Inte mycket att blogga om just nu, förutom hur taggad jag är på de nästkommande veckorna! Får träffa min familj om 5 dagar, fyller 18 (!!!) om 6 dagar och ska resa runt i 3 veckor och besöka en stor dela av nya Zeeland!!! Här är lite bilder på vad jag har för mig i väntan på nästa vecka

Går still stranden sjukt ofta, då det är runt 24 grader och varmt i vattnet. Idag tog jag och @EllenLedberg en paus från stranden och tog en iskaffe på sötaste lilla caféet

Då det finnas massa stränder här och är varmt sent in på kvällen går vi på bonfires då och då! Så mysigt och kul att träffa ens kompisar! Här är jag och annabell

Hannah, Annabelle och jag

Vi går på rätt mycket promenader också, men är tvungna att puss då och då i skuggan pga hettan och en väldigt stark sol

Det är självklart en naturlig fråga att ställa men oerhört svår att svara på! Oftast är svaret "jag har det bra", för det har jag ju! Har vänner här, speciellt ett par som jag uppskattar något oerhört och vill ha kvar i resten av mitt liv! Det finns ingenting att klaga på och jag är så lyckligt lottad, liksom tacksam, att jag får bo här! Samtidigt så finns det stunder då jag, liksom alla andra, inte känner mig på topp. Dessa stunder är för mig extra svåra i nya Zeeland för jag är så långt bort ifrån allt! Det är fantastiskt hur lätt det är att kommunicera med alla i Sverige, men en 12 h tidsskillnad gör det svårare.

Jag är bara 17, och det är ett stort steg att flytta själv till andra sidan jorden, därför är det också nästan givet att jag saknar vänner, familj,släkt och rutiner hemma i Sverige ibland! Dessutom bor jag i en familj där jag är mer som en inneboende än en familjemedlem, då de bara är en mamma och en son, och de båda är iväg mycket!Jag har turen att få träffa, och resa, med min familj om mindre än två veckor, och det är någonting jag ser fram emot något oerhört!

Jag vill ändå dela med mig om detta, att det finns jobbiga stunder med att bo här utan allt som jag hade som trygghet hemma i Sverige. Att jag vid några enstaka stunder längtar tänker jag beror på att jag uppskattar alla hemma i Sverige något otroligt, för det gör jag verkligen!

Är nu mitt uppe i sommarlovets första vecka, och sommar är det definitivt! I cirka två veckor har det varit 20+ och sol vilket gillas! Vad som däremot är lite tråkigt är att de allra flesta utbytesstudenter åker hem nu, och trots att jag inte är så bra vänner med de flesta av dem har jag några riktigt bra vänner som nu lämnar mig! MEN, dessa är framför allt från Italien, så chansen finns ju att vi ses igen! Som tur är så har jag ju kvar alla mina nya zeeländska vänner, och dessutom kommer min familj om exakt två veckor (!!!!!) har varit iväg från dem i 4,5 månader nu, och kan inte vänta tills jag får se dem igen!

Gick upp på mount Victoria och kollade på solnedgången! Sofia (i mitten) åker hem imorn vilket är sjukt tråkigt. Ellen och jag har dock redan planer att besöka i Milano så snart som möjligt så vi kan ses igen

Spenderade några timmar på stranden idag!har Så himla tur som har stranden på gångavstånd

Läser kust nu en bok vi fick från en kurs i skolan som handlar om hälsosamma och säkra relationen! Sjukt intressant bok, och skönt att ha nånting att läsa på stranden

Avslutar då och då dagarna med en springtur! Så himla fint och mysigt att springa längst stranden, men nästan bara möjligt att springa på kvällen, då det "bara" är 20 grader vid 8/9 tiden

JAJAJA jag vet, jag har inte bloggat på över en månad! Till mitt försvar så är jag relativt van nu att bo i nya Zeeland så känns som det inte är så mycket blogga om! Skolan är snart över men vi utbytesstudenter har ett speciellt international program! vi åker på utflykter, lär oss om nya Zeeland och har olika temadagar! På schemat på onsdag stod piha, en av nya Zeelands mest kända stränder

Trots att vädret inte var det bästa så var stranden ändå fantastiskt vacker! Piha ligger på västkusten drygt en timme ifrån auckland och är en känd surfstrand! Den är också känd som nya Zeelands farligaste strand på grund av starka strömmar och stora vågor

Ellen, Sofia, Vittorio och Greta i Nihotupu

Dagen avslutades med en picknick i devonport med picknick och utsikt över Aucklands stadskärna

Sista dagarna på lovet tog min host Diane med mig upp till bay of Islands, alltså i northland dvs norra delen av norra ön. Hon har kusiner som bor i kerikeri ,där vi bodde i tre dagar! Att få komma iväg från auckland, som som stad betraktad är rätt stor och bullrig, var superhärligt!

Tog en paus från den 3h långa bilturen och tittade på Whangarei falls

hahahahha ser ut som ett litet barn men kände mig också som ett barn då jag fick rida! De vi bodde hos aka min värds kusin har två stycken hästar och helt ärligt ångrar att jag inte ridit mer! Så jäkla mysigt

Till middag lagades hemmagjort pizza vilket var typ det godaste jag ätit!!!!!! Vi åt utomhus, vilket kändes ganska självklart när solen var framme och med denna utsikten!

