Hola

Lördagen den 3.6 var det 98:ornas, ock även min pojkväns tur att ta studenten! Jag började dagen med att sminka underbara Cajsa, medan mamma lockade hennes hår. Alltså vilken vacker och underbar vän man har alltså!

Sedan var det min tur att fixa upp mig lite inför dagens festligheter. Det fick bli lite sådär basic smink med en underbart röd klänning! Sedan for hela familjen till Lycets parkering för att möta studenterna vid utruset. Där mötte jag upp min stiliga pojke och mina andra vackra vänner! Sedan var det dags att börja turnén runt allas mottagningar!

Började med att åka runt till våra fyra tjejer i IFK Dam som tagit studenten. Vi åt och drack champagne tills magarna sprack, men det var riktigt mysigt och trevligt! Även väldigt god mat.

Var sedan på besök till den underbart vackra Fanny, och sedan till Filip

Efter all mat, champagne och trevliga stunder var det dags att dra ut till Arken för att fira alla, vilket jag lyckades orka ända till champagne frukosten! Men där varade inte jag och Filip så länge, då vi efter en snabb sväng gick hem för att sova efter en dag fylld av lycka!

Tog ni studenten eller känner någon som gjorde de? Puss och kram så ses vi på stan! ///Maya

Hola

Fredagen den 2.6 var det äntligen dags för 1 och 2 avslutning och lite efterlängtad SOMMARLOV. Jag och brudarna började dagen hemma hos mig med världens mysigaste våffelfrukost och ganska mycket get ready.

Sedan drog vi iväg till själva avslutningen på Alandica, vilket i år extra speciellt för mig. Jag lyckades få kamratstipendiet, vilket gjorde mig så lycklig att tårarna inte var långt ifrån att komma. Men lyckligtvis gick ceremonin snabbt och vi hade äntligen sommarlov!

Vi for sedan tillbaka till mig för att börja firandet av sommarlovet! Vi åt och drack, även dansade och sjöng! Det gjorde vi tills e´det var dags för att dra oss ut till den gemensamma avslutningsfesten, där vi fortsatte bravaderna långt in på natten! Riktigt härlig dag!

Hola

Den 2 maj var jag med skolan och besökte koncentrationslägret Auschwitz-Birkenau. Det var en känslofylld upplevelse. Det var svårt att ta in att allt som vi läst under kursens gång hade hänt där, men det är någonting jag tycker att alla borde se och denna plats har jag velat besöka nu i några år. Jag hade tänkt att inte skriva så mycket nu, för det är svårt att beskriva känslan man hade där, så jag lägger in lite bilder och text därefter!

Auschwitz

Vi fick först gå igenom metalldetektorer, då de nu de senaste åren ökat säkerheten efter alla terrordåd runt om i världen. Vi fick sedan ta hörlurar då vår guide pratade i en mikrofon så hela gruppen skulle höra henne!

Vi kom sedan till den ''berömda'' skylten och redan där blev stämningen tyst och det var dags att starta guideturen.

Vi var inne i rum där de sparat folkets värdesaker, men någonting som var tufft att se var håret de hade sparat från fångarna som rakades av då de anlände.

De hade även bilder på barn och andra fångar, och man ser skräcken i deras ögon och det skär verkligen i hjärtat

Vi fick även gå in i berömda block 11, vilket var tortyr huset i lägret. Det var verkligen en hemsk och skrämd stämning i de huset

Detta var kläderna fångarna bar

Minnes stenen på gården där fångar hängdes och torterades

De hade även en enorm bok fylld med de flestas namn som dött, svårt att ta in!

Birkenau

Porten till helvetets plats, något jag tror fångarna skulle beskriva den som.

Nazisterna försökte gömma alla spår efter sig...

Toaletterna till alla fångarna vilket bara under några minuter skulle man hinna göra sina behov

Bilder som tagits från fångars resväskor

Vi höll sedan en tyst minut och vi fick tänka igenom allt vi sett och fått höra under dagen.

Det var som sagt en väldigt svår och känslosam upplevelse som jag är glad att fått uppleva och jag kommer definitivt ha med mig resten av mitt liv!

Har du besökt Auschwitz-Birkenau? Puss och kram så ses vi på stan! ///Maya

Jacka - Zara

Skjorta - Lager 157

Byxor - H&M

Skor - Toms

Solglasögon - Åhlens

Klocka - Daniel Wellington

Hola

I lördags var jag med om lite mysigheter!

Tapas

Hemma på altan bjöds det på tapas och mycket sol och värme! Jag solade ryggen hela dagen, då jag vill ha lite färg till avslutningsklänningens öppna rygg. Tapasen är inspirerade efter Jamie Oliver´s tapas bricka på hans italienska resturang. Super gott!

Birthday Party

Hoppade sedan in snabbt in i duschen och sminkade mig till tvillingarna Zenia och Arons 18 års party. Vi blev bjudna på champagne, tilltugg och även en väldigt god vegetarisk pizza! Vi hade även ett gissa-låten tävling, som var roligt! Sedan bar det av till Garden där alla tog en drink, medan jag stod över eftersom jag var chauffören för kvällen! Men kvällen var lika go ändå!

