Som jag tog upp i gårdagens inlägg så har jag nu ett nytt träningsupplägg. Det är mest för att jag ska lära mig att orka springa längre och klara milen som jag har satt som mål. Jag kommer löpträna 5 gånger i veckan och dem andra två kommer jag bara springa lite lätt eller en pw.

Dag 1, 20/6 - 5.2 km

Dag 2, 21/6 - 5.6 km

Dag 3, 22/6 - 6 km

Dag 4, 23/6 - 6.2 km

Dag 5, 24/6 - 6.6 km

Dag 6, 25/6 - vila

Dag 7, 26/6 - vila

Dag 8, 27/6 - 7 km

Dag 9, 28/6 - 7.2 km

Dag 10, 29/6 - 7.6 km

Dag 11, 30/6 - 8 km

Dag 12, 1/7 - 8.2 km

Dag 13, 2/7 vila

Dag 14, 3/7 vila

Dag 15, 4/7 8.6 km

Dag 16, 5/7 9 km

Dag 17, 6/7 9.2 km

Dag 18 7/7 9.4 km

Dag 19 8/7 9.6 km

Dag 20, 9/7 10 km


Resterande dagar som är fram tills den 18 juli kommer jag endast springa milen varje dag för att klara under en timme, så det blir 7 dagars träning med endast tiden på fokus. Jag tycker de här ska bli riktigt roligt och att det kommer gå bra.

Hur ser erna planer ut för dagen då? Jag ska snart bege mig till Hässleholm. Ikväll blir det träning och det ser jag mer framemot varje dag som går. Man ska inte tvinga sig till gymmet, utan man ska gå dit för att man tycker det är roligt. Vad är era planer för midsommar förresten? Ikväll kommer inlägget om vad jag äter en vanlig dag så glöm inte att kika in lite senare. Jag kommer även uppdatera er varje dag hur det går och tider kommer jag med skriva, så man kan följa utvecklingen om det är någon annan som vill prova på samma. Efter jag har klarat milen så kommer jag såklart fortsätta att springa.

Jag gör även 4 övningar varje dag och jag ökar med 5 varje dag, idag är dag 3 och jag ska göra 15 rep av varje övning. Jag ska köra det i 30 dagar och sedan sk ni få se resultatet, spännande!

Mia🌟

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

Idag blev det ytterligare ett löppass. Det kändes så otroligt skönt att springa, tror jag hittat min nya passion. Men såklart kommer jag fortsätta med styrkan men inte lika mycket fokus. Håller på att lägga upp en liten planering hur träningen kommer se ut några veckor framöver. Kan ni gissa? Löpning. Anledningen till att jag kommer lägga mycket fokus på löpningen är för att jag känner att det ger mer resultat nu när jag vill tappa fett. löpningen är ju den bästa typen av cardio. Den bränner mest fett. Sen är det flera positiva saker som följer med.

  • Du får mindre humörsvängningar
  • Det stärker immunförsvaret
  • Den ökar syresättningen och blodcirkulation till hjärnan
  • Det gör dig starkare eller snarare ditt skelett
  • Du sover även bättre
  • Du blir piggare


Den sista punkten har jag märkt kanska snabbt, vilket känns skönt för då är det på rätt väg. Jag har ju som sagt satt ett mål, att springa milen under en timme den 18 juli. Det känns bra och jag kommer öka lite varje dag så jag tillslut springer en mil. Sen har jag byggt upp en bra grund kondition som gör allt så mycket lättare. Är tacksam att jag fortsatte kämpa när det var som tuffast på bandet. Nu går det som på dans. Imorgon tänkte jag skriva ett lite mer utförligt inlägg om hur jag ska lägga upp träning fram tills den 18 juli. Funderar på en frågestund längre fram, är det något ni hade velat ha? Imorgon kommer även ett inlägg om vad jag äter om dagarna, glöm inte kika in imorgon. Hoppas ni sover gott nu, vilket är en viktigt del i en viktnedgång men annars också vilket jag är väldigt dålig på haha.

Likes

Comments

Hej på er!

Var ett tag sen sist, vilket har gett mig lite dåligt samvete. Jag vill verkligen satsa på bloggen och försöka bygga upp den. Så roligt att kunna dela med sig av speciellt en sådan här resa, som jag vet att många där ute gör. Att peppa och ge tipsen man lär sig, för att alla andra ska lyckas som går igenom samma sak. Att kunna hjälpas åt.

Denna veckan som har varit har nog varit den jobbigaste på väldigt länge. Inte varit på gymmet en enda gång förutom idag då jag tog tag i det. Idag blev jag löpning, som det kommer bli betydligt mer av då jag känner att det ger mer just nu. Att bränna fett. Kommer köra styrka 2 ggr i veckan, med fokus på ben och mage dem 2 gångerna.



Att se resultat är en viktigt del för mig, som vid många tillfällen kan vara negativ. Att det ska hända saker över natten vilket det aldrig gör, något jag jobbar med varje dag. Ska även sluta att väga mig varje dag då det framkallar väldigt mycket ångest. Att ställa sig på vågen på morgonen och inte se det resultat man förväntade sig, det är den största besvikelsen. Det förstör hela dagen. Men att inte ge upp och fortsätt kämpa för att en dag lyckas med det man vill åstadkomma är det som driver mig mest. För några månader sedan orkade jag knappt springa 200 m innan jag började flåsa och et började göra ont i mina knän. Då vägde jag dock nästan 15 kg mer vilket förklarade saken. Jag använde det som en bortförklaring att inte kunna springa, knäna gjorde ont, speciellt höger. Men idag, 15 kg lättare och en mycket gladare Mia som orkar springa en halv mil på under 30 min gör mig glad. Att känna hur endorfinerna sprudlar i kroppen och hur adrenalinet pumpar, den känslan är underbar.

Nu har jag satt ett mål att om en månad springa milen under en timme, så den 18 juli får vi se hur det har gått. Idag efter löppasset kände jag mig glad, mer än vanligt då jag inte gav upp när det börjar bli lite jobbigt. Att jag faktisk orkar springa nu, gör mig otroligt stolt. Att inte flåsa som man sprungit ett maraton trots att pulsen är uppe i 170-180, bara det gör mig så otroligt glad. Jag ha märkt en stor skillnad på mitt ansikte, från trött och orkeslös till energifylld och glad.




Dem två bilderna till vänster är innan jag valde att ta tag i min vikt. Den bilden som är längst till vänster är från juli 2014, vet inte vad jag vägde då faktiskt, hade inte ens fyllt 15 då. Dem 2 bilderna längst till höger är från idag. Idag är jag glad, jag har inte lika svårt att hitta kläder som passar, tänk vad glad jag kommer vara när jag nått mitt mål, lääängtar så!

Kram på er, vi hörs imorgon.

Mia🌟

Likes

Comments