Så har jag kommit hem från 5 månader i Danmark. Känns konstigt att jag inte är påväg tillbaka mera men samtidigt känndes det inte som jag for hem heller. Dels beror det väl på att jag nu är borta en månad igen. De två dagarna jag var i Finland fick jag tillbringa i Vintturi med mamma, pappa och Trine.

De sista veckorna i Århus gick väldigt fort och plötsligt var jag redan hemma. Under de sista veckorna studerade vi med Eline, gick på födelsedags bonfire till stranden och besökte Århus nattliv en sista gång.

Min sista tent var en muntlig tent som gick super och en annan tent jag var säker på att jag inte skulle komma igenom fick jag godkännt i, så jag är verkligen nöjd med mina prestationer. Resten av kurserna är troligen igenom också. Så nu kan jag med gott samvete resa runt i Europa de kommande 4 veckorna💃🏼

För tillfället sitter jag på flygfältet i Riga och flyger på eftermiddagen härifrån till Amsterdam där jag träffar Eline imorgon. Planen för vår resa är:
Amsterdam
Split
Hvar
Dubrovnik

Bilder från de senaste veckorna:

Jag skall försöka uppdatera nån gång under resan om jag har möjlighet. Tills dess, Knus!

Så har än en vecka passerat. Nu är det mindre än två veckor kvar i Danmark.

Förra veckans måndag besökte jag och Andrea Den gamle by. Det ver riktigt mysigt att gå runt på de söta gatorna bland hus från olika tider. Vi var dock lite besvikna och hade kanske haft högre förväntningar. Dock var vi båda nöjda och glada att vi nu kan kryssa den punkten från våra listor. Efteråt cyklade jag ner till centrum och satte mig vid ån i solskenet medan jag väntade att tiden skulle bli tillräcklig mycket så att jag kunde börja gå mot restaurangen där vi skulle äta sushi med några tjejer. Trevlig middag och även sista gången jag träffade några av dem.

Resten av veckan gick ut på mycket studerande, träning, strandhäng, promenader och ett kirppis besök.

Igår hade jag min första tent. Speciellt intressant var det eftersom det var första tenten jag skrivit på dator. Ärligt talat tycker jag mycket mera om att skriva tenter (iaf då det handlar om att räkna och skriva formler) på papper. På fredag har jag nästa tent så denna vecka blir det väldigt intensivt studerande (eller sen int). Idag träffades vi med några från kursen för att gå igenom saker inför fredagens tent och efteråt var det Farewell bbq på Stundeterhuset.

Bilder från senaste veckan

Kommer sakna skog/äng området här bredvid. Så vackert och mysigt att gå runt.

Eline och jag lekte barn i 15 minuter och stod på händerna och hjulade en kväll.

Knus!

Mina dagar går numera ut på att läsa till tenter, så har inte haft så mycket intressant på gång. Flesta dagar sitter jag och Eline från morgonen och läser i kollegiets studierum, håller en timmes lunchpaus och fortsätter sedan tills 4-5 då vi antingen bara tar de lugnt och kanske går en promenad i närliggande skogen, går o tränar eller dyl.

Det känns verkligen konstigt att jag redan är hemma om 3 veckor(!!). Tiden har gått så fort och samtidigt som jag känner att jag vill stanna i Danmark kan jag inte vänta att få åka hem. Talade igår på vår promenad med Eline om hur konstigt det kommer att vara på hösten när vi inte ser varandra varje dag och gör en massa roligt tillsammans. Men som tur har vi ännu några vekor kvar och en hel resa i Europa före vi skiljs åt.

Idag skall jag träffa Andrea för att besöka den gamle by, något som vi planerat länge sen men aldrig blivit av, och vi kan inte lämna Århus utan att ha besökt det! Efter det skall vi äta Sushi med några tjejer då Iiris åker hem om några dagar.

Knus!

Lång tid sen sist igen, så dags för uppdatering!

Under de senaste veckorna har det hänt en hel del. Vi har fått bokat de mesta för vår Interrail med Eline. Såhär ser resan ungefär ut: Amsterdam -> Warsaw -> Kraków -> Vienna -> Bratislava -> Budapest -> Zagreb -> Sarajevo -> Mostar -> Split -> Hvar -> Dubrovnik -> Hem. Detta ska vi hinna med på ungefär en månad. Ser så mycket fram emot att resa runt i en månad och se länder av Europa jag inte ännu besökt.

Söndagen två veckor sedan körde vi med Eline, Iiris och två andra tjejer till Ribe som är den äldsta staden i Danmark. Vi gick på Viking museum, gick runt på de små gatorna, åt lunch och klev upp i kyrktornet för att se på utsikter. På vägen tillbaka körde vi till stranden och ut till en liten ö där vi möttes av får och tusentals fåglar.