Hur var er Lördag? Puss och kram så ses vi på stan! ///Maya

Hola

Igår var det en riktigt härlig fredag! Efter skolan for jag, Moa och Alexander hem till mig för att steka på vår altan. Vi köpte även med oss god dricka och härliga jordgubbar! Där låg vi och stekte i ca 3h och hade de riktigt mysigt!

Garden

Senare mot kvällen drog jag, Moa och Linnéa till garden för att ta några drinkar och mysa! Vi drack även en under bar rosé sangria, som var gudomligt god! Där satt ända in på natten!

Har ni invigt Garden? Puss och kram så ses vi på stan! ///Maya

Hola

Den 21 - 25 april var jag och IFK Dam, fotbollslaget jag spelar i, på vift i Spanien på träningsläger. Eftersom att jag ligger lite efter i bloggandet så kommer inlägget om resan nu först!

Vi började resan torsdagen den 20 då vi tog färjan över till Sverige och stannad på hotell. Vi blev då även mer bekanta med de vi skulle sova. Vår tränare Johan hade delat upp oss 4 och 4 i varje rum som vi skulle sova i. Jag hamnade med vår nya tjej från Sverige Bettan, Nattis och Linnea, vilket kändes tryggt!

Fredagen den 21 var det dags att ta flyget ner till Malaga. Flyget skulle gå runt 12 tiden så vi hamnade på Arlanda några timmar tidigare. Flyget blev lite försenat, men det togs igen. Då planet lyfte blev det ganska rejäl turbulens och efter ett rejält hopp blev vår tränare att utbrista ''Vi vinner och vi dör tillsammans tjejer.'' Det kändes ju tryggt... Men resten av resan gick bra och helt plötsligt hade vi äntligen landat i Spanien! Det var min första gång jag var i fasta Spanien. Vi blev sedan upphämtade på flygplatsen och skjutsad till vårt hotell som tog ca en halvtimme. Väl där fick vi våra nycklar till rummen och sedan var det dags för middag. Vi kom nog en väldigt opassande dag då hotellet var som mest kaos. Hotellet hade nämligen fått strömavbrott så man kunde inte se vad man tog för mat och den var tyvärr kall. Man såg stressen på deras ansikten då mitt under deras stress kommer vårt gäng och ska ha ett bord för 18 personer... Men vi gick sedan och la oss för att göra oss redo för första träningen.

Lördagen den 22 började träningarna. Vi hade ett pass på morgonen och en senare på eftermiddagen varje dag. Vi fick sedan fritid mellan de träningarna och så såg våra dagar ut. Det ända som ändrades lite var vad vi gjorde på fritiden. Efter den sköna morgonträningen ville alla ut i solen, så hela laget samlades vid solstolarna för att steka. Efter det var det återigen dags för träning och sedan efter det middag. Vi hade även en frågesport om våra lagkamrater vi bodde med vilket var jätte roligt!

Söndagen den 23 såg ut på samma sätt då vi började med morgonträningen och sedan fritid. Men denna gång bestämde vi oss för att gå till hotellets andra polområde som låg nedanför där vi bodde. Det var riktigt fint! Där låg vi allihopa tills det var dags för andra träningen för dagen. På kvällen var vi några som kollade på El Clasico, där alla förutom jag och en till kille hejade på Barcelona. Såklart vann Barcelona så det var en väldigt tung stämning efter en väldigt spännande match!

Måndagen den 24 april var vår sista dag i paradiset. Vi hade först vår morgonträning men sedan på eftermiddagen delades vi upp i två lag för att vi skulle spela en match, som spelades tre stycken 20 minuters halvlekar. Fritiden blev då först lite stek, men även snack inom laget innan matchen. Det var en tung match för mig då jag precis kommit tillbaka till fotbollen till lägret efter att ha varit borta i två månader. Men jag lyckades göra matchens ända mål, som gjorde att mitt lag vann! Sedan på kvällen fixade alla upp sig lite extra fint till middagen, då det var vår sista måltid där. Jag fick även ta emot ett pris då jag på fritiden vunnit en tävling på dagen där man skulle slå ner en pingisboll från en flaska med ett öga stängt. Det var svårare än man trodde! Mitt pris blev en flaska champagne som jag bestämde att från hela laget ge till receptionisten som hjälpt oss väldigt mycket!

Tisdagen den 25 var det dags för hemfärd, men det var nära att det inte blev så... En kvart efter avfärd till flygplatsen tvingas vi vända om för att vår tränare Johan glömt sitt pass på nattygsbordet... Vi hamnade sedan i inchecknings kön som var så himla lång att vi blir att sedan tränga oss före i kön i securityn. Där blev vi uppdelade i två gäng där jag var i blev att vänta då det var något problem framför oss. Det andra gänget sprang iväg till gaten och då vi äntligen tagit oss igenom ringer de och säger att om vi inte är där om 5 minuter missar vi planet... Så alla börjar rusa för sina liv. Johan lyckas då meja ner en gammal tant och alla har mjölksyran efter lägret. Vi hinner med planet och kan äntligen ta oss hem!

