Traveling

Som jag nämnde tidigare så var vi till Dubai en vecka i januari och tänkte nu visa lite bilder och berätta kort om hur vi spenderade dagarna där.

14.1.2017

Vi kom fram mitt i natten och blev då skjutsade till hotellet av en taxi. Hotellet vi bodde på hette Novotel Al Barsha och var beläget lite utanför centrum men med taxi tog det 7 min. in till centrum. Vi var ju hela familjen (5 pers) så vi bokade ett lite större hotellrum, trodde vi iallafall, tills vi anlände och hotellrummet var som en lägenhet på ca. 200 kvadratmeter. Poolen ni ser på bilden simmade vi inte i en enda gång pga. att vädret inte var det varmaste utan låg på ca. 20-25 grader men tyvärr slapp det att blåsa och vattnet var iskallt.

Utsikten från "rummet". Vi bodde på 8 våningen och utsikten var helt magisk. Bilden längst ner till höger är Burj Al Arab, världens enda 7-stjärniga hotell.

15.1.2017

Första dagen åkte vi till Mall of the Emirates, ett väldigt stort shoppingcenter med bl.a. en skidbacke och pingviner. Vi handlade lite vatten till rummet och så lunchade vi också på Food court, ett slags "mattorg" där det var olika restauranger/snabbmatställen samlade på en plats. På kvällen var det Liverpool match så vi kollade den och sen gick vi ut och åt på en indisk restaurang och maten var gudomligt god!

Måndagen var vi på en guidad sightseeing med några andra som också var här på semester för första gången. Vi besökte palmön, Palm Jumeirah (googla ni som inte vet) och där stannade vi utanför hotellet Atlantis the Palm, ett 5-sjärnigt hotell ute på ön. Ett jättefint hotell där bl.a. Kim Kardashian har bott och hon var även i Dubai samtidigt som oss. Vi åkte sedan vidare runt omkring i centrum och sen vidare till Souk Madinat och Little Venice, en liten återskapelse av Venedig i Italien, där strosade vi runt i ungefär en kvart, tog bilder och fick även se Burj Al Arab bättre. Utanför Souk Madinat fanns flera snygga bilar parkerade, bl.a. en Ferrari eftersom här kunde man nämligen hyra Ferrari och åka runt i Dubai, det gjorde killarna en av de sista dagarna medan jag och mamma gjorde annat. Efteråt åkte vi vidare till Dubai Marina och gick runt där lite innan vi hoppade på en båt som tog oss runt lite. Till sist avslutade vi sightseeingen med middag på Armani restaurangen nedanför Burj Khalifa, världens högsta byggnad på 828m. Vi kollade även på fontänshowen som var jättevacker och otroligt mäktig! När vi ätit klart gick vi in i Dubai Mall, världens största shoppingcenter med över 1200 butiker och håller nu på att expanderas med +400 butiker, om jag minns rätt. Vi stannade också vid världens största akvarium som finns inne i Dubai Mall och som bl.a. innehöll mindre hajar. Anledningen till att vi skulle till Dubai Mall var för att vi skulle åka högst upp i Burj Khalifa och få se panoramautsikten som alla tipsade om. Vi åkte upp i världens snabbaste hiss (452m på 1 min), som ni kanske märkt är nästan allt i Dubai, längst, högst, störst eller snabbast och de är inte nöjda ännu, för nu ska de bygga en ännu högre byggnad än Burj Khalifa. Utsikten var jättefin och det var väldigt häftigt att få stå där 452m uppe i luften!

17.1.2017

Tisdagen blev en dag på stranden och även om vädret inte var det varmaste så fick man ända lite färg och det var skönt att få ligga i solstolen efter en dag som måndagen, med fullt program. Vi lunchade på en italiensk restaurang och efter vi ätit gick jag och mamma tillbaka till solstolarna och de andra gick på jakt efter solglasögon.

På kvällen åkte vi tillbaka till Souk Madinat och gick till en italiensk restaurang. Jag åt en jättegod räk och saffransrisotto. Innan vi tog en taxi hem gick vi runt lite och kollade även på Burj Al Arab som på kvällarna lyser i olika färger.

18.1.2017

På onsdagen fyllde mamma 50, vilket var orsaken till att hela resan blev av. Vi hade dagen planerad och huvudpunkten var ökensafari i öknen. Vi började dagen med frukost i vanlig ordning, även om jag inte nämnt något om frukosten tidigare och sedan gick vi runt och shoppade lite i Mall of the Emirates innan vi åt lunch på Cheesecake Factory. Bara vackra bilar parkerade utanför shoppingcentret.

