"De fleste mennesker liker ikke å se at dyr lider eller dør. Likevel gir folk hver dag penger til industrier som påfører dyr lidelse og død."


Problemet er kjøttindustrien.

Mange av oss forstår nok at kjøttindustrien ikke er en dans på roser, men velger allikevel å lukke øynene. Dette vet jeg, fordi det har vært meg. Det er det en slutt på nå. Dette er et problem jeg skulle ønske var løst, og det er faktisk et problem at det i det hele tatt er et problem.

Hvorfor er det et problem?

Jo, fordi høyt konsum av kjøtt, i tillegg til egg og melk, forutsetter at det drettes opp mange dyr, som gjør at produksjonskostnadene holdes nede. Konsekvenser av dette er intensiv avl som resulterer i unaturlig høytytende dyr, og dette er for å oppnå maksimalt økonomisk utbytte. Selvfølgelig er det økonomisk utbytte - det er jo pengene som er i fokus her, ikke dyrene. Dyrene som er utsatt for produksjonslidelser, smittsomme sykdommer og adferdsforstyrrelser. Dyrene som ikke kan bevege seg fritt, spise gress ute eller se sola. De får ikke tilfredsstilt basale behov, og grunnen? Jo, fordi en stor del av oss skal stappe det i oss. Det betyr miljøskader for planeten vår og helseskader for oss som bor på den. Det er på tide at vi innser at dette problemet blir større for hver dag som går.


" Tenk deg et enkelt tiltak som både gagner din egen helse, reduserer faren for at du skal utvikle kreft og samtidig reduserer CO2-utslippene? Alt dette oppnår du ved å spise mindre rødt kjøtt. "


Redusere kjøttkonsum i befolkningen

Redusert kjøttkonsum i befolkningen er et veldig viktig tiltak for bedre dyrevelferd. Om ikke kutte det helt ut, kutt det drastisk ned! Ved å spise kjøtt sørger vi for at de som driver forretning på dyrs bekostning kan fortsette. Og det som er ekstra frustrerende er at hvis vi ikke satte krav om disse produktene i utgangspunktet, ville det heller ikke eksistert på langt nær så mange produksjonsdyr som det gjør den dag i dag. Både hensynet til miljø, menneskelig helse og dyrevelferd taler for at kjøttkonsumet i Norge, og verden forøvrig, må ned.


Hvorfor bør vi spise mindre kjøtt?

Ifølge Helsedirektoratet, økte forbruket av kjøtt (inklusive bein og innmat) i Norge fra 53 til 76 kg per person fra 1989 til 2013. Er det mange dyr som lider som følger av dette? Ja. Kunne vi klart oss uten? JA. Ifølge FN-organisasjonen for mat og landbruk, FAO, står kjøttproduksjon for hele 18 % av totalt CO2-utslipp på verdensbasis. Om vi ikke stopper her, så vil det øke gradvis med årene. Så, tenk deg et enkelt tiltak som både gagner din egen helse, reduserer faren for at du får diabetes type 2 og samtidig reduserer C02-utslippene? Alt dette oppnår du ved å spise mindre rødt kjøtt. Les disse punktene og få innført i hvert fall én, om ikke to kjøttfrie dager i uka. Mindre kjøtt, betyr ikke at vi får mindre energi - det kan faktisk bety det motsatte.


  • DYREVERD
  • På verdensbasis må cirka 50 milliarder dyr må bøte med livet i kjøttindustrien hvert år. For å holde tritt med det stigende kjøttforbruket har produksjonsmetodene blitt effektivisert på bekostning av dyrs helse og trivsel.
  • For å oppnå maksimalt økonomisk utbytte drives intensiv avl som resulterer i unaturlig hurtigvoksende, store dyr.
  • Den dårlige velferden til mange av husdyrene skyldes at bøndene må drive intensivt. I kommersiell dyreproduksjon vil det alltid være kompromisser mellom økonomi og dyrevelferd. Spiser du vegetarisk, slipper du slike kompromisser.