4-9.5 tillbringades med familjen. På onsdag kväll kom Trine och på torsdag kom Viggo och Leena. Vi gick runt på stan och åt middag vid ån i solskenet. På fredag besökte vi Aros och gick sedan till universitetsparken där Kapsejladsen ordnades. Det är ett stort studerande evenemang med ungefär 25 000 människor i parken. Huvudpoängen med dagen är en paddlingsolympiad från ena sidan av bäcken till den andra där de olika fakulteten från universitetet tävlar mot varandra. Väldigt intressant att få uppleva evenemanget då man hört om det ända sen första dagarna här. På lördag åkte vi till Köpenhamn där vi var på vår småkusins bröllop och deras sons dop. Vi "ungdomar" var bara med i kyrkan och på cocktail tillfället före middagen så efter det gick vi på ett glas vin och sedan ut och äta. På söndag hängde vi i parken och njöt av solen. Då Trine, Viggo och Leena åkte hem tog jag tåget till Helsingør där jag möttes av mamma, pappa, fassi, jussi, min danska gudmor och hennes man. Vi åt middag vid hamnen och åkte sedan till stugan som min faster och hennes man hyrt. På måndag turistade vi runt Esrum sø och såg några slott också. På eftermiddagen åkte jag tillbaka till Århus, en mysig tåg och buss resa på över 6h.. Men de va de värt! Ett super skönt veckoslut och så roligt att träffa nästan hela halva släkten!

Förra veckan gick i stort sett åt till att försöka få tag i studierna igen, vilket inte lyckades så bra som planerat, men jag gör ett nytt försök med det denna vecka.

Jag hann dock med lunch med Vanessa, Facetime med Mia, träning, lunch med Claire och hennes tvillingsyster som var på besök, Iiris goodbye bbq+utegång, och Eurovisions-kväll på Studenterhuset.

Nu bilder från de senaste veckorna:

Ribe:

Familjeveckoslut:

Bilder från förra veckan:

Knus!

Har kommit tillbaka från veckoslutet i Odense med Eline. Det var ett super veckoslut med mycket skratt och fina utsikter! Vi åkte på fredag förmiddag med bussen till Odense och var framme vid ett-tiden. Vi förde våra saker till Bed and Breakfast stället där vi sov, och gick sedan ut på stan. Det var varmt o skönt så man kunde t.o.m. gå utan rock på! Vi gick på små söta gator, kollade in i H.C.Andersens hem och satte oss i en park och njöt tills solen gick i moln. På kvällen gick vi ut och äta och skulle sedan gå på en drink, men jag kände mig sjuk så vi köpte lite godis och gick till B&B för att mysa istället.

På lördag vaknade jag med feber men vi hade hyrt bil så jag fick kämpa mig upp från sängen i alla fall. Vi besökte Egeskov slot, Valdemars slot och körde sedan till sydspetsen på Langeland där vi såg fina utsikter och "vilda" hästar. På söndag körde vi till Møns Klint. Utsikterna var super fina och hela stället i sig var väldigt vackert. Måndag var shopping-dag. Vi gick och kollade i butiker och gick runt vilket var ganska skönt då vi inte hade bråttom någonstans. 6 gick bussen tillbaka till Århus och hemma var vi halv 9.

Bilder från resan:

Knus!

Idag är det exakt tre månader sedan jag kom till Danmark, och nästan två månader kvar ännu!

Sen jag senast blogga har jag varit på fredagsbar-tour vilket var riktigt kul! Gick runt på campuset och besökte flera olika barer. Sista fredagsbaren var medicinbaren. Då de stängde kände jag och en kompis att vi inte var färdiga för att gå hem än så vi fortsatte ner till centrum. Följande dag mådde jag inte så bra så jag låg mest i sängen och tyckte synd om mig själv. På kvällen tittade vi på Lord of the Rings i filmrummet på vårt kollegie. Första gången jag ser filmerna och hade väldigt svårt att hålla mig vaken. Är nog inget större fan av filmerna men skall försöka kämpa mig igenom alla.

