Mat är minst sagt ett laddat ämne och något som många gärna vill styra in på när de får veta att jag är nutritionist. Eftersom vi alla måste äta för att leva har alla sitt unika förhållande till mat. Och om det finns nåt som jag har märkt under mina möten genom åren med kunder, patienter och bekanta är det att det förhållandet ofta är komplicerat. Och att alla är experter :-) Jag kommer säkert att återkomma till det här ämnet en del men jag tänkte dela med mig av några av mina tankar kring ämnet. (Bilderna är ett axplock över hur det kan se ut hos mig. :-)

1. Det handlar inte om vad du inte äter, utan om vad du faktiskt äter.

Vi lever i ett samhälle där man verkar prata mer om vad man ska undvika än vad man faktiskt bör äta. En trend som har hållit i sig är utesluta gluten, laktos och/eller mjölkprodukter. Om man har en intolerans eller överkänslighet har man såklart inget val men för många är det inte fallet. Det största problemet jag ser med det här är att man då utesluter viktiga källor till energi, näringsämnen, fibrer och nyttiga bakterier. Variationen är nyckeln och det kroppen mår bäst av. Om man tittar på studier så har den så kallade medelhavskosten visat sig ha många hälsofördelar, i både sjukdomsförebyggande och behandlande syfte. Medelhavskosten innehåller många nyttigheter som omättade oljor, nötter, frukt, grönsaker och yoghurt (mjölkprodukt!!!). Men även vitt bröd, smör, efterrätter osv! Om man äter varierat så tycks alltså det som ofta refereras till som de tre vita gifterna (socker, vitt mjöl, mjölk) inte påverka hälsan negativt. Självklart är det bra att äta fullkornsprodukter os v men det jag vill få bort är den här rädslan för mat. Vitt bröd, bullar, godis, snacks är inte farligt som del av en varierad kost. Även så kallad nyttig mat som nötter, fisk, bönor och havregryn innehåller hälsoskadliga ämnen om man äter de i stora doser, vilket är risken om man börjar undvika viss mat och äter ensidigt. Mat är inte något som man "unnar" sig (är verkligen allergisk mot det ordet!) utan mat är en naturlig del av livet, inte minst det sociala livet. Förbud föder sug så sluta aldrig fika eller fredagsmysa :-)

2. Ät mer!

Ja, du läste rätt :-) Hoppa inte över måltider och ät normala portioner. Att börja dagen med svältkost kommer ikapp en senare under dagen och kroppen är då inställd på att lagra vilket gör det lättare att överäta. Ät helst 5-6 måltider om dagen (3 huvudmål + 1 litet mellanmål på förmiddagen + 2 större mellanmål på eftermiddagen och kvällen).

3. Hälsa handlar inte bara om maten

WHO definierar hälsa som "ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande, inte endast frånvaro av sjukdom och funktionsnedsättning". Vad får dig att må bra? Vad ger dig glädje?

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Efter mer än 4 månaders mammaledighet har jag blivit lite väl bekväm av mig. Det är såklart ok och ingår till viss del men har märkt att jag gärna drar mig för sånt som är jobbigt, även om det är pyttelite jobbigt (som att till exempel ta en fem minuters omväg för att hämta ut ett paket på Ica). För att vara helt ärlig är det här inte en ny företeelse utan jag har haft såna här perioder från och till i livet. Jag är expert på att dra klassiska ursäkter för mig själv - "Imorgon börjar jag!". Men jag vet ju att sånt här blir värre med tiden och det gäller att stoppa det i tid.

För ett par år sen bestämde jag mig för att sluta tacka nej till saker som jag egentligen ville på grund av rädsla. Detta ledde till många förändringar på min arbetsplats och gjorde till slut att jag blev erbjuden en intressant roll i ett drömprojekt om barnfetma i oktober förra året. Sen jag tog min examen som nutritionist 2011 har jag enbart jobbat kliniskt så att delta i ett forskningsprojekt av den här storleken var minst sagt skrämmande. Dessutom skulle det löpa över fyra år vilket kändes som ett enormt åtagande. Parallellt med detta försökte vi skaffa ett syskon till Axel så den lättaste utvägen var helt klart att stanna kvar i min dåvarande roll. Jag diskuterade fram och tillbaka med Daniel, min mamma och några nära vänner. Men så sa min mamma nåt som verkligen fick poletten att ramla ned. "Det är klart att det känns jobbigt, det här ligger ju utanför din komfortzon och barn kommer när de kommer". Dagen efter tackade jag ja till projektet, processen sattes igång för att hitta en ersättare till min dåvarande roll och en resa bokades till Grekland för att träffa de andra deltagarna i projektet. Några dagar innan jag skulle ta planet fick jag reda på att jag var gravid... Att jag hade vågat ta mig utanför komfortzonen ledde till det mest utvecklande året i min karriär och att lille Samuel nu finns här hos oss.

