Dig kände jag

genast igen


Det finns

jordfästa

trädgårdar


och konsten

att frilägga dem

finns


Jag måste ge dig

en karta


Den är ritad

i mig




Jag måste säga dig:


Det finns

en förlåtelse

som arkeologens

pensel


Den här specifika dikten är döpt till "Trädgårdar" och kommer från diktsamlingen Salt.

Vi svepts direkt in i handlingen i första meningen, och får det klart att det riktas mot någon specifik, "dig". Men det är inte där dikten börjar få ett djup, utan det är nästa stycke, som lyder: "det finns jordfästa trädgårdar och konsten att frilägga dem." Ordet jordfästa betyder att man utför en begravningstjänst över en avliden. Frilägga betyder att man blottar något. Kan Edelfeldt ha menat att "dig" blev igenkänd på någon typ av kyrkogård, en bokstavlig tolkning? Eller är den rätta tolkningen mer lutad åt det symboliska hållet? Dvs att denna plats, en jordfäst trädgård, egentligen är något som finns inom sig? Att en jordfäst trädgård egentligen är en metafor för något större, något djupare? Jag tror att denna jordfästa trädgården är någon form av minnesbank som besitter "konsten att friläggas".

Nästa stycke "jag måste ge dig en karta, den är ritad i mig" återges "dig":et återigen. Kartan, som är då är ritad i berättarperspektivets inre känns som en förklaring. Något som måste berättas, något som ska tillföra klarhet.

Diktens sista del "jag måste säga dig: det finns en förlåtelse som arkeologens pensel" kopplar tillbaka till det andra stycke och dess tema. Det som inte finns längre, som är symboliskt dött. En arkeolog studerar förflutna samhällen genom deras materiella rester. En "förlåtelse över arkeologens pensel" borde därför betyda att man släppt det förgångna, eller iallafall har möjlighet att förlåta det.


"Trädgårdar" är en dikt som växer på en ju mer man läser den. Dikten är uppdelad i små stycken vilket ger en rytm och förstärker diktens kontinuerliga känsla av ett tomrum. I slutet av dikten förändras dock något, och en lättnadskänsla fyller en istället. På något sätt så löste det sig.



Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Hej läsare!

När jag browsade igenom nätet i hopp om att finna den bästa informationen om Inger Edelfeldt kunde jag inte undgå hennes, rätt imponerande (om jag själv får säga så) bibliografi. Och vips! Mitt bland alla böcker landade mina ögon på en kär barndomsfavorit, Juliane och jag. Åh vad jag tyckte om den när jag var liten, och inte visste jag att hon hade skrivit den! Ödet verkade kanske på ett hörn att jag skulle välja henne som fokus på denna blogg? Nåväl, slut om ödes-prat och nostalgitrippar till barndomen. Här kommer Inger Edelfeldts bibliografi på 36 (!) böcker innehållande alltifrån romaner, noveller till tecknade serier.


1977 - Debutromanen Duktig Pojke

1978 - Hustru (roman)

1980 - Missne och Robin

1981 - Kärlekens kirurgi (roman)

1982 - Juliane och jag

1984 - I fiskens mage, Drakvinden

1985 - Breven till nattens drottning

1986 - Kamalas bok

1987 - Den täta elden

1988 - Den kvinnliga mystiken (tecknad serie)

1989 - Hondjuret (tecknad serie), Den förskräckliga lilla mamsellens stol (bilderbok)

1991 - Rit (noveller)

1992 - Genom den röda dörren eller Sagan om den lilla flickan, Gråtkungen och Lejonpojken

1994 - Nattbarn

1995 - Den förunderliga kameleonten (noveller)

1996 - Stackars lilla Bubben

1997 - Betraktandet av hundar (roman), Ensamrummet

1999 - Det hemliga namnet (roman), Salt (dikter och även det jag kommer skriva mer ingående om lite senare)

2000 - Hondjurets samlade värk

2001 - Riktig kärlek

2002 - Sagan om Ja-trollet och Nej-trollet

2003 - Skuggorna i spegeln

2004 - Efter angelus (dikter)

2005 - 4 x Edelfeldt (noveller)

2006 - Finns det liv på Mars? (roman)

2007 - Hemligt ansikte (ungdomsroman)

2008 - Namnbrunnen

2009 - Hur jag lärde mig älska mina värsta känslor

2010 - Samtal med djävulen (roman)

2014 - Konsten att dö (roman)

2016 - Fader vår (roman)

Likes

Comments

Den 14:e juli föddes en kvinna vars verk skulle belönas med Nils Holgersson-plaketten och och Frödingestipendiet, Inger Edelfeldt.

Hon föddes i Stockholm den 14:e juli 1956 och är som nämnt i tidigare inlägg författare, illustratör och översättare.

Edelfeldt har skrivit omkring 20 verk varav romaner, barn-och ungdomsböcker, novellsamlingar, diktsamlingar och seriealbum finns med. Hennes debutroman var Duktig Pojke som senare omarbetades till en ungdomsroman. Succén blev stor och boken räknades som en av de första svenska "komma ut" romanerna. Edelfeldts ungdomsromaner kretsar ofta kring ämnen som identitet och försök till frigörelse.

Författaren är en självlärd tecknare och har arbetat med yrket sedan 1976. Stora namn såsom Da Vinci, Arthur Rackham och Maurice Sendak finns med som hennes främsta insipiratörer. Hon bidrog med sina akvarellteckningar till Tolkienkalendern för USA och England 1985.



Tolkien Calender 1985, illustrated by Inger Edelfeldt

Likes

Comments

Välkommen!

I den här bloggen kommer mitt främsta fokus vara på Inger Edelfeldt som är författare, illustratör och översättare. Hon har varit verksam ända från 1977 till nutida dagar.

Edelfeldt, hennes verk och hur de är skrivna är det som kommer ta störst plats i den här bloggen, hoppas att det blir en kul läsning!



Likes

Comments