Vi drog till Vietnam, Hanoi närmare sagt. Checkade in på downtown hostel som vi hört mycket bra om. Genom dom bokar man något som kallas castaway tour som tar en grupp till en privat ö i halong bay där man festar, spelar volleyboll, åker ut med en partybåt en hel dag och paddlar kajak i caves, badar från båten osv. Såklart gjorde vi detta och vilken upplevelse det var. Vi var 70 super sköna människor som åkte dit tillsammans. Njöt av varje sekund och ön vi bodde på var magisk, så fint! Festerna var super kul och allt var som vi tänkt oss!

Jag har tyvärr dom flesta bilderna på min gopro som inte har något wi-fi... får visa dom vid ett annat tillfälle...

Vår tid i boracay är helt oförglömlig, herregud vad kul vi hade. Vi bodde på ett hostel som heter mad monkey och det rekommenderar jag er alla som ska åka till Filippinerna. Vaknade upp varje morgon av Robbies skrik "ladies and gentlemen, at mad monkeys, it's free shots at the baaar, lets go". Festen drog igång 10 på morgonen!

Varje dag var det olika evenemang, som bbq, poolparty, partybåt osv, man blev fast på hostellet, vi ville aldrig lämna. Fanns lixom allt där, en bar, en chill hörna, pool och allt härligt folk, vi blev ett gäng på kanske 14 personer, så kul!!

Stränderna var super fina, men vi hängde bara där 2 dagar, resten av dagarna runt poolen. Sen åkte vi med party båten en dag, så himla kul, stannade på 4 ställen. Första stället var det cliff jumping, sen var det nån strand och 2 ställen vi kunde bada på, sen åker hela gruppen tillbaka till hostelet och festar ihop.

Sist men inte minst så måste jag berätta om boracay bomb. Det är en drink man köper där och för varje drink får sitt land 1 poäng. Det är 2 shottar i ett glas fyllt med redbull. När vi kom hade Sverige 79 poäng och när vi lämnade hamnade vi 1.a med 476 poäng och rekord. Det blev som en tävling där, vissa dagar fick man 2 poäng och kunde sno 1 från ett annat land. As grymt alltihop!!

Sista dagen i boracay fyllde jag 21 och vi drog ett helt gäng till sprider house och firade med massa backar med bärs vid solnedgången. Ägaren kom även fram senare och bjöd oss på massa snacks och 2 tappar med Rom och Cola. På kvällen när vi kom tillbaka hade dom på mad monkey fixat ballonger och en skylt till mig. Alla sjöng och vi tog en varsin shot allihop, kunde inte haft det bättre!

Hej på er, flyget till Filippinerna gick super bra förutom att vi landade 5 på morgonen, fick inte checka in på hostellet fören 2... så det var en jobbig start. Vi är på en ö som heter Cebu, ön i sig är inte alls fin, väldigt fattigt och människor bor på gatorna men det är nyttigt att se sånt med. Vi är i alla fall här i 4 dagar för att göra 2 utflykter, kawasan falls och simma med valhajar innan vi åker vidare till boracay. Idag gjorde vi vattenfallet.

Började morgonen klockan 5 för att hinna med bussen som skulle ta oss dit. Efter 3 timmar var vi framme och herregud vilken rolig dag det var. Adrenalinet man fick när man hoppade från 10 meters hoppat var så najs, gud va kul det var. För att inte tala om hur blått och klart vattnet var? Så himla fint! Rekommenderar alla som ska till Filippinerna att göra denna utflykt, boka inte innan utan åk bara dit och betala på plats, så mycket billigare.

• Filippinerna

Herregud vad tiden flög förbi på Bali, en månad har gått och jag har inte uppdaterat er om någonting? blir svårt att ta igen nu men ja ska ge det ett försök...

Seminyak:
Vi älskade detta ställe, det fanns allt här förutom det vi trodde Bali handlade om, stränder. Men de fanns det inga bra på hela Bali så man hängde vid poolerna.

Boende: M bountique hostel. Först och främst, sängarna, vilken dröm. Var som att sova på hotell då man har sitt egna lilla bås med rullgardin, sånna vi älskar. Hostellet ligger väldigt centralt till huvudgatan och har pool där man hänger hela dagarna.
Capsule hostel. Också egna bås men utan gardin. Bar och resturang i mitten vilket var ett stort plus. Väldigt socialt och även detta väldigt nära till huvudgatan, dock ingen pool. Så summering, båda ägde, ska ni dit? Bo på båda!

