Sista dagarna på lovet tog min host Diane med mig upp till bay of Islands, alltså i northland dvs norra delen av norra ön. Hon har kusiner som bor i kerikeri ,där vi bodde i tre dagar! Att få komma iväg från auckland, som som stad betraktad är rätt stor och bullrig, var superhärligt!

Tog en paus från den 3h långa bilturen och tittade på Whangarei falls

hahahahha ser ut som ett litet barn men kände mig också som ett barn då jag fick rida! De vi bodde hos aka min värds kusin har två stycken hästar och helt ärligt ångrar att jag inte ridit mer! Så jäkla mysigt

Till middag lagades hemmagjort pizza vilket var typ det godaste jag ätit!!!!!! Vi åt utomhus, vilket kändes ganska självklart när solen var framme och med denna utsikten!

På fredagen åkte jag och diane till Paihia för att sem ta färjan över till Russel! Båda är populära semesterorter i nya Zeeland med massa aktiviteter och utflykter, men då det inte är sommar just nu så det var inte så himla mycket turister! Fint vart det dock!!!

JAG HAR LOV!!!! Efter 2 veckors exams i 5 ämnen följt av en vecka med resultat har jag ledigt två veckor mellan term 3 och 4. Exams gick förvånansvärt bra, vilket känns grymt då jag faktiskt försökte göra mitt bästa! Från och med nu har jag inprincip inget mer skolarbete förens term 1, som börjar i februari:))))

Hur som helst bestämde jag och Ellen oss för att göra bland det turistigaste som finns, nämligen att hyra cyklar på Waiheke Island. Det tar ca 35 minuter att åka till ön med färja från Devonport, och bara båtturen är sjukt fint! Själva ön är också extremt vacker, och då den är relativt liten är cykel bra sätt att ta sig runt på! DÄREMOT är ön fan bara berg och kullar så man får kämpa mycket i uppförsbacke, men värt det när man kommer upp på toppen och ser utsikten!!!!!! Djupa dalar med vinodlingar utspridda över bergen, MASSVIS av får, fina sandstränder och ett turkost hav är ju precis det som gör nya Zeeland till ett av världens finaste land!!!

Waiheke Island kallas ibland Island of wine då det finns massvis av vingårdar och odlingar på ön!

Det är alltså olagligt att cykla utan hjälm i Nya Zeeland OAVSETT ålder, vilket är lagom härligt när det är 20 grader och man nästintill dör av utmattning i en uppförsbacke! Däremot är det rätt rimligt då det är brist på bra cykelvägar, speciellt på Waiheke

Vid lunch kom solen fram, och efter att ha cyklat i några timmar la vi oss och sila och åt lunch på en liten strand vi hittade. Aldrig behövt en matpaus så mycket i mitt liv.

VEEEEET vet vet är svindålig på att uppdatera, men helt ärligt, inte mycket har hänt de senaste två veckor då jag har haft 5 st exams á 3 h (!!!!) så har mestadels pluggat eller typ inte gjort nånting alls! Nu är exams iallafall över, och det firades med att Mac Miller konsert i torsdags och fest i lördags! Askul ju! Nu väntar 1 till vecka i skolan för att sedan ha typ "vårlov" mellan term 3 och 4! Wihooo

Mellan provdagarna såg vi till att försöka ta oss utanför huset då och då! T.ex promenader till stranden och besök i stan! Har även shoppat lite denna vecka, då Auckland har SUPERBRA butiker OM man vet vart man ska leta! Finns massa vintageaffärer, speciellt på k-road där jag bl.a köpte en Levis jeanskjol för 220kr !!!!!!

Höjdpunkt denna veckan var HELT klart Mac Miller! Har lyssnat på honom ett bra tag och är så himla glad att jag äntligen fick se honom live, vilket var GRYMT!

Om du läst min blogg,sett min instagram eller typ någonsin pratat med mig det senaste halvåret vet du förmodligen att jag befinner mig i det sjukt vackra land som är nya Zeeland, men det slog mig att jag kanske inte riktigt förklarat varför jag flyttade till andra sidan jorden!

Hur mycket jag än älskar min fantastiska familj och mina underbara vänner, har jag känt på senaste tiden att jag vill göra nånting nytt! Jag har bott i samma land,samma stad, samma hus HELA mitt liv och har haft den bästa uppväxten man kan tänka sig! Jag kände att jag, efter 2 år i gymnasiet, började tappa min motivation för att prestera i skolan, och att några av de gångerna jag mår bäst i livet är när jag vart utomlands, vilket jag har haft turen att få vara mycket! Jag har fått se fantastiska platser runt om i världen, vilket också är någonting jag vill fortsätta göra i framtiden! Jag stormtrivs verkligen här, och är verkligen evigt tacksam till mina föräldrar som låter mig förverkliga någonting som jag drömt om i år! Hur mycket jag än älskar Sverige, känner jag att det finns mer för mig runt om i världen🌏

1/9 var det dags för Ellens födelsedag, som självklart skulle firas!!!! Vi åkte in till stan för middag på en ny favoritrestaurang, sa hej till några vänner för att sen åka hem till en kompis till oss! Asmysig kväll, har verkligen de finaste vännerna här <33

Grattis igen @EllenLedberg , du är bäst!!!!!!