Så nu är det dags att utmana mig själv på nytt. Varje dag ska jag göra nåt som känns lite halv- eller rentav heljobbigt. Första stoppet blev att lämna Samuel med min mamma i förra veckan och gå till frisören för första gången på ett år! Vet egentligen inte varför jag har dragit mig för det eftersom det gick hur bra som helst. Under graviditeten fick jag det tjockaste och längsta håret någonsin men eftersom håret tunnas ut i samband med amningen var en klippning välbehövlig.

Igår var dagens utmaning att säga hejdå till mina stora killar som åkte på en fem dagars far och sontripp till Holland. Och idag tog jag mig in till stan med Samuel för att hälsa på mina föräldrar.

Hur det har gått? Håret blev jättefint, jag är jätteglad att Axel får uppleva ett äventyr med sin pappa och det var jättemysigt hos mina föräldrar!. Ser nu att jag överanvänder "jätte" men ni fattar ju poängen, allting gick alltså jättebra :-) Nu ser jag fram emot morgondagens och veckans utmaningar.

Likes

Comments

Som ni kanske räknat ut har jag gått omkring och tänkt på detta en del den här veckan. Hur svårt man ibland gör det för sig själv genom att skjuta upp saker. Det kan vara något så litet som att ta plocka upp lego (därav bilden ovan😊) till att ta tag i det där jobbiga samtalet. Eller som jag håller på med nu, skjuter upp att gå och lägga mig trots att jag knappt kan hålla ögonen öppna. Jag kom att tänka på citatet nedanför. En kollega till mig hade det uppsatt på sin vägg på jobbet och jag tog det verkligen till mig.

Jag tror vi har blivit för vana vid omedelbara belöningar och måste påminna oss själva om allt som faktiskt finns att vinna på att ta tag i det jobbiga och skjuta upp belöningen, istället för att ta ut den i förskott. Att skriva ner en todo-lista, eller mål och delmål brukar hjälpa mig med motivationen. Dock gäller det att inte stanna för länge i det här förberedelstadiet! Just start!
Idag har jag både plockat upp lego och tagit det där jobbiga samtalet 😊 Och nu ska jag resa mig upp ur den här fåtöljen, borsta tänderna och sminka av mig! God natt 😘

Likes

Comments

Jag har funderat en del kring det där med balans och även om jag tycker att det är eftersträvansvärt så börjar jag undra om det är möjligt. Jag tror att balans precis som lycka och harmoni inte är beständigt utan uppstår i stunder här och där i ett liv som till stor del består av mycket praktiskt. Och det är nog precis det mindfullness handlar om - att känna igen och fånga dessa stunder i flykten. Barnens skratt under leken, solskenet under promenaden, dagens första kopp te...

Jag tänker tillbaka på Samuels förlossning för tre månader sen. Hur jag andades genom värkarna och vilade under de korta stunderna däremellan. Hur snabbt det gick att hitta lugnet under vilan efter att jag gjort mig själv ”tung” och överlämnat mig själv under värkarna. Det är därför jag föredrar att tänka på det som vågor snarare än värkar. Jag tänker mycket på det i vardagen nu och försöker att snabbt gå vidare från motgångar. Och då menar jag inte begrava huvudet i sanden utan snarare finna acceptans i det som är. Igår fick jag inte klart min todo-lista och det är ok.
Såg en intervju med Malin Haawind som skrivit ”Sluta skrik för fan” (alla föräldrar LÄS denna!) där hon sa att ”mitt i allt finns ett liv som ska levas”. Och det är precis det jag gör. Jag nämnde igår mina tendenser till att skjuta upp saker men tror att detta även är en styrka. Varje dag tar jag mig tid till att ”lata mig”. Nu väntar en kopp te, macka och en ny bok (och lite tvätt) innan Samuel vaknar 😊

Likes

Comments

Hemmadag idag. Lämnade Axel på förskolan imorse. Efter en veckas höstlov var han redo att träffa alla kompisarna. Under tiden Samuel sov sin fömiddagslur började jag skissa på min todo-lista med en kopp te vid min sida. Min todo-lista är alltså det jag vill få gjort under dagen under Samuels vilostunder och mellan lämning, hämtning, amning och lek.

Eftersom jag är en prokrastinerare av rang (ja, ordet stämmer, jag har kollat upp det 😊) så är dessa listor en nödvändighet. Och de tillfredställer också mitt behov av att vara "duktig", vilket är ett kapitel för sig hehe. I varje fall så tänkte jag dela med mig av dagens lista. De första tre är redan avbockade, börjar bra det här!

