Hej igen!
Efter vår vistelse i Krabi tog vi båten till Koh Phi Phi och kom fram till en såå fin ö! Vita stränder och kristallklart vatten<3

På Koh Phi Phi bodde vi också i vår första sovsal där det sov andra människor. I vårt rum sov dock bara vi och en tysk kvinna så det var ganska trevligt, hon blev nästan som vår mamma<3 Nu har vi ju dock vant oss vid sovsalar och när jag skriver detta sover vi i en supersvettig sovsal med 15 pers, utan air condition. Man somnar och vaknar lite sådär härligt klibbig:)

Annars var det en så härlig och rolig ö som har allt! God mat, asfina stränder, mycket människor, mycket fest. Vissa festkvällar där var de bästa jag har haft någonsin, haha! Vi hade verkligen så sjukt kul och firade även julafton på ön, vilket bestod av julklappsleken på morgonen och sen poolparty/utgång på kvällen. Sen åkte vi ju även tillbaka till Koh Phi Phi över nyår för att vi visste att barerna och festerna var riktigt bra.

En dag bestämde vi oss för att gå upp 3km till öns viewpoint. Det var riktigt jobbigt haha, en stor anledning var nog att vi redan innan vi började gå, var bakis och uttorkade. Uppe på toppen kunde man se ut över hela ön och också se vart tsunamin slog in över ön vilket kändes så overkligt.

Sammanfattningsvis en jättefin ö som verkligen är värt ett besök om man ska till Thailand!

God dag!
Vi åkte från Phu Quoc till Bangkok och mellanlandade i Ho Chi Minh. Väl i Bangkok fick vi sova på flygplatsen eftersom vi kom dit sent på kvällen och flyget till Krabi skulle gå på morgonen. Eftersom alla inte bokade flygbiljetterna samtidigt hemma, var det meningen att jag och Ebba skulle ta flyget till Krabi vid 07 ungefär och de andra tre, ett vid 08. Men mitt och Ebbas flyg var helt inställt så vi fick ta ett vid 11-tiden istället, vilket var sjukt segt.

Väl framme i Krabi bodde vi på ett hostel som såg ut som ett clownhus. Det var en byggnad helt i betong och för att göra det lite roligt hade ägarna målat trappan och alla väggar i olika färger, men jag kan inte säga att det blev så mysigt för det.
Ett stort plus var den gulliga ägaren som alltid var hjälpsam och även hans jättesöta hund<3

Vi tog en liten buss bort till stranden där vi åkte över till Railay Beach i en longtailbåt. Jättefint! Sen låg vi på stranden och lyssnade på podd, badade och jag fick en maträtt med massa jordnötter på tallriken men lyckades överleva(yay!)

Precis som på alla ställen, fick vi en favoritrestaurang som vi gick till flera gånger. Stekt ris med kyckling och grönsaker blev standard för mig, väldigt basic men så gott<3 På eftermiddagen fixade jag och Jackie naglarna, vilket visade sig vara av sämsta kvalitet haha:( och sen satt vi på en rooftop-bar och åt god mat.

Eftersom vi bodde precis bredvid kvällsmarknaden hände det att vi gick dit några gånger för att köpa crepes, torkad frukt, flip flops eller armband.

En av dagarna bestämde vi oss för att åka på zipline-äventyr. Från början blev vi lockade av att de hade en Harry Potter-inspirerad ”bana” vilken visade sig vara en liten besvikelse haha. Själva utmaningen var att ta sig igenom typ 15 olika banor som alla var högt upp i luften. Från början var jag skiträdd, dels för att det var 15 meter upp i luften och dels för att man själv hade ansvar för att flytta och sätta dit sina säkerhetslinor på rätt ställe, men sen var det faktiskt jättekul! Det var helt sjukt varmt också så vi alla svettades ihjäl, men det blev en rolig dag!

Första intrycket av Thailand var att det var sjukt fint!! Och att alla är så trevliga och gulliga. Efter Krabi åkte vi sen båt ut till Koh Phi Phi vilket jag kan berätta mer om i ett annat inlägg! Puss och kram!