Förra veckan träffade jag min danska kompis för kaffe, gick och tränade, hade film och myskväll med Eline, studerade, blev sjuk och på fredag besökte vi fredagsbarerna igen. Planen var att gå på en drink (eftersom jag var lite sjuk och verkligen borde ha kommit hem i tid och vilat) men de blev ju såklart inte som planen. Jag träffade Eline i medicinbaren och då det stängde for vi ner till centrum och besökte tre till barer. På vägen hem kom vi på den brilianta ideén att besöka matbutiken medsamma då den öppnade så att vi inte behöver göra det på dagen. Var väldigt tacksam för detta beslut följande dag! På söndag åkte vi till Moesgaard museum med Eline, Claire och två andra tjejer. Planen var att vi skulle ta en cykeltur till museet och på vägen hem cykla via Marselisborg slot men Elines cykel hade fått något problem så vi fick åka buss istället, vilket var ganska skönt då det var väldigt blåsigt och kallt ute. Museet var jätte stort så till slut orkade man inte koncentrera sig mer då det fanns så mycket information och saker man kunde göra. Gillade verkligen stället då det inte var som ett normalt "tråkigt" museum utan de hade gjort det till en hel upplevelse, man kunde se på filmklipp, själv pröva på en massa olika saker och följa en människas liv under vikingatiden. På kvällen kollade vi andra delen av Lord of the Rings. Denna gång somnade jag inte men hade ändå svårt att hänga med i vad som hände.

Denna vecka har jag fortsättningsvis varit sjuk så låg i sängen under måndag och tisdag. Var dock på en kort promenad med Eline på måndag kväll då jag kände att jag inte ville sitta inne en hel dag. Igår, onsdag, var det super väder här! det var soligt och varmt och det kändes verkligen somrigt. Var på super humör hela dagen! Idag är det igen mulet och 10 grader, samma som det varit i ungefär varje dag i en månad nu. Idag var jag på en snabb lunch med Vanessa och Claire och så har jag studerat lite. Imorgon åker jag och Eline till Odense för 4 dagar. Vi skall hyra bil och åka runt på Fyn men också besöka Møns klint och andra ställen på Själland. Ska bli super roligt att få resa runt lite igen!

Knus!​

Det har gått några veckor sen jag senast uppdaterade om mitt liv, så kanske dags igen.

Resan till Edinburgh var riktigt bra! Snabbt gick det och hann inte se riktigt så mycket som jag hade velat. Vi besökte Edinburgh Castle, gick Royal mile, gick upp till Arthurs Seat, var på pubcrawl och en ghost tour, tog en dagstur till highlands och så ett till slott, kossor och några Lochs och var till ett whisky destilleri.

Förra veckans torsdag kom Trine på besök och stannade till måndag. Vi shoppade, turistade, promenerade, gick ut på "några drinks" och bara var. Så skönt att se henne igen då det gått över två månader sen vi senast sågs. Nytt rekord!

Efter att Trine åkte på måndag Skypeade jag med mina kära pampeser i 4 timmar. Så kul att tala med dem igen! Under denna vecka har jag försökt studera men har inte lyckats så bra. Har också lite planera på våra möjliga sommar-planer med Eline.

Idag skall jag på fredagsbar tour vilket ska bli riktigt kul och intressant då jag inte ännu varit till en fredagsbar.

Så lite bilder från de senaste veckorna:

Café där J.K.Rowling har suttit och skrivit på Harry Potter böckerna

Vår första faceswap bild, tycker den lyckades ganska bra! Hade lite svårt att se skillnad själva

Knus!

En veckas påsklov är igång och imorgon åker jag till Edinburgh!

Förra veckans torsdag hade vi middag hos oss med Eline och 4 andra tjejer och for sedan till Studenterhuset för att gå på electric waves, men då vi kom dit vid 11 så var konserten över. Vi stannade dock på drinks med några vänner istället. På fredag hade jag en lektion och på kvällen var det middag hos Claire med 7 vänner. Kunde inte stanna längre än till halv 10 då mamma och pappa kom. Åkte till hotellet och gick på en kvälls-öl. På lördag åkte vi iväg efter frukost mot söder och stannade vid Varna Palace som är ett fint hus som fungerar som restaurang. Åkte sedan till Marselisborg Slot som är kungligas residens där de bl.a. firar påsken, vilket även var orsaken till att man inte kunde komma in på området, vilket var lite synd. Efter det körde vi till Risskov som är en stor skog inte så långt från mig. TIttade lite på utsikter och åkte sedan till centrum för att fortsätta till fots. Gick runt på stan och såg alla de viktigaste sevärdheterna. På kvällen gick vi ut och äta. På söndag åkte vi till hamnen för att se de nya husen som byggs där. Sedan körde vi till universitetsparken och gick runt där i solskenet. Efter det åkte vi till ett köpcenter för att äta lite lunch och på matuppköp. Sedan var det dags för mamma och pappa att åka vidare till Sverige. Igår var jag på kaffe med min danska kompis som jag fått via Friendship Ambassador programmet. Talar danska med henne vilket är super övning för mig, det går lite trögt men hoppeligen går det smidigare med tiden! Idag har jag förberett mig för morgondagens resa och varit o tränat. Var den ända på timmen så fick iaf allt ut av träningen!

Några bilder från förra veckan och våriga Århus:

Knus!

Fåglarna kvittrar, blommor i diken, solen skiner och livet ler! Har inte sett regn och rusk på länge vilket gör mig väldigt glad. Bara solsken, varmt väder och små vind-pustar som inte får en att nästan falla av cykeln.