1. Gå en promenad

Det här är nog det viktigaste för mitt själsliga mående just nu och jag försöker alltid prioritera detta framför allt det andra som måste fixas. Har märkt att saker som att städa och att laga mat alltid blir gjort ändå 😊

2. Köra ett pass på mammamageappen

Namnet är lite missvisande men appen går alltså ut på att göra övningar som hjälper en hitta tillbaka till en bra grundstyrka. Jag märker att jag har vissa svaga punkter när Axel kräver lite mer av mig i leken. Han är en väldigt aktiv kille som gärna hoppar, står på huvudet, springer och cyklar och jag vill kunna hänga med. Även om han gillar att pyssla och kolla i böcker också vill jag vara delaktig i hans andra intressen. Och såklart vill jag bli starkare även för min egen skull. För visst är det så, en mamma som tar hand om sig själv och mår bra kan ju bara vara positivt.

3. Anmäla mig till mammamagepass på MVC.

Hoppas detta kommer att ge mig motivation till att faktiskt få in en regelbundenhet i träningen.

4. Skriva ett blogginlägg

Var ju minst sagt ett tag sedan jag skrev sist. Men bloggandet är ytterligare en sak som får mig att må bra och som jag vill utveckla. Dels tycker jag om att dokumentera det jag gör. Jag är ju mitt uppe i småbarnsåren nu med en 4-åring och en 3-månaders bebis och skrivandet är ett sätt att faktiskt stanna upp och notera allt det som händer. Skrivandet hjälper mig också sortera mina tankar, drömma, sätta mål och komma till nya insikter.

5. Förbereda middagen

Daniel ska på en konsert ikväll så jag är ensam med båda barnen. Att bara behöva värma på middagen är guld värt.

6. Förbereda lekar/spel

Båda barnen är inne i stora utvecklingsfaser just nu och jag vill kunna uppmuntra de i det. För Samuel handlar det mycket om att greppa tag i saker och försöker vända på sig. Inte så mycket förberedelser krävs utan mer tid och utrymme. För Axel handlar det mycket om det språkliga: utveckla ordförrådet, räkna, lära sig bokstäver osv.

7. Städa

Städningen fick komma långt ner på listan idag. Känns som att detta skulle kunna vara nummer 1 varje dag och ibland är det det men jag vill inte missa allt det andra. Vet att det är en lyx att ha den här tiden nu - inte bara att kunna vara mer med barnen men även kunna göra allt det andra roliga för min egen skull när barnen är på förskolan eller sover.

8. Ha hemmaspa

Ja, även sådant här behöver komma med på to do-listan för att det ska bli av 😊

9. Göra todo-lista för veckan

Blev långt ifrån klar idag och gillar att ha små "projekt" på gång 😊

Nu är Samuel vaken och har precis ätit, dags för lite lek i babygymmet. Hörs sen.

Likes

Comments

... är en fras som jag försöker sluta använda. Om det finns nåt som får mig att tappa lusten inför en uppgift så är det just ”måste”. Det är på nåt sätt som om hjärnan (och kroppen med för den delen) stänger ner och säger -”Jag måste ingenting ”- vilket oundvikligen leder till uppskjutarbeteende. Istället försöker jag tänka: ”jag ska”, ”nu gör jag”... Märker det på Axel också. ”Nu går vi och borstar tänderna” får betydligt bättre respons än ”Du måste borsta tänderna”.

För nästan tio år sen när jag pluggade till nutritionist i London gick jag till en hypnoterapeut. Jag kombinerade plugg på heltid med ett jobb på sidan om och ville ”bli programmerad” till att ägna mig åt enbart skoluppgifterna de dagarna jag var ledig och inte bli distraherad av städning, Gilmore Girls osv. Hon sa att det var just det tänket som gjorde det omöjligt för mig att klara av uppgiften. Att försöka tvinga min själ till att sitta klistrad till ett bord under åtta timmar var en omöjlighet för hjärnan. Hon sa att jag behövde pausa under tio minuter en gång i timmen och tanka energi. Lever fortfarande efter den devisen.

Idag fanns det i alla fall inga måsten 😀Axel hade ledigt från förskolan och vi åt en god lunch på Garden Bistro tillsammans med min mamma.

