View tracker


Kom precis tillbaka hem från en löprunda i spåret, 6km löpning och 3km PW blev det ikväll och kroppen känns pigg. Det är så skönt för jag har kommit till den nivån av uthållighet i muskler och kondition att jag återhämtar mig under tiden jag löper, dvs jag löper på riktigt snabbt 3km sen drar jag av på tempot en aning och blir pigg efter några hundra meter och kan dra på med snabbare löpning ytterligare 3km. Det är fantastiskt och så motiverande när man får resultat efter bara några fåtal träningspass.
Kroppen börjar bli riktigt tight och jag börjar bli redo för photoshoot!🎥

Jag ska skriva ett inlägg i veckan vilka bra kost tips jag har till er som vill tappa de där extra kilona, elr till dig som vill vassa till det allra sista underhuds fettprocenten, metoder som får dig att rasa snabbt i vikt, tro mig jag har själv testat!

Good things coming up, spännande tider!

//Kangaroo

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

View tracker


Susanna Kallur har dragits med ett bokstavligen kallat skadehelvete sedan 2008 då hon var favorit att ta guldet på OS i Peking på 110m häck.


Den meriterade friidrottsstjärnan har tagit en rad SM Guld, EM Guld (2006, i Göteborg), inomhus världsrekord på 60m häck (2007) - den inomhus säsongen beskriver stjärnan som att kroppen gick per automatik, Sanna hade hittat "häck drömmen" och flowet var onekligen av världsklass - men efter den säsongen har Sanna inte tävlat, endast ett fåtal tävlingar sommaren 2008 fram till OS i Peking, där Sanna Kallur otympligt föll på den första häcken i semifinalen och därmed ute ur OS, hon fick resa hem till Sverige utan medalj.

STRESSFRAKTUR I
SMALBENET.
När Sanna Kallur kom hem till Sverige var det minst sagt tragiska besked som mötte stjärnan, en stressfraktur i smalbenet var ett faktum, en skada som Kallur var medveten om inför OS i Peking, men på plats hade man medicinskt bedövat smärtan i smalbenet. Den kort därefter tillsatta förbundsläkare Thomas Eriksson ansåg efter att sett magnetröntgenplåtarna på Sannas smalben att benet redan under OS löpte risk för att gå av.



COMEBACKFÖRSÖK OCH O
PERATIONER.
Efter 2008 har Susanna Kallur blivit opererad i smalbenet, varje år och varje operation har inneburit en lång rehabperiod, hon förklarar själv till (TV4) att hon varje gång trott att "nästa sommar kommer jag att kunna tävla", något som gång på gång inte gått som Kallur har tänkt.
I augusti 2012 tog man beslutet att operera in en 33cm lång titanskruv i Sannas smalben efter att läkningen i smalbenet hade upphört, en omfattande operation och tanken med operationen var att smalbenet inte skulle svikta vid löpning och häcklöpning.

Blev mamma.
I samband med märgspiksoperationen i smalbenet 2012 och den 1 år långa rehabiliteringen som var ett faktum så tog Sanna och hennes man chansen i att skaffa barn. Sommaren 2013 födde Sanna Kallur dottern Majken Kallur.

COMEBACK 2014
Att intresset är enormt för ex stjärnan är ingen hemlighet, efter Sannas "smygcomeback" förra helgen i Leksand vann hon sparbankenspelen på 100m slätt på tiden 11.92 och sprang in på 9e bästa tid i Sverige i år på distansen.
Media har exploderat och allmänheten har hört av sig bland annat via Twitter och visat sin tro och lycka till den en av de tuffaste tjejerna inom svenskt idrott

Efter comebacken var det minst sagt förväntansfulla dagar som väntade för Sanna, hur skulle kroppen reagera på det här eldprovet? De väntade dagarna visade sig ljusa och media och allmänhet kunde ta emot beslut om att smalbet och kroppen i övrigt mådde bra, Sanna meddelade i veckan att hon skulle komma att ställa upp på de svenska mästerskapen som går av stapeln denna helgen i Umeå, det första svenska mästerskap för Susanna Kallur på 7 år.



