Nu byter vi adress till megaasiatravel.wordpress.com
Detta då nouw bara har varit en besvikelse. Vi (speciellt jag) håller på att få flipp av att lägga 3-4h på ett blogginlägg som ändras så fort vi trycker på publicera. Så nu är det bara megaasiatravel.wordpress.com som gäller. Slut med inlägg här!
Kram!

Nu har vi suttit med det senaste blogginlägget i flera timmar och ändrat bilder och skrivit text. Men varje gång vi försöker publicera eller spara tas textstycken bort och bilder ändras om. Så vi försöker hitta en ny app. Tills dess kommer iallafall inte Johanna blogga då hon inte vill ha psykiska besvär.

I tisdags lämnade vi ett väldigt dimmigt Varanasi. Jag hade gärna meddelat att vi haft jätteskoj sedan dess och gjort en massa trevliga saker men sanningen är att det är ungefär lika långtråkigt som man kan tänka sig att åka tåg över hela Indiska subkontinenten. Som tur är har tiden tickat på i sin vanliga takt och i fredags kom vi äntligen fram till Varkala i södra Kerala. Naturen här är så mycket grönare och framförallt renare än i norra Indien.

(Vi spenderade en natt i Mumbai på vägen men vi skriver mer om den staden när vi kommer tillbaka dit i mars).

Efter att ha checkat in på hotellet (som är billigt men kanske ett av de bättre vi bott på hittills) och utforskat den magnifika klippkantade stranden åt vi middag på en av de många restaurangerna med utsikt över stranden och havet.

Igår fick vi bada för första gången under resan och även om det är lite för strömmt för min smak så var det otroligt härligt. Vi spenderade många timmar på stranden och både jag och Johanna brände oss i solen. Som tur är finns det många turistiga butiker och att köpa olika hudkrämer i. På kvällen gick vi till ännu en trevlig restaurang på strandpromenaden. Vi kommer ha många dagar på oss att hitta vår favorit.

På tisdag lär vi övernatta på någon slags husbåt på de många floderna i Kerala backwaters. Tills dess blir det bara sol och bad. Jag tror vi kommer trivas här under resten av vår tid i Indien.

Och just det ja. I fruktaffären på andra sidan gatan har de en hylla fylld med albinokaniner. De är ju också frukter...

Jakob

Våra senaste dagar har spenderats i Varanasi. Men timmarna innan vi åkte dit spenderadr vi på födelsedagskalas. Ingen mindre än vår guide Naryams systers dotter Garima fyllde 14år. När vi kom till kalaset va det fortfarande tid för förberedelser och överallt va det barn som blåste upp ballonger och kvinnor (vilka annars liksom) som förberedde mat och städade. Vi satt i mitten av allt och drack chai och pratade med Garima. Hon målade mina händer med henna och målade efter lite övertalning från Narayam också en liten bild på Jakob. Jag och Garima skulle också gå och köpa en present. Jag hade tänkt något för kanske 500 rupees men nej. En klänning för 1800 rupees blev det (en stor bit av dagsbudgeten) men när man står där så har iallafall inte jag hjärta att säga nej. Efter det var det dans och jättegod middag. Speciellt var det uppskattat när jag och Jakob dansade. Då hurrade alla! Jag tycker att min släkt har bra sammanhållning men det går inte att mäta sig med hur det va här. Alla är familj, inte "bara släkt".

Till slut var vi tvungna att säga adjö och åka till tåget. Jag fick smycken och mitt hår uppsatt av Garima.

Efter ett försenat tåg var vi äntligen framme i Varanasi. Staden var mycket större än jag trodde. "Twenty lak" bor här, vad det nu betyder... Jag hade räknat med smuts och trafik men efter några dagar på landet blir man ändå chockad. Tänk att alla städer i Sverige slutar rengöras och att man tar bort alla soptunnor. Sen väntar du 2 år och adderar kor och hundar. Lite så känns storstäderna i Indien hitills.

Varanasi är iallafall en fashinerande stad! Att den har en stor betydelse för hinduismen märks tydligt. Första dagen var vi på temple sightseeing. Alla templen var fyllda av folk som verkade utföra mer komplicerade ritualer än vad vi sett i andra städer. Det är väldigt fashinerande men tyvärr var jag inte riktigt på sightseeing-humör så allt blev lite blaha. Men det ändrades snabbt när vi tog en båttur på Ganges. Staden är så mycket vackrare från vattnet. Även kremeringseldarna är vackra. Det är märkligt att tänka att det är människor som brinner som stora brasor på många ställen och att man andas in den röken när båten åker närmare för att se.

Dagen efter åkte vi också båt på morgonen. Staden var ännu vackrare och då är det lätt att tänka bort all smuts och trängsel. Det är framförallt på morgonen som folk badar i floden. Så överallt längst alla ghaten stod män och kvinnor och badade.

Efter det åkte vi vidare mot den plats där Buddha höll sin första predikan. Området bestod av ett arkeologiskt museum, ett buddhistiskt tempel och platsen där Buddha höll sin predikan. Vår guide sa att han inte fick följa med in men vi tror att det snarare va att han inte visste så mycket om stället då det kryllade av guider när vi väl kom in... Oavsett var det mysigt att gå omkring och upptäcka själva.

