Wow, äntligen har jag fått ihop ett inlägg åt er om resan. Jag måste vara sämst på att få upp inlägg i tid...

Jaaa'a where should I start.... Jag kan ju börja med hur vi valde ut destinationen. Min mamma fyller femtio i år och så har hon och hennes "kille" blivit förlovade i år och därför kommer hon och hennes man åka till Hawaii (!!!!) i december, alltså för att fira dessa festligheter. Givetvis blev jag och jenny (min syster) aningen bittra, då mamma berättade att de bokat resan och dessutom åkt på flera resor under senaste 12 månaderna... Men så hade mamma också lovat oss en resa till södern, då det inte blev någon förra sommaren. (och nej jag tar det inte garanterat att få åka på semester varje år eller ens vartannat)

Vi hade faktiskt inte något specifikt ställe vi absolut ville åka till, utan det vi krävde var sol, hav, en pol och värme! Trots det blev det aningen knäpigt att hitta något... Vi var rätt så sent ute, då det inte var säkert när vi hade möjlighet att åka. Ska vi säga att 70% av alla hotell var bokade, så det som fanns kvar var 1-2 stjärniga hotell och så de allra dyraste 5 stjärniga hotellen.... Vi grublade rätt så länge mellan kroatien & mallorca och till slut så blev det ändå grekland, haha.

Hotellet (hette Ocean Beach Club) var 4,5 stjärnor ( eller så 4+ ) och var prismässigt passligt till vår budjet. Bilderna var väldigt lockande så vi tvekade inte, utan beställde flyg & hotell. Hotellet var verkligen fint och det kunde bra ha varit ett fem stjärnigt hotell. Inredningen var fin, internetet var super ( !!!! ), morgonmålet var bättre än bra, polområdet var kanske ett av de bästa jag någonsin varit på. Stranden var alldeles fast vid hotellet och wifin funkade t.o.m där ;D Dessutom hade man möjlighet att besöka hotellet brevid och deras polområde. Vi var där ändå bara en dag, eftersom vi gillade mera vår egna pol. En sak som jag också gillade var gym-lektionerna man kunde delta i. Det var super att få gå och dra ett svettigt pass på 30-60min, då man luggit hela dagen och slappat i solen.

Om man måste komma på några minus så skulle de vara ljudisoleringen och kanske middagen som vi en kväll åt på hotellet... Ljudet störde dock inte oss, då hotellet var främst fyllt av barnfamiljer som gick och lade sig rätt så tidigt.

hotellet var jätte stort och fint! här är en del av den yttre delen (vårt rum var beläget inne i hotellets huvudbygnad, så då man steg ut ur rummet så var man fortfarande inomhus) rummen var städiga och innehöll också ett litet kök, så man kunde ha gjort sitt eget morgonmål där. Inredningen var helt okej, jag kanske inte skulle välja det till mitt eget hem.

kanske bästa hotellmorgonmålet jag mött! jag brukade ta juice, yoghurt med musli & torkade frukter, färska grönsaker & frukter + lite stäkta ägg, korv och äggröra. Som efterrätt åt jag ibland en amerikansk pannkaka med nutella ;-) yum!

Själva platsen alltså Makrigialos är en liten liten "stad/by", som ligger på ön kreta i Grekland. Det var ett perfekt ställer för oss då vi faktiskt inte ville göra annat än ligga vid polen och kanske ta ett dopp i havet. Vårt hotell låg en bit ifrån själva centrum (~ 10min till fots). Där fanns det ett antal restauranger, av vilka ingen var en besvikelse! Om man måste säga en sak jag älskar med grekland så är det maten <3 <3. Annors fanns det just inget annat, en hamn, några små mataffärer som man kunde kalla kiosker här i finland och så några fattiga souvenir-butiker...

