sommar

Sista dagen på semestern har snart nått sitt slut, jag tittar ut över ängen och känner att jag verkligen haft det bra, men allt gott måste ha ett slut, annars skulle man nog inte längta så mycket efter det igen. Jag känner redan av jobb ångesten, om ca 12 timmar ska jag va på jobbet, tanken är overklig och jag längtar redan till torsdag då jag är ledig igen, allt för att få vara med familjen och bara ta det lugnt i solens strålar. I dag så kom svärföräldrarna över samt Michels syster, jag hade bjudit in till glassfika. För ungefär 3 år sedan fick Michel en mjukglass maskin av mig i present, han har en riktigt förkärlek till glass men nu i eftertanke så vet jag inte om det var mitt undermedvetna som ville denna mackapär. Jag minns att jag beställde den från USA och att dess utseende lockade mig mest. Hur som helst så har den bara kommit till använda en endaste gång men det ska det bli ändring på. Glassen var god och vi glufsade i oss med olika tillbehör så som chokladsås, blåbär, jordgubbar och strössel, smaskens.

hömånad, semester17, sommar

I går så bestämmde vi oss för att gå till stranden, Nellie älskar verkligen stranden det är som en enda stor sandlåda där man även kan bada. Jag gillar dock inte stranden så värst mycket, jag gillar tanken på stranden, glass bad och sol men jag tycker inte om sand, och ja ja vet det är det som är stranden. Så fort vi kom till stranden försvann solen, men detta var inget som störde Nellie hon lekte i sanden och badade även i det kalla vattnet, jag älskar verkligen att se henne glad, när hon kom upp ur vattnet var hon fullkomligt iskall men hon var bara glad och sa lite kallt. Sedan tryckte hon i sig ett halvt paket jordgubbar. Med sand i varenda springa duschade vi av oss när vi kom hem och tog det lungt och lekte resten av eftermiddagen.

semester17, sommar

"Har jag lyckats förgylla en enda dyster barndom så är jag nöjd" åh älskade Astrid du ska bara veta vad du förgyllde min dotters liv i går och en hel massa drös andra barn. Har ni inte besökt Astrid Lindgrens värld så är det dags nu, VILKEN FANTASTISK VÄRLD! Jag som många andra är även uppväxt med Astrid många kreativa sagor, så när man kliver in där så väcker hon nog fram varje vuxens lilla rumpnisse, äventyrslystne, pannkakas ätande sockerdrickande barn inom sig. Våran lilla roadtrip började i förrgår, vi packade ner allt för mycket kläder och saker för en natt, och när jag säger "vi" menar jag mig själv. ändå glömde jag packa tillräckligt med blöjor och välling men flera ombyten till Nellie och till mig i fall alla våra glassar vi skulle äta skulle falla ner i knät eller om det skulle börja regna fast det stod att det ska vara sol. Vi stannade i Linköping för att övernatta på hotell och för att ladda upp våra krafter inför morgondagens äventyr. Mysig liten stad, vi gick ut och åt grekiskt och sedan blev det en glass i kvällssolen. Vi somnade hyfsat tidigt alla tre i alla fall jag och Nellie. Kvart i sju kommande morgon vakande prinsessan och det var dags för det bästa med hotell övernattning, frukosten såklart! trots att Nellie bara är två så skötte hon sig exemplariskt vi valde våran frukost och satt där och åt, hon var tacksam och gullig och sa "jätte gott" mumsigt" yoghurt och apelsin blev hennes första mål på dagen och mitt blev en massa kaffe, pannkaka och även jag åt yoghurt. Det var riktigt mysigt att bara sitta där hon och jag. Efter att vi laddat upp med energi så packade vi ihop våra saker och vi var framme vid Astrids värld runt 11. Allt är så välgjort och genomtänkt, överallt fanns det små kiosker där det var samma meny på nästan varje, sockerdricka, bullar och en massa annan fika. En massa natur och träd som blandas med lekplatser, gungor, och fårhagar. Det var mycket folk när vi väl skulle gå in men stället är så stort så du trängs absolut inte med folk eller står i kö till toan allt för länge. Överallt påminns man av Astrids fantasi, Nellie var super förtjust i alla små hus som var i miniatyr form. Där fanns pippis stad på kullersten, affären där hon köpte 18kg karameller, Bullerbyn med tre gårdar, och lotta på Bråkmakargatan. Hon älskade att gå in i dom små husen och knackade och kollade om någon var hemma. Det fanns även större världar, Mattis borgen med hästar och rövare, pippis hus med all sin charm, Emils stuga, och bröderna lejonhjärtas vackra gårdar. Efter att ha gungat och lekt en massa så blev Nellie trött, detta märktes väldigt tydligt då hon skrek efter att hon fått fel smak på glassen, detta är något som faktiskt konstigt nog aldrig har hänt, men efter lite övertygelse så åt hon sin glass, vi tog sedan en promenad och Nellie somnade i vagnen. Vi satte oss i skuggan på en gräsplätt och åt karameller och vilade, det var väldigt mysigt att bara sitta där och se folk och skådespelare strosa om kring. När Nellie slog upp sina blå igen så åt vi våfflor och tog ett varv till, Nellie gungade ännu en gång och kikade på de små husen, vid halv fem så begav vi oss hemåt, Nellie somnade när det var drygt en timme kvar i bilfärden då hade hon underhållit mig i tre timmar redan och ag hade sjungit troll mor 82265 gånger. Väl hemma igen så gick jag nästan direkt till sängen, jag somnade nästan på en gång och vakande av att Nellies röst. Astrid Lindgrens värld hoppas jag att vi kommer att besöka flera gånger, men till dess får vi läsa en massa böcker och sjunga sånger som påminner oss om alla sagovänner, Ge barnen kärlek, mera kärlekså kommer folkvättet av sig själv"- Astrid Lindgren

