View tracker

Ni glömmer väl inte bort att jag gör fransförlängning hela oktober ut för 500? Ord. pris 700:-. 

Välkomna att boka på 0707-983419, eller på min mail bakalbasic.melissa@gmail.com 

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

Nu har jag äntligen hittat ett inlägg som jag kan skriva om. Och ett ämne som många frågar mig om dagligen är träning. Bland annat hur jag äter, vad jag tränar och hur jag hittar motivationen till att träna. Så jag tänkte att hela det här inlägget ska ha med träning att göra.

Vad äter du?

Den här frågan har jag tänkt på en del, och har behövt fundera på svaret då jag inte alls tänkt supermycket på vad jag egentligen får i mig om dagarna. Jag äter frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag. Så ser schemat ut varje dag för att jag ska ha energi, och orka en helt vanlig dag. Till frukost äter jag oftast äggröra med kalkon, för att det är så himla enkelt att göra, och det går snabbt haha.. Mellanmål som jag brukar få i mig är nötter, propud (choklad) eller riskakor. Lunch och middag ser ungefär likadana ut - blir oftast fisk med stekta grönsaker, eller kyckling med grönsaker. Jag äter inte jättemycket utav kolhydrater som exempelvis pasta, ris, och potatis - främst för att jag inte tycker att det är gott. Är det något utav det som jag äter så blir det pasta.

Maten är en stor del till att jag faktiskt har lyckats gå ner några kilon, men det är även kroppens energikälla. Äter jag för lite mat så märker jag det på min träning och min energi (blir trött direkt), och äter jag för mycket så svarar min kropp emot. Men på ett ungefär blir det 2200-2800 kalorier om dagen (bra kalorier). Glöm inte bort att kalorier inte är någonting som är dåligt för kroppen, utan kroppen behöver det för att klara sig, men det man kan tänka på är vilka typer utav kalorier man stoppar i sig.


Hur min träning ser ut?

Som ni kanske vet så går jag i skolan (8 timmar om dagen varje dag), vilket gör att min träning ser olika ut från dag till dag. Börjar jag 12, så kör jag cardio en timme på morgonen (oftast crosstrainer eller trappan), och därefter ett styrkepass (en muskelgrupp), på kvällen när jag kommer hem. Börjar jag tidigare, och slutar 16:30 så brukar jag köra uppvärmning, en muskelgrupp sen cardio en halv timme efter det. På helger försöker jag oftast få till åtminstone tre pass (lördag-söndag). Som en helhet så blir det ungefär 7-8 pass i veckan. Många anser att det är för mycket, men det är så min kropp jobbar. Jag tar vilodag när jag känner att min kropp behöver det, eller när jag verkligen inte kan gymma, jag har inte direkt någon specifik dag som jag har vilodag för sånt fungerar inte för mig. Hade jag exempelvis haft lördagar som vilodag, så hade det inte fungerat - eftersom jag kanske har världens energi just den dagen. Jag tar dagen som den kommer.

När jag syftar på muskelgrupper så kör jag en dag: axlar & triceps, rygg, ben & rumpa, och mage. Alla de får en varsin dag och då satsar jag fullt ut på just den muskelgruppen. Få men bra övningar. Kanske kan filma/klippa ihop någon video så ni får se.


Hur jag lyckas hitta motivationen till träningen?

Jag har tränat ända sedan jag var en liten bebis känns det som haha. Jag har gått på allt från barndans, till dans, basket och slutligen tennis. Tennis är den sporten jag har gett all-in i. Spelade i flera år, tävlade både i Sverige och utlandet, och körde flera pass i veckan - vilket jag tror har gett min kropp den basen och grunden i att faktiskt klara av att köra intensivt och mycket varje pass. När jag var 16-17 så bestämde jag mig för att sluta med tennisen och hittade min väg till gymmet. Redan från första gången jag klev in i rummet så kände jag att det här var någonting för mig. Jag tycker att det är roligt med att utvecklas, att känna sig stark och att man alltid kan gå dit.

Jag älskar utmaningar och den 1 Juli i år bestämde jag mig för att testa min kropp hur långt den kan gå. Hur vältränad kan jag egentligen bli? Jag har kört i snart 4 hela månader, och jag mår så mycket bättre utav att träna. Jag tycker livet är roligare, och jag orkar mycket mer om dagarna.

Tips till att bli motiverad:

- Gymma med en kompis. Man pushar varandra till att komma iväg till gymmet och även köra hårt!

- Lyssna på bra musik.

- Ha snygga kläder på dig! Gör sån skillnad!

- Ha små mål med träningen, kanske att du ska kunna spring i tio minuter? Eller att ta en viss vikt i någon muskelgrupp (exempelvis mitt nuvarande mål är en vikt i squats med fri stång).


Har ni några mer frågor så kan ni alltid lämna en kommentar eller höra av er till min mail: bakalbasic,melissa@gmail.com!

Ha en trevlig vecka framför er, och imorgon är den perfekta dagen för att skapa en ny livsstil!

Likes

Comments

View tracker

​Dåååå vart man tillbaka efter ett års uppehåll och herregud så mycket som hänt sen sist. Livet såg lite annorlunda ut, men en snabb catch up är väl att jag tagit tag i plugget på riktigt och bestämt mig för att bli hud- & spaterapeut, så den utbildningen startade jag i Januari, har gått halva, så halva to go. 