När vi kom dit var det runt ca. 50 andra turister från olika länder och alla fick på sig huvudbonader och så körde vi iväg i gamla Land Rovers. Det var jättefint i öknen och det var precis så som man sett i filmer. När vi kört runt en stund i öknen och stannat för att fotografera så fortsatte vi vidare till en falkshow där vi fick lite arabisk juice och också fick se hur snabba falkar är. Falkträning är väldigt känt och historiskt i länder som Dubai så vi fick se och höra lite om falkar. Efter det kom vi till en slags "matplats" där det var uppdukat med bord, scen och middag. Maten var arabisk och jättegod! Man fick även rida på kameler, prova på att röka shisha och prova olika arabiska rätter/drycker. Mot kvällen blev det faktiskt kallt så man frös om man var klädd som jag, i klänning. När det var slut skjutsade chauffören oss tillbaka till hotellet och då var jag så trött att jag somnade direkt vi kom hem. Jag tror mamma hade en riktigt rolig och spännande födelsedag, ökensafarin var en fantastisk upplevelse och det var jättevackert där ute. Något alla ska prova på om man besöker Dubai!

Del 2 kommer inom kort.

Fest, Vardag

00:25 och jag kan inte somna så tänkte uppdatera er lite.
Ett tag sen sist nu igen och jag har ärligt ingen ursäkt. Skolan tar upp en väldigt stor del just nu och all tid jag har över försökar jag spendera genom att umgås med pojkvän, vänner och där emellan ta det lugnt så mycket som möjligt. Provveckan är igång och jag har skrivit 3 av 4 prov, vilket känns bra! Imorgon är jag i princip ledig eftersom jag inte har något prov att skriva, men dock ska jag ändå till skolan för att ha musik i 3 lektioner och sen har jag provprepp inför fredagens matteprov.
Vad har hänt sen sist då? Det har varit jul och nyår, en vecka till Dubai, fest x3, friluftsdag på Vargberget med Kårkulla, tacokväll, brunch, alla hjärtans dag, tvåornas konsert, penkkis & vanha och nu är det äntligen snart sportlov.
Julen spenderade jag hemma med familjen, nyåret med vännerna och Amer och det var två lugna festligheter men skönt det också. I januari var vi en vecka till Dubai, en liten födelsedagspresent åt mamma som fyllde 50. Ett riktigt fint ställe dit jag mer än gärna åker igen, men då i en varmare månad. Kan göra ett skillt inlägg med bilder och berätta lite mer om resan inom kommande dagar.
Förra veckan var annorlunda eftersom penkkis och vanha inföll. Treorna lämnade huset för läsledigt inför studenten, men innan det så hade de en slags "hinderbana" och visade abi-filmen för oss. Dagen därpå, fredagen, så var det dags för vanha, tvåorna blev äldst i skolan och var utklädda till gamlingar, vi ettor var utklädda till bebisar och fick dagen till ära bebismat till lunch. Anna kom till mig efter skolan och vi fixade oss inför kvällens vanhafest. Runt halv 7 drog vi iväg till Jesper och halv 10 hämtade bussen upp oss och tog oss till Norrnäs. Kvällen slutade runt halv 2, men somnade inte förrän klockan slog halv 4. En kväll full av kaos men slutade ändå bra.

Traveling, Vardag

Sitter för tillfället i bussen påväg ner mot Åbo och har ca 25min kvar tills vi är vid hamnen. Vi är nämligen påväg över till Stockholm för en dag med pappas företag för att ha lite julfest, men kommer endast vara i Stockholm över måndagen så det blir ingen lång visit över till grannlandet. Ska försöka hitta julklappar till familjen och ett par vinterskor till mig, annars är det inget speciellt jag letar efter.

I fredags slutade jag 3 och på kvällen firade vi Fanny hos henne med god mat och jag kom hem runt halv 12.

Igår(lördag) var jag bara hemma och städade rummet, runt 8 kom A och vi låg i sängen någon timme innan vi hämtade upp Melissa och Anna och åkte till lokalen i Ömark. Var där en timme innan vi åkte därifrån och jag och Amer for till grillen innan vi åkte hem. Somnade ganska snabbt båda två i någon timme och sen åkte han hem.

Imorse låg jag lääänge i sängen och kollade flera avsnitt av oth innan klockan blev 3 och jag började packa. Bussen hämtade upp oss halv 5 och vi är som sagt snart framme. När vi kommer ombord ska vi äta julbuffé och sen vet jag inte vad vi gör, ska väl gå och sova ganska tidigt för imorgon väntar en hel dag med shopping på Mall of Scandinavia och ev. inne i stan.
Hoppas ni alla haft en fin helg och att ni får en bra start på veckan!