sommar

som vanligt när man har semester så springer tiden förbi, vi har haft tur med vädret och varit ute mycket. På kvällarna har vi fixat och donat, det har målats och rensats i både garage och lådor. Men man behöver inte alltid fixa och trixa, i fredags så rymmde jag in till stan med min kära vän, eftersom tågen var inställda så blev det en övernattning i en annan tid och middag med och en vin vandring i stan, lördagen så blev det frukost i stan och sedan begav jag mig hem. Det blev en cyckeltur till svärföräldrarna, vi njöt av solen och nellie badade lite det precis som sommaren ska vara.

Andra dagen på semestern, vädret vad inte alls som vi tänkt oss så vi bestämde att besöka Andys lekland Bromma. Nellie var lyrisk och sprudlande av lycka då hon gång på gång åkte ner för den stora rutschkanan, det förvånar mig hur självständig hon blir för var dag, den här dagen så åkte hon rutschkanan helt själv, självklart satt jag i kanan precis bredvid men jag skulle absolut inte hålla handen som vi tidigare gjort, en så liten sak för omvärlden men en stor sak för en mamma. Lek och bus slutade inte där vi hoppade även studsmatta, läste böcker, bakade pizza, meckade med bilar, och ritade. Ca två timmar senare så begav vi oss hemåt, Nellie slocknade i bilen och jag passade på att slänga en massa skräp. Typiskt semester är ju inte bara att ligga och pilla efter navelludd hela dagarna utan också kanske hinna med det där som man aldrig hinner med annars. Vi har ett rum som bara står, tidigare har det varit Nellies rum men hon bytte rum för inte så länge sedan. Nu ska alltså detta rum bli kontor, rosa är en väldigt fin färg att ha på väggarna men vi vill nog ha något mer naturalt, så i går började vi måla. Jag och Nellie tog tag i varsitt pensel och körde på ett tag, jag gillar att måla men det kan bli lite långtråkigt, så efter ett tag tog vi paus och vi förberedde middagen. Michel och Nellie hade åkt för att köpa kött då vi skulle passa på att grilla, maten var god och vädret sprack upp, helt underbart, efter maten tog jag och svärmor en kaffe och planterade oss i den varma kvällssolen, farfar körde runt Nellie i en skottkärra, och Michel målade den lilla boden som har blivit ersatt av dess tidigare plåtskjul. Vid halv sju hade Nellie fortfarande lite energier att göra av med, så svärmor jag och Nellie tog en tripp till lekparken, kvart i åtta sov Nellie som en stock, och sov hela natten.

2år, hömånad, semester17, sommar

Igår var det första dagen på semestern, vädret var precis som jag hade beställt! jag hann med mycket på förmiddagen, jag och Nellie tog en tripp till ica och sedan hann jag med att kasta in lite kläder i tvätten. Efter lunch så tog vi på oss badkläder och spenderande eftermiddagen under solen. Nellie var mer än lycklig hon plaskade och åkte rutschkana i sin lilla pool, och sedan år vi mellis ute. Vi var ute länge, strax innan fyra så gick vi in för att duscha och ta det lite lugnt. Jag hann med lite mer hemmasysslor innan dagen var över och Nellie sov som en stock hela natten.