  • HELSE
  • Store deler av befolkningen har et kosthold med mye rødt kjøtt. Dette medvirker til utvikling av livsstilssykdommer som hjerte- og karsykdom, kreft, overvekt og type-2 diabetes.
  • Helsemyndighetene anbefaler et kosthold som hovedsakelig er plantebasert, og som inneholder mye grønnsaker, frukt, bær, fullkorn og fisk, og begrensede mengder rødt kjøtt, salt, tilsatt sukker og energirike matvarer.
  • En studie viser at et næringsstoff kalt l-karnitin (eller karnitin), en aminosyre som finnes i rødt kjøtt og som ofte brukes i ulike kosttilskudd, kan spille en sentral rolle i utviklingen av hjertesykdommer.


  • MILJØ
  • Forskerne estimerer at klimagassutslipp fra matproduksjon vil stige med 80 prosent dersom kjøtt og melkekonsumet fortsetter å stige i samme tempo som nå.
  • En endring krever en aktiv miljøpolitikk som innebærer både mer kunnskap og bedre informasjon, men ikke minst virkemidler som kan bidra til å vri forbruket bort fra kjøtt.
  • Høyt kjøttkonsum er helseskadelig, fordi det bidrar til ulike livsstilsrelaterte sykdommer. Nasjonaltråd for ernæring anbefaler et hovedsakelig plantebasert kosthold som inneholder mye frukt,bær, grønnsaker, fullkorn og fisk, og mindre kjøtt og dyrefett.
  • I takt med at kjøtt relativt sett blir stadig billigere, øker forbruket av kjøtt i Norge.


Spis mindre kjøtt

Poenget med dette innlegget er at det er vi som er beslutningstakere, og det er vi som kan utgjøre en forskjell. Det vil nok ta mange år før dette problemet blir løst (om det i det hele tatt blir løst), men vi kan alle være med på å utgjøre en forskjell. Jeg sier det igjen; Kutt ned på inntaket av kjøtt, eller kutt det ut - vi har en verden å ta vare på.


Referanser:

Helsedirektoratet, Utviklingen i norsk kosthold 2014, 2015.

https://www.regjeringen.no/contentassets/ea2de2ab99474b96b9fe163e0eb7a5a5/innspill_dyrevernalliansen.pdf

Flytt bloggen din til Nouw - nå kan du importere den gamle bloggen - klikk her!

  • Diverse
  • 266 lesere

Likes

Comments

GOMC:

Mitt team skal være med i GOMC! Dette er en konkurranse i regi av Google der grupper på 3-6 studenter skal kjøre en AdWords-kampanje for en utvalgt bedrift over 2-3 uker. I denne konkurransen konkurrerer studenter i høyere utdanningssituasjoner verden rundt om å skape den beste nettbaserte markedsføringskampanjen. Vi får penger av Google til å annonsere gratis med Google AdWords. Vårt mål for perioden er å skape en effektiv og nettbasert markedsføringskampanje for bedriften vi har valgt å jobbe med.

DELTAKELSE:

Karl Philip som er vår foreleser i Digital Markedsføring har avgjort at dette er noe for vår klasse, så vi har derfor valgt å gå videre med det. Mandag 07.03 registrerte vi oss, og jeg må si at jeg er knallfornøyd med laget allerede. Jeg vet vi kommer til å jobbe bra sammen. Vårt lag består av Alexander, Emilie, Anya, Ada, Stine og undertegnede. Over 100.000 studenter fra 100 land har vært med de tidligere 8 årene. De som kjenner til konkurransen, vet at premiene definitivt er verdt å kjempe for. For vinnerne på verdensbasis vanker det en tur til Googles hovedkvarter i Mountain View, California, og et møte med Online Marketing Challenge-gruppen. Og... $15 000. Jepp. Tanken på dette gjør meg ekstra motivert.

