400 ml kokosmelk

3 ss kakaopulver

2 ss Tagatesse*

3 stk gelatinplater*

1 klype salt


• Ha kaldt vann i en skål og legg gelatinplatene i denne slik at de blir myke

• Varm opp kokosmelken og tilsett kakaopulver, valgfri søtning og en klype salt. Det trenger ikke å koke.

• Ta gelatinplatene opp av vannet og klem ut vannet.

• Legg gelatinen over i den varme massen og rør slik at det løser seg opp.

• Hell over i fine glass eller skåler og sett til avkjøling i minst 4 timer.

• Pynt gjerne med friske bær o.l før servering eller lag en sukkerfri vaniljesaus


* Søtning: Bruk valgfri søtning tilsvarende 2-3 ss sukker

* Gelatin: 3 plater gelatin gir mousse-konsistens. Tilsett 4-5 om du ønsker sjokoladepudding.


 

Oppskrift fra www. lindastuhaug.no


Likes

Comments

Kraft er supermat og det er mye bra forskning rundt temaet. Det er blant annet anti-aging, muskelstyrkende og bra for fordøyelsen. Det er i beina og i margen at det meste av næringen gjemmer seg. Når man koker kraft på bein, trekker man ut rent protein; gelatin, og man får ut alle de gode aminosyrene som sitter helt inne i margen.

Gelatin/kollagen er det som bygger opp kroppens bindevev fra innsiden. Derfor er det helt logisk at kroppen har godt av å tilføres kraft. Ved lengre inntak av kraft, vil man merke det på både fordøyelse, hud, hår og negler. Bare prøv selv!



Jeg elsker å koke kraft. At så enkle ingredienser opp i ei gryte kan bli magisk, det er helt rått. Kok masse når du først er i gang, så slipper du å koke så ofte. Porsjoner i egnede beholdere og frys ned. Jeg drikker ofte en kopp med varm kraft. Det er mettende, varmende og gjør godt for kropp og sjel. 


Ved kraftkoking har man tre hovedmål, krafta skal:

1. Smake godt

2. Inneholde gelatin

3. Være mineralrik



Jeg har brukt å koke kraft på enten kyllingskrog eller margbein av okse, da det er dette jeg har hatt tilgjengelig. Jeg skulle gjerne ha prøvd med bein av vilt, gjerne elg. Sist jeg kokte kraft prøvde jeg noe nytt og brukte oksehaler. Dét er den beste krafta jeg noen gang har laget. Her kommer oppskrift;

Legg bein/knokler i kaldt vann og tilsett 1/2-1 dl eddik. La det stå noen timer i eddikvann. Da åpnes porene og mineralene trekkes lettere ut. Hell så av vannet og ha over nytt vann som dekker beina godt. Kok opp og skum av. La det stå å trekke så lenge som mulig (husk at det ikke skal koke eller boble). Tidligere har jeg latt knokene stå på plata over lengre tid, men sist satte jeg hele kasserollen inn i ovnen på 60 grader. Her fikk den stå å godgjøre seg i 48 timer.



Du kan tilsette det du ønsker sammen med beina. Jeg bruker ofte noen grovskjærte gulerøtter og gul løk. Pastinakk eller selleri er også fint å bruke. Krydre kan du gjøre etter eget ønske, her er det kun fantasien som setter grenser. Som regel bruker jeg kun salt og pepper. Da får jeg en smaksnøytral kraft som har utallige bruksområder.

Når krafta er ferdig, er det klart for å sile og ha over i glass. I tillegg til glass, har jeg noe over i isbitformer. På denne måten kan jeg ha oppi noen biter i all mat. De større glassene sparer jeg til deilige supper og sauser.

Lykke til!


Ønsker du å lese mer om kraft;

http://www.kraftmamma.no/kraftkoking-abc/

http://naturogmat.no/hvordan-koke-kraft-en-guide-til-nybegynnere-og-viderekomne/


Likes

Comments

Hei!

Da har jeg endelig startet på dette eventyret som jeg har tenkt på så lenge. Et fristed for å få utløp for min store interesse - mat og ernæring. Min forkjærlighet for steinalderkost, kraftkoking, fermentering, baking, sukkerfritt snop og generell livsglede. Håper du vil følge meg.

Anne-Marit

Likes

Comments