2år, hömånad, semester17

Här har det verkligen ekat tomt, men med mycket på jobbet och för att sedan skynda hem för att få den minsta glimt av familjen och för att sedan somnat tidigt, ja bloggen har inte direkt blivit prio ett men det ska det bli ändring på, det kanske inte blir längst upp på min att göra lista men för er och min skull, så ska jag försöka skriva några rader. Jag tycker verkligen att det är mysigt att gå in och kolla tillbaka i arkivet och se vad vi kanske gjorde för ett år sedan, eller som att det kan hjälpa till och se om Nellie har varit sjuk, men glömmer så lätt, mina rader kanske kan ge någon av er tips eller eran dag lite bättre, det vore något. Men i dag så skriver jag dessa rader för att komma ihåg och minnas en speciell sak, MIN SEMSTER 2017! så skönt det ska bli, två veckor går fort och jag tänker redan på ångesten när jag ska börja igen om två veckor, men jag ska försöka att tvinga bort olustkänslorna och bara njuta av dom här veckorna. Vi har inga större planer mer än att åka till Astrid Lindgrens värld, svensk sommar är den bästa om vädret tillåter. Det bara spritter i kroppen och tanken på alla saker jag vill hinna med är överväldigande, jag vill sola, bada äta glass, cykla fixa hemma, slappa, bara ta det lugnt och umgås med familjen, sena grillkvällar vänner vin och musik är ett måste, ja två veckor går fort men ag tror jag ska hinna allt, vad ska ni göra på eran semester ? några planer?

2år, hömånad, new stuff

Igår så ringde väckarklockan strax innan fem, alla i huset sov fortfarande medans jag bryggde kaffe och försökte få liv i mina ögon som hade det svårt att hålla sig öppna. 6:00 var jag på jobbet för att fylla på och städa i ordning, vi kunde inte ens tänka i den vildaste fantasi att det skulle vara ett sådant tryck i butiken, visst är det kul men man blir ju trött också, jag har en längtan till september då allt förmodligen faller på plats igen och allt blir mer vardag på jobbet. 4 timmar senare var vi klara, resten av dagen kändes som att gå i en dimma, jag har inte varit uppe så tidigt på länge och verkligen rört på mig, det kanske kan ha hänt att Nellie någon gång vaknat så tidigt men då har jag planterat mig i soffan med kaffe och suttit där en bra stund. I dag på förmidagen ska vi åka på jakt efter en trehjuling till Nellie, hon fick nämligen inte bara en balanscyckel utan två på självaste bemärkelsedagen, Michel skruvade ihop den minsta men ändå är hon för kort och vet inte vad hon ska göra med benen, dock verkar hon älska den och vill cykla mera. Michel ska åka i väg och köra paddel med lite vänner senare på eftermiddagen och i kväll ska jag träffa mina fina vänner över frukt, choklad och något glas vin. Det känns som om att min semester redan har börjat, det är verkligen skönt att vara ledig såhär mitt i veckan i bland, men nedräkningen har börjat till semestern, det är endast 5 dagar kvar till jag går på två veckor åh vad jag ska njuta, hoppas det blir fint väder!

2år, hömånad

Vilken mysig helg vi haft, fint väder, bad minigolf, familj, vänner och en massa gott. Allt började i lördags morse klockan 7 då Nellie puffade på mig och sa "vakna mamma", "frukost, vi hade en mysig morgon och eftersom Michel skulle köra strandfotboll hela dagen inne i stan så tog vi en promenad i morgonsolen vid 9 snoret. Vi styrde vagnen mot parken där vi åt banan och gungade, när vi var klara där så gick vi ner för vi att överraska farmor och farfar. Vi fastnade hos svärföräldrarna resten av dagen, Nellie fick bada med farfar i bubbelkoppen, jag fick kaffe och vi umgicks under solens strålar. Framåt kvällen blev vi smått uttråkade och svärmor kom med den brilliant iden att köra lite minigolf och äta lite mat ute, vi fick med oss resten av familjen och körde ett par banor, det blev en hel del blandade känslor men mycket skratt, Nellie somnade som en stock och vakande i morse utvilad och väldigt glad. Vi spenderade dom varmaste timmarna på dygnet med Thindra, tuva och Jennifer, det blev en dag på stranden med mycket bus och lek, vi åkt sedan till farmor och farfar för att äta nygräddade bullar och dansa och leka av oss tills det var dags att åka hem för att sova, söndagen börjar nu lida mot sitt slut och vi alla kommer nog sova gott i natt, eller vad tror ni.