Explore

Del 3 i min lilla Australien-guide. Tänkte ta upp själva resandet. I stort sett alla som åker till Australien med arbetsvisum reser ju även väldigt mycket under sin tid i landet. Mitt upplägg var att leva vardagslivet med jobb och boende i en stad i början, och resa på slutet innan jag åkte hem.

Det finns massvis med tillvägagångssätt när man ska resa i Australien. Man kan flyga, hyra bil, hyra campervan, åka tåg och åka buss. Jag gjorde det sistnämnda, buss. Ifrån början ville jag verkligen inte något annat än att ha en egen bil och bila uppför hela östkusten. Men buss blev det och jag är faktiskt nöjd. Å andra sidan avslutade vi vårt resande i Australien med att hyra bil i 2 dagar och åkte till Cape Tribulation från Cairns - och det var jättekul! Vi reste alltså från Sydney till Cairns, med tillägget till Cape.

Vi bokade med en resebyrå, Peter Pan. Den är väldigt stor och etablerad och risken för att dom ska gå i konkurs (och att man kastar pengar i sjön) är väldigt liten då vi hörde att Peter Pan faktiskt äger flera av alla andra resebyråer under andra namn bara. Men, vi var väldigt nöjda och glada med vårt beslut att resa med dom. Kortfattat hade man ett möte för att diskutera vad, när och hur man ville resa. Exempelvis så ville vi resa från 8 april till mitten av maj, så vi hade x antal dagar på oss att resa 240 mil.
Innan vi bokade räknade jag ut vad allting ungefär skulle kosta för mig. Då räknade jag in hostel (cirka $22-$32 per natt), resa (buss) och aktiviteter. Trodde det skulle gå på ca 17 000kr, och det gick på ca 18 000kr, och då la jag till några nätter och aktiviteter som jag inte räknat med innan och det inkluderade även avgiften (ungefär 1%) man får betala för att byta valutakurs.

Så den 8 april satte jag, Julia, Emmy och Clara oss på en nattbuss från Sydney till Byron Bay. Bodde hemma hos Emmys kompis i Mullumbimby (I know, knäppaste namnet) i 2 nätter och sen i centrum av Byron Bay. Där hade vi surflektioner och tittade i fina gypsybutiker. Därefter bar vi oss av till Surfers Paradise. Och vidare. Världens underbaraste äventyr, verkligen så så tacksam. Snälla människor RES!! Det är det bästa du någonsin kommer göra!!

Explore

Skrev ju ett inlägg häromdagen då jag berättade om hur vi gick tillväga när vi skulle åka till Australien. Tänkte nu köra del 2 på det, vilket handlar om när vi hade anlänt.

Vi var helt sjukt jetlaggade, vi var så så trötta. Sedan var det även väldigt kallt så vi hade på oss halsduk och flera lager. Och den 3:e dagen, eller något, åkte vi till stranden? Så vi vet inte ifall det faktiskt var så pass kallt eller ifall det hade med jetlaggen att göra att vi frös så. Oavsett så bokade vi surf camp och var borta fem dagar efter det. Tanken var ganska simpel, vi hade inte bokat något mer boende efter de fyra första nätterna och vi ville lära oss att surfa.
När vi var iväg gick vi med i Facebook gruppen "Bondi Local Loop" och fick där kontakt med en som hyrde ut en lägenhet. Då verkade det som världens bästa grej, och det kändes väl som det dom första 2 veckorna i lägenheten också, men nu tycker vi alla att vår dåvarande hyresvärd var en jäkla idiot. Vi trivdes bra i lägenheten även fast vi fick ca 30% av vad som avtalats. Men, vi fick inte tillbaka alla våra pengar som vi betalade i deposition, trots att det inte var några skador på lägenheten. Han svarade inte när vi ringde, öppnade inte dörren när vi var hemma hos honom och knackade på. Vi var dumma och slarvade bort vårt kontrakt och därför fick vi ta konsekvenserna. Så ha alltid ett kontrakt!! Viktigt! Och för att göra det ännu lättare, flytta in i en lägenhet där det redan bor folk, så den är möblerad och har i princip allt du behöver. Det var så jag och Hanna bodde efteråt, där var vi såååå nöjda och trivdes jättebra!!

