Är du en sån människa som har svårt att äta frukost på morgonen eller är du en sån som vaknar vrålhungrig? Man kan säga att det finns två typer av människor, själv är jag den som vaknar och äter frukost på morgonen. Kanske inte allt för mycket men jag är inte den som skippar frukosten på morgonen. Man säger att frukosten är den viktigaste måltiden på hela dagen och så tror jag att det är. Man måste äta frukost på morgonen för att hålla sig mätt och pigg alla dom timmar tills man ska äta lunch.

Kroppen mår bäst utav att ligga så nära blodsockerkurvan som möjligt. Äter man då inte på morgonen är blodsockret väldigt lågt och ligger till och med under blodsockerkurvan vilket absolut inte är bra för kroppen. Går du då i skolan och har rast, känner att du börjar bli lite hungrig, köper kanske en chokladboll eller något liknande då flyger blodsockret upp med detsamma. Det är inte bra för då är blodsockret alldeles för högt. Men lika snabbt som blodsockret går upp går det också ner. Går du sedan kanske till pizzerian med ett par vänner flyger blodsockret iväg ännu en gång. Detta håller inte i längden för kroppen och om ditt liv ser ut så bör du fortsätta läsa.

Detta kallas för snabba kolhydrater och finns i mat som t.ex: vit pasta, vitt ris, potatis, vitt mjöl, bananer, riskakor, godis, läsk, och alla livsmedel som innehåller mycket socker.

De snabba kolhydraterna ska du istället byta ut mot långsamma kolhydrater så som: råris, fullkornspasta, grovt bröd med synliga korn, svart ris, linser, bönor och baljväxter.

Men vad är då kolhydrater?

Kolhydrater är samlingsnamnet för livsmedel som innehåller stärkelse, kostfiber eller sockerarter. Enligt Livsmedelsverket är kolhydrater människans viktigaste energikälla då kolhydrater som bildas till glukos används som energi till cellerna och till hjärnan.

Energin som utvinns från de snabba kolhydraterna är snabba precis som det låter, energin åker in i blodet snabbt men tar också slut lika snabbt och du behöver fylla på med nya kolhydrater. Det är detta som kroppen inte mår bra av. Detta gör också att du får ett större sötsug. Man löper även större risk till att vara på dåligt humör om man enbart äter utav de snabba kolhydraterna.

Byter du då ut de snabba mot de långsamma kolhydraterna får du en annan effekt. De långsamma gör att blodsockerkurvan håller sig jämn och gör att du håller dig mätt längre. Du minskar även risken att få sötsug, att få hungerattacker men du håller dig även glad lättare utav de långsamma kolhydraterna

Hoppas detta hjälpt dej och att om du är en sån person som inte äter på morgonen i alla fall försöker, du kan alltid göra en smoothie som du f´dricker på väg till skolan eller att du tar med dej en frukt till mellanmål.

Likes

Comments