Det blev ännu en lugn dag på stranden. Denna gången gick vi lite längre bort på stranden där vi nästan var helt ensamma. Lite ovanför stranden låg en restaurang som vår husvärd tipsade om. Tree House. Ett supermysigt ställa som helst klart blev en favorit.

Vi tog en pommes med aioli och varsin cola och gick sen och la oss några timmar till i solen innan vi gick tillbaka upp till Tree House och avslutade med lite tapas. Hur gott som helst va det! Riktigt Emmie och Matilda mat.

Imorgon bär det av mot Noosa där vi ska slappa lite till. Vi ska även fira lite påsk där är tanken. Ska bli skönt att få ett par dagar till i lugn och ro innan det stora äventyret sätter igång...

Just nu befinner vi oss i Byron Bay. Vi kom hit igår förmiddag och har tillbringat de två dagarna vi haft på stranden. Vi har sån stur med vädret. För bara någon vecka sedan så öste regnet ner men vi bestämde oss för att ta med oss solen hit. Idag tog vi även en promenad upp till Cape Byron

Lighthouse som är en gammal fyr vid Australiens östligaste punkt. Supervacker utsikt och hade vi haft tur kunde vi fått se både valar och delfiner. Tyvärr skulle valarna passera om ca 2 dagar vilket var lite synd. Det gjorde dock ingenting för utsikten va helt otrolig. Vi åt frukost på kaféet uppe vid fyren och gick sen ner till en strand som vi hade i princip för oss själva. Det är så vackert här!

Imorgon blir det troligtvis ännu en dag på stranden. Det är sista dagen här i Byron innan vi drar oss vidare uppåt Noosa.

So long!

Hej! Nu har vi hunnit med ytterligare två dagar sedan sist. Fredagen spenderade vi i Sydney. Det vi hann med var Royal Botanic Garden (wow!!!), Sydney Harbour, båttur, Manley Beach och Bondi Beach. Våra två favoriter från den dagen var Royal Botanic Garden och båtturen. Att se staden utifrån vattnet gör att man ser allt från ett nytt perspektiv vilket var väldigt häftigt!

Idag har vi hunnit med en tur till en vildmarksbutik, Cameron (Cindys och Davids ena son) skulle köpa sig ett par hikeskor och vi följde med för att få tag på nackkudde till bussresorna då vi ska ta oss upp längs kusten. Efter det släppte David av oss på Glenmore Parks lilla centrum där vi köpte oss varsin sallad och satte oss och åt i solen på en fotbollsplan som låg precis intill. Sedan skulle vi försöka oss på att ta oss hem, vilket inte blev riktigt som det var tänkt, Vi gick alldeles för långt och David skrattade när han ringde och undrade vart vi var. Vi skyller på att alla hus & gator ser likadana ut här... ;-)

När vi väl var hemma igen så packade vi väskan för att tillsammans med Cameron och Jack (sönerna) åka till the Blue Mountains. En superfin skog som ligger cirka 15 minuter från deras hus. Där gick vi först 1 km i brant nedförsbacke för att komma till "Jellybean pool". Ett vattendrag/ sjö i skogen där man kunde bada, från både en liten strand eller hoppa från klippor. Efter doppet i det något kalla vattendraget fortsatte vi in på en annan stig som ledde oss till ytterligare ett vattendrag och underbart fin natur. Bilderna får tala för sig själva!

Det är omöjligt att fånga på bild, men det va helt otroligt att stå mitt i denna djungel av träd utmed vattendraget som rann längs med bergen. Superhäftigt verkligen! Kändes som att vi var med i Djungelboken.

Nu har vi packat ihop våra saker för imorgon lämnar vi Penrith och Sydney för att åka vidare till Byron Bay, vi kommer åka en nattbuss från Sydney så att vi är framme i Byron Bay på måndag morgon. Men innan dess väntar en dag hos Cindys syster som bor precis vid stranden strax utanför Sydney, en sista dag med familjen... Känns tråkigt att behöva lämna dom redan men samtidigt spännande att fortsätta resan och nya äventyr!

Nu ligger vi i sängen efter en lång dag, jetlag + många nya intryck = två trötta tjejer.
För att uppdatera lite snabbt ikväll så är det som vi har hunnit med idag att bokat upp resten av resan med hjälp av bussbolaget Greyhound som vi ska åka med från Sydney - Cairns, sett Sydney Harbour (Operahuset & Sydney Harbour Bridge), Darling Harbour, Queen Victoria Building och även massa annat spännande på vägen när vi gått mellan alla ställena. När vi kom hem igen till Cindy & David så bjöds det på super goda räkor (mycket större än de svenska som vi är vana vid) och även ostron, super!!!

Vi är i vilket fall som helst supernöjda med dagen och ska fortsätta med upptäckterna imorgon. Vi hörs & uppdaterar mer om våra planer imorgon. Godnatt från andra sidan jorden!

Nu är vi äntligen framme i Sydney efter en väldigt lång flygresa. Allt har gått bra och David stod och välkomnade oss på flygplatsen när vi var klara med alla kontroller och fått våra väskor. Han körde oss hem till sitt & Cindys hus som ligger strax utanför Sydney. Här ska vi få bo tillsammans med dom & deras två söner under våra dagar som vi är här innan vi åker vidare längs östkusten.

Nu ska vi strax sova, väldigt skönt med en riktig säng efter att ha spenderat de senaste 1 & 1/2 dygnen i en flygplansstol! Imorgon ska vi in till centrala Sydney och besöka ett Greyhound kontor för att planera upp större delen av veckorna längs östkusten, och även börja upptäcka Sydney.

Godnatt från oss!

Just nu befinner vi oss på Kuala Lumpurs flygplats i Malaysia. En superfin flygplats med en inglasad "minidjungel" mitt i allt.

Strax går flyget till Sydney där vi blir upphämtade av Cindy som vi ska bo hos i ca en vecka.

Blev inte mycket till sömn på flyget så kroppen är rätt mör. Det ska bli så skönt att ta en dusch och gå och lägga sig i en stooor säng när vi kommer fram. Vi kommer att flyga i ca 7,5 timmar till och därefter en timmes bilfärd till Penrith där vi ska bo. Känns väldigt overkligt att vi snart faktiskt är i vår dröm.

Vi hörs i Sydney!

Hej på er!

Vi har precis landat på Heathrow i London. Allt har gått kanon hittills. Vi har dock bara kommit en kanske tjugondel av vår flygresa. Det blir ett långt dygn.

Det kändes tungt att säga hejdå till våra pojkar som lämnade av oss på Landvetter, men nu är vi båda lättade av att ha klarat av det steget och är väldigt pirriga och förväntansfulla inför allt som ligger framför.

Nästa stopp blir Kuala Lumpur i Malaysia efter ytterligare 12 timmar i luften. Vi hörs där!

Hej på er!

Här har ni oss, Emmie och Matilda, 21 år gamla som alldeles snart tar varandras händer i ett stadigt grepp och kånkar iväg med våra fullproppade ryggsäckar, ett halvt varv runt jorden. Närmare bestämt till Australien!

Vår första destination blir Sydney. Där ifrån ska vi sedan ta oss uppåt östkusten. Vad som händer på vägen, det återstår att se. För det vet vi nog inte ens själva än... Hur som helst så ser vi fram emot detta med spänning och förväntan.

Följ oss här för att se vad som händer där borta i landet Down Under!