När det gäller jobb så är det lite annorlunda än i Sverige. Visst, man kan fortfarande söka massvis med jobb via internet och annonser där. Men det effektivaste är att skriva ut massor av CVn och gå ut och lämna i butiker och restauranger. Och man måste verkligen söka aktivt. Det funkar inte att lämna ut 8 CVn och hoppas på 4 samtal. Snarare lämna ut 40 CVn och kanske få 4 samtal. Man måste anstränga sig, och det lönar sig. Sedan om man ska jobba inom restaurang där man serverar alkohol måste man ha genomgått utbildningen RSA (responsible service of alcohol). Jag gick inte själv kursen, då jag jobbade i köket i en restaurang. Men kortfattat är det en supertråkig kurs där man lär sig om alkohollagar, och den kostar $100 vilket motsvarar ca 700kr. Det är väldigt värt egentligen då ens jobbchanser ökar med typ 80% inom restaurang. Om man t.ex. inte har gått kursen och jobbar som servitris/servitör och serverar alkohol och man blir påkommen så riskerar man att få fetaste böterna någonsin, tror även att i riktigt extrema fall att folk har fått hälsa hem och fått sitt visum indraget..

Och när man har löst allt sånt här så som jobb och boende så ha kuuul! Kan tycka att vi (läs: JAG) ibland glömde bort vart jag var och tog livet lite för givet. Våga vara spontan och planera inte för mycket!! Det var allt för detta "avsnittet".

Explore

Australien! Tjoho vilken grej va. Och det är det inte bara jag som tycker. Jag har fått en del frågor från både folk jag känner och inte känner om hur jag och mina kompisar gick till väga och hur det var osv. Så tänkte sammanställa det i några inlägg. A voilà: Del 1, innan avresa.

Kan börja med att säga att vi åkte ner med organisationen Goxplore. Och vad det innebär för oss var att vi fick lite tips och tricks och hjälp innan vi kom iväg och även den första veckan på plats. Det var faktiskt väldigt skönt att ha något att falla tillbaka på ifall man undrade över något eller kände sig orolig.
Innan vi åkte fick vi då hjälp med att få visum. Vi fick fylla i blanketter och så skickade Goxplore in dom och tillbaka kom godkända visum. Dom bokade flygresor tur och retur (som var ombokningsbara vilket alla utnyttjade, kostade ca 1800kr att boka om) och i priset ingick hostel för fyra nätter på Wake Up, ett informationsmöte, och tillgång till deras Australieniska kontor där man kunde få hjälp (och skriva ut massa papper till CVn!!!). Ni kan kolla priser på goxplores hemsida. Tror vi betalade ca 20 000kr, exklusive handpenning.
Såhär i efterhand så kan jag känna att det enda som var bra med det australienska kontoret var det faktum att man kunde använda datorer (jag hade ingen med mig) och skriva ut papper. Sen så var introduktionsmötet väldigt bra, man lärde sig kortfattat om hur man skulle klara sig - söka jobb, boende, osv. Förutom det var det ganska överskattat. Tyckte bemötandet var halvdant vissa dagar och om man ville ha hjälp med något som inte involverade att man skulle köpa något så blev man lite bortviftad.. Den svenska delen däremot, Goxplore, var vi alla jättenöjda med, och det var så skönt att inte behöva fokusera på den "tråkiga" delen inför resan. Alltså allt pappersarbete och stress kring bokningar.
Att åka med Goxplore var ingen självklarhet från början kan jag lova, jag var helt inställd på att sköta allting själv. Men det kostade kanske 2000kr för själva tjänsten och när man kollar på the bigger picture så var det väldigt skönt. Och ifall jag hade gjort något liknande igen så hade jag säkert kunna resa med en organisation igen, men även inte. Man klarar av det på egen hand men om man tycker det är skönt att ha backup så kör på något liknande!

None & Everything

Igår var det riktigt kallt och det regnade ordentligt på kvällen här i Göteborg. Men on a positive note så är det väldigt mysigt ute (när det inte regnar sååå mycket). Och det känns inte så tråkigt att gå till jobbet heller, 3 dagar av 10-timmarspass väntar mig och sen är det lördag och festligheter, tjoho!

None & Everything

Som rubriken lyder; har blivit vinylkär. Tycker det är så himla fräckt med vinyl och har därav börjat ockupera flera av pappas gamla.
Har suttit och letat fram mina favoriter, The Pretenders, The Police, The Beatles, David Bowie och Queen bland annat. Som världens bästa godispåse!!