Restauranger: Vi tyckte helt klart att maten här var den bästa på hela resan, herregud va vi åt mycket och gott! Absoluta måsten är följande:
Cafe organic är ett måste för frukost.
Wacko har dom bästa burgarna.
Nalu bowls har dom absolut godaste smoothie/acai bowlsen jag ätit.
Kajin har den godaste sushin jag ätit i mitt liv.

Barer: först har vi två beach klubbar där man hänger hela dagarna i bikini, badar och dricker drinkar. Finns beach club och Potato head, båda super bra och väldigt lyxiga. La Favela var en super najs bar som både hade klubb och en bakgård där man kan sitta och chilla.
Sky garden är en av dom störta klubbarna i Asien, man går dit vid 5 tiden och äter en super god buffé och så får man gratis dricka till 9. Sen har vi W hotel, sjukaste hotellet ja sätt. Man kan hänga där gratis och bada i poolen osv, ta drinkar som kostar skjortan. Men man kan också gå dit sent och bara gå till klubben som ligger där.

Canggu:
Herregud va höga förväntningar vi hade för detta ställe efter vad alla sagt. Men vilken besvikelse, jag gillar faktiskt inget med canggu alls. Inte boendet, inte barerna, inte maten, inte avstånden och inte stränderna. Men måste tillägga att vi hade dåligt väder här.

Uluwato:

Här hängde vi bara i 3 dagar och då hyrde vi en villa tillsammans med 2 killar vi träffade längst vägen. Och det var så najs, högt upp med utsikt över havet och privat pool. Men annars såg vi nog inget av själva uluwato så kan inte säga så mycket, var på padang padang stranden och surfade med några vänner så det var trevligt. Testade även på single finns, men det var inte så bra, för mycket folk och ingen stans att sitta över huvudtaget... men solnedgången var fin därifrån.

Gili T:
Oj oj va jag har skrattat på denna ö, vi bodde på Broken campus och här rekommenderar ja alla att stanna. Vi var världens skönaste gäng, fullträff rättare sagt. Åt god mat, och festade i princip varje dag. Började alltid med solnedgången på Malibu beach club, sen förfest på hostellet och sen gick vi till en beerpong bar för att föra lite till innan ett grymt avslut på jiggys. Good times! Var på utomhusbio en kväll också, väldigt mysigt om ni vill testa på det. Såg även min första sköldpadda här under en snorklingtur, livet komplett.

Summering: Balis första vecka var en besvikelse, så mycket att vi funderade på att byta land. Vädret sög, stränderna va ett skämt, vulkan utflykten?! Hade glömt hur dålig den var. Aa ni fattar. Men resten av tiden har vi haft så kul, träffat så sjukt härliga människor, ätit den bästa maten i mitt liv, shoppat massa snyggt och skulle mer än gärna köpt upp allt i varenda butik. Älskar seminyak och gili T.

• Bali

Fredag idag och vi bestämde oss för en utflykt till tegenungan waterfall. Började dagen med frukost på avocado här i canggu, vilket var väldigt gott men café organic har fortfarande första pris. Gick sen och hyrde moppar vilket inte var vårt bästa val... tog så lång tid med trafiken här och så började det spöregna halvvägs, men vi tog oss fram och det var värt det. Gjorde dock inte mycket annat än att försöka få till en instsgram bild haha.

Instagram vs reality

• Bali

Så inatt gick vi alltså upp 01.00 för att hajka upp för en vulkan, ungefär 1700 m högt. Tror inte vi hade nån aning om vad vi gav oss in på, framförallt inte med våra flip-flops. Allt jag hade i huvudet var bilderna på instagram, där man såg soluppgången över molnen och var därför tvungen att ge mig in på det för att få se samma sak. 2 timmar rakt upp, lera och stenras, inte en ända stig fanns de utan det var bara klättra.

Vi befann oss på toppen runt 05.30 och skulle då vänta in soluppgången. Absolut kallaste jag gjort på länge, det regnade, blåste, allt var fortfarande kolsvart och inget var som på bilderna på grund av skit vädret vi åkte på...

