Äntligen är dagen kommen, vi ska åka till ROM!
Detta är en resa som jag i många år har suktat efter att åka på. Högst upp på reslistan länge har ROM varit & nu är det äntligen dags för att uppleva Rom men världens bästa pojkvän.

Vårt flyg till Rom gick klockan 10 på morgonen från Landvetter till Rom. Jag älskar att flyga men J är inte lika förtjust i det. Stackarn, inte lätt att vara flygrädd. Vi visste redan innan vi åkte att det skulle vara varmt i Rom men när vi gick ut från flygplatsen så var det som att gå in i en vägg av värme. SHIT det var verkligen skitvarmt. Vi tog en shuttle buss från flygplatsen till centralstationen Termini i Rom. Därifrån var det ca 10 minuters promenad till vårt hotell.

Hotell Lilium som var sjukt svårt att hitta till då det var en lite liten skylt på insidan av porten.. Vi fick ett mysigt rum med en balkong som vätte emot gatan, så himla mysigt hotell verkligen. Frukosten var supergod, personalen var jätte trevliga & rummet hade AC, så fanns inget så mycket att klaga på direkt.

Vi bytte om på hotellet och sedan så tog vi bussen ner till stan, planen var att se Pantheon, äta middag och sedan bara vandra runt i stan. Vi hitta en mysig liten resturang som låg på en sidogata vid Pantheon. J tog en Carbonara och jag en Pizza Funghio. Det var verkligen supergott & prisvärt. Efter middagen så gick vi till Pantheon. Smart som jag är så glömde jag min kofta på hotellet så vi var tvungen att springa och köpa en kofta innan vi kunde gå in & se Pantheon. Men det var verkligen så häftigt.
Väggarna i Pantheon är 6 meter tjocka, kupolen var lika hög som den var bred, 44 meter.. Det var verkligen en upplevelse att se Templet för alla Gudar.

Efter Pantheon gick vi vidare till Piazza Navona, ett torg som är känt för sina resturanger, nattklubbar och gatuuppträdare. Vi tog varsin drink and MAN, italienarna snålar inte med spriten när de blandar..

Vidare gick vi från Piazza Navona genom staden tills vi kom över floden till Castle S.Angelo och sedan vidare till Vatikanstaden där vi stod ett tag på St Petrus platsen & beundrade hur mycket pengar påven har... Trötta i benen bestämde vi oss för att ta bussen hem, köpa med lite kvällsmat från mataffären och sätta oss på balkongen och njuta av att vi äntligen är i Rom..
J köpte med lite ostar, bröd och god skinka som vi satte och oss åt på balkongen på kvällen i 27 graders värme.. Vädret är bara att drömma om nu när man är åter hemma i Sverige men WOW, vilken otrolig bra första dag.

Efter maten var uppäten, vi var nöjda med värmen så var det dags att krypa ner under täcket, sätta på ACn och se fram emot morgondagen som kommer bestå av att se Collouseum, Forum Romana, God middag, samt se Fontana di Trevi samt Spanska trappan..

Läs mer om det i nästa inlägg, tills dess, njut av lite bilder från vår första dag i Rom.

Före och efter landning! Wiho, vi överlevde! :D

Middagen vi åt vid Pantheon!