TING SKJER:

Spennende og lærerike ting er i vente. Det vil være utfodringer og hinder underveis, men det er det jeg lærer av, og jeg gleder meg til fortsettelsen. Jeg føler at jeg ikke kunne valgt et bedre studium. Etter å ha vært den som satt ved Digital Markedsføring sin stand på Åpen dag på Westerdals i går, klarte jeg ikke bare å overbevise potensielle kommende studenter - jeg overbeviste også meg selv. Gang på gang.

Takk for at dere har troen på meg, KP og CC. Takk til alle dere andre flotte forelesere som har vært innom!

- Melina


http://googleforstudents.blogspot.no/

Likes

Comments


​"Slik finner du drømmejobben"

"Hvordan finne drømmejobben?"

"De beste rådene for å få drømmejobben"

. . . and the list goes on and on.

Ja, så hvordan skal jeg finne denne drømmejobben da, i et mangfold av kandidater og ikke minst arbeidsplasser? Jeg fikk i oppgave av min foreleser, Karl Philip Lund, å skrive et innlegg om dette. Et innlegg der jeg skulle beskrive min drømmejobb, og frem til i dag var dette en ganske håpløs oppgave som jeg kviet meg for å begynne på - helt frem til idag.

For idag var dagen. Dagen Lauga Oskarsdottir fra United Influencers Media Group holdt et foredrag om hvordan maktendringen har forandret samfunnet.. Dette var tidligere kalt United Bloggers og inneholder mange av de største bloggerne vi har i Norge. Det som nå kalles United Influencers har en ledende posisjon i det norske markedet med sine 150 bloggere, og de ønsker å utvikle seg som et Influencer Marketing Agency i Norden. De er allerede etablert i Sverige og er i en oppstartsfase i Danmark og Finland.

Og det er her jeg kjenner at drømmejobben kommer inn i bildet.

For da jeg satt som publikum og hørte på Lauga snakke, vise til tall og egne tips, satt jeg med et engasjement og en konsentrasjon jeg aldri har opplevd før, for denne dama var inspirerende. Alt hun har vært med på å starte opp og alt hun er med på å utvikle gir meg mersmak. Jeg vil være en del av det. Jeg vil bidra. Med de nye plattformene vi har idag så ble nemlig de digitale opinionslederne født. Også kalt infuencers. Det er her store merkevarer kan drive sin markedsføring, nettopp fordi sosiale medier er her idag, og det vil være her i morgen. De innflytelsesrike personlighetene når ofte en større prosentandel enn merkevaren selv ville ha gjort. 

Hva gjør UI?

United Influencers samler alle disse innflytelsesrike personene under ett og tilbyr merkevarer et sted å markedsføre seg, hvor de treffer målgruppen deres, på målgruppens premisser. Dette er opinionsledere i sin bransje eller nisje, og representerer store muligheter for merkevarer å knytte seg nærmere til forbrukere på en mer direkte måte, med spesielt fokus på at det ikke bare er antall mennesker som teller i målgruppen, men relevansen for mottakerne. Det er helt genialt.

Det går ut på å skape verdi ved å komme opp med de riktige konseptene og sette sammen den riktige profilen og merkevaren som igjen gir målbare resultater. De mest engasjerende kampanjene skal skapes og troverdigheten skal være i fokus. Hvorfor? Jo, fordi det er slik antall lesere forblir.

Hva ønsker jeg?

Som student ved linjen digital markedsføring drives jeg av mål og er over gjennomsnittet interessert i markedsføring og sosiale medier. Jeg ønsker å tilføye verdi til United Influencers og jobbe hardt for å nå målene. Jeg ønsker å bygge langsiktige relasjoner og jobbe kreativt med nye produkter. Jeg ser for meg å bidra til å gjøre dette enda bedre. 

Takk, Lauga! 

