Imorse stod klockan på 05.00 då jag och Amanda skulle upp på bergen för att kolla på soluppgången. Kändes lite som jag gick i sömnen, visste inte riktigt vad jag gjorde utan jag bara gick. Det var verkligen kolsvart ute så vi såg verkligen inte vart vi satte fötterna, och herregud vad brant det var. Vi alla var så svettiga när vi väl var uppe, riktigt träningspass det där. Dock blir man trött av att gå till toaletten i denna värme, så ni kan ni tänka er hur vi såg upp när vi var uppe på toppen. Men gud vad värt det var!

Satt där uppe kanske någon timme, så himla vackert! Känns så svårt att förstå att det faktiskt lever runt 1000 personer på denna lilla ö. Kan inte föreställa mig det livet, finns lixom inga affärer eller någonting här.

När vi kom tillbaka tog vi kajaken ut till den lilla ön vi hade yoga på för några dagar sen, bara för att sola och kolla på revhajarna igen!

Det är endel aktiviteter här på ön beroende på dag, det kan vara allt ifrån krabbrace, frågesporter till filmkvällar. Idag har vi i alla fall testat på yogan här.

Vi tog oss en varsin kajak och paddlade ut till en sandö som uppstår av tidvattnet, det betyder att vi hade havet runt omkring oss och där stod vi med våra yoga mattor mitt i sanden. Dock rätt sorgligt när man inser hur lite muskler man har kvar nu, yoga kräver ju rätt mycket uthållighet i vissa övningar, som plankan…

När det var slut såg jag att vi hade massa revhajar som simmade runt ön, dock var dom alldeles för snabba för att hinna få med på bild.. Fick även se en flygfisk på vägen tillbaka med kajaken haha, så konstig fisk de där!

Har varit väldigt dålig på att uppdatera här på bloggen nu, så kände att det var dags nu.

Jag befinner mig i alla fall på Fiji och herregud vilket paradis vi har kommit till. Hade inte så höga förväntningar innan, förutom fina stränder osv, men kan ju säga att allt är långt över förväntningarna. Öarna är så små så att det finns lixom inga affärer eller någonting på dom. Detta betyder att man bokar maten och allt innan för det går inte att köpa egen på ön.

Vi kom hit med en liten båt och möttes av välkomstdrinkar och sånger, fick även våra väskor levererade till rummet. Vet inte riktigt hur man beskriver detta land, men alla är så himla trevliga och hjälpsamma här. Sen vår resort är ju också obeskrivlig… har sängar runt poolen, omringad av kristall klart vatten där korallreven endast är 5 meter ut, borden står i sanden, och maten är så himla najs. Att gå från campervan livet på Nya Zeeland där vi levde i en bil, åt nudlar, pasta, donken och fick stå och diska inne i den lilla bilen. Till egen servitris med 3 rätters middagar och frukost buffér, sängarna bäddade varje dag, känner mig inte ens som en backpacker längre haha.

Hörs snart igen, puss!

Sista utflykten här på Nya Zeeland och absolut en av dom coolaste blev att simma med delfiner i Kaikoura!! Måste ju alltid funnits med på bucket listen och nu är den avbockad!

Vi gick upp 04.00 för att göra oss redo för utflykten, och vid 06.00 lämnade båten hamnen. Väl ute på havet började precis soluppgången och det var helt vindstilla, så himla fint. På vägen ut fick vi även se sälar och albatrosser, så sjukt stora fåglar de där!

Dusky dolphins som dom heter lever till skillnad från vanliga delfiner, i en flock om 100 vilket gör de väldigt lätt att hitta dom.

När jag väl såg några fenor och tyckte det var as coolt så insåg jag om man höjde blicken lite så var det ett helt stim, tänk er 100 hoppandes delfiner. Det var helt sjukt! Och plötsligt gick signalen och det var dags att kasta sig ut mitt i stimmet. Jag hade på riktigt delfiner runt mig vart jag än kollade, så himla mysigt!

För att locka dom skulle man antingen låta så mycket man kunde, eller simma runt i en ring med ögonkontakt, eller leka delfin själv haha! Detta gjorde så att man inte kunde hålla sig för skratt när man titta på allas lock knep, har en sån himla bra video på en killarna. Och såklart har jag massa filmer på delfinerna, men dom får ni se när jag kommer hem!

Vi åkte runt till flera olika ställen och simmade runt med delfinerna och sen efteråt fick vi varm choklad, helt klart en oförglömlig dag!!

