon sorts jordgubbslemonad som verkade vara en av deras specialiteter. De andra tiden dricka och pommes.

När vi suttit och ätit inne på Wendys i ungefär en timme började det helt plötsligt spöregna och gatorna blev helt översvämmade med vatten. Regnet varade dock bara i cirka 15 min och därefter fortsatte vi vår trip mot stranden. Till en början försökte vi att navigera själva men det fungerade sådär. Vi hittade vägen till stranden men det var fel strand samt så var den privat. Så för att slippa flera missledningar, frågade vi om vägvisning och fick se att enligt Google Maps var vi 10 min ifrån Fort Zachary National Park dvs. stranden. Men egentligen var det omkring 30-40 min kvar då vår gps var inställd på bil, vilket vi insåg när vi kom fram. Vägen till stranden var inte bara lång att gå utan även väldigt varm. Efter regnet hade det spruckit upp och himlen hade blivit klarblå och temperaturen låg på 32 grader.

14.30 kom vi äntligen fram och vi hade 1 och en halv timme på oss tills vi behövde gå tillbaka till bussen. Jag och Sascha gick direkt och bytte om och hoppade sedan i vattnet för att svalka av oss. Vid 16 påbörjade vi vår resa till bussen och campus, samt vätskeersättning.

Under onsdag och torsdag har det varit ganska dåligt väder så vi har inte gått ut mycket. Dagarna har varit ganska lugna. Dock började mina "Advanced Grammar" lektioner vilket var intressant.

Fredagen var lite mer händelserik då vi åkte på en baseboll match! Vi hade lektioner från 12.45 till 17.05. Därefter åt jag, Rani, Sascha och Vera middag i skolans cafeteria och gick sedan till rummen för att fixa det sista då vi skulle på en baseboll match på kvällen. Vi mötte även upp Winnie en tjej från Sverige som jag hade lärt känna för hon skulle även följa med oss.

På vägen dit tog vi vår första uber och vår förare var hur skön som helst. Han var standup komiker och hade även varit med i en tv-show som jag dock inte minns namnet på. Innan vi kom fram till matchen hann vi stanna till vid Target för att köpa Marlins tröjor. När vi väl satt på våra platser var alla väldigt taggade, men det tog slut efter ca 1 timme då vi inte riktigt förstod spelet samt att Marlins höll på att förlora. När vi skulle hem gick vi och halva publikhavet till uberparkeringen. Det tog ett tag att hitta en bil men tillslut fick vi en och åkte hem.

Idag hade vi första lektionerna och måste säga att jag hade lite för höga förhoppningar. Kanske på grund av vår lärare, han är bra men vissa gånger är han det motsatta vilket är lite tråkigt. Efter lektionen gick jag tillsammans med Vera, Rani och Sascha (de jag är med här) och köpte lunch hos Walgreens och därefter direkt till stranden/poolen för att sola och bada fram till middagsdags. Middagen här består främst av pizza, hamburgare och pasta. Samma varje dag, så man blir lite trött att äta det varje dag.

Idag började incheckningen vid åtta. Vi gick och åt frukost vid 7.30, men innan dess gick jag och Vera, en av mina rumskompisar till poolen för att ta ett morgondopp. Efter frukost ställde vi oss i kö för att bli incheckade, därefter hade vi ett litet muntligt test för att se vilken nivå vi låg på.

Islutet av introduktionsdagen fick vi en liten föreläsning av rektorn, där vi blev meddelade om vad man kan, inte kan göra samt lite annat. En av aktivitetsledarna kom även och presenterade sig och berättade därefter om "Miami to the Max". En utflykt som ger dig möjligheten att se Miamis bästa delar. Jag åkte tillsammans med 3 andra tjejer, Vera, Sascha och Rani. Alla var från Holland förutom Rani som var från Belgien.

Vi såg Wynwood Walls, Little Havanna, Bayside and downtown Miami. Allt var väldigt roligt att se särskilt Wynwood Walls.

Utflykten slutade omkring halv sex och vid den här tiden var det middag så vi åt och satt oss sedan på rummen och tog det lugnt. Kring halv nio begav vi oss mot stan för att äta på Starbucks. När vi suttit där började det regna så vi bestämde oss för att vända och bege oss hem.

Imorgon börjar alla lektioner vilket ska bli roligt.

Det är dags!! Dagen jag väntat på i över ett halvår!! Jag ska åka på språkresa till USA i 3 veckor! Och jag är helt övertygad att dessa dagar kommer blir hur bra som helst!

Det började med att vi kom för tidigt till flygplatsen och jag fick vänta en timme på att checka in. När allt var klart och jag kom ut till min gate fanns det inte mycket och göra då terminal 2, som jag var vid var ganska liten.

Den första boardingen var till Berlin och därefter från Berlin till Miami. Flygningarna gick bra särskilt den till Berlin då den bara varade i 1 timme. Däremot var flyget till Miami bra till en början men när halva tiden kunde det bli lite långtråkigt.

Omkring 18.20 landade jag i Miami. Vart jag skulle efter jag klivit av planet var lite förvirrande till en början men följde bara efter folkmassorna. Som då ledde till passkontrollen. Det fanns selfcontrol automater, men de nekades. Så jag fick ställa mig i den evigt långa kön till de som blivit nekade. När allt äntligen var klart hämtade jag väskan och mötte upp min skjuts till skolan. Jag var den första att komma men allt eftersom kom flera EF studenter och när alla kommit åkte vi till skolan. Det är hur varmt som helst här! Vi gick ner till havet precis innan vi skulle sova och vattnet var säkert kring 25 grader!! Och luften säkert 35 grader!!

Imorgon är det incheckning och introduktionsdag så vi får lära oss lite om området.