#gobloggen 

Likes

Comments



​Smarttelefonen

...Et elsk-hat-forhold
Ja, smarttelefonen. Den dingsen vi ikke klarer å legge fra oss. Vi er avhengige. Bokstavelig talt avhengige. Den er vårt uunnværlige tilbehør. Den moderne teknologien skulle jo egentlig gjøre livet lettere, men overdreven bruk gjorde mer skade enn godt, og i takt med den eksplosive utviklingen av sosiale medier, har bruken av smarttelefoner gått til himmels i de fleste husholdninger.
En undersøkelse som ble gjort av Medienorge i 2014, viste at ungdom i alderen 16-22 år tilbringer 235 minutter, som er i underkant av fire timer, på sosiale medier HVER dag. Med dette økende fokuset på sosiale medier, er det ikke rart at den lille skjermen tar en stor del av livet vårt, men kanskje det er på tide å vurdere hva som skal prioriteres og nedprioriteres. Jeg, fra en digital markedsførers perspektiv, ser selvfølgelig på de sosiale mediene som en utrolig viktig kanal der en når ut til en potensiell målgruppe, men det er begrenset hvor mye tid som skal bli brukt til akkurat dette. Det er ikke sånn at det å eie en smarttelefon stappfull med apper behøver å ødelegge for gode relasjoner mellom venner og familie eller fritiden - det handler bare om å ha et sunt forhold til det.
​Det handler om å kunne være til stede når en skal være til stede og ikke bli avbrutt av varslinger når en skal fokusere på noe viktig. Vinoth Vinaya, kjæresten til min venninne, har nemlig vært med på å utvikle et genialt produkt, og appen ble nylig lansert. Denne appen gjør det lettere å holde fokus. "Hold" er en app der budskapet er enkelt: legg fra deg telefonen, og bli belønnet med tilbud og diverse produkter når du har klart å holde deg unna en viss tidsperiode. Appen skrus på når studenten ankommer skolens område, og fra man skrur den på registrerer den hvor lang tid studenten ikke bruker mobilen. Denne tiden regnes om til poeng, og når brukeren har oppnådd en viss poengsum belønnes hun eller han med et spesialtilbud fra et utvalg av bedriftspartnere som er invitert med inn i appen.
"Du får poeng hvert 20 minutt du ikke er aktiv på telefonen. Disse poengene kan samles opp og brukes i vår markedsplass. Hold endrer studentenes persepsjon av markedsføring fra pushy til å føle bedriftene belønner dem gjennom gode tilbud" 
​Jeg har stor tro på denne appen, og jeg er sikker på at det vil bli en suksess. Vi må være tilgjengelige, men ikke hele tiden.

HOLD fokus. Sjekk ut hjemmesiden deres her.

Likes

Comments

For det handler om å bli sett, sant?

Det finnes mange veier frem til et mål. Det kan til og med være så mange veier at en roter seg helt bort. Da er det viktig og riktig å tenke på at en kanskje burde være mer synlig og ta i bruk de digitale kanalene for å være et skritt nærmere jobben en ønsker seg. Det kan være synligheten i de digitale kanalene som avgjør mye av dette, og det er derfor det lønner seg å være aktiv slik at en blir lagt merke til fordi en gjør noe litt annerledes.

Per dags dato er det flere digitale kanaler enn noensinne, og dette vil fortsette å stige for hvert år som går. I vår digitale hverdag kan det være vanskelig som arbeidsgiver å finne de rette kandidatene, og like vanskelig kan det være for oss kandidater å nå frem til den rette arbeidsgiveren. En stor del av stillingsannonseringen har flyttet seg fra aviser til internett, og med internett mener jeg de digitale løsningene. Oss studenter, også kalt dagens/fremtidens kandidater, vi befinner oss på nettet. Vi deler, kommenterer og vil være synlige; med et lite håp om at det vil dukke opp en e-post i innboksen en vakker dag. Men før en går og håper, så må ting skje. Det handler om å finne den riktige veien frem til målet, for det skal ikke lenger være et håp - det skal være et mål.

Og...