Det här med att köra runt på Nya Zeeland i sin egen campervan är något jag rekommenderar alla att göra. Att kunna stanna på fantastiska ställen som detta här guld värt. Här står vi vid lake tekapo, och vi alla tappade hakan när vi såg sjön. Hur blå är den inte? Helt sjukt fint! Och det är det jag menar, tar man bussen har man inte möjligheten att stanna och fota vad man vill, precis som vi kan göra.

Nya Zeeland måste jag i övrigt säga är det vackraste landet jag sett, vart man än kollar blir man förvånad över hur fint det är. Fick även lära mig att det endast varit bebott i 180 år, det är ju ingenting, allt är så orört! Och en annan sjuk sak är att alla lämnar bilen öppen vart man än parkerar den, dom till och med lämnar nycklarna i bilen. Åker man hemifrån då stänger man inte ens dörren för "varför ska man göra det?" Haha, så coolt! Finns lixom inget ont på denna ö!

Hej på er, tänkte berätta lite om Milford sound tills jag kom på att jag faktiskt inte har mycket alla att säga om det.. Vi åkte buss i totalt 12 timmar, 6 dit och 6 hem. Hade ingen aning om att vi skulle åka så långt för att komma på kryssningen.

Väl framme hoppade vi på båten som tog oss runt på Milford sound mellan bergen. Vi fick se massa sälar, delfiner, fina vattenfall och hänga med lite skönt folk, men om jag ska var ärlig var det inget att hänga i julgranen! Fattar inte att vi åkte buss så många timmar för att åka på en "sightseeing" båt i nån timme.. Inget jag rekommenderar. Det var väl sälarna och delfinerna som lyfte upp det!

Äntligen fick jag sitta upp på hästryggen igen efter en pause på några år. Vi var en grupp på fem som red ut bland bergen. Känslan av att galoppera på en strand och rida igenom isblått glaciär vatten är oslagbart!

Vi spenderade tre timmar ute i naturen och jag njöt av varje minut. Nej denna utflykt kommer jag leva på ett tag!

Efter några sjuka dagar i Franz Josef, dock med en inställd glaciär tur, har vi nu kommit fram till Queenstown. Det är verkligen jätte mysigt här, perfekt stor stad omringad av dessa otroliga berg, och bara några minuter utanför hittar man hästfarmar.

Vår första aktivitet här var då Nevis swing, alltså världens största swing mellan bergen. Kan ju säga att man var smått nervös när man skulle rangla sig ut till plattformen på en bro som var lika tunn som ett papper. Sen att stå där och titta på alla som föll ner mellan bergen, herregud... Men det var ju bara att göra likadant!

Fast i selen som jag var, hängandes över stupet mellan bergen, redo för att vinka in till kameran bredvid mig, då ber killen mig att hålla ut ena handen för att få en bättre film med min gopro. Och vad gör han då? Jo han trycker på knappen så att jag inte skulle hålla i mig. Men gud vilken härlig känsla det var, ska försöka lägga ut filmen när jag kommer hem, precis som med skydive filmen. Funderar nu på att spontan boka bungy jumpern, blev så sugen!!

Efter att ha åkt på en gungande färja och kört hela natten med endast 3 timmars sömn, var det dags för att paddla kajak. Det vi inte visste var att vi skulle vandra i mer än 3 timmar först. Jag som då var väldigt trött efter körningen var inte så positiv till den nyheten, haha! Men när vi väl började gå var det väldigt mysigt, och naturen här är verkligen helt fantastisk så inget att klaga på.

Väl framme vid kajakerna fick vi lite lunch innan vi paddlade iväg. Omgivningen fick mig att känna att vi hade kommit fram till Thailand, så himla vackert. Vi paddlade runt olika öar och lyckades även se massa sälar, så mysigt! I slutet tog vi alla tag i varandras kajaker och hissade upp som en segel för att sedan segla in mot land. En toppen dag helt enkelt!

Har precis varit vid waiotapu som är en plats omringat av kollapsade kratrar, kalla och kokande pooler av lera och vatten. Detta är även kallat nya Zeelands mest färgfyllda utflykter. Var rätt sjukt att gå förbi kokande sjöar på 100 grader, dom verkligen bubblade. Det rykte från allt, marken, sjöarna, leran och träden på grund av värmen. Riktigt häftigt!

Det enda negativa här är att det luktar rätt illa... Inte jätte farligt men ibland får man hålla för näsan.

Nu är vi på väg mot färjan som imorgon tar oss över till den andra ön, hörs senare!