COMEBACKEN: &quo
t;Detta är större än EM guldet 2006
Idag 1 augusti sprang Susanna Kallur sitt första svenska mästerskap på 7 år, en comeback som i försöken visade sig bli en enorm succé. Sanna sprang in på tiden 11.73 och vann sitt försök, hon sprang därmed in på den 3e bästa tiden på 100m slätt i Sverige i år, ett resultat som bara är ca 4 tiondelar från hennes personbästa i distansen vilket hon själv inte ens vågat drömma om inför SM i Umeå. Sanna grät efter försöket och uttryckte sin glädje med "detta är större än EM guldet 2006".
I SM finalen ikv drogs tjejerna i 100m med motvind och Sanna beskriver själv att hon spände sig en aning, hon blev 4a i finalen på tiden 12.16 och Isabelle Eurenius från spårvägen vann på 12.00 blankt.

BARA BÖRJAN.
Att detta är början på "en ny karriär" som har en dåtid utan dess like är inget snack om saken, Sanna har gjort comeback på 100m slätt i år och planerna för comeback på häcken till inomhus säsongen 2015, jag är övertygad om att jag talar för mig själv och många många andra, lycka till Sanna, vi har saknat dig enormt dessa åren.
All lycka!


//Mattias Kangaroo Karlsson

Likes

Comments

View tracker


Susanna Kallur som har bland annat EM guld, inomhus världsrekord och en rad andra tunga vinster på meritlistan, har efter 4 års skadefrånvarande gjort comeback i tävlingssammanhang - dock utan häckar än så länge.

Sanna Kallur ramlade på första häcken i semi på OS finalen 2008 i Peking där hon var den absoluta favoriten till att ta Guld, efter OS har det handlat om ingrepp och alternativ träning för stjärnan, det ingrepp som blivit mest uppmärksammat är det hon gick igenom för 2 år sedan.


2012 tog man beslutet att operera in en 33cm lång märgspik i Sannas smalben, anledningen var för att benet inte skulle svikta där stressfrakturen satt pga av att läkningen i smalbenet mer elr mindre hade upphört, en så kallad "armering" som Sanna själv uttrycker det.

Att intresset för den då stora världsstjärnan fortfarande är enormt är ingen hemlighet, löpelden har spridit sig över hela landet och även uppmärksammats i internationella medier. vi som är involverade i sporten står på tå av lycka och jag tror jag talar för väldigt många, lycka till Sanna! #susannakallur #sannakallur #kallur #comeback

Läs Aftonbladets intervju här: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/friidrott/article19276352.ab

Likes

Comments

Det här med att välja träningsskor kan ju vara väldigt komplicerat, vad är det man går efter egentligen? Passform, stötdämpning, personligt pronationsmönster elr som jag ofta hör och SER, utseende!? När man tränar kontinuerligt är det oerhört viktigt att välja rätt sko för att undvika vanliga skador som fotproblem, benhinneproblem, knäproblem och ryggproblem. Vi tar ett exempel, du ska springa ett löp pass och du ska springa 5km, alla har olika långa löpsteg beroende på om man är ovan löpare elr mer van, men vi säger att ditt löpsteg är ca 1,3m långt, då tar du CA 3.800st löpsteg under det passet, varje isättning är en förslitning och räknas, när du väljer löpskor ska du gå efter om du har ett pronerande mönster. En sko som jag använder heter Adidas Energy Boost och den är både lätt, stötdämpande och "studsig", jag flyger fram i spåret! Skon finns i flera olika färger, klicka in på sidan för att se de andra, jag har den blå.