Efter nån timme var det ljust, men vi såg aldrig nån soluppgång. Det visade sig att vädret var för dåligt för att se något, och herregud va besviken man blir efter 2h hajk uppför när man aldrig fick se de man gick dit upp för. Det var bara att gå 2h ner igen då.. Hela kroppen är död och vi ska ta oss en massage efter detta äventyr, det är vi värda!

Hur det skulle se ut

Hur det såg ut

Påvägen hem åkte vi förbi och kollade på risfälten i ubud, det var i alla fall väldigt fint!

Hej på er,
äntligen har jag bloggat ikapp allt som jag missade under tiden mobilen var sönder. Har lyckats få igång min nya telefon efter mycket omständigheter med mitt Apple id.. vi befinner oss i alla fall på Bali nu, har 4 nätter bokat här i Seminyak på M bountique hostel och har varit väldigt nöjda hittills, sängarna är det bästa någonsin. Har hunnit med endel shopping, och framförallt god mat, kolla bara in bilderna på vår frukost!

Inatt klockan 01.30 ringer klockan och vi ska bestiga en vulkan för att se soluppgången över molnen, 2 timmars hajk upp och samma väg ner, kommer vi överleva detta? Oklart alltså, men mer om de imorrn, måste sova nån timme nu. Over and out!

Singapore, vet inte vart jag ska börja, herreguuud vilken stad. Vi brukar aldrig falla för storstäderna, utan tycker mer om ställerna där det finns en gata, strand och massa barer. Men Singapore föll alla pladask för. Kändes som man var med i Avatar filmen när man gick omkring i "garden by the bay". Och hallå, dom städade gatorna med högtryckstvätt, att det är en av världens renaste städer märks, framförallt med kontrasten från Thailand!

Vi bodde på footprint hostel och det låg väldigt centralt och bra, väldigt trevlig personal där också så det rekommenderar jag!

Under vår tid där åkte vi Singapore flyer (hjulet), besökte baren på Marina Bay (där vi för övrigt lyckades smita in med Filip flop), hängde i garden by the bay där vi tog för många bilder, och sista dagen tog vi en cable cab till senosa beach. Allt var värt det!

En supersnabb båttur på 1 timme så var vi framme i Malaysia, eller närmare bestämt ön langkawi. Efter bara taxi resan till hostellet så blev jag så imponerad av den fina naturen för den hade jag inte räknat med. Men väl framme på "sweet monkey" vart jag mer skräckslagen än imponerad, herregud vad skeptiska vi var till en början. Men efter några dagar vände det och det visade sig vara ett av dom mest sociala hostellen vi bott på.

Sen bestämde vi tillsammans med några killar att dra till sky bridge. Väl framme fick vi hoppa in i en cable cab som tog oss till toppen, och med 2 skräckslagen killar blev resan upp väldigt underhållande. Utsikten var så fin över djungeln och uppe på bron skakade benen även om jag inte är rädd för höjder.

Vi fick även inträde till nån 3D och 4D show som vi gick på, väldigt mycket skatt där också. Avslutade på 3D art vilket också var över vår förväntan. Perfekt dag helt enkelt, spenderade kanske 4 timmar totalt på området!

Efter 5 timmars båtfärd från koh lanta kom vi äntligen fram till koh lipe, som kom att bli vår favorit ö. Utan hostel bokat traskade vi runt och letade lediga sängar som vi tillslut fann på "A Plus". Väldigt nöjd med det stället, egna bås till sängar, rent och låg mitt i smeten.

Första dagen spenderades med några vänner på stranden jag inte minns namnet på, andra dagen på pattaya beach och sista på sunrise beach vilket var den absolut finaste och bästa av dom alla. Varje kväll avslutades på vår favoritbar hittills på hela denna resa, "Maya bar".

Eftersom att ön var så fullbokad hade vi svårt att hitta boenden dom 2 sista nätterna där, slutade med att vi fick ta en bungalow uppe i bergen och fick typ hajka mitt i natten för att komma dit. Var dock lysande plankton längs hela stranden då som vi höll fokuset på, så fint!

För övrigt var allt på koh lipe perfekt, stränderna, maten, barerna, hostellet, ja allt. Hade absolut åkt tillbaka igen!!