Mer än så? Nja, inte så mycket som hänt men kände för att blogga, just för att jag älskar att skriva av mig. Hur kommer bloggen att se ut nu? Kommer att posta lite inlägg när jag känner för det, om lite allt möjligt. Mycket fokus på träning, bildbomber och min vardag helt enkelt. 

Nu ska jag föra över bilder som jag tagit under det senaste året och starta med att göra utkast på inlägg som sedan kommer upp! Känns skönt att vara tillbaka, hörs snart! 

Likes

Comments

Tycker det är så tråkigt med långa texter om vad som händer en vanlig dag i mitt liv, då schemat nästan alltid ser lika ut. Måste få inspiration till att skriva lite, lovar att ett inlägg ska komma upp idag. Puss

Likes

Comments

​Dagens schema såg ut såhär; tenta, en runda i centrum, och sist ett stenhårt pass på gymmet. Nu måste jag sova, krafterna för idag är verkligen borta. PUSS

Likes

Comments

Så många som frågat om vart jag får min motivation till att träna, och jag skulle nog säga att det handlar om att jag tycker det är roligt. Jag trivs på gymmet, jag gillar att sätta på mig fina kläder, köra sönder mig och energin som gymmet ger mig är oslagbart.

Tips:

Framgång - Ett steg närmare målet du är ute efter varje gång du är på gymmet. Att ha små mål är det allra bästa enligt mig. Börja med att varje vecka utmana dig själv med att orka springa en extra minut på bandet, och tjugo veckor senare så kommer ökningen från idag vara så mycket högre än bara den där minuten.

Belöning - Belöna dig själv! Köp en snygg tröja, massa goda frukter, eller gå och gör någonting kul. Se inte träningen som en bestraffning, se det som en anledning till att fira. Du ger din kropp den bästa gåvan den kan få - ett hälsosamt liv.

Gym kompis - Här är det viktigt att hitta en gym kompis som du vet att du kommer att gymma med. Det handlar inte om att du ska sitta och snacka skit på gymmet, utan din gym kompis ska få dig att kämpa ännu hårdare än vad du skulle gjort. En partner på gymmet måste inte stå vid dig vid alla övningar, ibland räcker det med att det ska kännas som en säkerhet bara att ha någon där. Testa lite olika och kom fram till vad som ger ut det bästa av situationen för dig.

Musik - Finns ingenting bättre än MUSIK i öronen på högsta volym. Sätt på en lista som har grymma låtar att köra till, eller fixa en egen lista som du vet kommer få dig att bli motiverad. Gör det som funkar för dig.

Vilodag - Ta en dag och ligg hemma, kolla serier och ät god mat. Hur mycket det än kliar i kroppen över att gå till gymmet så måste kroppen få vila upp sig. Istället för att tänka "Skulle kunna förlora massa kaloerier på gymmet nu..." etc. så är det viktigt i längden för musklerna att återhämta sig. Tänk såhär, du får snabbare resultat vid att ha vilodagar än vad du skulle få om du skulle bryta ner musklerna.

Det här är några punkter jag skulle kunna säga på verkar mig positivt och ger mig motivation till att sätta på mig träningskläderna, gå till gymmet, och köra arslet av mig.

Likes

Comments

Eftersom jag känner att det här är min dagbok, jag får skriva vad jag vill, så måste jag få skriva ut om min kärlek till Nicolas. Jag måste kunna få gå tillbaka och glädjas åt minnen vi gått igenom, och alla bilder. Alla dessa bilder som jag kan hitta på en 15 årig Melissa någonstans bland alla bloggar jag någonsin haft, det måste jag få ha med Nicolas också. Jag måste få komma ihåg, hur det än slutar mellan oss. Det här är det allra ljuvligaste jag fått vara med om och den allra mest härliga känslan någon någonsin fått mig att känna. Den kärleken vi har, och ger varandra är det facit jag vill ha i handen för att bli påmind vad äkta kärlek innebär och hur det bör uppskattas.

Jag vet inte riktigt vem jag skulle vara idag utan dig. Jag vet inte om jag skulle älskat livet på samma sätt, och om de målen jag klarat av skulle vara avklarade. Jag har så mycket att tacka för, och så mycket att se fram emot. En framtid ihop med dig. Jag älskar dig.

Likes

Comments

Hallååå. Äntligen ligger jag i sängen och kan tacka för idag. Känns som att schemat idag var alldeles för mycket för kroppen min. Började med ett jobbpass på sju timmar, därefter ett riktigt tufft ben & rump pass på gymmet. Har min första tenta imorgon, ni får önska mig lycka till.. Hoppas på det bästa. Tänkte komma på något roligt inlägg innan jag lägger mig också, så förhoppningsvis kommer det upp! Puss & kram

Likes

Comments

Det jag börjar att dela med mig av är nog min senaste resa, vilket var Paris. Nicolas födelsedagspresent var resan, så vi har suttit och längtat i ett par månader. Det var nog världens underbaraste helg.

Första dagen spenderade vi på shopping, vistelser och massa god mat samt fika.

Andra dagen spenderades på Disneyland. Har nog aldrig i hela mitt liv haft så kul som då.

Sista dagen gick vi mest runt, åt god mat och jag köpte min efterlängtade väska.

Likes

Comments