Likes

Comments

Efter lämning idag blev det precis som igår en tur till vattnet. Idag var solen framme ☀️

Stunder ute i naturen leder alltid till reflektion för min del. Att få gå in i mig själv och fundera över saker är ett stort behov och jag är så glad att det finns utrymme för det i min vardag nu.
Kände mig dock lite ensam idag. Dags att kliva ur bebisbubblan och träffa lite folk 😃

Väl hemma från promenaden gjorde jag en kopp te och ett par mackor. Samuel vaknade efter nån halvtimme, ammade och somnade om efter en liten stund. När han vaknade igen var han riktigt pigg och på bra humör. Han gick med på att ligga på magen en bra stund innan han började gnälla.
Dagarna går fort mellan lämning och hämtning. Ganska snart var klockan tre. När vi hämtade Axel tog jag med barnen till affären för att köpa glass, Trodde Axel skulle bli överlycklig men det var nog jag som var mest sugen på glass idag hehe
När vi kom hem vaknade Samuel och jag fick försöka leka med Axel så gott det gick under tiden som Samuel ammade.
Sen blev det dags att laga mat, vegetarisk lasagne. Mums!

Nu är det dags att köra ”MammaMage” appen. Den är jättebra för ett bygga upp styrkan från grunden på nytt, vilket verkligen behövs efter en förlossning och två små pojkar att ta hand om.

Hörs imorgon 😘

Likes

Comments

Idag blev en superlugn dag. Efter att ha lämnat Axel på morgonen tog jag en tur vid vattnet med Samuel. Älskar den promenaden! Känner mig alltid så tacksam över att vara mammaledig då. Vilken ynnest att få gå och promenera med sin nöjda, sovandes bebis en helg vanlig vardag när andra är på jobbet!

När vi kom hem blev det amning varvat med vila och några vakna stunder däremellan. Höll låg ambitionsnivå idag med fokus på Samuel och vila. Blev mycket lek och bus med Axel efter vi hade hämtat honom så det var bra att jag hade laddat med energi under dagen. Höll det sen enkelt till middag med ugnsomelett med ost och broccoli. Efter att ha nattat Axel blev det ett avsnitt av Game Of Thrones. Vi har upptäckt den serien långt efter resten av världen så har en del att ta igen men som jag sa igår varvar vi den gärna med annat. Somnade bredvid Samuel i sängen vid halv nio och vaknade för en halvtimme sen när Daniel skulle gå och lägga sig. Nu blir det en dusch och sen tillbaka till sängen.

Likes

Comments

Det blev en jättemysig dag med mamma. Vi hängde med Samuel och förundrades över den lilla personen han är. Eftersom det är fyra år mellan Axel och Samuel är det härligt att återupptäcka sådant man glömt från bebistiden.

Vi fick också en hel del gjort i hemmet under tiden Samuel sov. Köksskåpet som tidigare såg ut såhär...

... förvandlades till denna skönhet!

Nu är det bara fyra skåp kvar att beta av!

Som vanligt filosoferade vi också en del kring livet. Idag blev det mycket prat om föräldraskap och hur man väljer att disponera sin tid (mer om detta i ett annat inlägg).

Klockan tre gick vi och hämtade en överlycklig Axel som var full av energi och skulle springa hållandes mig i handen hela vägen hem. "Det var kul mamma" var betyget :-)

Min mamma åt middag med oss och åkte sen hem vid 6-tiden. Då började Axels energi dala (måndagstrött) och han somnade kl. 7 i vanlig ordning. Nu har Samuel somnat han med och ligger i vår säng. Dags för en kopp te och kvällsfika. Kl. 9 börjar Supernanny. Tycker den svenska versionen är riktigt bra. Har blivit lite för mycket Game of Thrones senaste veckorna och behöver bryta av med lite annat.

Likes

Comments

Så var det måndag igen och en ny vecka har börjat. Kom precis hem efter att ha lämnat Axel på förskolan. Det värmer i hjärtat att se hur mycket han trivs där. Det är verkligen en mysig miljö med bra personal. Visst är inte gården den bästa men för mig är det viktigaste att han är trygg och att han blir sedd och accepterad för den han är. Tänk att han har blivit så stor, 4 år gammal! Helt otroligt! Han klär på sig själv, drar fram yoghurt, musli, skål och sked och fixar själv och kommer med sina reflektioner titt som tätt. Finaste Axel!

Tog en tur till City Gross efter lämningen, behövde köpa lite grejer till lasagnen jag ska laga ikväll och lite andra basvaror.

Möttes av den här synen när jag kom hem. Handen upp för alla som känner igen sig. Eller är det bara jag som lämnar totalt kaos efter mig på morgonen?!? Och då var det ändå städat innan jag gick och la mig igår!

Ska ta tag i det här nu innan Samuel vaknar. Min mamma kommer förbi lite senare. Vi ska ge oss på att sortera lite gardrober. När man har lite förvaringsutrymme måste man sortera titt som tätt. Som tur är är det lite av en favoritsyssla hos oss båda :-)

Likes

Comments