Åt världens godaste pulled pork bbq burger <3 och delade sen en créme brulée med Ellen till efterätt

Lite bilder från lördagen! Känns så sjukt att kalla det vinter, när det i lördags var 18 grader och strålande sol! Jag och Ellen åkte in till stan, och Gabriella kom lite senare! Vi hittade en ASNICE American vintage affär, fick med mig ett par Levis jeans och en tröja därifrån <3 annars gick vi typ bara runt på promenad, åt sushi och kollade på en fransk marknad!

Blev jag sjuk! Visste nog att det skulle hända förr eller senare, tråkigt bara på helgen! Startade i fredags när jag åkte hem från skolan för jag mådde illa. Visade sig vara någon slags matförgiftning :) härligt :) gick dock över och på lördagen vaknade jag upp frisk! Däremot kände jag på söndag kväll att kroppen inte var på topp riktigt, och denna morgon startades med feber och halsont. Stannar därför hemma idag och försöker plugga emellan tupplurar, men har tyvärr åkt på en rejäl förkylning! Hoppas iaf på att efter en dags vila kunna gå till skolan Imorrn, för finns ju inget tråkigare än att vara hemma sjuk!

Positivt är i alla fall att jag han äta frukost, något som tyvärr är ganska sällsynt! Mangon här är SJUKT god

Mös lite med Poppy, katten i huset, också! Visst , det är asmysigt i typ 10 min, men sen tröttnar man. Det gör däremot inte denna katt, som ska ha uppmärksamhet 24/7 ?!? Tack och lov kan man släppa ut den när man tröttnat !

Ännu en vecka har gått och jag börjar få mer och mer vardag aka mer skolarbete och läxor :( positivt är dock att det börjar bli varmare och snart vår, dock är det väl fortfarande "vinter" nån månad till, oftast 15-17 grader just nu och det varierar mellan strålande sol och spöregn! Denna helg har däremot bjudit på ganska bra väder! Lördagen började med att jag och vännerna kollade på en fotbollsmatch på skolan, men tyvärr spelade de rätt dåligt så vi gick på promenad istället!

Finaste Daniella från Chile

Jag, Daniella och Ellen gick och åt VÄRLDENS godaste sushi! Dock hade Ellen (smart ass) redan ätit innan så det blev inte mycket sushi för henne

I morse tog min host mom Diane med mig på "french market" i Auckland med massa mat och Goa grejer! Åt en sjukt god paella och gick runt där ett tag innan hon släppte av mig i centrum då jag behövde köpa en del saker!

Åhhh gillar Auckland mer och mer för varje gång jag är i stan! Sjukt smidigt att ta sig dit då jag bara behöver åka en buss i 30 min, och kostar typ 10 kr! Auckland är mer än bara Queen street och desto mer man går runt och kollar, desto fler små mysiga stadsdelar/ställen hittar man, te.x Myers park på bilden! Har börjar få lite hemlängtan så gick till en svensk affär i Auckland ( cred Ellen och hennes fantastiska förmåga att googla allt!!!!!) och köpte Ahlgrens bilar <3 resten av söndagskvällen blir nog tyvärr till att plugga hälsa och spanska :/ wiihooo

Söndagen bjöd på dåligt väder, så jag, Ellen , Gabriella och Daniella bestämde oss för att åka in till Auckland över dagen. Mysig dag, dock så var alla sjukt trötta så det blev ett ganska kort besök. Vi såg inte så mycket av staden, utan gick mest och shoppade på Queen street, men tycker ändå om stan. Det är ju en stor stad, och kanske lite opersonlig dock, men det finns mycket som återstå att se!

Auckland skytower och främsta landmärke

Tvinga Ellen att posa under nåt slags konstverk eller liknande ??

Dagens shopping från Queen street, bl.a. Nya skor och en jacka ( ÄLSKAR)

Ber om ursäkt för sjukt dålig uppdatering, men nu är jag back on track med bloggisen!!!! Är nu två veckor in på mitt utbytesår och stormtrivs! Längtar inte hem än, men självklart saknar jag vänner och familj massor. Denna vecka har iallafall varit relativt lugn och mysig, mestadels bestående av att ha hängt med kompisar och pluggat lite!

Gabriella, jag och Ellen i biblioteket efter skolan! Skolan startar 8.40 , där Vi har 5 (av 6) ämnen, för att sen sluta 15.05! Helt ok schema tycker jag!!

Glass med Daniella (och Ellen) efter skolan = bra eftermiddag! I änden på takapuna beach finns VÄRLDENS BÄSTA glass!!

Fredag kväll gick jag, Ellen, Gabriella och daniella ut för att äta middag. Vi åt på Burger Burger i takapuna ( REKOMENDERAS)!

Lördag morgon åkte vi till skolan för att se på vår skola (Go lions) spela rugbymatch! Så sjukt konstig sport asså? Hände typ inte alls med MEN kul ändå! Sen gick vi ner till stranden precis vid vår skola som är så otroligt fin! Sjuk lyx med strand vid skolan. Nu sitter jag iaf på bussen påväg in till Auckland, som tar ca 30 min, för att äta lunch, turista och förhoppningsvis lite shopping!