Min kompis Kim har funderingar på att bli vegetarian, jag ville då ta reda på mer om det för att få en större inblick om hur det kan vara att va vegetarian, hur man ska äta och hur man ska träna. Han har pratat om hur vårt köttätande påverkar miljön negativt och jag kan inget annat än att instämma om att vi måste äta mindre kött.

Men då kanske ni undrar varför vi borde äta mindre kött?

Anledningen till att vi borde äta mer vegetariskt är både för djurens livsvillkor men också för alla resursslöserier, miljöförstöringar och människornas hälsa.

Det finns många fördelar med att äta vegetariskt och en av dom är att vegetabilier är mycket nyttigare. Vegetabilier innehåller lagom mycket protein, lite fett och mycket fibrer medans då animaliska produkter innehåller allt för mycket proteiner, för mycket fett och för lite fibrer.

 Tallriksmodellen och kostcirkeln:

Man ska äta en varierad kost och också tänka på att äta enligt tallriksmodellen. Tränar man mycket ska man äta 40% av grönsaker, rotfrukter, bär och frukt , 40% kolhydrater så som potatis, pasta, bröd och ris (kolhydrater), 20% kött, fisk, ägg, linser och bönor (protein). Men tränar man inte så mycket och sitter mest stilla ska man äta 50% frukt och grönt, 20% protein och 30% kolhydrater ungefär.

För de som tränar mycket

För de som tränar mindre

När man ska äta ska man också tänka på att få med något livsmedel från varje "tårtbit".Mat cirkeln består av sju"tårtbitar" och i all de sju kolumner finns det olika slags näringsämnen. Grupperas livsmedel är indelade så liknande näringsinnehåll ingår i samma grupp. Äter man då något från varje grupp i mat cirkeln vid varje måltid får man en variation av näringsämnena.

Man säga att ju fler livsmedelsgrupper som utesluts, desto svårare blir det att täcka näringsbehoven. Om man aldrig äter animaliska livsmedel bör man ta kosttillskott med vitamin B12 och vitamin D.

Varför är det viktigt att äta grönsaker, frukt och frukost?

Frukt och grönsaker bidrar till att skydda mot högt blodtryck, olika typer av cancer, höga nivåer avkolesterolet LDL i blodet, hjärt-och kärlsjukdommar och typ 2-diabetes. Skyddet kan bero på olika ämnen i växterna, som fiber, lykopen, folat/folsyra, karoten, vitamin C och antioxidanter, och hur de samverkar. Det är några själ till att det är viktigt att vi äter mycket grönsaker och frukt.

Att äta frukost är minst lika viktigt när det handlar om hälsan men också om viktminskning där du bör tänka på att blodsockret hålls jämn. Det är mycket viktigt att äta en bra frukost för att hindra att blodsockerkurvan inte ska dala iväg.

Kroppen mår bäst utav att ligga så nära blodsockerkurvan som möjligt. Äter man då inte på morgonen är blodsockret väldigt lågt och ligger till och med under blodsockerkurvan vilket absolut inte är bra för kroppen. Går du då i skolan och har rast, känner att du börjar bli lite hungrig, köper kanske en chokladboll eller något liknande då flyger blodsockret upp med detsamma. Det är inte bra för då är blodsockret alldeles för högt. Men lika snabbt som blodsockret går upp går det också ner. Går du sedan kanske till pizzerian med ett par vänner flyger blodsockret iväg ännu en gång. Detta håller inte i längden för kroppen och om ditt liv ser ut så bör du fortsätta läsa.

Detta kallas för snabba kolhydrater och finns i mat som t.ex: vit pasta, vitt ris, potatis, vitt mjöl, bananer, riskakor, godis, läsk, och alla livsmedel som innehåller mycket socker.

De snabba kolhydraterna ska du istället byta ut mot långsamma kolhydrater så som: råris, fullkornspasta, grovt bröd med synliga korn, svart ris, linser, bönor och baljväxter.

Men vad är då kolhydrater?

Kolhydrater är samlingsnamnet för livsmedel som innehåller stärkelse, kostfiber eller sockerarter. Enligt Livsmedelsverket är kolhydrater människans viktigaste energikälla då kolhydrater som bildas till glukos används som energi till cellerna och till hjärnan.

Energin som utvinns från de snabba kolhydraterna är snabba precis som det låter, energin åker in i blodet snabbt men tar också slut lika snabbt och du behöver fylla på med nya kolhydrater. Det är detta som kroppen inte mår bra av. Detta gör också att du får ett större söt sug. Man löper även större risk till att vara på dåligt humör om man enbart äter utav de snabba kolhydraterna.