Jag som har många års erfarenhet av elitidrott och träning, jag har genomgått en hög olika skador, en del relaterade till att jag inte valt skor tidigare  som har det som mina fötter kräver, jag vet hur otroligt viktigt det är att välja rätt sko, för om foten hamnar fel alla dessa isättningar så får man till slut ont, det börjar oftast i foten/benhinnorna och sedan går det uppåt. Samtidigt som pronation är mycket viktigt. Att pronera lite är bra för det dämpar stöten som uppstår i en isättning, medans en för stor pronation långsiktigt gör skada. Här nedan finns en bild som visar de tre olika pronationerna och beroende på hur man pronerar så behöver man skor som tar hänsyn till pronationsmönstret, alternativt om man tex överpronerar som foten på "Pronation and Supination" - bilden gör och man promt ska ha en snygg rosa sko som inte erbjuder ett överpronationsskydd så kan man alternativt lägga ilägg i skorna, det finns enklare ilägg att köpa på sportbutiker tex intersport, stadium och Löplabbet och även på nätet. Men man kan även gå och göra gjutna ilägg som är anpassade helt och hållet efter hur din fot ser ut. Jag har ett par av båda, då mina gjutna ilägg från Olmed i Uppsala är ganska stora så köpte jag även ett par enklare som jag gärna lägger i när jag springer snabbare intervaller och vill känna mig lite lättare, dessa "enklare" ilägg fungerar jättebra tycker jag och har man inte ett jättestort pronationsmönster så kan man lätt köra på dem, samt de kostar inte så mycket. En annan sula som jag kan rekommendera heter "Magnetsula" och den är väldigt skön, den lägger man i de skorna man har till vardags och den kan alla använda, även de som inte har något specifikt problem med fötterna, den är väldigt skön och finns bild och länk längst ner i det här blogginlägget. Och när ni går och ska köpa nya löparskor, välj en butik som erbjuder dig att springa på löpbandet med den nya skon, de som jobbar i dessa butiker som har tillgång till recording av löpsteget de ser vad just du behöver för skomodell.


Att ha en bra grund att stå på för de som har problematik med fötterna har vi ju kommit fram till är oerhört viktigt, tänk inte på utseendet på skon tänk på att din kropp ska må bra, inte bara ett träningspass och inte bara detta året, utan många många träningspass och många år till! Jag hoppas att vi har blivit lite mer kloka nu, tänk på att det är din kropp, det är mycket roligare och lättare att träna när man inte har ont.

//Mattias

Likes

Comments


Goddag! Som de flesta vet så tävlade inte jag på världsungdomsspelen på Ullevi i helgen som var, anledningen till det är dels min ömmande häl som ännu inte har läkt helt och riktigt, det går att skutta lite men det krävs hård tejpning inför varje träningspass. Och den andra faktorn är att jag varit krasslig dagarna innan tävling. Så därför blev det inget tävla för mig, jag skjuter hellre på det lite än att stressa fram! Jag vet inte exakt när comeback blir men inom 2 veckor, jag vill vara 100% bra i min häl när det ska vara dags. Nu är jag dessutom krasslig och sjuk så jag kan inte träna, vilket är tragiskt! Men jag kurerar mig för att så fort jag blir frisk köra igång för att hitta sommarformen inför juli och augusti!:)


//M

Likes

Comments



Problematik med min ömmande häl resulterar i oerhörd besvikelse, jag är dessutom krasslig och det känns inte som en optimal uppladdning för min comeback! Jag ska dock ner på enavallen ikv nu och springa lätt för att känna lite hur motoriken känns och ge det en chans, eventuellt så åker jag med tåget ner till Göteborg imorgon men om det inte känns bra ikv/imorgon så kommer jag att skjuta på comebacken ytterligare, jag tar inga risker alls.

Jag fick lite panik där när klockan var 12 idag, bussen skulle gå kl 13.00 och jag kände bara att jag behövde vara hemma lite extra och känna, det är trots allt inte förns på söndag som jag isf ska tävla!

Nu kurerar jag mig så får vi se imorgon!

//M

Likes

Comments

Igår gjorde jag sista hopp passet inför min comeback i Sverige i Göteborg på Ullevi på Söndag!

Igår gjorde jag alltså mitt sista tuffa pass inför comebacken på Ullevi på Söndag, jag gästade Richard och gänget i Uppsala och det var mycket kul. Trots att min teknik i själva Trestegsutövandet är katastrofal just nu, med tanke på att jag inte har hoppat på väldigt länge, så hoppade jag endå ganska långa hopp. Jag använder ju mig av den så kallade "dubbla" armföringen i hoppet och jag har behärskat den bra, men nu efter denna långa skadeperiod jag gått igenom så har jag helt plötsligt båda armarna på samma sida av kroppen, vilket är mycket otympligt om man ska hoppa Tresteg, för viftar man med armarna på det sättet så tappar man balans och fart osv och i Tresteg vill man få all kraft och fart framåt! Jag har ju en häl som fått sig en rejäl smäll, det skedde i Spanien i Sierra Nevada när jag var där och hoppade, den vänstra hälen mår lite bättre men den måste tejpas ordentligt inför hoppning nu, sedan ömmar min vänstra vad litegranna och det har kommit efter hälen, jag tror jag spänner vaden på ngt konstigt sätt för att inte sätta ner hälen helt och hållet i marken… Men i övrigt känns kroppen okej, jag är vanligt "hoppsliten" idag som jag kallar det för, träningsvärk lite här och där, muskler och senor - som alltid efter hoppning!