På tal om att falla av cykeln så föll jag av cykeln förra torsdagen. Kände mig som ett litet barn igen. Jag kom lite för hårt i en kurva och åkte vid gräs/mutan bredvid asfaltgången. Så försökte jag åka upp på asfalten igen men då föll jag över cykeln och gled fram på asfalten. Vet inte riktigt hur det gick till men klarade mig undan med en lite svullen ankel och ett stort blåmärke på knät.

Mitt förra veckoslut innehöll några drinks i centrum på fredag med 5 tjejer. For till en annan bar dit flere kom men jag var inte inställd på fest så jag cyklade hem vid 1-tiden. På lördag morgon gick vi på walking tour i centrum. En bra tour men det var ganska så kallt. Hade även tänkt oss att besöka Den Gamle by med Andrea efter touren men vi var så förfrusna så vi sköt upp besöket till en annan gång. På söndag besökte jag och Vanessa en stor loppis och gick sedan runt på stan en stund. På kvällen gick jag till skolan för att göra på en presentation med två tjejer. När vi satt och gjorde på presentationen frågade en av tjejerna vad jag gör på påsklovet och eftersom jag inte hade några planer för påsken så bokade jag samma kväll flyg till Edinburgh för nästa veckas onsdag och är där i 5 dagar. Så det blev en väldigt spontan resa för mig kan man väl säga. Skall resa med tjejen från USA och en kille från Kanada.

Den här veckan har jag mestadels studerat eftersom jag inte kommer att hinna studera hela påsklovet som jag hade tänkt mig. På fredag får jag äntligen besök då mamma och pappa kommer och hälsar på!

Lite bilder från touren:

(de tre första bilderna är från Århus sötaste gata, Møllestien, som även är den dyraste att bo på)

Knus!

​Så är man tillbaka från Islands resan och börjar så småningom återhämta mig.

Dag 1

Vi startade alltså tidigt på onsdag morgon med buss till Köpenhamn flygfält där vi tog flyget till Keflavik. Från Keflavik hade vi bokat buss till Blue Lagoon men fick veta att bussen redan åkt och att nästa skulle gå en och en halv timme senare. Så vi fick vänta och då vi hoppat på bussen meddelade dom att bussen behövdes till annat så vi fick ta taxi istället. Vi kom iaf fram till Blue Lagoon och fick simma runt i den geotermiska bassängen, och vad skönt det var efter en lång dag! klockan 21 kom bussen och förde oss till hostellet där vi lämnade våra saker och gick ut för att hitta stället därifrån vi skulle hyra bilen. Vi fick gå en god stund tills vi av slump hittade stället på en annan adress. Stället var stängt, så hungriga, trötta och förfrusna gick vi för att äta pizza och sedan krypa ner i sängen.

Dag 2

På torsdag gick vi till biluthyrnings-stället då de öppnade men de hittade inte vår bokning nånstans så de hade ingen bil åt oss. Efter mycket om och men hittades en bil som de hämtade åt oss från flygfältet. Vi blev över en och en halv timme sena ur vår tidtabell men vi kom i alla fall iväg. Vi körde runt Golden circle och stannade vid Tingvalla nationalpark, Strokkur gejsern, Gullfoss vattenfall, Gamle Laugin och Kerid kratern.

Dag 3

Efter frukost åkte vi mot Vik och besökte Seljalandsfoss och Skogafoss vattenfall, såg glimten av Eyjafjallajökull, gick på svart sandstrand och körde upp för branta backar till ett utsiktsställe.

Dag 4

Sista dagen vi hyrde bil åkte vi till Reykjadalur och hikeade en timme upp i bergen för att bada i en varm flod. Efter denna unika upplevelse besökte vi en lava tunnel. På kvällen träffade vi Victoria och så var det fest och utgång som gällde.

Dag 5

Vi sov lite längre och åt sen frukost. Vi gick en runda på stan i solskenet och mådde betydligt bättre efteråt. På kvällen åkte vi på Norrskens tour och så norrsken och en massa stjärnfall. ​

Dag 6

Sista dagen besökte vi Reykjavik zoo där vi bl.a. så grisar, kossor, hästar, får, minkar mm. Efter det gick vi runt på stan och kollade i butiker. Vi gick tidigt i säng då väckarklockan stod på 2:00.

Dag 7

Hemfärd. Det var en lång väg hem och var hemma vid halv 7 på kvällen. Efter en vecka med långa, intensiva dagar med dålig sömn i ett hostellrum med 12 pers var det ganska så skönt att lägga sig i sin egna säng och sova ostört hela natten​.

Resan var väldigt lyckad och nu gäller det att ta tag i vardagen och studierna igen!