Vi hade möjlighet att gå på någon slag av utflykt, men vi valde att tacka nej. Vi hade trots allt bara ett antal dagar och ville inte "slösa" bort en hel dag på att bl.a. ta sig från punkt a till b. Och så kommer vi till ett stort stort minus med platsen och det var bussturen till och från makrigialos. Det tog hela två timmar (om inte mer) att åka från flygfältet till hotellet, så det tog i princip hela vår första och sista dag att sitta i buss och flyg. :-( Men vi njöt av de hela sex dagarna vi hade där!

grekisk sallad = <3 - vi åt typ en liten snack på dagen som lunch (t.ex. en sallad) och åt sedan en ordentlig middag på kvällen...

söt drink- & snackbar där vi tog en drink under sista kvällen :-) och det var precis lika dyrt (om inte dyrare) än i finland...

little angel <3 (jag fick bebisfeber) :DD

under resan lärde vi känna en svensk familj, som var på bröllopsresa på samma hotell som vi. Jag blev speciellt kär i familjens flicka e**** (som ni ser på bilden). Tänka er att man kan lära känna någon så bra på några dagar. Fastän förläldrarna var mycket äldre än jag så hade vi en hel del att prata om under dagarna vid polen. under den sista kvällen knäppte vi ett par bilder tillsammans men de får bli som ett minne för oss själva.

Om jag fick välja, om jag skulle åka pånytt hit, så skulle det vara ett nej. Makrigialos är ett väldigt fint ställe, men jag har sett så mycket finare och mer i min smak, så jag tror inte jag kommer åka dit igen (i alla fall inom kort...) Jag har nu besökt grekland tre gånger (kos som ca. 6-åring och det minns jag inte riktigt något av och så skiathos år 2015) och då skulle jag välja skiathos all day everyday! :-)

Ni kan läsa ett inlägg om skiathos resan här på bloggen i mina arkiv under "resor".

Gällande vloggen, så måste jag tyvärr säga att jag inte just nu har någon tid att börja operara med det hela... Vi kan se om jag har tid efter flytten, men som det ser ut nu så kommer jag ha ganska fullt upp hela septermber också. Men tycker ni inte också det är lite dumt att släppa en resevlogg en månad efter själva resan? :o nej men vi får helt enkelt se hur det blir - inget är ännu fastslaget!

Hoppas ni gillade inlägget! och så får vi ta och höras i nästa inlägg :-)

- Mette

Bloggaa matkapuhelimesta - Nouwilla on ehkä Ruotsin paras blogi-sovellus - napsauta tästä!

... till helsingfors vi går!

Hej på er!

Tiden går så fort och igår på kvällen kom jag igen på att jag inte har bloggat på en god tid. Inget destomer speciellt har hänt. Jag har jobbat på rätt så mycket förutom då tisdag & onsdag, då jag hann träffa lite vänner och skötte en massa ärenden.

Vår flytt närmar sig sakta men säkert och om exakt två veckor kommer jag flytta till helsingfors centrum! Jag är ju väldigt taggad, samtidigt som det känns lite ledsamt att lämna sin gamla hemstad. Här har jag bott hela mitt 18 år långa liv, här har jag växt upp, här har jag gått i skola i 12 år och lärt känna många fina människor... men nu känns det som tiden att lyfta vingarna mot nya äventyr.

Jag kommer flytta in till en tvåa tillsammans med E. Lätt kommer det knappast inte bli och många strider uppstår garanterat då man är med varandra 24/7, men vi får helt enkelt ta och se. Jag tror i varjefall att detta blir något oförglömligt, jag ska ju faktiskt flytta bort hemmifrån!

Men så hade jag också en annan grej för er. Jag har nämligen resebloggen "klar" och tror jag ska få den publicerad nu under helgen. Men under tiden så får ni ha det så bra!

Hej,

Veckan håller på att gå emot sitt slut och jag har tyvärr inte än fått gjort början på inlägget om resan. Jag har som sagt jobbat på över åtta timmars dagar varenda en dag och på kvällen har det inte just blivit någon tid över till bloggen... dessutom har jag _igen_ råkat bli typ förkyld, men nu verkar det som om jag så småningom är över det värsta.

Jaja imorgon kommer jag vara ledig, så jag kommer definitivt försöka vila ut ordentligt! På eftermiddagen är jag bjuden på konfirmationsfest och kommer spendera hela dagen/kvällen där. På måndag blir det jobb igen (men bara för en dag yaaayy!!!!!) då jag på tisdag & onsdag är ledig. Det blir dock inget slöande, eftersom jag kommer gå på både jobbintervju och sköta en massa ärenden gällande vår flytt som sker om ~ 3 veckor.

Skit tråkigt inlägg, men ville komma med lite uppdatering :-)

Ha det så bra!

- Mette

gammal bild på mig och vernas hund daki