Hvis en har et stort nettverk som arbeidsgiver vil det være lettere å nå ut via de sosiale mediene når stillingen skal utlyses, for selv om en person leser annonsen, ikke er interessert, kan det hende denne personen tagger noen andre i sitt nettverk igjen som er interessert og som passer til stillingen. I kanalene som LinkedIn, Instagram og Facebook kan det være potensielle arbeidsgivere som leter etter akkurat én som meg. Jeg prøver derfor å følge relevante profiler, personer og være med i relevante grupper slik at jeg ikke går glipp av viktig informasjon. Jeg har nettopp startet, men jeg er på god vei mot en drømmejobb.

Jeg tar av meg hatten for en digitalisert verden...

digitalheads-digitalbrain

 

Likes

Comments

Hjernetrim? / Bedre hukommelse? / Bedre lagringskapasitet? Ja! Hjernetrening bygger på prinsippet om nevroplastisitet, hvilket vil si at hjernen vår kan trenes og formes - akkurat som kroppen vår. Mandag 18/1 hadde vår klasse i digital markedsføring besøk av Frank Wedde - medgründer i MemoLife der han jobber med å utvikle diverse teknikker som gjør at vi kan lære fortere og huske ting enda bedre. Fra klokken 12:00 til 15:00 var vi med på en litt annerledes forelesning - og det var det verdt! Dette innlegget vil være et lite sammendrag fra gårsdagen. Vår hjerne er bygget opp på en interresant måte, og Wedde forklarer at vi mennesker lærer ting på helt forskjellige måter. Hjernetypene, for eksempel, sier noe om hvordan en kommuniserer, og det er tre forskjellige typer; visuell, auditiv og kinestetisk. Det kan være viktig å ha kunnskap om disse forskjellige hjernetypene, for de vil være med på å gjøre en bedre til å kommunisere og forstå mennesker.
  1. Visuell // en visuell person er organisert og ordentlig.
  2. Auditiv // en auditiv person liker å bli fortalt hvordan de skal utføre en oppgave. De husker aller best ved hjelp av diverse prosedyrer.
  3. Kinestetisk // en kinestetisk person snakker og beveger seg rolig. De husker ved å gjøre ting, som også går under utrykket: «learning by doing»
Jeg vil beskrive meg selv som en visuell/kinestetisk person, og jeg har erfart at jeg husker bedre ved å gjøre ting. Wedde råder meg til 4 ting til. Først å skrive en dagsplan for hver dag, nettopp fordi han mener at en strukturert hverdag gir meg bedre hukommelse. Så vil han at jeg skal skrive ned tre ting jeg gleder meg til, eller er fornøyd med hver dag. Jeg skal være oppmerksom på de små gledene i hverdagen, og den samme kvelden skal jeg skrive ned hva jeg har gjort bra den dagen. Jeg skal også fokusere på å reversere tankegangen, heller tenke på hva jeg bør gjøre, fremfor hva jeg ikke bør gjøre. Disse små gledene er utrolig viktige og det gjør faktisk dagen bedre. Idag så listen slik ut; 12584215_10156393416790207_1901463053_n Jeg tenker hver dag på hvor heldig jeg faktisk er. - Melina Sjekk ut linkene for mer informasjon om hva Frank Wedde holder på med - kanskje du til og med begynner med det selv? Les også det fine innlegget til Emilie! http://www.memolife.com/no http://www.nrk.no/kultur/bok/_-like-viktig-som-fysisk-trening-1.12387659  
   

 

Likes

Comments

E POST: melinalapidus@icloud.com Knytt kontakt med meg på LinkedIn Følg meg gjerne på Instagram Legg meg til som venn på Facebook
  • 401 lesere

