Äntligen har jag fått tid att fixa ihop ett inlägg åt er om resan till Budapest! Vi åkte alltså torsdagen den 8:de och kom hem på söndagen den 12:e. Fast resan var så pass kort hann vi ändå göra en hel del roligt där.

I varjefall så hittade vi resan för sueperbilligt, villket många har blivit väldigt överraskade över. Vi talar om en summa på ca. 250€ för både flyg och hotell! Inte så illa ;-)

Vårt flyg anlände på förmiddagen till Budapest och fick lätt tag på taxi vid flygfältet. De räknade färdigt ut kostnaden, då man berättade destinationen, så man kunde inte känna sig "lurad". Taxin i budapest var också väldigt förmånlig, så om man skulle bort en längre bit kunde man lätt ta taxi.

Då vi var framme i centrum fick vi vänta ca. 1h på att få checka in på vårt hotell, som egentligen var ett lägenhetshotell. Vi var riktigt nöjda med hotell valet, förutom små små detaljer. Lägenheten var riktigt fin och städig, men vi saknade dock handdukar och en sopsäck för skräpkorgen... :-D Ett stort plus var läget, som var väldigt nära allting. Wifin funkade super och så fick vi extra tillstånd att få stanna i rummet ända tills vi skulle åka, istället för att ha måsta check ut vid 12. Då skulle vi ha blivit tvungna att gå runt med våra reseväskor under den sista dagen, vilket kanske inte hade varit så kul.

Vid 13 fick vi äntligen checka in och packade vi upp en del grejer. Vi köpte lite snacks från närbutiken och började gå runt för att forska staden. Den första dagen tog vi en massa foton, precis som de andra dagarna så ni kan förbereda er på myyycket bilder i framtiden på mitt instagram konto iaf ;-)

Den andra dagen besökte vi ett av de populäraste badhusen i Budapest som heter Szechenyin bath. Det var verkligen fint och jag kunde ha stannat hela dagen där. Utomhus fanns de tre bassänger av vilka två åtminstone var uppvärmda. Den ena var 38 grader varm och den andra ca. 28 grader! Personligen gillade jag mer den lite "svalare" basängen, då det nästan blev för hett i den andra... Solen gassade på för fullt och så gott som hela tiden, var himlen helt och hållet molnfri. Det fanns också en tredje basäng, men i den skulle man ha en simhatt, så vi lät bli att pröva den.

Om ni någon gång besöker budapest skall ni absolut besköka ett badhus! Det finns väldigt många och det är absolut en upplevelse ni inte vill missa! Det kändes precis som om man luggit vid polen i södern. Och om jag föstod rätt, kan man även besöka en del av dessa badhus under vintern också.

Under den tredje dagen spenderade vi en hel del timmar vid shoppinggatan, där de alla flesta butikerna var samlade. En av mina favoriter var absolut zara home! Men ni kan ta och läsa mer om min shopping i det förra inlägget.

Klänningen ovan, blev kanske en all time favorite dress! Det var kärlek på första ögonkastet och ni kan minsan förvänta er bilder i denna ännu. Förutom denna outfit, tog vi typ varje dag en "todays outfit", så de kommer säkert komma upp här på bloggen också så smånigom.

Innan vi drog för att shoppa på lördag, besökte vi budas slott. Vi var smarta och tog den lättare vägen upp till slottet, med ett antal trappor, men också rulltrappa, haha. Så hade vi sedan nöjet att gå ner den enorma backen, som typ alla andra gick upp för, svettiga och utmattade. :-D

Men vad man än väljer för sätt att ta sig upp, är det definitivt värt det. Utsikten var väldigt fin över floden (donau), som delar budapest i buda och pest. Vi var själva bara en gång över på budas sida och de var då vi besökte slottet. Nästa gång hinner jag förhoppningsvis forska lite mer den andra sidan av staden.

hjältarnas torg (hösök tere) - som vi besökte på vägen hem från badhuset

en av de fåtal bilder vi tog där både jag och fina verna var båda med på :-)

en glimt på parlamentshuset från den gamla kedjebron

ett dopp i szechenyin bath

Vi bestämde oss för att inte besöka budapest nattliv, trots att man ofta hört mycket gott om det. Istället drack vi en god drink vid något fint ställe och njöt av stunden.

Under den sista dagen satt vi mest och bara njöt av solen och värmen, då vi både ville få nytta av de sista solstrålarna. Innan det var drags att åka mot flygfältet satt vi ännu ner på en supergod jordgubbs-mint drink, som var mycket bättre än något de bjuder på här i hemtrakterna. :-p

Budapest var en stad som hade lite av allting. Staden var väldigt fin, men då man tog sig lite ytterom högkvartet förändrades utseendet mycket. Man kunde definitivt se att ungern varit rätt så fattigt och hört en gång i tiden till sovjet. Här märkte jag också hur utvecklat och bra vi egentligen har det här i Finland.

Men i varjefall så fanns där en hel del att göra. Shoppingmöjligheterna var bättre än bra och dessutom var det relativt billigt där. Det fanns också mycket sevärdheter, av vilka vi bara hann se ett par. Så om man tycker om sånt, hittar man absolut mycket nytt att upptäcka och se.

"Jag kommer definitivt besöka budapest pånytt en dag" så säger jag typ alltid, efter att jag varit på resa, men det här är nog ett måste. Om man är i behov av en förlängd helg på varmare breddgrader eller kanske blir lite extra shoppingsugen, hittar man lätt vägen hit.