Hallå igen!
Nu var det verkligen ett tag sen. Sist jag skrev något här var vi på väg från Ho Chi Minh till ön Phu Quoc som ligger lite utanför Vietnam. Vi kom fram till ett hostel på Phu Quoc på kvällen trots att taxichauffören på flygplatsen inte kunde engelska och trots att vi höll på att missa flyget. Vi fick boende i en bungalow nära stranden och första kvällen åt vi på en dyr och dålig restaurang där vi som beställde nudlar med kyckling fick nudelsoppa och Ebba som beställde stekta grönsaker, fick en tallrik med blomkål haha. Vårt hostel hade också väärldens sötaste hundvalp som gjorde att vi älskade vårt hostel ännu mer.

Phu Quoc var en väldigt lugn ö så på dagarna låg vi mest vid stranden och lyssnade på musik. Maten där och i Vietnam i allmänhet har varit skitgod och billig, så vi hade vår favoritrestaurang på ön där vi gick varje dag och åt nudlar, frukttallrikar och bananpannkakor.

Den sista bilden är Linn som blivit omplåstrad pga nageltrång. Ett tag kändes det som om alla var sjuka/skadade på något sätt men allt gick ju över till slut;)
På kvällarna var det alltid så fina solnedgångar vid stranden så då satte vi oss vid vår favoritbar och chillade eller spelade kort. En kväll kom en väldigt full/hög man fram mitt i vårt spelande och satt med oss i någon timme och berättade om sitt liv som knarklangare och det ena med det tredje. Riktigt underhållande faktiskt.

En av dagarna bestämde vi oss för att hyra moppe för att åka till andra sidan ön. För mig som aldrig suttit på en moppe innan gick det faktiskt förvånansvärt bra. Jag lyckades på något vänster välta moppen och mig när jag stod still men resten gick som en dans:)
Moppefärden tog oss till en nationalpark med djungel och grejer innan vi badade i vattenfall.

Näst sista kvällen när vi satt vid vår strandbar träffade vi en svensk kille vilket vi blev helt chockade över eftersom hela ön bara bestod av ryssar typ. Han berättade i alla fall att det fanns massa barer på andra sidan udden som vi helt hade missat haha, så den kvällen och kvällen därpå gick vi ut med ett gäng svenskar och spelade spel och drack lite drinks.

En dagsutflykt var också att åka till öns finaste strand som hette Sao Beach. Om vi hade kommit dit för några år sen hade det nog varit mycket finare eftersom det tyvärr låg flaskor och skräp på stranden:/ Men vädret och att vi hängde med så söta hundar gjorde dagen kanon.

Tips till dig som ska till Phu Quoc:
1. Det enda och viktigaste tipset;
ÄT på Winston’s burgers. Det är en liten restaurang ägd av två amerikaner och utan att överdriva hade de den godaste hamburgaren jag någonsin ätit!!! Helt galet god. Vi var tvungna att gå tillbaka och äta där en gång till trots att det var långt över vår backpackingbudget. SÅ VÄRT.

Nu ligger vi och chillar vid en pool i Thailand. Hoppas livet leker där hemma, puss och kram!

Hej på er!
De senaste dagarna har vi vandrat runt i Ho Chi Minh och legat vid poolen på förmiddagarna. I onsdags åkte vi in till stan mitt på dagen och dog av värmeslag, lärde oss att när man går över vägen, så går man bara rätt ut haha, känns som man ska bli påkörd av en moppe varje gång men hittills har det funkat. Vi gick på marknad och försökte pruta ner solglasögon och på kvällen drack vi drinkar på en skybar och hade sjukt fin utsikt!!

Att vi har haft pool precis nedanför vår lägenhet har vi utnyttjat till fullo och legat där varje dag haha. Så mycket att när vi skulle ner och ta ett kvällsdopp i förrgår kände jag att jag ville testa mitt 100%-vattentäta fodral till kameran. Samma kamera som kostade 4 gånger så mycket än det var tänkt eftersom jag ej kan säga nej till säljare;)
Efter typ 10 minuter i vattnet säger Ebba ”är det inte vatten i fodralet??” varpå jag öppnar fodralet och det rinner ut vatten. Så jag tog ut batteriet fort som fan och väl uppe på rummet satt jag och skruvade upp kameran med en fickkniv. Redigt händigt om jag får säga det själv. Hade panik och trodde aldrig den skulle fungera igen när den hade blivit dränkt i vatten i flera minuter, MEN efter x antal katastroftankar och två dagar på tork fungerar kameran helt felfritt. WOHO.