Nu drar vi ner till Göteborg imorgon, så några dagar i Göteborg får jag innan det är dags för mig att göra entre på Ullevi. Jag kommer såklart träna där nere också och mjuka upp kroppen inför Söndagen, men nu är all "hårdträning" gjord.. Nu är det bara att förbereda sig mentalt, men jag är nog redan det hehe.

Nu ska jag tvätta, städa och kika lite bilder från gårdagen och i eftermiddag ska jag spela Tennis!:)



Ha en bra dag allihopa //Mattias

Likes

Comments



Efter rehab program som jag gått efter stenhårt i 9 månader, nu är det mindre än en vecka kvar till comeback här hemma i Sverige, nästa söndag på Ullevi!💪 Det har emellanåt varit en oerhört jobbig tid, men jag har varit oerhört målmedveten och jag känner att jag kan se bortom tråkigheterna nu och lägga allt fokus på att bara njuta av att jag kan hoppa igen, det ska bli oerhört kul och jag är redan lite nervös, det känns nästan som att jag ska göra något nytt men jag förlitar mig på att allt faller naturlig längre fram och när man är på plats. Jag har noll förväntningar på hur långt jag ska hoppa på söndag, jag kan inte sätta ngt sådant krav pga av den 3 år långa skadebakgrund jag har gått igenom, med operationer osv. Men 15m hoppar jag väl princip alla dagar i veckan. I veckan nu väntar teknikpass med Richard och gänget i Uppsala, en plåtning på onsdag och sen rullar vi ner till Göteborg redan på torsdag faktiskt och känner av läget lite!






Jag har ju varit väldigt frånvarande här på sidan, det har hänt oerhört mycket grejer det senaste året och det händer nya saker hela tiden, på både gott och ont och jag har tänkt att jag ska formulera året inom en snar framtid med bilder och text. Men från och med nu är tanken att vara kontinuerligt uppdaterande här. Jag tycker själv det är väldigt kul att kunna gå tillbaka och kika vad man pysslat med!😊


//Mattias

Likes

Comments


Idag har jag haft ytterligare samtal med kvinnan som castar inför SVT:s nya program som jag blev tillfrågad att medverka i. Lite mer information om hela upplägget osv. Med tanke på att jag redan har ett fullspäckat schema i sommar och inspelning är under 6 veckor heltid så har jag ännu inte tagit ett 100% beslut, men jag ska iaf infinna mig i Stockholm 29 april för fystester, jag kanske inte är tillräckligt pigg i kroppen för att platsa, vem vet ;) tsss, No peace of cake! Men iaf det blir spännande den 29e.

Kroppen mår bra, jag har snart bara 3 veckor kvar på min rehabilitering och jag känner mig stark i kroppen. Det skall bli spännande att dra iväg på träningsläger och få bygga upp formen inför sommaren. I Lördags sprang jag för första gången på banan med spikskor, det var snabba intervaller som stod på schemat och låret håller fint. Dock fick jag världens träningsvärk i både framlår och baklår, men den håller på att släppa nu! Ba att köra köra :D

Nu ska jag ta och sova, är jättetrött efter dagens träning som innehöll jogg + rörlighet + benböj + core!

Godnatt!:)

Likes

Comments



Idag har jag sprungit backintervaller, målet var att få mjölksyra ilåris! 8 x 60m (snabba intervaller- (första 20m är trappa, övergång till 25m backe och sista 15m är BRANT JÄVLA BACKE).. Kan berätta att det var inte bara låris som fick mjölksyra, baksida, framsida, vader. Så jäkla GÖTT att ta ut sig. Dock ingen spya idag - skönt att slippa:P Längtar som in i he**** att få börja hoppa igen, bara ca 2 månader kvar, 8 veckor det är nada!:D

✊Mattias

Likes

Comments