Byter du då ut de snabba mot de långsamma kolhydraterna får du en annan effekt. De långsamma gör att blodsockerkurvan håller sig jämn och gör att du håller dig mätt längre. Du minskar även risken att få söt sug, att få hungerattacker men du håller dig även glad lättare utav de långsamma kolhydraterna.

Exempel på måltider under dagen för dej:

En bra frukost som både vegetarianer och andra kan äta som bland annat är rikt på fibrer är gröt så som Bovetegröt eller quinoagröt. På gröten kan man ha havremjölk och hackad frukt/ torkad frukt, frön och nötter.

Till mellanmål kan du t.ex ta en frukt, eller varför inte göra en nyttig smoothie.

Som lunch kan du exempelvis äta tabboulehmatvete och säsongens rotfrukter.

Om du behöver ett till mellanmål kan du göra dina egna bars, du vet vad som är i istället för att köpa och du kan garantera att dina blir godare.

Till middag kan du göra nudlar med krispiga grönsaker och cashewnötter.

Tränar du mycket kanske du behöver ett mellanmål till och då kan du ta exempelvis fil med en nyttig müsli. Tränar du mycket kan du också ta en macka till något av dina mellanmål.

 Träning och uppbyggning av muskler för vegetarian:

Du kanske tror att vegetarianer har svårare att bygga upp muskler eftersom de största proteinkällorna finns i köttprodukter men så är inte fallet. En stor mängd protein behövs för att kunna reparera muskelcellerna efter att dom brutits ner av träning och det kan du få i dig utan att behöva äta kött.

Genom att konsumera soja produkter som innehåller protein och är likt det som finns i kött kan man få muskler och återhämta sina muskler precis som en person som äter köttprodukter.

I soja finns alla de 8 aminosyrorna som är nödvändiga för att dina muskler ska kunna återhämta sig eter att dom brutits ner. Så du som är vegetarian måste äta sojaprodukter för att få i sig tillräckligt med protein. Soja innehåller I-glutamin och är en viktig aminosyra för att återuppbygga dina muskler.

Soja finns i många olika former så som tofu, miso, sojapulver och sojamjölk. Det som är speciellt bra med sojamjölk är att du kan ersätta den vanliga mjölken mot sojamjölk.

Nötter, solrosfrön och mandel är också viktiga livsmedel för den som är vegetarian. Dessa livsmedel innehåller mycket protein och bra fetter som behövs till din kropp och för att du ska få ha kvar din goda hälsa.

Näringsämnen:

När du är vegetarian eller vill bli är det viktigt att ha koll på vart näringsämnena finns och vilka livsmedel man måste få i sig när man inte äter mat från djurriket. Protein måste kroppen få i sig för att kunna bygga upp muskler och celler samt för att reparera kroppens celler. Och de livsmedel som innehåller protein förutom köttprodukter är:

  • Baljväxter, som bönor, ärter, linser, tofu eller andra sojaprodukter

Kolhydrater är ett näringsämne rikt på energi. De livsmedel som innehåller kolhydrater t.ex är:

  • Pasta produkter, bröd, ris, potatis, grönsaker, rotfrukter, frukt.

När vi äter dessa livsmedel som innehåller kolhydrater bildas glukos. Glukos är samma sak som fruktsocker och det går ut till våra celler och utgör energi. Det är på så sätt vårat bränsle och är mycket nödvändigt för våran kropp att få i sig. Men äter du för mycket av det kan det leda till övervikt och olika sjukdomar.

Näringsämnet fett är det näringsämne som innehåller mest energi och också kan göra att du blir överviktig eller sjuk men äter du en normal mängd alltså enligt tallriksmodellen så ger det ett bra skydd för organen samt mot stötar. Fett kan komma både från växter och djur. Fett från djurriket kallas för animaliskt fett och fett från växtriket för vegetabiliskt fett. De livsmedel som innehåller fett är:

  • grädde, glass, bakverk, choklad, fet mjölk, fil, smör, matfetts blandningar baserade på smör, ost, fett kött och charkprodukter som korv, bacon, kokosfett och palmolja.

Näringsämnet vitaminer måste man få i sig för att kroppen ska fungera. Man måste få i sig alla vitaminer alltså äta varierat för att inte få näringsbrist då man bland annat kan bli mycket tröttare än vanligt. Man behöver dock inte äta en lika stor del vitaminer som t.ex kolhydrater.Det finns olika näringsämnen i olika produkter.

  • Vitamin A finns t.ex i morot, mjölk, sallad, äggula, ost och smör.
  • Vitamin B finns exempelvis i spannmålsprodukter, kött, ärter, bönor, frukt och grönsaker.
  • Vitamin C finns bland annat i apelsin, kol och paprika.
  • D vitaminen finns i fet fisk, ägg och smör som exempel.
  • Vegetabiliska oljor, ägg, nötter.
  • Vitamin E hittar vi i Vegetabiliska oljor, ägg, nötter.
  • Grönsaker som paprika, spenat och andra bladgrönsaker men också i ägg och mjölk som exempel.
  • Till sist har vi vitamin F och den hittar vi i bladgrönsaker och många andra livsmedel.