På vägen tillbaka till hotellet senare skulle vi såklart stanna vid en butik som sålde silkesvaror. Försäljaren kunde inte förstå att vi bara var intresserade av en oöm sjal och inte av silke! I slutet var han så arg att han vägrade skaka Jakobs hand.

Efter det har vi spenderat tiden med att själva vandra längst ghaten, sitta på något café och se på folk och gå omkring i de små gränderna.

​Nu ska vi snart ta ett tåg i 24h till Mumbai och sen ytterligare ett 24h tåg till Kochi, Kerala. Ska bli både roligt och tråkigt samtidigt!

Johanna

Nattåget från Delhi var en glad överraskning. Efter att ha hittat våra säten och konstaterat att vi satt mitt emot Indiska Erik Haag så lyssnade vi på podcast tills det blev läggdags. Tåget avgick klockan 20 och vi kom fram halv 7 så det mesta av tiden gick till att sova. Här tror jag en bild kan beskriva känslan bättre än vad jag kan.

När vi kom fram i Khajuraho träffade vi vår guide Narayan på stationen och blev körda till vårt hotell. Eftersom vi inte hade något planerat första dagen erbjöd sig Narayan att visa oss runt byarna i området kring Khajuraho, så efter en lunch på hotellet (som tycks vara tomt förutom oss) hämtade han upp oss i sin kompis tuk-tuk. Khajuraho är en ganska liten stad mitt på landsbygden som snarast kan beskrivas som en samling byar. Naturen är väldigt vacker men det första som slår en efter Delhi, Jaipur och Agra är hur skönt det är med lite lugn och ro. Människorna är trevliga och hjälpsamma, naturen är otroligt vacker och maten är billig.

Vi åkte till Narayans hemby där han visade oss sitt hem och sin familj, samt bjöd oss på utsökt masala chai, nåt bröd jag glömt namnet på och indiska cigaretter. Johanna fick lära sig hur man draperar en sari vilket de lokala damerna tyckte var så festligt att de gav henne en bindi.

Vi fick även se bilder från när Narayan besökte Japan när han var yngre. Hans bror gifte sig med en Japanska och flyttade dit för många år sedan. Vi fick även hans nummer och har nu bestämt träff med honom i Osaka i slutet av april.

Narayan är väldigt trevlig och pratsam. Vi har pratat om skillnaderna och likheterna mellan Indien och Sverige, om det Indiska kastsystemet och att Narayan skall ta över som präst när hans pappa blir äldre.

Den andra dagen såg vi några av stadens kända kamasutratempel. Själva tempelområdet och djungelboken-känslan det ingav samt historierna bakom de olika templen var mycket mer imponerande än de erotiska utsmyckningarna i sig. Precis som alltid i indien gör sig den mångkulturella historien sig påmind då staden har tempel av både hinduisk och jainistisk art.

Igår började vi dagen med en safari i Panna tiger reserve. Inga tigrar i sikte men vi hade tur nog att se två leoparder (om än på långt håll och genom mycket buskage). I sann Khajuraho-anda fick vi även se lite fågel-kamasutra, vilket tydligen var "very rare".

På kvällen besökte vi Narayans syster och hennes barn och blev inbjudna till en av döttrarnas födelsedagskalas som vi ska gå på idag. Vi fick även följa med på bröllopsmiddag. Maten var bland det godaste jag ätit i Indien hitills men brudparet syntes inte till någonstans. De var ute och åkte någon slags bröllopskaravan och skulle inte giftas förrens vid midnatt så efter maten åkte vi tillbaka till hotellet.

Nu sitter vi på en restaurang med utsikt över det centrala torget i Khajuraho och väntar på vår lunch. Vårt tåg till Varanasi åker inte förrens sent ikväll så vi hinner både köpa present och gå på födelsedagskalas innan vi lämnar denna lilla pärla. Vi trodde vi hade bokat alldeles för många dagar i Khajuraho men det har istället blivit de bästa dagarna i Indien hitills.

Jakob

Just nu sitter vi i lobbyn på vårt hotell i Delhi och väntar på att bli körda till tågstationen för att ta ett tåg till Khajuraho. 12 timmar tåg att se fram emot! Ska bli väldigt spännande faktiskt. Nu har vi äntligen börjat vänja oss vid Indien och allt börjar kännas lite bättre. Första veckan har varit väldigt lång och iallafall jag har längtat efter att hitta något "normalt" som man kan referera till. Därför åt vi på donken idag. Asgött. Speciellt efter att ha fått en liten släng matförgiftning från att ha smakat sweets i gamla Agra (som enligt guiden, skulle vara completly hygenic).

Dom senaste dagarna har vi iallafall spenderat i Jaipur och Agra.