Igår åkte vi in till stan igen och kom till ett mer modernt område till skillnad från de områdena vi hade varit på innan. Där märkte man verkligen att Ho Chi Minh är en storstad och det är bilar/mopeder/affärer överallt. Folk stirrar dock fortfarande lika mycket på en som i de mer inhemska områdena.
Vi kom till en så mysig rooftop-bar som hade så trevliga servitriser, en söt hund<3, fräsch lokal och god mat. Vi satt och höjde denna restaurang till skyarna och sa att vi hade kunnat sitta här HELA kvällen. Efter ett tag tyckte vi att det var lite märkligt att servitriserna var så flörtiga med alla äldre män och när vi sökte upp namnet hette det tydligen ”Amore Rooftop Bar” där folk hade givit recensioner som ”1/5 för maten men 5/5 för tjejerna”. Inte så fresh haha.

De sista bilderna är från igårkväll när vi gick runt i alla lyxkvarter och sen en bild från när vi bestämde oss för att äta på donken. Typical white girls. Nu är vi otroligt nog (höll på att missa flyget) på väg från Ho Chi Minh till ön Phu Quoc. Där ska vi sola och bada i en vecka. Puss hej.

Idag började vi dagen med att gå och köpa nudlar till frukost för att sen lägga oss vid poolen och chilla. Supernice;)

Efter det åkte vi in till lite större gator för att gå på museum. Vi stannade till på värsta inhemska restaurangen där ingen kunde engelska och vietnameserna satt och pekade och skrattade ihjäl sig för att vi inte kunde äta med pinnar. Där åt vi skitgoda vegetariska nudlar och Ebba åt en skål med ris pga. fiskallergi:) Man märkte också att de inte alls var vana vid tusister eftersom typ 100% av människorna på gatan stirrade på oss som vi var aliens.

På eftermiddagen gick vi till Ho Chi Minhs War Remnants Museum där det fanns riktigt hemska bilder och grejer från Vietnamkriget.

För att komma till närmaste mataffär tog vi den klassiska turistrollen och blev lurade på pengar;) Vi tog vi en cykeltaxi som skulle kosta typ 2kr men som till slut kostade 90kr. Han som körde min cykel var dock den sötaste jag har sett så nu är det lugnt.

Puss hej.

Igår tog vi tåget från Växjö på morgonen och lyfte från Köpenhamns flygplats vid 15-tiden. Satt och kollade på Mamma Mia och Juno på flyget innan vi mellanlandade i Qatar sent på kvällen. Idag var vi framme i Vietnam kl. 13:30 lokal tid. Sen dess har vi kommit fram till vår fina lägenhet här i Ho Chi Minh, ätit asgod kvällsmat, gått runt i en shoppinggalleria, blev haffad för att ta fanbilder med en vietnamesisk kvinna som tydligen tyckte jag såg himla exotisk ut, och nu ska vi ner och ta ett kvällsdopp i poolen. Puss och kram!

Hej på er!
Förra helgen åkte jag och mamma till Ystad Saltsjöbad för lite spamys. Vi åkte dit på söndag förmiddag och under dagen var vi i det supermysiga spat, jag tog en ansiktsbehandling som var SÅ skön och på kvällen åt vi en jättegod trerätters middag. På måndagen vaknade vi till en helt amazing soluppgång utanför fönstret och sen gick vi ner och åt en sjukt god frukostbuffé! Tror ärligt talat det var den bästa hotellfrukosten jag ätit, haha! Under dagen slappnade vi av i spat som nästan var tomt på folk eftersom det var måndag. Så skönt! Jag har inget att klaga på utan allt var tipptopp! SÅ mysiga dagar verkligen!

Nu ska jag gå och lägga mig för imorgon bär det av mot Asien! Puss och kram.

Hallå på er fina människor som fortfarande klickar er in här!
Tänkte uppdatera er om det som hänt hos mig på sistone. Jag har jobbat på och det kommer jag göra fram tills på torsdag. Jag har dessutom jobbat dagsskift istället för nattskift vilket betyder att jag behöver gå upp 04:40:) Inte så nice, men eftersom det bara är tre dagar kvar går det ju att härda ut. Annars har jag hunnit med att försöka fixa det mesta inför resan, kollat på David Batras stand up-show här i Växjö, lyckats få maginfluensa i några dar, bakat pepparkakor hos mormor och även varit på spa med mamma, vilket jag tänkte skriva lite om i ett separat inlägg.
Nu i veckan har jag saker inplanerade varje dag. Jag ska färga ögonfransarna, fira pappas födelsedag, gå ut och äta, färga och klippa håret, äta för tidigt julbord med familjen eftersom jag missar julen</3, samma sak med julgranen som ska kläs innan jag åker, gå på Solsidan på bio, hinna med att umgås med Kalle, packa, och sen åker jag på söndag. Fullspäckat schema med andra ord. Nu ska jag krypa till kojs! Puss och godnatt.