Resan bestod av mycket skratt, även lite tårar men även en gemenskap jag saknat! Tusen tack älskade IFK Dam för denna resa!

Har ni varit på träningsläger? Puss och kram så ses vi på stan! ///Maya

Hola

Jag har då sen senast hunnit gått och blivit hela 18 år! Har även precis varit i Spanien, men det kommer i ett senare inlägg.

Kvällen innan min dag var jag på en lokalfest och firade Felicia i mitt lag som hade fyllt 20 år och hade det riktigt roligt! Sedan vid tolv slaget satt jag mig i en sjungande bil och for in mot staden för att för första gången uppleva Indigo och Arken som myndig. Träffade på roliga människor och var ute till 2 på natten och for hem sedan för att sova

Blev sedan väckt av mamma och pappa med fin sång och lite paket som jag fick öppna. Jag fick dels kläder, rosa champagne med tillhörande glas och lite saker till min framtida lägenhet. Medans jag låg och väntade på att få min lovade ''Champagne frukost'' passade jag på att prata med alla mina friendos som måsta fara hem över påsken, då jag fyllde år. Kändes lite tufft att inte få fira med dem.

Jag fick sedan i uppdrag att hämta drickan till frukosten som stod ute på kylning, och sedan fick jag världens chock. Där i hallen stod alla mina underbart fina vänner, som skulle egentligen vara hemma, med blommar och presenter. Dom hade då planerat detta i över 1 månad och jag har nog aldrig varit så lycklig! Mamma hade lagat världens frukost med våfflor, bacon och ägg, mackor, smoothie mm. Verkligen himmelriket! Vi satt alla sedan runt bordet och åt, prata och skratta en massa, verkligen en bra start på dagen!

Då det var dags för alla att fara hem på riktigt, så börjades de fixa iordning för släktkalas hemma. Matbuffén plockades fram, finkläderna på och champagnen poppades och vi var redo för släkten. De var och firade mig i några timmar, inklusive med fin sång från min älskade gudbarn!

Efter ett mysigt släktkalas fick jag min andra överraskning för dagen, ett bokat bord på indigo för hela familjen! Så la familia de Löfkvist tog sitt pick och pack till indigo för att äta och hade riktigt gott! Det blev en rejäl köttbit med massa mumsigheter och såklart ett glas vin!

Efter den fina middagen blev det såklart en väldigt trevlig utgång och en min andra arken besök på 24h!

Vill bara tacka mina underbara vänner och familj för den bästa födelsedagen hittills! Att uppleva en dag man längtat efter ett väldigt bra tag rekommenderas verkligen!

Vilken är er bästa födelsedag? Puss och kram så ses vi på stan! ///Maya

Hola

Nu var det ett bra tag sen... Stressen har bar varit lite för mycket. Känns som att jag inte haft en lugn stund och känner mig även stressad att skriva detta inlägg, så det får bli en kort en.

Finns inte så mycket att berätta om vad som hänt då det har varit mest plugg och andra grejer. Har iallafall äntligen börjat träna fotboll igen och de visade sig att jag hade rejäl järnbrist som jag nu åtgärdar nu.

Något som jag ser framemot just nu är fredag då jag fyller 18! Helt sjukt! Men jag taggar nu ordentligt! Men imorgon ska jag på födelsedagsfest med maskerad som tema, vilket jag ska fixa mig tillsammans med Ella och Wilma och bara njuta av den kvällen utan stress.

Nu ska jag kila iväg då jag ska övningsköra och sen blir det träning!

Hur mår ni? Puss och kram så ses vi på stan! ///Maya

Hola

Den här veckan har skolstressen känts enorm... Nästa vecka är det provperiod och det är min jobbigaste hittills. Har alla prov på rad med ingen plugg dag emellan, och hur jag ska klara detta har jag riktigt ångest för. Känns som att jag har för lite plugg tid och för mycket att läsa på.

Men det ända jag kan göra åt denna situation är att lägga ner allt och bara plugga, har satt mig själv i denna stressiga situation så det är bara jag som kan ta mig ur den! Idag slutar jag skolan tidigt, så jag hade tänkt att istället för att fara hem och slappa kan jag sätta mig på biblioteket och plugga på. I åk 1 av Lusse var jag ofta där och pluggade, så tror jag ska börja med det igen!

Men någonting roligt har jag iallafall inplanerat! Imorgon (lördag) ska jag med religion kursen på en teater i Stockholm! Vi blir där hela dagen plus att vi kommer få tillräckligt med fritid där vi kan gå runt och kanske kolla lite i butiker och bara mysa! Jag ska bara njuta av den dagen och få lite inre ro i mig, för klarar verkligen inte av att plugga under stress!

Hur är er skolstress? Puss och kram så ses vi på stan! ///Maya