Hoppas ni gillade inlägget, fastän det blev en massa text och ännu fler biler! :-) Om ni har några frågor gällande resan, så besvarar jag dem gärna.

- Mette

Siirrä blogisi Nouwiin - nyt voit tuoda vanhat blogisi - napsauta tästä!

Hej på er!

Idag har jag ledigt från jobbet, så tänkte ta och äntligen blogga lite. Resan gick hur bra som helst och vi hade det väldigt bra där våra fyra dagar. Jag skall absolut göra ett inlägg med mycket bilder och berätta mer om resan, men nu hade jag tänkt visa er lite vad jag köpte.

Shoppingsmöjligheterna i Budapest var ju som en dröm! Det fanns en massa butiker jag älskar, som inte finns här i Finland, som t.ex. zara home, pull and bear, bershka, stradivarius, ccc shoes & bags osv. Allting var väldigt nära, så det gick lätt att gå från butik till butik. Men nu till själva köpen ;-)

Hela helheten på allt jag fick hem mig, förutom några gåvor från resan (+byxor)...

Jag köpte två off-should croptops, en korallröd och en blå-vit randig båda från bershka och med relativt korta ärmar. Dessutom köpte jag ytterligare en nuderosa off-shoulder (längst till vänster på bilden) med lite längre och vidare ärmar. Den här var även från bershka.

Jag har riktigt aldrig varit en kjol eller klänning tjej, men nu på den senaste tiden har jag hela tiden, börjat tycka mer om kjolar och klänningar. Då man bär denna röda off-shoulder klänning, kan man inte bli missad på gatan, så snygg är den! Jag har redan fått en massa fina komplimanger om den och jag måste också säga att jag är alldeles förälskad i klänningen! Den sitter så fint, samtigigt som den är väldigt bekväm. Och för er som inte ännu visste kommer klänningen från pull and bear.

Jag insåg först nu att alla tre blusar och klänningen jag köpte, är off-shoulder, haha :-D

Och sist men verkligen inte minst, köpte jag min slitna oversize jeansjacka från bershka. Jag hade seriöst spanat igenom alla platser men hade inte hittat en bra nog. MEN den här är liksom mer än perfekt! Som pricken på i:et var den inte heller jätte dyr ;-)

Jag hade redan en tid funderat på att köpa ysl:s black opimium parfym och så råkade jag pröva bershkas velvet edition parfym, som doftade precis lika!!! Jag blev ju mer än glad då bershkas parfym kostade kanske max. 10-15€, medan den motsvarande i ysl kostar kring 70€.

På shoppinggatan hittade jag en väldigt söt accesoar affär (som hette Iam) med en massa fint, men jag bestämde mig för att hålla mig till gränserna och köpte "bara" två par örhängen och ett sätt ringar. Båda örhängena var kärlek på första ögonkastet och ringarna tyckte jag var snygga och simpla, så de fick åka hem också.

Enda sedan vi bokade resan hade verna tjatat om hur hon väntade på att få gå till zara home och nu föstår jag varför. Det var fullt med världens finaste inrednings grejer och jag kunde ha köpt allting... :-D Jag köpte dock bara ett påslakan och några små söta handdukar, då jag inte skulle ha haft med mer i resväskan längre. Det känns sådär roligt att småningom börja samla på stuff till sitt första egna hem.

Min gamla plånbok hålls typ knappt ihop längre så därför var det definitivt på tiden att skaffa en ny. Den här gången köpte jag en nude/ljusrsosa plånbok från bershka. Jag kommer säkert i något skede köpa en "märkesplånbok" men än så länge får en lite billigare variant duga.

Äntligen hittade jag också en sådan söt "mini backpack" åt mig. Jag har redan länge velat ha en sådan, men har liksom bara inte hittat den rätta. Den här bruna, hade silverdetaljer (trots att jag nästan mer föredrar guld) och var precis av perfekt storlek! Väskan kommer från stradivarius.

Medan vi gick in till h&m för att få wifi, fick jag syn på en ljurosa stor necessär, som råkade vara på rabatt! Jag är en sån typ som alltid måste ha min halva egendom av flaskor och burkar, då jag ska övernatta någonstans OCH då får inte allting plats i en liten necessär... Den här var stor, billig och även snygg! Det fanns ingen tvekan om att den här, inte skulle ha åkt hem till mig. (syns bäst på den första bilden)

Jag fick hem mig hela tre par skor! :'D Ett par svarta mocka sandaler (ccc shoes), vita slipons (h&m) och ett par vit-guldiga "wedge heels" också från ccc shoes & bags.

Givetvis glömde jag nåt då jag fotade... men i varjefall köpte jag också ett par skit läckra mörkblåa byxor med vita ränder! Det bästa med byxorna är nog bandet som går att knyta på midjan t.ex. en rosett.

Byxorna kommer från stradivarius

Hopsan, det här skulle bli ett litet och snabbt inlägg men här sitter jag ännu nästan 2h senare och skriver... :p Nej nu skall jag ta och gå ut med nemo i solskenet och så hade jag tänkt returnera ett paket.

Ha det så bra ni! :-)

Tjohej!

Det har igen blivit en tid sedan jag bloggade sist. Studentendagen gick väldigt bra och var på alla sätt lyckad. Jag hade super roligt och kommer sakna massor gymnasietiden, trots att det inte alltid var lätt... men jag skall göra ett bättre inlägg om studenten senare för att nu skall vi åka till Budapest med verna!!!! Det ser ut att bli toppen väder med mycket sol och värme (jag hoppas också det håller då jag inte packat några varma kläder överhuvudtaget, haha).