Bilder från senaste månaden. Hockey och hamburgare på Stars&Stripes med Kalle och Linn, chips och Björnbräder med Kalle, jag som försöker se snäll ut och en bild på när det helt plötsligt var minusgrader en dag.

Idag har jag fått besked om att jag ska jobba en månad till på jobbet. Innan var budjeten på företaget tight och därför fick de säga upp oss eftersom vi ändå skulle sluta den 30 november. Men nu har de tydligen ångrat sig haha. Så november kommer bestå av jobb istället för ledighet. (Pengar yay!)
Till kvällsmat åt jag mammas goda mat och sen hämtade jag Jenny på fritidsgården. Nu sitter jag och läser bloggar och kom på att det kanske skulle vara kul att uppdatera min egen lilla blogg. Jag var nyss inne hos Jenny och sa godnatt där följande konversation ägde rum: "Matilda?" "Ja?" "Är vi engångstvillingar eller tvåtvillingar?" "Vi är enäggstvillingar" Och sen följdes konversationen av att jag skulle förklara skillnaden på enäggstvillingar och tvåäggstvillingar. Ni som läser bara okej:) Men jag tyckte det var ganska cute haha. Nu fortsätter mitt intressanta liv med att jag ska äta knäckebröd och kolla på Wahlgrens Värld. Puss.

Här är lite fina bilder på hösten från i måndags när jag och Linn var ute och gick.

Jag vet egentligen inte vad jag vill få ut med den här texten. Jag är bara arg och ledsen och vill skriva av mig. Jag antar att ingen har missat hashtagen #metoo på sociala medier det senaste dygnet. Originalidén gick ut på att alla kvinnor som blivit utsatta för sexuella trakasserier eller övergrepp skulle komma fram genom att skriva Me Too för att visa i hur stor utsträckning det sker. Och jag blir inte direkt förvånad över att minst varannan post i mitt facebook- och instagramflöde är en ”me too-status”.

”If all the women who have been sexually harassed or assaulted wrote "Me too." as a status, we might give people a sense of the magnitude of the problem.”

Jag började se över mina egna upplevelser och vissa händelser stod ut mer än andra. Ändå intalar jag mig själv att det kunde ha varit så mycket värre. Jag behöver väl inte skriva någon status? Jag har aldrig blivit våldtagen, tack och lov. Men jag kan inte ens räkna hur många gånger män har tagit sig frihet att röra eller trakassera mig.

När jag var ungefär 13 år och gick hem från en kompis körde en bil med killar efter mig och ropade saker de ville göra med mig. Jag uppfattade såklart situationen som hotfull men intalade sen mig själv att de säkert bara skämtar, det skulle ju inte kunna hända något i de här trygga kvarteren. När bilen sen saktade ner bredvid mig släppte jag de tankarna och sprang så snabbt jag kunde hela vägen hem innan jag stannade utanför mitt hus och grät för att jag hade varit så rädd.

När jag var 16 år skulle jag och två kompisar hem till några killar för att hänga och se om det fanns någon rolig hemmafest att gå på. Någon av killarna tyckte antagligen att det var en rolig grej att i mitt lite berusade tillstånd lura i mig något annat så att jag efter att ha spytt i några timmar somnade i samma säng som en kille, som oavsett mitt typ däckade tillstånd, försökte tjata sig till sex trots flera nej.

När jag var 17 år och satt på kvällsbussen, satt en man på andra sidan mittgången som onanerade och viskade saker till mig. Jag vågade inte säga till busschauffören eller honom utan satt paralyserad i 30 minuter innan jag smsade min pojkvän på jobbet som försäkrade mig om att hans pappa skulle möta mig på busshållplatsen. När jag samlade ihop mina saker och tryckte på stoppknappen märkte jag att han också förberedde sig för att gå av. Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv som när jag gick av bussen med honom efter mig. Mina ben skakade och jag hann i några sekunder tänka ”om busshållplatsen är tom nu blir jag våldtagen” innan jag såg min pojkväns pappa stå på busshållplatsen. Här hade jag inte träffat min pojkväns föräldrar mer än någon enstaka gång och när jag kom hem till dem vid 23:00 och de frågade vad som hade hänt var det jag som skämdes. Trots att jag inte hade gjort något fel.