Näringsämnet mineraler måste vi få i oss för att ett flertal av våra funktioner ska fungera. Mineralämnen ingår ibland annat våra hormoner och även i olika enzymsystem. Ett exempel är järnet, det finns i vårt hemoglobin för att kunna binda syre och koldioxid i vårt blod. Du behöver få i dig 15-20 mg järn varje dag. Du får i dig järn när du äter kött, nötter, bönor och spenat.Några andra viktiga mineraler är jod, zink och selen. För att få i dig alla mineraler behöver du äta kött, bönor och linser, grönsaker, frukt och nötter.

Det sista näringsämnet som vi måste få i oss är vatten. Vår kropp består av 60% vatten. Vi gör av med ca 2L varje dagoch alltså måste vi också få i oss 2L vatten varje dag.

Vår kropp är uppbyggd av små celler. I varje cell finns delar som är nödvändiga för de och våran överlevnad. Men i vår kropp finns ockcellplasma. Cellplasman består till mestadelsav vatten. Utanför cellerna finns det också vatten. Mellan cellerna i olika vävnader finns så kallad vävnadsvätska. Även blod består till den största delen av vatten. Vår kropp behöver också vatten far att kunna ta upp alla andra näringsämnen och transportera ut dom till alla de olika delarna i kroppen. Vatten finns alltså överallt i våra kroppar. Utan vatten skulle vi helt enkelt inte överleva, bara i ett fåtal dagar.

Hoppas du lärt dig något nytt och kanske börjar äta lite vegetariskt.

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Är du en sån människa som har svårt att äta frukost på morgonen eller är du en sån som vaknar vrålhungrig? Man kan säga att det finns två typer av människor, själv är jag den som vaknar och äter frukost på morgonen. Kanske inte allt för mycket men jag är inte den som skippar frukosten på morgonen. Man säger att frukosten är den viktigaste måltiden på hela dagen och så tror jag att det är. Man måste äta frukost på morgonen för att hålla sig mätt och pigg alla dom timmar tills man ska äta lunch.

Kroppen mår bäst utav att ligga så nära blodsockerkurvan som möjligt. Äter man då inte på morgonen är blodsockret väldigt lågt och ligger till och med under blodsockerkurvan vilket absolut inte är bra för kroppen. Går du då i skolan och har rast, känner att du börjar bli lite hungrig, köper kanske en chokladboll eller något liknande då flyger blodsockret upp med detsamma. Det är inte bra för då är blodsockret alldeles för högt. Men lika snabbt som blodsockret går upp går det också ner. Går du sedan kanske till pizzerian med ett par vänner flyger blodsockret iväg ännu en gång. Detta håller inte i längden för kroppen och om ditt liv ser ut så bör du fortsätta läsa.

Detta kallas för snabba kolhydrater och finns i mat som t.ex: vit pasta, vitt ris, potatis, vitt mjöl, bananer, riskakor, godis, läsk, och alla livsmedel som innehåller mycket socker.

De snabba kolhydraterna ska du istället byta ut mot långsamma kolhydrater så som: råris, fullkornspasta, grovt bröd med synliga korn, svart ris, linser, bönor och baljväxter.

Men vad är då kolhydrater?

Kolhydrater är samlingsnamnet för livsmedel som innehåller stärkelse, kostfiber eller sockerarter. Enligt Livsmedelsverket är kolhydrater människans viktigaste energikälla då kolhydrater som bildas till glukos används som energi till cellerna och till hjärnan.

Energin som utvinns från de snabba kolhydraterna är snabba precis som det låter, energin åker in i blodet snabbt men tar också slut lika snabbt och du behöver fylla på med nya kolhydrater. Det är detta som kroppen inte mår bra av. Detta gör också att du får ett större sötsug. Man löper även större risk till att vara på dåligt humör om man enbart äter utav de snabba kolhydraterna.

Byter du då ut de snabba mot de långsamma kolhydraterna får du en annan effekt. De långsamma gör att blodsockerkurvan håller sig jämn och gör att du håller dig mätt längre. Du minskar även risken att få sötsug, att få hungerattacker men du håller dig även glad lättare utav de långsamma kolhydraterna

Hoppas detta hjälpt dej och att om du är en sån person som inte äter på morgonen i alla fall försöker, du kan alltid göra en smoothie som du f´dricker på väg till skolan eller att du tar med dej en frukt till mellanmål.

Likes

Comments