På fredagen åkte jag och diane till Paihia för att sem ta färjan över till Russel! Båda är populära semesterorter i nya Zeeland med massa aktiviteter och utflykter, men då det inte är sommar just nu så det var inte så himla mycket turister! Fint vart det dock!!!

JAG HAR LOV!!!! Efter 2 veckors exams i 5 ämnen följt av en vecka med resultat har jag ledigt två veckor mellan term 3 och 4. Exams gick förvånansvärt bra, vilket känns grymt då jag faktiskt försökte göra mitt bästa! Från och med nu har jag inprincip inget mer skolarbete förens term 1, som börjar i februari:))))

Hur som helst bestämde jag och Ellen oss för att göra bland det turistigaste som finns, nämligen att hyra cyklar på Waiheke Island. Det tar ca 35 minuter att åka till ön med färja från Devonport, och bara båtturen är sjukt fint! Själva ön är också extremt vacker, och då den är relativt liten är cykel bra sätt att ta sig runt på! DÄREMOT är ön fan bara berg och kullar så man får kämpa mycket i uppförsbacke, men värt det när man kommer upp på toppen och ser utsikten!!!!!! Djupa dalar med vinodlingar utspridda över bergen, MASSVIS av får, fina sandstränder och ett turkost hav är ju precis det som gör nya Zeeland till ett av världens finaste land!!!

Waiheke Island kallas ibland Island of wine då det finns massvis av vingårdar och odlingar på ön!

Det är alltså olagligt att cykla utan hjälm i Nya Zeeland OAVSETT ålder, vilket är lagom härligt när det är 20 grader och man nästintill dör av utmattning i en uppförsbacke! Däremot är det rätt rimligt då det är brist på bra cykelvägar, speciellt på Waiheke

Vid lunch kom solen fram, och efter att ha cyklat i några timmar la vi oss och sila och åt lunch på en liten strand vi hittade. Aldrig behövt en matpaus så mycket i mitt liv.

VEEEEET vet vet är svindålig på att uppdatera, men helt ärligt, inte mycket har hänt de senaste två veckor då jag har haft 5 st exams á 3 h (!!!!) så har mestadels pluggat eller typ inte gjort nånting alls! Nu är exams iallafall över, och det firades med att Mac Miller konsert i torsdags och fest i lördags! Askul ju! Nu väntar 1 till vecka i skolan för att sedan ha typ "vårlov" mellan term 3 och 4! Wihooo

Mellan provdagarna såg vi till att försöka ta oss utanför huset då och då! T.ex promenader till stranden och besök i stan! Har även shoppat lite denna vecka, då Auckland har SUPERBRA butiker OM man vet vart man ska leta! Finns massa vintageaffärer, speciellt på k-road där jag bl.a köpte en Levis jeanskjol för 220kr !!!!!!

Höjdpunkt denna veckan var HELT klart Mac Miller! Har lyssnat på honom ett bra tag och är så himla glad att jag äntligen fick se honom live, vilket var GRYMT!

Om du läst min blogg,sett min instagram eller typ någonsin pratat med mig det senaste halvåret vet du förmodligen att jag befinner mig i det sjukt vackra land som är nya Zeeland, men det slog mig att jag kanske inte riktigt förklarat varför jag flyttade till andra sidan jorden!

Hur mycket jag än älskar min fantastiska familj och mina underbara vänner, har jag känt på senaste tiden att jag vill göra nånting nytt! Jag har bott i samma land,samma stad, samma hus HELA mitt liv och har haft den bästa uppväxten man kan tänka sig! Jag kände att jag, efter 2 år i gymnasiet, började tappa min motivation för att prestera i skolan, och att några av de gångerna jag mår bäst i livet är när jag vart utomlands, vilket jag har haft turen att få vara mycket! Jag har fått se fantastiska platser runt om i världen, vilket också är någonting jag vill fortsätta göra i framtiden! Jag stormtrivs verkligen här, och är verkligen evigt tacksam till mina föräldrar som låter mig förverkliga någonting som jag drömt om i år! Hur mycket jag än älskar Sverige, känner jag att det finns mer för mig runt om i världen🌏

1/9 var det dags för Ellens födelsedag, som självklart skulle firas!!!! Vi åkte in till stan för middag på en ny favoritrestaurang, sa hej till några vänner för att sen åka hem till en kompis till oss! Asmysig kväll, har verkligen de finaste vännerna här <33

Grattis igen @EllenLedberg , du är bäst!!!!!!

Åt världens godaste pulled pork bbq burger <3 och delade sen en créme brulée med Ellen till efterätt

Lite bilder från lördagen! Känns så sjukt att kalla det vinter, när det i lördags var 18 grader och strålande sol! Jag och Ellen åkte in till stan, och Gabriella kom lite senare! Vi hittade en ASNICE American vintage affär, fick med mig ett par Levis jeans och en tröja därifrån <3 annars gick vi typ bara runt på promenad, åt sushi och kollade på en fransk marknad!