När jag var 18 år började jag gå ut på krogen och jag kan inte ens räkna antalet gånger män och killar har förstört min kväll genom att inte ta ett nej, ta mig på olämpliga ställen, eller till och med hålla fast mig intill dem så att jag inte kommer loss. För att inte tala om de resor hem från krogen, där jag, precis som typ alla andra tjejer, går på helspänn med nycklarna mellan knogarna ifall de killar som skriker och visslar efter mig faktiskt bestämmer sig för att överfalla mig.

När jag var 19 år fick jag jobb som säljare och innan första jobbdagen varnade chefen om att män och killar förmodligen kommer försöka bjuda ut mig eller min kvinnliga kollega på dejt eller på annat sätt vara respektlösa. När jag gick bredvid en kollega första dagen fick jag det bekräftat direkt. När vi vände oss för att gå ropade den manliga kunden att jag skulle komma tillbaka och att jag var sexig.
När jag satt själv på ett säljmöte med en man och han hade skrivit på mitt avtal sa han att han tyckte jag var en duktig säljare, men tillade sen med en blinkning att det nog inte bara var därför jag fått jobbet.
Jag skrattade nervöst med för att inte förstöra stämningen men egentligen ville jag bara skita i provisionen och skrika honom i ansiktet.

Idag är jag 20 år och när jag skriver detta kommer jag på fler och fler "smågrejer" som ändå skulle passa in under #metoo. När jag har suttit på bussen mitt på dagen och ett killgäng sätter sig omkring mig och lägger sin hand på mitt lår och pratar med mig fast jag visar att jag inte är intresserad, tills jag ställer mig upp och går av bussen för att då få en smäll på rumpan. När jag fått opassande meddelanden, bilder eller videos från män på diverse sociala medier. När manliga lärare eller kollegor dragit ett skämt om mitt sexliv. Eller alla de upplevelser mina tjejkompisar och bekanta har varit med om.

Jag vet som sagt inte alls vad jag ville säga med detta. Jag tycker inte ens att mina upplevelser är särskilt farliga, jag har lärt mig att jag har haft tur. Jag vet att alla kvinnor i min omgivning har någon upplevelse av samma karaktär, många så himla mycket värre. Jag vet också att det får ske öppet och utan konsekvenser. För att män inte tar sitt ansvar.
Jag förstår om du som man, inte känner att du behöver göra något om du redan är en "bra kille" Du kanske inte slår, tafsar, våldtar eller utnyttjar tjejer, men du kanske inte heller säger till när någon av dina manliga vänner går över gränsen.
Om du aldrig själv har påverkats av att bli uppfostrad in i en skev mansroll, aldrig rört en kvinna som inte vill bli rörd, aldrig dragit ett sexistiskt skämt, aldrig försökt ha sex med en alldeles för påverkad tjej eller aldrig pratat med dina vänner om en kvinna på ett sexistiskt eller nedlåtande sätt, så har du i alla fall med största sannolikhet sett någon av dina manliga kompisar bete sig illa mot kvinnor. Att de tusentals sexuella övergrepp som begås inte får några konsekvenser kan förklaras med att vårt samhälle normaliserar dessa. Samhället låter våldtäktsskämt gå obrydda och någon kanske till och med skrattar åt det. Samhället låter förövare för sexuella övergrepp gå fria och låter många av dem behålla sina fina jobb och maktpositioner. Samhället lär tjejer och kvinnor att skulden för ett sexuellt övergrepp kan läggas på dem och att deras berättelser ofta är överdrivna eller rent av osanna.

Det är inte logiskt att alla känner någon som har varit med om sexuella övergrepp/trakasserier medan ingen känner en kille som har tafsat på en tjej på krogen, en kille som haft sex med en tjej som inte vill eller en kille som ropar och visslar efter tjejer på gatan.

Jag hoppas bara att killar och män kan vara med, och börja prata med sina kompisar och kollegor om mäns och samhällets kvinnosyn. Varför blir det såhär? Varför utsätts både män och kvinnor dagligen för mäns våld?Jag hoppas att män pratar med andra män om att agera när de ser en manlig vän tafsa på en tjej eller att en man säger till att det faktiskt inte är roligt med våldtäktsskämt. Kan vi alla bara hjälpas åt med det här? Hur svårt kan det vara?