Likes

Comments

Hei! Velkommen til min blogg. Dette vil først og fremst være min arena for meninger og tanker tilknyttet digital markedsføring. "Hva er egentlig digital markedsføring?", tenker du sikkert. Og oppfølgingsspørsmålet vil lyde som følger: "Er det ikke det samme som markedsføring?" Nei. Digital markedsføring er motoren som driver dagens virksomheter. Medielandskapet har forandret seg og det har skjedd store endringer fra det tradisjonale til det digitale. Kampen om forbrukerens oppmerksomhet står nå på helt andre arenaer og premisser. Internett er hjertet av dagens digitale markedsføring, og smarttelefonen har blitt en allmen akseptert digital markedsføringskanal. De sosiale mediene preger i stor grad dagens digitale markedsføring, og mange arbeidsgivere søker etter personer med digital kompetanse. I løpet av studiet v/ Westerdals Oslo ACT skal jeg gjennomføre praktiske digitale aktiviteter som gjør at jeg er bedre rustet for drømmejobben i fremtiden. Det tok ikke lang tid før jeg ble dratt i riktig retning, og her sitter jeg og skriver mitt første blogginnlegg. Å kjøpe domene og koble det opp med Google Analytics etc. viste seg å være en utfordring, men som min foreleser, Karl Philip mener: "den beste måten å lære på, er å gjøre", så da gjorde jeg det bare, jeg.(Resultatet ble faktisk ikke så halvgærent heller) Min andre foreleser som heter Christine «CC» Calvert har også gitt meg et dytt i riktig retning - du er flink til å motivere! De 7 trendene innen digital markedsføring året 2016 er godt beskrevet i dette blogginnlegget, skrevet av MarkedsPartner, som forøvrig er eksperter i digital markedsføring og salg. Sett av noen minutter til å lese igjennom om det interesserer deg.
- MGL
  • 401 lesere

Likes

Comments

 
Processed with VSCOcam with f2 preset Mitt navn er Melina Lapidus. Jeg er 21 år gammel og studerer digital markedsføring v/ Westerdals Oslo ACT. Jeg har tidligere studert Marketing Communication v/ California Lutheran University. Jeg er glad i kontakt med mennesker, i tillegg er jeg engasjert og målrettet. Jeg tar en utfordring på strak arm og samarbeider godt med andre. Ved siden av studiene jobber jeg som deltidsselger hos Mester Grønn på CC Vest.
     
  • 403 lesere

Likes

Comments

Hei! Velkommen til min blogg. Dette vil først og fremst være min arena for meninger og tanker tilknyttet digital markedsføring, men andre temaer som interesserer meg kan også dukke opp her. "Hva er egentlig digital markedsføring?", tenker du sikkert. Og oppfølgingsspørsmålet vil lyde som følger: "Er det ikke det samme som markedsføring?" Nei. Digital markedsføring er motoren som driver dagens virksomheter. Medielandskapet har forandret seg og det har skjedd store endringer fra det tradisjonale til det digitale. Kampen om forbrukerens oppmerksomhet står nå på helt andre arenaer og premisser. Internett er hjertet av dagens digitale markedsføring, og smarttelefonen har blitt en allmen akseptert digital markedsføringskanal. De sosiale mediene preger i stor grad dagens digitale markedsføring, og mange arbeidsgivere søker etter personer med digital kompetanse. I løpet av studiet v/ Westerdals Oslo ACT skal jeg gjennomføre praktiske digitale aktiviteter som gjør at jeg er bedre rustet for drømmejobben i fremtiden. Det tok ikke lang tid før jeg ble dratt i riktig retning, og her sitter jeg og skriver mitt første blogginnlegg. Å kjøpe domene og koble det opp med Google Analytics viste seg å være en utfordring, men som min foreleser, Karl Philip mener: "den beste måten å lære på, er å gjøre", så da gjorde jeg det bare, jeg.(Resultatet ble ikke så halvgærent heller) Min andre foreleser Christine «CC» Calvert har også gitt meg et dytt i riktig retning. De 7 trendene innen digital markedsføring året 2016 er godt beskrevet i dette blogginnlegget, skrevet av MarkedsPartner, som forøvrig er eksperter i digital markedsføring og salg. Sett av noen minutter til å lese igjennom om det interesserer deg. - MGL
 

Likes

Comments