Jaipur va första stoppet. Hotellet vi bodde på låg superfint vid en sjö och temperaturen på duschen GICK ATT REGLERA!!! Första dagen besökte vi en ayurveda-anläggning och fick massage. Dom dränkte in hela håret i olja som tog tre shamponeringar att få ut...men mycket skönt! Andra dagen red vi elefant upp till Amber fort. Det var väldigt fint och guiden berättade väldigt intressant om alla Maharadjor som hade bott där och hur livet i och kring staden hade varit. Vi blev dessutom välsignade i fortets tempel (därav pricken i pannan). Efter det åkte vi runt till olika anläggningar där man kunde köpa tyg och smycken. Försäljarna blir alltid sura när man inte köper något.

Tredje dagen åkte vi vidare mot Agra. På vägen stannade vi och tittade på ett till fort men ärligt talat blev jag inte särskilt imponerad. Speciellt inte när det enda guiden talade om var designen på alla pelare "this is Hindu dezign, muslim dezign, buddism dezign..." och försökte få oss att köpa saker från alla försäljare. Äntligen kunde vi åka därifrån och anlända till Agra. Där fick vi en rundvisning i gamla Agra. Smala gångar fyllda av mopeder och små butiker som bara sålde en sak. Enligt guiden tog det 3-4 timmar att handla. Vi blev bjudna på sweets vilket visade sig vara en dålig idé. Men allt som allt va det väldigt intressant och man fick en helt annan förståelse för "ordnat kaos".

Dagen efter skulle vi lämna Agra för Delhi. Men först skulle vi såklart besöka Taj Mahal! Trots att jag kände mig väldigt svag blev vi guidade genom hela området av en väldigt duktig guide som inte bara berättade om Taj Mahal utan också om de konflikter som uppstår när man dels vill behålla turismen och Taj Mahal och dels har en befolkning som inte vill ha sina religiösa rättigheter stampade på (kremering i närheten av Taj Mahal förstör marmorn).

Efter guideningen avböjde vi all annan guidening för dagen och bestämde oss för att åka tillbaka till New Delhi. Vår chaufför (Sharma) köpte bananer till mig för att må bättre. Sharma har behandlat oss så bra och hjälpt oss köpa tågbiljetter från Varanasi till Kerala. Jakob vill att jag ska skriva hur mycket bra som helst om Sharma men jag har inte tid! Så sammanfattningsvis en mycket bra man!

Johanna

Framför Lotustemplet i Delhi.

Igår fick vi en guidad tur över några av Delhis höjdpunkter. Det var kul att få en annan bild av Delhi än det ganska motbjudande första intrycket vi fick i tisdags. Stadens historia är faktiskt fantastiskt intressant. Speciellt inspirerande var det att besöka Gandhis hus, vilket också är platsen han dog på.

Johanna i Ghandis trädgård.

World Peace Gong. But where is the hammer..?

Nedan syns bilder på röda fortet, vår utsikt från taket på vårt hotell i Paharganj, samt ett par bilder på vad man möts av i baksätet på en rickshaw på Delhis gator.

Trafiken i Indien kan liknas med tetris. Man använder allt utrymme som finns. Vägfiler är inte mer än dekoration. Imorgon är det val i Delhis delstat och valaffischer syns överallt.

Även om Delhis Intryck och upplevelser varit väldigt mäktiga så är det en stad som tär på ens krafter. Idag åkte vi därifrån och det kändes väldigt skönt.

Sista frukosten i Delhi innan avfärden mot Jaipur.

Såfort vi kom utanför Delhi fick vi för första gången se den klarblå Indiska himlen. Man kunde även skymta berg och kullar i fjärran.

Återigen gör sig den Indiska trafiken påmind, här i form av en transportbil i fel körfält. Tur att Johanna sov under tiden, en så ung nybliven bilist är ju särskilt impressionabel!

Väl incheckade på hotellet i Jaipur (med utsikt över Jal Mahal!) erbjöd sig vår chaufför Mr Sharma att ta oss till ett Ayurveda-spa där vi fick en välbehövd oljedränkt massage. Efteråt bar det av till en mysig (men turistig) uteservering med öppna eldar, sång och dans.

Vi gillar Jaipur mer än Delhi

Jakob

Efter ett försenat flyg från Göteborg som gjorde att vi nästan missade bytet i Helsingfors är vi nu äntligen framme på hotellet Le Roi i Delhi. Vår chaufför har redan försökt varna oss för påstridiga försäljare (inklusive hans chefer), men snällt nog kan han hjälpa oss planera på egen hand...
New Delhi lever hittills inte upp till förväntningarna av det vackra Indien som man ser i Marigold hotel och Aladdin.
Det är dimmigt av avgas, trottoarerna är smutsiga, det är människor överallt och ögon som följer en längst gatan. Hittills har jag inte blivit tilltalad en enda gång utan här är Mr. Jakob Vaktnäs verkligen MR.
Men detta är egentligen precis vad vi förväntade oss. Det är bara annorlunda att tänka på verkligheten och sen plötsligt befinna sig mitt i den.
Nu ligger vi på hotellet och försöker ta igen oss lite innan vi ska ge gatorna en ny chans och förhoppningsvis hitta någonstans att äta.
Någon gick precis förbi utanför med en apa i koppel...
Johanna

klicka här för att se en uppdaterad version av kartan. Vi kommer att uppdatera kartan allt eftersom vi vet vart vi skall åka.