När du vill hitta rätt matkasse för dig finns det nu väldigt många olika företag som levererar matkassar. Jag kan rekommendera sidan provamatkasse.se som hjälper dig att jämföra matkassar.

På den här sidan har du möjlighet att jämföra och söka fram en matkasse som passar just dig. Du kan sortera på en mängd olika parametrar som, pris per måltid, betyg, typ av matkasse etc.

Du kan också alltid hitta de senaste rabatterna och erbjudandena på www.provamatkasse.se .



Likes

Comments

I dag kan vi läsa om ett initiativ för att minska matsvinn. Det är ICA som gör ett avtal med Food2change.

Det handlar om två olika samarbeten.

Avtalet med Food2change ger Ica-butiker möjlighet att förvandla matsvinn till praktisk hjälp. Maten hämtas upp av personer/familjer med låg inkomst som via en prenumeration hos Food2change kan hämta en eller flera matkassar varje vecka i butiken. Innehållet i kassen styrs av vad som finns tillgängligt. Idag har sju Ica-butiker lokala avtal med Food2change.


2 000 kilo mat

– I vår butik jobbar vi varje dag för att minska matsvinnet genom att beställa rätt varor för vår lokala marknad och att ha effektiva inköpsrutiner. När svinn ändå uppstår är samarbetet med Food2change ett av flera sätt som vi kan ta till vara maten, säger säger Johanna Sjöholm, butikschef, Ica Supermarket Hagsätra, och fortsätter:

–Vi har haft ett lokalt samarbete sedan början av november 2016 och under den tiden har 2 000 kilo mat gått till familjer och personer som behöver det här tillskottet i hushållsekonomin. Det har varit tillfredsställande att kunna bidra samtidigt som vi vet att minskat matsvinn är en viktig klimatfråga.

Ni kan läsa hela artikeln här.

Likes

Comments

Olivolja är en naturlig del i medelhavskosten och trots att kosten innehåller många andra riskfaktorer för hjärt- och kärlsjukdomar är medelhavskosten skyddande. Det beror troligen på den höga andelen av olivolja.

Olivolja är rikt på enkelomättat fett, polyfenoler och antibakteriella ämnen. Den dominerande enkelomättade fettsyran är oljesyra. Byter man ut mättat mot enkelomättat fett förbättras fettbalansen i kroppen och indirekt förbättras omega-6/omega-3 balansen om olivolja ersätter oljor med högt omega-6 innehåll. Olivolja kan förbättra blodfetterna genom att sänka det skadliga LDL kolesterolet och höja det goda HDL kolesterolet. Olivolja innehåller också antioxidanter (polyfenoler) som skyddar kroppen mot fria radikaler, dämpar inflammation och skyddar hjärtat genom att vidga blodkärlen och minska risken för blodkoagulation. Det är troligen kombinationen av enkelomättat fett och polyfenoler som ger den skyddande effekten mot hjärt- och kärlsjukdomar. Polyfenolerna har också en lokal effekt i tarmen genom att antioxidanterna skyddar tarmens celler från skador och därmed förebygger mutationer och uppkomst av cancer. Olivolja skyddar troligen också mot andra former av cancer i bröst-, prostata och livmoder.

Medicinskt används ibland olivolja vid förstoppning för dess laxerande och mjukgörande effekt på feces. Använder du inte olivolja i matlagningen kan du fortsätta med ett extra tillskott av olivolja, annars är det bra att få i sig mer långa omega-3 fettsyror (EPA och DHA). DHA-tillskott lindrar till exempel ledbesvär, men är även viktigt för hjärnan, hjärtat och ögonen. Mitt råd är därför att använda olivolja i matlagning (kall och varm mat) och äta fet fisk alternativt använda algolja/fiskolja som innehåller DHA.

Likes

Comments